با معماری کلیسای سنت باسیل مسکو آشنا شوید

با معماری کلیسای سنت باسیل مسکو آشنا شوید


منبع: همگردی

192

1398/11/21

22:55


وقتی حرف از دیدنی های کشور روسیه می شود، جاهای متعددی به ذهن می آیند که می توانند یک سفر را پربار و آکنده از خاطرات خوش نمایند. کشور روسیه معماری های زیبا با ساختاری منحصر بفرد و بی نظیر داشته که در سرتاسر جهان شناخته شده اند. علاقمندان بسیاری از سراسر دنیا مشتاق بازدید از معماری های خاص این کشور زیبا هستند و برخی از این معماری ها، همانندشان را در هیچ جای دیگر نمی توان یافت که از آن جمله می توان به چند مورد اشاره نمود: کاخ کرملین که قلعه ای تاریخی بوده و در حال حاضر موزه اسلحه است، موزه هرمیتاژ که کلکسیونی منحصر بفرد شامل اشیا و آثار نفیس در آن نگهداری می شود یا کاخ گراند پالاس پیترهوف که عمارتی باشکوه در شهر سن پترزبورگ است. ولی هیچکدام از این دیدنی ها مدنظر مطلب ما نیستند. مطلب امروز ما درباره کلیسای سنت باسیل مسکو بوده که در نوع خود عظمتش مثال زدنی هست. با مطلب امروز ما همراه باشید تا شما هم بی نظیر بودن کلیسای سنت باسیل روسیه را تائید کنید.

کلیسای سنت باسیل مسکو

کلیسایی که بعنوان نماد روسیه شناخته می شود

در انتهای میدان سرخ مسکو، بنایی با رنگ های جذاب هست. در نگاه اول انسان را بیاد شیرینی های خامه ای با آن جذابیت رنگارنگ می اندازد! ایوان مخوف، تزار وقت روسیه به گرامیداشت پیروزی خود، امر احداث کلیسای سنت باسیل مسکو را داد. نام این کلیسا منشا گرفته از نام یکی از محبوب ترین قدیسین روسیه بوده که تصادفا این قدیس، مورد علاقه ایوان مخوف هم می شد. در نهایت این کلیسای زیبا با معماری خاص خود آنقدر ایوان مخوف را متاثر ساخت که معمار این بنا را کور گرداند تا دیگر نتواند مشابه این کلیسا را در جایی دیگر بسازد. البته این روایت امکان دارد، داستانی بیش نباشد و حقیقت نداشته باشد، چون سند معتبری از این گفته در دست نیست. از دید برخی بازدیدکنندگان، نوع گنبدهایی که در کنار هم قرار گرفته اند، به مانند شعله های آتش هستند که در حال زبانه کشیدن، به رنگ های مختلف درآمده اند. نوع ساختار کلیسای سنت باسیل روسیه طوری است که چون نگینی در میدان سرخ مسکو تلالو دارد.

کلیسایی که بعنوان نماد روسیه شناخته می شود

تاریخچه کلیسای سنت باسیل

ساختمان کلیسای سنت باسیل مسکو، حدود 450 سال پیشینه دارد و نمونه ای بی نظیر از معماری چشم نواز روسیه است. در ابتدا، بنای ساختمان از چوب ساخته شده بود، ولی بعد از چند ماه برای حفظ شکوه معماری و تقویت آن، جای همه چوب ها را با سنگ عوض کردند و ساختمان را با سنگ تمام کردند تا شکوه آن برای آیندگان محفوظ بماند. بعد از گذشت 450 سال از ساخت این کلیسا، هنوز باعث حیرت و تحسین گردشگران واقع می شود. وقتی دیکتاتور روسیه، استالین برای قدرت نمایی در میدان سرخ رژه نظامیان را راه انداخت، این ساختمان مزاحمی برای خیل رژه روندگان بود، از این جهت درصدد تخریب آن برآمد، ولی با مخالفت هایی روبرو شد. یکی از این مخالفت ها، معماری بود که گفته بود بجای تخریب این کلیسا تصمیم می گیرد که او را بکشد. در جواب این حرف او را به 5 سال زندان محکوم کردند، ولی در عوض این کلیسا از تخریب نجات پیدا کرد و استالین هم از رای خود صرف نظر کرد. همچنین، در اثر جنگ با فرانسه و حمله ناپلئون آسیب دیده و بارها دستخوش آتش سوزی شد که بعد از همه این صدمات، هنوز با رنگ های زیبای پاستلی، با وقار و زیبایی در میدان سرخ جلب توجه می کند.

تاریخچه کلیسای سنت باسیل

گنبدهای پاستلی و زیبای کلیسا

گنبدهای زیبای کلیسای سنت باسیل روسیه، در نگاه اول بسیار جذب می کنند و در نوع خود بی نظیر هستند. تعداد این گنبدها 9 عدد بوده که هرکدام در رنگ و طرح با دیگری متفاوت هستند. الگوی هیچکدام شبیه آن دیگری نیست و همین تفاوت بر زیبایی ظاهری این عمارت افزوده است. بزرگترین گنبد، برخلاف دیگر گنبدها پیازی نیست، بلکه به صورت مخروطی ساخته شده که بر بالای آن و در ارتفاعی بالاتر از همه گنبدها، یک گنبد کوچک پیازی به رنگ طلایی بر قله این گنبد مخروطی قرار گرفته است.

گنبدهای پاستلی و زیبای کلیسا

تزئینات و محتویات داخلی کلیسا

همچون ظاهر ساختمان، داخل این کلیسا نیز درست مثل یک گالری هنری، دیدنی و زیباست. نقوش گلدار و طرح های هندسی، به زیبایی بر دیوارها نقش بسته و چشم نوازی می کنند، نقاشی هایی که با مهارت استادانه ای ترسیم و زینت بخش دیوارهای این کلیسا شده اند. داخل کلیسای سنت باسیل روسیه از کلیساهای دیگری که تاکنون دیده اید، کمی کوچکتر است و به این سبب اگر در قسمت کر این کلیسا بایستید و بالای سرتان را نگاه کنید، مجموع گنبدهای آن را خواهید دید. همچنین، سقف زیبای کلیسا طبق ظاهر رنگارنگش به زیبایی ترسیم شده و بیننده را جذب خود می کند. نمازخانه و طبقه ها، با سقف های کوتاه و پله هایی باریک به هم مرتبط شده اند. دیوارها به تبعیت از قرون وسطی نقش بندی شده و آثار هنری متنوعی همراه با شمایل های زیبا را در داخل کلیسا جای داده اند که همگی باعث جذابیت بیشتر این ساختمان شده اند.

تزئینات و محتویات داخلی کلیسای سنت باسیل

تزئینات و محتویات داخلی کلیسای سنت باسیل 2

تزئینات و محتویات داخلی کلیسای سنت باسیل 3

دو مجسمه ای که در باغ کلیسا هستند

در بیرون کلیسا، دو مجسمه به چشم می آیند که از رهبران ارتش روس بوده اند. این دو نفر از دواطلبانی بوئه که در برابر حمله لهستانی ها مقاومت جانانه ای داشته اند. به پاس قدردانی از میهن پرستی این دو، مجسمه ای با نام وطن پرستی برایشان ساخته شد.

دو مجسمه ای که در باغ کلیسا هستند

بازدید از این کلیسا

کلیسای سنت باسیل، یکی از چندین آثار ثبت شده در یونسکو بشمار می آید. کاربری این کلیسا در سال 1929 تغییر کرد و تبدیل به موزه شد. البته هنوز هم در روزهای خاصی برای دعا و نیایش از این کلیسا استفاده می شود و باقی روزهای سال از این ساختمان بعنوان موزه بهره می برند. البته ناگفته نماند که بازدید از این کلیسا آداب و قوانین خاص خود را دارد که قبل از بازدید بد نیست نگاهی به آن ها بیندازید.

بازدید از کلیسای سنت باسیل

بازدید از کلیسای سنت باسیل 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو