واکسن آنفولانزا چیست و چه فواید و ضررهایی دارد؟

منبع: نمکستان

180

1398/11/22

06:41


همه ساله افراد با دریافت واکسن آنفولانزا خود را از آنفولانزا محافظت می کنند. این واکسن که به طور معمول به عنوان یک اسپری بینی ایجاد می شود، می تواند احتمال ابتلا به آنفولانزا را تا ۶۰ درصد منبع قابل اعتماد کاهش دهد.

نمکستان : همه ساله افراد با دریافت واکسن آنفولانزا خود را از آنفولانزا محافظت می کنند. این واکسن که به طور معمول به عنوان یک اسپری بینی ایجاد می شود، می تواند احتمال ابتلا به آنفولانزا را تا ۶۰ درصد منبع قابل اعتماد کاهش دهد. بیشتر عوارض جانبی ناشی از آنفولانزا به طور معمول خفیف است. با این حال، در موارد نادر، آن ها می توانند شدید باشند. قبل از اینکه از این واکسن استفاده کنید، ممکن است بخواهید بدانید که چه انتظاری دارید. یک ماده نگهدارنده جیوه به نام thimerosal در بعضی از ویال های مولتی دوز واکسن آنفولانزا استفاده می شود. این ماده برای جلوگیری از رشد باکتریه ا و سایر میکروب ها استفاده می شود.

با توجه به مرکز قابل اعتماد مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC)، استفاده از تیمروز در واکسن ها بی خطر است و عوارض جانبی آن را ایجاد می کند. اگر نگران thimerosal هستید، می توانید از واکسنی تزریق کنید که حاوی آن نباشد. در این منبع CDC TableTrusted Source واکسن های آنفولانزا موجود است و آیا آن ها حاوی thimerosal هستند.

واکسن آنفولانزا چیست و چه ضررهایی دارد؟

بیشترین عوارض جانبی

عوارض جانبی شایع آنفولانزا خفیف است. آن ها در بزرگسالان، کودکان و نوزادان یکسان هستند.

واکنش در محل تزریق

شایعترین عارضه جانبی آنفولانزا واکنش در محل تزریق است که به طور معمول در بازوی فوقانی است. بعد از انجام تزریق، ممکن است احساس درد، قرمزی، گرما و در بعضی موارد تورم جزئی داشته باشید. این اثرات معمولاً کمتر از دو روز به طول می انجامد. برای کمک به کاهش ناراحتی، قبل از تزریق واکسن، سعی کنید مقداری ایبوپروفن مصرف کنید.

سردرد و سایر دردها

بعد از تزریق شما ممکن است کمی احساس سردرد و درد در عضلات در بدن ایجاد شود. این نیز معمولاً در روز اول اتفاق می افتد و طی دو روز از بین می رود. مصرف داروهای تسکین دهنده درد می تواند به شما در کاهش ناراحتی شما کمک کند. بحث برانگیز است که آیا مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن برای درمان این عوارض جانبی واکسن بی خطر است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که این داروها ممکن است نحوه پاسخ بدن شما به واکسن را تغییر داده یا کاهش دهند. در یک مطالعه که شامل کودکان شد، مشخص شد که مصرف استامینوفن یا ایبوپروفن پاسخ بدن به واکسن آنفولانزا را کاهش نمی دهد. تحقیقات دیگر مختلط است. هنوز مشخص نیست که آیا باید از این داروها جلوگیری کرد یا خیر.

واکسن آنفولانزا چیست و چه ضررهایی دارد؟

سرگیجه یا غش

ممکن است در اثر تزریق واکسن آنفولانزا دچار سرگیجه یا غش شوید. این اثرات نباید بیش از یک یا دو روز طول بکشد. اگر تمایل دارید هنگام ضربات دچار سرگیجه یا ضعف شوید، حتماً قبل از اینکه آنفولانزا را به شما نشان دهند، به پزشک معالج خود بگویید.

تب

تب ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا کمتر عارضه جانبی شایع آنفولانزا است. تب خفیف یک عارضه جانبی خفیف محسوب می شود. باید طی یک یا دو روز از بین برود. اگر تب شما را آزار می دهد، می توانید از مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، نگرانی هایی درباره هر دو داروی ضد التهابی استامینوفن و غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفن یا ناپروکسن مطرح شده است.

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی در اثر آنفولانزا نادر است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

تب شدید

تب بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) نرمال نیست. اگر نگران تب شدید هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش های آلرژیک شدید

به ندرت، واکسن آنفولانزا می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. واکنش های آلرژیک شدید معمولاً طی چند ساعت پس از دریافت واکسن اتفاق می افتد. علائم شامل:

  • کهیر
  • ورم
  • نفس کشیدن
  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه
  • ضعف

اگر هر یک از این علائم را دارید، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

سندرم گیلین باره (GBS)

در موارد بسیار نادر، برخی از افرادی که واکسن آنفولانزا را دریافت کرده اند، سندرم گیلین باره (GBS) را تجربه کرده اند. GBS یک بیماری عصبی است که باعث ضعف و فلج در بدن شما می شود. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا واکسن آنفولانزا علت اصلی GBS در این موارد است یا خیر. GBS به احتمال زیاد در افرادی که در گذشته GBS داشته اند رخ می دهد.

اگر سابقه این بیماری را دارید حتما به پزشک خود بگویید. گفته می شود، داشتن GBS در گذشته به معنای این نیست که شما نمی توانید واکسن آنفولانزا دریافت کنید. برای اطلاع از اینکه آیا واکسن آنفولانزا برای شما بی خطر است با پزشک خود صحبت کنید. اگر علائم ابتلا به GBS را پس از دریافت آنفولانزای لوزه نشان دادید، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.

واکسن آنفولانزا چیست و چه فواید و ضررهایی دارد؟

چه موقع بهترین زمان برای زدن واکسن آنفولانزا است؟

آنفولانزا به طور معمول برای همه افراد در سن ۶ ماه یا بالاتر توصیه می شود. هرکسی که در معرض عوارض جدی ناشی از آنفولانزا باشد، باید آنفولانزای نیز دریافت کند، که شامل موارد زیر است:

  • زنان حامله
  • افراد در سن ۶۵ سال و بالاتر
  • افرادی که دارای شرایط بهداشتی مزمن هستند و همچنین مراقبین آن ها.
  • در گذشته واکنش آلرژیک به واکسن آنفولانزای داشته اند.
  • در حال حاضر مبتلا به تب متوسط تا شدید هستند

با پزشک خود این موارد صحبت کنید

آنفولانزای درمانی یک درمان مطمئن و مؤثر با عوارض جانبی اندک است. هنوز هم، اگر نگران هستید، می توانید با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا تزریق واکسن آنفولانزا برای شما مناسب است یا خیر. سؤالاتی که باید بپرسید عبارتند از:

  • آیا تزریق واکسن آنفولانزا ایده خوبی برای من است؟
  • کدام واکسن آنفولانزا برای من مناسب است؟
  • آیا من در معرض عوارض جدی ناشی از آنفولانزا هستم؟
  • آیا من در معرض خطر عوارض جانبی ناشی از ضربات آنفولانزا هستم؟

عوامل خطر عوارض آنفولانزا

برخی از گروه ها در معرض خطر بیشتری از ابتلا به آنفولانزا هستند. این گروه ها در صورت کمبود واکسن آنفولانزا باید اولویت اول را کسب کنند. عوامل خطر شامل سن، قومیت، شرایط موجود و سایر عوامل است. گروه های سنی که خطر بیشتری داشته اند عبارتند از: کودکان کوچکتر از ۵ سال، کودکان و نوجوانان کمتر از ۱۸ سال که از داروهای آسپرین یا سالیسیلات استفاده می کنند و افرادی که ۶۵ سال یا بالاتر دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو