معرفی کامل گیاهان دارویی استان کرمان در طب سنتی

منبع: آسان طب

141

1398/2/28

23:15


استان کرمان که بعد از جداسازی خراسان حالا به عنوان پهناورترین استان ایران شناخته می شود ، دارای جمعیتی 630 هزار نفری است که در جنوب شرقی ایران واقع شده است . مرکز این استان ، کرمان می باشد که یکی از کلان شهر های ایران می باشد . استان کرمان به خاطر داشتن ۱۷۵۶ متر ارتفاع از سطح دریا ، دارای تابستان های معتدل می باشد که همین علت باعث شده است که گیاهان دارویی استان کرمان ، از گوناگونی فراوانی برخوردار باشند . پزشکان طب سنتی همواره از گیاهان دارویی استان کرمان در نسخه های خود استفاده می کردند . در این مقاله از مجله پزشکی آسان طب به معرفی مهم ترین گیاهان دارویی استان کرمان می پردازیم .

گیاهان دارویی استان کرمان

زیره سیاه

معروف ترین گیاهی که در استان کرمان می روید و به نوعی از اصلی ترین محصولات این استان محسوب می باشد ، زیره سیاه می باشد . زیره سیاه یک گیاه دو ساله است که در سال اول دو یا یک شاخه کوتاه در می آورد ولی در سال دوم طول شاخه ها و ساقه ان تا 100 سانتی متر هم می رسد . میوه این گیاه که 5 تا 7 سانتی متر می باشد ، به صورت مستطیلی است و معمولا در حد فاصل تیر تا آبان ماه می روید . زیره دارای مقدار زیادی اسانس فرار است که باعث می شود ترشح شیره گوارشی افزایش پیدا کند . این ترشحات جلوی بوجود آمدن باد های اضافی شکم را می گیرند و در درمان اسهال نیز مناسب است . از دیگر خواص مهم زیره می توان به مقابله با بی اشتهایی ، ضعف دستگاه گوارشی ، درد روده و هضم غذا های سنگین استفاده کرد .

گیاهان دارویی استان کرمان

کنجد

کنجد که در عربی سمسم نیز نامیده می شود یک گیاه یک ساله است که طولی به ارتفاع 100 سانتی متر دارد . قسمت های بالایی این گیاه معمولا با کرک و پوست پوشیده شده اند و قسمت های تحتانی آن عاری از هر گونه کرک می باشد . گلهای گیاه کنجد به صورت تکی و در برگ های قسمت پایینی ساقه در می آیند . این گل ها دو پرجم دارند که دو تا از آنها کوچک و دوتای دیگر بزرگ می باشند . می توان از دانه های این گیاه استفاده کرد . این دانه ها را به روغن تبدیل می کنند واز آن در موارد گوناگون استفاده می کنند . نوع مرغوب روغن کنجد اثر ملینی دارد و برای درمان یبوست بسیار مفید است . از روغن کنجد می توان به جای روغن زیتون در موارد دارویی استفاده کرد .

آسه

آسه یک درختچه است که به نام خولان نیز شناخته می شود . این درختچه ها معمولا بین دو تا 5 متر ارتفاع دارند و به صورت وحشی در اقصی نقاط کرمان می رویند . آسه برگ های بیضوی دارد که نوک آنها تیر می باشد . رنگ گل های این گیاه بنفش می باشد و درقسمت های بالایی درختچه می رویند . میوه گوشتالو آسه به رنگ نارنجی تا زرد می باشد . این گیاه یکی از بهترین مولد های عسل است و معمولا کندو دار ها از آن استفاده می کنند . برگ ها و میوه های این درخت اثرات مدر ، مسهلی و ضد تشنجی دارند . استفاده از این گیاه برای رفع سیاه سرفه بسیار توصیه شده می باشد . از میوه این گیاه نیز برای درمان بواسیر استفاده می شود .

ریحان

ریحان که یک گیاهی علفی یکساله می باشد ، از سبزی های خوردنی محسوب می شود که دارای بوی بسیار خوش و معطر می باشد . این سبزی در بیشتر قسمت های کرمان پرورش داده می شود . برگ ها و سر شاخه های جوان ریحان مصارف خوراکی دارند ولی برای اسانس گیری از این گیاه ، باید همه قسمت های تازه آن مورد استفاده قرار بگیرد . برگ ها و سر شاخه های گلدار این گیاه برای مصارف دارویی استفاده می شوند . معمولا از 600 تا 1200 کیلو گرم ریحان ، یک کیلو گرم اسانس به دست می آید . از برگ گیاه برای معطر کردن غذا استفاده می شود همچنین دم کرده این برگ ها خاضیت ضد تشنجی ، نیرو دهنده و مسهلی دارد . همچنین استفاده از این دم کرده برای درمان های سردرد نیز استفاده می شود .

کبوده

کبوده یا درخت سپیددار ، درختی است به طول 20 تا 25 متر که در نواحی مختلف کرمان به صورت وحشی می روید . ساقه این درخت به صورت سفید رنگ می باشد و دارای برگ های بیضی 10 سانتی متری می باشد . این درخت به رشد در سخت ترین شرایط معروف می باشد . از پوست این درخت برای ساختن رنگ استفاده می شود همچنین درست کردن جوشانده از آن به درمان سرما خوردگی و رفع تب ها کمک می کند . برگ و پوست درخت کبوده به علت دارا بودن سالیسین و پوپولین ، اثر تب بری دارند . از پوست تازه این درخت در درمان نازاحتیهای سیاتیک استفاده می شود .

گیاهان دارویی استان کرمان

خرما

یکی از معروف ترین محصولات کرمان که شهرت جهانی دارد ، خرما می باشد . این درخت که ارتفاعش تا 30 متر نیز می رشد ، اصلیتی هندوستانی دارد با این حال بسیاری فکر می کنند که خاستگاه اصلی این درخت در عربستان و آفریقا می باشد . تمام قسمت های میوه خرما به غیر از هسته های آن دارای خاصیت خوراکی می باشد . خرما دارای 25 درصد ساکاروز ، 50 درصد گلوکوز ، آب ، موسیلاژ ،مواد آلبومینوئیدی و پکتیکی می باشد . از جوشانده خرما برای رفه ناراحتیهای سینه استفاده می شود . و از آنجایی که خرما دارای موسیلاژ می باشد می توانند سرفه را نیز بند بیاورد . گلهای درخت خرما طعم تلخ دارند و دارای اثر مسهلی و خلط آور می باشند .

دیگر گیاهان دارویی استان کرمان

+ سیزاب

+ نخل بری

+ رنگ کرمانی

+ حنا

+ پسته

منبع : https://asanteb.com

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو