نگاهی دیگر به مینیاتور، چهره‌هایی از هنرمند و تصاویر شاعرانه / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

نگاهی دیگر به مینیاتور، چهره‌هایی از هنرمند و تصاویر شاعرانه / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه


229

1398/11/23

11:39


مریم درویش: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه‌‌ گالری‌های آرت‌سنتر، آرتیبیشن، طراحان آزاد و احسان پرداخته‌ایم.

نگاهی دیگر به مینیاتور، چهره‌هایی از هنرمند و تصاویر شاعرانه / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی احد مظفری کاکاوند در گالری آرت‌سنتر، نمایشگاه آثار سمیرا دریا با عنوان "حافظِ جان" در گالری آرتیبیشن، نمایشگاه آثار منوچهر معتبر با عنوان "خودنگاره‌ها" در گالری طراحان آزاد و نمایشگاه آثار کارینا اُولقیگه هُلم با عنوان "از چشم غریبه" در نگارخانه احسان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند. 

 

از غار تا گالری

نمایشگاه نقاشی احد مظفری کاکاوند در گالری آرت سنتر برپاست. در این نمایشگاه دو مجموعه از آثار کاکاوند به نمایش درآمده است که هر دو الهام گرفته از تاریخ و سنن نقاشی ایرانی هستند. تعدادی از تابلوهای این مجموعه در ادامه نگارگری‌های قاجاری است که شکل و شمایلی معاصر یافته‌اند. در این آثار با المان‌هایی از نگارگری مواجه هستیم اما به جای ریزه‌کاری‌ها، پرداخت‌ها و قلم‌گذاری‌های ظریف و وقت‌گیر، فرم‌های آزادتر و سطوح رنگی را می‌بینیم که فضا و فیگورها را به وجود آورده‌اند.

در این تابلوها اجتماعی از زنان و مردان دیده می‌شوند که برخلاف مینیاتورها در دشت و مرغزار حضور ندارند و فضای شاعرانه و عاشقانه‌ای در اطراف آنها نیست. آنها افرادی عادی هستند که تنها نشانه‌هایی اندک از زمان گذشته را در زیورها و لباس‌های خود دارند و بقایایی از دوران قدیم را با خود به امروز آورده‌اند.

 نمایشگاه نقاشی احد مظفری کاکاوند در گالری آرت سنتر

اما دسته‌ای دیگر از آثار کاکاوند تابلوهایی متفاوت هستند که به زمانی کهن‌تر در تاریخ اشاره می‌کنند. او در این آثار به نقوش موجود در غارها توجه داشته و نخستین نمونه‌های آثار تصویری را که توسط انسان خلق شده است به زمان حال آورده است. این تصاویر رنگارنگ و پر نقش و نگار برخلاف الگوهای کهن و ساده خود، انبوهی از نقوش و خطوط هستند که پیکره‌های انسانی را دربر گرفته‌اند.

فیگورهای ساده و بدوی در حالت‌های مختلف دیده می‌شوند و اطراف آنها علاوه بر نقوش تزیینی، نوشتارهایی با خطوط گوناگون به چشم می‌آید. این آثار پیوندی میان خوشنویسی، نگارگری، تذهیب و... برقرار کرده و در نهایت نقوشی استوار بر فرهنگ و تاریخ هنر ایران به وجود آورده است.

نمایشگاه نقاشی احد مظفری کاکاوند تا 29 بهمن‌ماه در گالری آرت سنتر به نشانی بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، پلاک ۱۴۵، باغ انجمن خوشنویسان برپا می‌شود.

 

حافظ نگاره‌ها

نمایشگاه آثار سمیرا دریا با عنوان "حافظِ جان" در گالری آرتیبیشن برپاست. دریا در آثار خود به اشعار حافظ توجه داشته و نسخه‌ای تصویری از غزل‌های این شاعر گران‌قدر را به نمایش گذاشته است. در غزل‌های حافظ کلیدواژه‌هایی مانند می و معشوق، شیخ و زاهد، رند و محتسب، دل و دین، خرابات و پیرمغان وجود دارد که به کرات تکرار شده و هربار به زبانی شیرین، روایتی بدیع را خلق می‌کنند.

فضای نقاشی‌های دریا نیز برگرفته از همین کلمات است و در هر تابلو با مفاهیم عارفانه و عاشقانه مواجه هستیم. اما نکته قابل توجه آن است که دریا برای تصویر کردن غزل‌ها به آنچه در اولین قدم انتظار می‌رود نپرداخته است. آثار او مینیاتورهای منطبق بر اشعار نیست بلکه او دنیای ذهنی خود را وارد فضا کرده و تصاویری خیال‌انگیز به وجود آورده است که از جزییات فراوانی شکل‌گرفته و محیطی سرشار از نقش و رنگ ایجاد کرده است.

سمیرا دریا

دریا اصول و شیوه‌های نقاشی ایرانی را از نظر دور نداشته است. قلم‌گیری‌های ظریف، کاغذهای ابرو باد، گل و مرغ‌ها و... به کمک او آمده‌اند تا فضای آشنای نقاشی ایرانی را بازنمایی کنند. در این نقاشی‌ها شاهد ارتباطی میان زمان‌های مختلف هستیم و نشانه‌هایی از زندگی معاصر در فضای کهن آنها به چشم می‌آید. اگر قرار بر درمان زخمی است نمی‌توان از چسب زخم و بتادین چشم‌پوشی کرد و اگر مجلس طرب و ساز و آوازی به پاست، وجود میکروفن ضروری است.

نمایشگاه آثار سمیرا دریا تا 27 بهمن‌ماه در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان شریعتی، پایین‌تر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گل نبی(غرب)، میدان احمدی روشن (کتابی)، خیابان ساسانی‌پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک 6 برپاست.

 

نگاهی به چهره هنرمند

نمایشگاه آثار منوچهر معتبر با عنوان "خودنگاره‌ها" در گالری طراحان آزاد برگزار شد. معتبر یکی از هنرمندان ایرانی است که توجه زیادی به سلف پرتره داشته و طراحی‌های متعددی را از چهره خود انجام داده است. خودنگاره‌ها بیش از هر تصویر دیگر نشان‌دهنده ویژگی‌های شخصیتی و تکنیکی هنرمند هستند. او بدون متوسل شدن به هیچ سوژه دیگری مقابل آینه می‌نشیند و بدون نگرانی از قضاوت شدن به نمایش احساسات خود می‌پردازد. در طول تاریخ هنر همیشه نقاشان نامدار به تصویر کردن چهره خود پرداخته و تعدادی از برترین آثار هنری را به وجود آورده‌اند.

منوچهر معتبر با سابقه‌ای طولانی در طراحی و نقاشی، توجهی ویژه به خودنگاری داشته و تلاش کرده جهان‌بینی خود را در آنها نشان دهد. معتبر در سایر آثار خود بارها دغدغه‌های اجتماعی‌اش را مطرح کرده و به رویدادهای اطراف واکنش نشان داده است، پس سلف پرتره‌هایش نیز می‌تواند انعکاس‌دهنده همان دغدغه‌های ذهنی باشد. او حالات روحی خود را در گذر زمان و در موقعیت‌های مختلف به تصویر کشیده و شاید خود را نمادی از انسان و فلسفه وجودی آن دانسته که به کرات قابل کاوش است.

نمایشگاه آثار منوچهر معتبر در گالری طراحان آزاد

معتبر برای ترسیم چهره خود از ابزارهای ساده‌ای مانند مداد و پاستل استفاده کرده و این تصاویر سیاه و سفید را گاه با اندکی رنگ همراه کرده است. در این تصاویر چهره هنرمند بدون هیچ پیرایه‌ای دیده می‌شود، در حالی که رو به سمت مقابل دارد و گویی به مخاطب خود خیره شده است. هاشورهای آزاد و پر انرژی که با سطوح خاکستری و نرم همراه شده‌اند، احساسات متناقض را در کنار هم قرار داده و انسانی با کوله‌باری از تجربه را نشان می‌دهند.

 

زیر نگاه ناظر 

نمایشگاه آثار کارینا اُولقیگه هُلم با عنوان "از چشم غریبه" در نگارخانه احسان برپاست. این نقاش دانمارکی که بیش از 10 سال است ساکن اصفهان شده، آثار خود را با الهام از فضای ایران و آنچه در هنر آن دیده نقاشی کرده است.

او تجربه زندگی مردم در کلان‌شهرها را با نمادهایی از نقاشی ایرانی همراه کرده و تابلوهایی به وجود آورده است که تعارض بین سنت و مدرنیته را نشان می‌دهند. در این تابلوها زنان جایگاه ویژه‌ای دارند و حضور آنها در فضاهای مختلف به چشم می‌آید. نقاش در این آثار با الگو گرفتن از مکتب‌های نقاشی اروپایی و ترکیب آنها با نقاشی ایرانی، تصاویری چند فرهنگی به وجود آورده است که درعین‌حال حضور شخصی در یک فرهنگ غریبه را بازنمایی می‌کند.

کارینا اُولقیگه هُلم

نکته قابل‌توجه در این آثار الهام گرفتن نقاش از نگارگری‌های ایرانی است. در یک تابلو با فضای معماری بدون پرسپکتیوی مواجه هستیم که مانند بسیاری از تصاویر آشنای مینیاتوری، زنی بر لب ایوان دیده می‌شود، اما در فضای اطراف او تزییناتی از نمای ساختمان به چشم می‌آید که به نظر مدرن و امروزی می‌رسد. در جایی دیگر زنی با پوشش رسمی اجتماع درحالی‌که ظرفی سفالین و مربوط به دوران کهن ایران را در دست دارد در میان گل‌های بزرگی قرار گرفته است که برگرفته از گل و مرغ‌های ایرانی هستند.

نمایشگاه آثار کارینا اُولقیگه هُلم تا 23 بهمن در نگارخانه احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 میزبان هنردوستان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو