جوش سر سیاه | چطور جوش سرسیاه را درمان کنیم؟

جوش سر سیاه همان کثیفی های رو پوست است و نوعی جوش می باشد. جوش های سر سیاه زمانی رخ می دهد که پوست چربی و سلول های مرده داشته باشد. این جوش زمانی شکل می گیرد که پوست هوا بخورد و منافذ باز باشد. راه های زیادی برای درمان جوش های سرسیاه وجود دارد، که در ادامه خواهیم گفت.

درمان جوش سر سیاه (۱)

 

درمان های خانگی جوش سرسیاه 

با جوش های سر سیاه ور نروید.

با این کار جوش ها زخم و عفونت می کند. پس بهتر است چسب هایی که برای جوش های سرسیاه هستند مصرف کنید. با زدن این چسب بعد از آن که آن را می کَنید، باید آن ها را نیز خالی کنید. چسب ضد جوش برای جوش های ریز و کوچک مفید می باشد، ولی برای جوش های بزرگ و عمیق مناسب نیستند. اگر تهیه این چسب ها برای تان مقدور نبود، از چسب زخم و یا از تکه ای چسب مصرف کنید. بعد از مصرف چسب پوست خود را شسته تا غفونت نکند.

 

برای باز کردن منافذ پوست از ماده اسیدی استفاده نمایید.

با این کار از عفونت پوست خودداری می کنید و سبب تسکین پوست خود می شوید. استفاده از آلفا هیدورکسی برای جوش مفید است. یک قاشق آبلیمو یا سرکه سیب را با ۳ قاشق آب قاطی کرده و با پنبه به جوش های سرسیاه زده، با این کار سلول های مرده کمی از بین می رو ، یادتان باشد انجام این کار با سوزش همراه است.

 

روغن چای استفاده کنید.

روغن چای یک درمان طبیعی بود و خواص آن ضد قارچی می باشد. یک قاشق روغن درخت چای را با ۱۹ قاشق آب قاطی کرده و با گوش پاک کن روی جوش های سرسیاه زده و بعد از ۲۰دقیقه آن را بشویید.

هشدار: روغن درخت چای برای پوست های حساس خوب نمی باشد ، پس بهتر است استفاده نکنید.

 

با استفاده از سیر از وارد شدن باکتری در داخل منافذ ها جلوگیری کنید.

سیر یک ماده ضد عفونی کننده می باشد و باعث التیام بخشی می شود. یک سیر را به دو قسمت تقسیم کرده و کاملا آن را له کنید به شکل خمیر دربیاید. آب چسبنده آن را روی جوش زده و بعد از ۵ دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

 

با جوش شیرین منافذ پوست را باز کنید.

با این کار چرک ها بیرون کشیده می شود و باعث از بین رفتن لایه پوست مرده می شود. کمی جوش شیرین را با مقداری آب خمیر کرده و آن را روی منافذ پوست زده و بعد از خشک شدن، آن را آب کشی کنید.

 

از ماسک سفیده تخم مرغ استفاده کنید.

بعد از اینکه ماسک روی صورت تان خشک، سفیده تخم مرغ را روی پوست زده تا چربی پوست را از بین ببرید. با انجام این روش پروتئین و ویتامین پوست تامین می شود. سفیده تخم مرغ را جدا کنید و آن را هم زده و روی پوست بزنید. بعد از خشک شدن، آن را آب کشی کنید.

 

ماسک خیار را انجام دهید.

خیار باعث می شود پوست ویتامین A، C و E را جذب کند. خیار را به وسیله مخلوط کن آسیاب کرده و روی پوست قرار دهید و بگذارید ۱۵ دقیقه روی پوستتان بماند و بعد با آب گرم بشویید.

 

جوش سرسیاه زدم چیکار کنم ؟

 

درمان دارویی جوش های سرسیاه

 

محصولات ضد جوش سرسیاه کدام اند؟

اکثر کرم و لوسیون ها بدون نسخه نیز قابل خریداری هستند، که جوش های سرسیاه را از بین می برد و سبب بیرون آمدن چربی پوست می شود.

مفیدترین محصولات ضد جوش سرسیاه:

  • سولفور
  • رزورسینول
  • اسید سالیسیلیک

 

آسپرین را امتحان کنید.

آسپرین دارای سالیسیلیک بوده و برای جوش ها بسیار موثر می باشد. یک عدد قرص آسپرین را خورد کرده و با یک قطره آب مخلوط کنید. مقداری از این ترکیب را روی جوش ها زده و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید.

 

 

دیگر محصولات برای درمان جوش سرسیاه :

  • لوسیون زینک
  • مخمر آبجو
  • ژل آلویه ورا

 

درمان جوش سر سیاه (۱)

 

تغییر دادن سبک زندگی

 

تمیز نگه داشتن پوست را جدی بگیرید.

شستن پوست چربی اضافه را از بین برده و از بسته شدن سلول های مرده جلوگیری می کند. با آب گرم آن ها باز و خالی می شود و آب سرد باعث بستن آن می شود. با شوینده های مخصوص پوست، یک بار در صبح و یک بار در شب صورت خود را تمیز کنید. از شوینده های فاقد چربی استفاده کنید، زیرا محصولات چربی دار منافذ پوست را می بندند.

چه نوع محصولات آرایشی مصرف کنیم؟

از محصولات بدون چربی مصرف کنید. چربی باعث به وجود آمدن جوش سرسیاه شده، پس از محصولات ضد جوش استفاده کنید. مصرف زیاد از آرایش باعث ایجاد چربی و بسته شدن منافذ پوست می شود. بهتر است شب هنگام خواب آرایش خود را پاک کرده، زیرا با این کار پوست نفس می کشد.

چه مواد غذایی برای جوش های سرسیاه مضر هستند؟

اکثر افراد نباید از لبنیات و قند تصفیه شده استفاده کنند، زیرا علایم آن را بیشتر می کند. بکسری از افراد معتقدند که غذا های چرب باعث به وجود آمدن جوش های سر سفیده شده اند و نه سیاه. استفاده از شکلات باعث به وجود آمدن جوش می شود. اگر حس می کنید شکلات باعث تحریک شدن پوست شما و ایجاد جوش می شود، آن را نخورید.

از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید.

آفتاب باعث می شود پوست آسیب ببیند، پس بهتر است قبل بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. با کم کردن استرس به جوش های سرسیاه کمک کنید.

کنترل استرس را جدی بگیرید :

استرس باعث جوش نمی شود ولی استرس باعث می شود هورمون ها تغییر کرده و شما جوش بزنید.

روش های کنترل استرس:

  • یوگا
  • ورزش
  • پیاده روی

 

درمان جوش سر سیاه (۲)

 

ورزش های مفید برای پیشگیری و درمان جوش های سرسیاه

 

اگر راه حل های گفته شده باعث بهبود جوش ها نشد، به دکتر پوست مراجعه نمایید. پوست بعد از ۴ الی ۸ هفته با داروهای، شروع به خوب شدن می کند.

داروهای که امکان دارد دکتر تجویز کند:

  1. -کرم داپسون
  2. -کرم های آنتی بیوتیک برای از بین بردن با کتری ها
  3. – کرم های موضعی برای مسدود کردن آن ها

 

آخرین راه حل درمان جوش های سرسیاه !

اگر راه حل های گفته تاثیری نداشت، از راکوتان استفاده کنید، این روش برای جوش های کیستی انجام داده می شود. افرادی که افسردگی دارند نباید از این دارو مصرف کنند. قبل از استفاده با دکترتان مشورت کنید.

 

هشدارها:

  • زمانی که باردار و شیرده هستید، قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • همیشه عوارض دارو هایی را که مصرف می کنید را بخوانید.

 

جوش سر سیاه صورت