همه چیز درباره ویروس کرونا و روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری

همه چیز درباره ویروس کرونا و روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری


منبع: آرگا

105

1398/11/15

11:08


توجه داشته باشید که ویروس کرونا در حقیقت یک بیماری عفونی است که شباهت فراوانی با سرماخوردگی دارد و منشا آن کشور چین بوده و در این مقاله سعی داریم تا به بیان توضیحات بیشتری در مورد این بیماری بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که کرونا ویروسی است که منجر به عفونت در بینی، سینوس ها یا گلوی فوقانی خواهد شد. نام کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی شبیه به یک تاج خورشیدی خواهد بود.

آشنایی با تاریخچه بیماری کرونا

توجه داشته باشید که این بیماری برای اولین بار در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ در ووهان یکی از شهرهای بزرگ چین گزارش شده و تاکنون نیز به سرعت در حال شیوع می باشد. علاوه بر مردم چین مسافران سایر کشور های ایالات متحده نیز به این بیماری مبتلا شده اند و در واقع شیوع این بیماری سطحی جهانی پیدا کرده است. بهتر است بدانید که در بازه زمانی بین ۳۱ دسامبر الی ۲۲ ژانویه مقامات کشور چین از شناسایی بیش از ۴۰۰ نفر که به این بیماری مبتلا شده اند خبر داده است. کشور تایلند نیز از وجود دو نفر مبتلا به کرونا و کشور های تایوان، ژاپن و کره جنوبی نیز از وجود یک نفر مبتلا به این بیماری گزارش داده اند و عامل اصلی ابتلا به کرونا سفر آن ها به چین بوده است.

آشنایی با تاریخچه ویروس کرونا

بهتر است بدانید که این ویروس برای اولین بار توسط لئوپون ویروس شناس دانشگاه بهداشت در چین رمزگشایی شد. وی احتمال می دهد که این بیماری ابتدا در یک حیوان شکل گرفته و سپس به بدن انسان انتقال پیدا کرده است و از دسته بیماری های نادر محسوب می شود که در اصطلاح پزشکی بدان زونوتیک گفته می شود. بر اساس تحقیقات پون این بیماری در برابر آنتی بیوتیک هیچ پاسخی نمی دهد و باعث ایجاد پونومونی نیز خواهد شد و به همین خاطر هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا تا چه اندازه می تواند کشنده باشد. بر اساس شیوع این بیماری گزارش هایی وجود دارد که بیماران گروه اول که در بیمارستان بستری شده اند از دسته افراد کارگر و یا مشتریان بازار عمده فروشان غذاهای دریایی محسوب می شوند و همچنین افرادی که به مصرف مواد گوشتی و دریایی پرداخته اند در گزارش ها به عنوان منبع این ویروس گزارش شده است.

تشدید بیماری کرونا با عدم درمان

علائم بروز کرونا:

توجه داشته باشید که ویروس کرونا می تواند با ایجاد مشکلات خفیف در دستگاه تنفسی فوقانی منجر به سرماخوردگی شود. از علائم این بیماری می توان به آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، سردرد و تب اشاره نمود که قادر است تا دو روز ادامه پیدا کند.

بهتر است بدانید در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند مانند افراد مسن و یا بسیار جوان این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا باعث بروز مشکلاتی تنفسی بسیار جدی تر مانند ذات الریه یا برونشیت شود.

به طور کلی می توان گفت که این ویروس یک سندروم تنفسی معروف است که برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ در خاورمیانه گزارش شده است و منجر به ایجاد مشکلات تنفسی در افراد شده و بر اساس تحقیقات به دست آمده از هر ۱۰ نفر مبتلا به این بیماری سه الی چهار نفر جان خود را از دست داده اند.

توجه داشته باشید که پیتر هوربی استاد بیماری های عفونی نوظهور و بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد می گوید که: بیماران تاکنون یک هفته سرفه خفیف و به دنبال آن تنگی نفس را تجربه کرده اند و حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد آن بسیار خفیف بوده به گونه ای که به بیمارستان نیاز پیدا کرده اند.

علائم بروز ویروس کرونا

راه های پیشگیری از بروز کرونا:

بهتر است بدانید که هیچ واکسنی برای محافظت در برابر این بیماری وجود ندارد و یا هنوز وجود ندارد. زیرا اکنون در حال آزمایش بر روی یک واکسن جدید هستند. انستیتوی ملی بهداشت آمریکا در حال حاضر بر روی ایجاد یک واکسن قوی علیه این ویروس تمرکز دارد اما ماه ها طول خواهد کشید تا بررسی های بالینی انجام گیرد و بیش از یک سال طول خواهد کشید تا وارد بازار شود. ممکن است با دوری از افراد بیماری تا حدودی از ابتلا به این خطر پیشگیری نمود. همچنین از دادن دست ها به چشم،دهان و بینی خود پرهیز نمایید و دست های خود را به مدت ۲۰ ثانیه حتما بشویید.

اگر دچار بیماری شده اید و گمان می کنید که علل آن ویروس کرونا می باشد بایستی به یک ارائه دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان سریع آن باشید. هنگام سرفه،عطسه توصیه می شود که دهان و بینی خود را پبوشانید و اشیاء و موادی را که مادام لمس می کنید را حتما ضدعفونی نمایید. اگر قصد دارید به چین سفر کنید توصیه می شود که از علائم آن آگاه شوید و از رفتن به بازار میوه فروش ها جدا خودداری نمایید زیرا این بازار منشا شیوع این ویروس بوده است.

راه های پیشگیری از بیماری کرونا

بیماری کرونا چگونه منتقل خواهد شد؟

توجه داشته باشید که ویروس ها می توانند از طریق تماس با حیوانات منتقل شوند ولی در مورد بیماری کرونا هنوز مشخص نشده چه حیواناتی ممکن است باعث شیوع آن شود و همچنین انتقال این ویروس زمانی اتفاق می افتد که فرد در معرض سرفه شخص دیگر قرار گیرد. بهتر است بدانید که کرونا با دست زدن به چیزی که فرد آلوده آن را لمس کرده نیز قابل انتقال خواهد بود و برخی از پرستاران نیز از طریق دست زدن به زباله های عفونی به این ویروس مبتلا شده اند.

امکان انتقال این ویروس از نظر بهداشت تایید شده است اما متخصصان هنوز در تلاش هستند تا بفهمند که چه کسی بیشتر این ویروس را متتقل می کند و یا چه کسی بیشتر در معرض آن قرار می گیرد. جالب است بدانید که ویروس کرونا باعث بروز بیماری های شدیدتر در افراد مسن خواهد شد و میانگین سنی مبتلایان را می توان ۴۰ سال به بالا در نظر گرفت.

نحوه انتقال ویروس کرونا

راه درمان بیماری کرونا:

همانطور که متوجه شدید بیماری کرونا دارای درمان و داروی خاصی نمی باشد و اغلب اوقات به خودی خود از بین خواهد رفت. اغلب متخصصان نیز در این باره توصیه می کنند که مراقبت های لازم را انجام دهید و در صورت علائم شدید تر از سرماخوردگی حتما به پزشک مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که متخصص ها می توانند با تجویز داروی تب یا درد علائم ویروس را کاهش دهند و استفاده از دستگاه بخور یا دوش گرم نیز می توانند به کاهش گلو درد و سرفه کمک شایانی بکند. همچنین نوشیدن مایعات زیاد،استراحت و خواب کافی تا حد امکان می تواند در درمان این ویروس موثر عمل کند.

راهکار های درمانی ویروس کرونا

 

ویروس کرونا به ایران هم رسید؟

بهتر است بدانید که مسافرانی که از چین وارد ایران می شوند جهت بررسی علائم ابتلا به ویروس کرونا در فرودگاه امام خمینی کنترل می شوند. بر اساس گزارش ایسنا تمامی افرادی که از چین وارد کشور می شوند در فرودگاه بین المللی امام خمینی از نظر بیماری کرونا مورد بررسی قرار می گیرند و اگر علائمی در آن ها مشاهده شود مراقبت های لازم صورت خواهد گرفت

همچنین رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بیان کرده که اگر فردی در چین مبتلا به این بیماری باشد تنها می تواند از طرق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می شود فرودگاه بین المللی امام خمینی است. هر چند به تازگی اخباری مبنی بر مشاهده دو مورد مشکوک در اصفهان و تهران توسط برخی از رسانه ها درج شده است اما تا کنون هیچ مقام رسمی این موارد را تایید نکرده است.

عدم وجود ویروس کرونا در ایران

بیماری کرونا در گربه ها،سگ ها و سایر حیوانات:

بهتر است بدانید که حیوانات اهلی نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند و گاهی اوقات نیز منجر به مرگ آن ها شود. بر اساس مطالعات سال ۲۰۱۱ فرد می تواند باعث بروز پریتونیت عفونی حفره ای در گربه ها شود و بیماری به نام کرونا پاتروپیک سگ را در حیوانات به وجود آورد. توجه داشته باشید که بروز بیماری کرونا در حیوانات معمولا بدون علامت است ولی می تواند منجر به اسهال شدید در حیوانات شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو