راهنمای خرید قالب و ظرف پیتزا

راهنمای خرید قالب و ظرف پیتزا


منبع: نمکستان

123

1398/11/27

19:13


داشتن ظروف مناسب برای پخت پیتزا به شما در پختن پیتزایی بهتر کمک می کند. همانطور که می دانید تمامی ظروف پیتزا مثل هم نیستند و تفاوت هایی دارند و حتی شاید به اشکال عجیب غریب هم تا به حال برخورده باشید.

به طور تقریبی روزانه سه میلیارد پیتزا فقط در کشور آمریکا فروخته می شود. از این گذشته پیتزا بخش مهمی از منوی یک رستوران یا فست فود به حساب می آید. پیتزا به علت انعطاف در نحوه پخت و تنوع مواد غذایی امروزه در تمامی کشورها، مشتری خاص خودش را دارد.

داشتن ظروف مناسب برای پخت پیتزا به شما در پختن پیتزایی بهتر کمک می کند. همانطور که می دانید تمامی ظروف پیتزا مثل هم نیستند و تفاوت هایی دارند و حتی شاید به اشکال عجیب غریب هم تا به حال برخورده باشید. استایل های خاص پیتزا نیازمند داشتن ظروف مناسب با همان استایل است. (اگر برای مثال نخواهید پیتزای خود را به شکل گرد بپزید یا تنوعاتی از این دست).

آیا می دانستید ضخامت، جنس و شکل و سبک قالب پیتزا در کیفیت پیتزای شما تاثیر زیادی خواهد داشت؟  اگر قصد خرید قالب پیتزا ، و همچنین افزایش کیفیت پیتزای خود را دارید این مطلب می تواند به شما کمک کند.

قالب پیتزا گرد ساده یا سینی شکل :

قالب پیتزا گرد ساده یا سینی شکل

این قالب استاندارد یه قالب همه کاره است و به آشپز اجازه می دهد پیتزا را داخل آن پخته، برش بزند و سرو کند. این قالب باعث صرفه جویی در زمان شده و پیتزا را در حال حرکت و انتقال محافظت می کند. در عین حال که سینی شکل هستند دارای حاشیه جهت نگه داشتن پیتزا و دارای دستگیره ای برای خارج کردن قالب از داخل فر به وسیله دستکش فر می باشند. البته از انبر پیتزا هم می توانید کمک بگیرید. برای پختن چند پیتزا استفاده از سینی های بزرگ و پهن تر گزینه مناسب تری است.

مواد سازنده : آلومینیوم یا چدن روکش شده (با تفلون) یا فلزات دیگر

ابعاد : قطر ۱۵ تا ۴۵ سانتی متر

موارد مصرف : پیتزای عادی – پیتزای سنتی – پیتزای گرد

قالب پیتزا سوراخ دار (ایتالیایی) :

قالب پیتزا سوراخ دار (ایتالیایی)

اینگونه قالب ها نیز کاملا تخت هستند و دارای سوراخ هایی در روی سطح صاف خودشان می باشند. مزیتشان این است که به علت جا به جایی مناسب هوا در زیر و روی پیتزا، خمیر پیتزا بهتر پخته شده و در کل پیتزا سریع تر می پزد. از این قالب معمولا برای پخت پیتزا هایی که خمیر نازک تری دارند (معروف به پیتزای ایتالیایی) استفاده می شود. از این رو به آنها قالب پیتزای ایتالیایی نیز گفته می شود. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که بعد از پخته شدن پیتزا می بایست آن را روی یک سینی یا بشقاب دیگر قرار دهید و سرو کنید تا خورده های نان روی میز غذا نریزد. تمیز کردن این نوع قالب های پیتزا نسبت به قالب های معمولی کمی دشوارتر است؛ به خصوص اگر سوراخ ها ریزتر باشند که در این صورت شاید مجبور شوید از خلال دندان یا اجسام تیز برای خارج کردن باقی مانده مواد غذایی استفاده کنید.

مواد سازنده : آلومینیوم یا چدن روکش شده (با تفلون) یا فلزات دیگر

ابعاد : قطر ۱۵ تا ۴۵ سانتی متر

موارد مصرف : پیتزا های ترد و دارای خمیر نازک تر

قالب پیتزا آمریکایی یا لبه بلند (عمیق) :

قالب پیتزا آمریکایی یا لبه بلند (عمیق)

این قالب ها برای پیتزاهای ضخیم استفاده می شود. اگر می خواهید پیتزای شما مواد و مخلفات بیشتری داشته باشد بایستی از این قالب ها استفاده کنید تا مطمئن شوید در مدت زمانی که مخلفات روی پیتزا می پزد، خمیر پیتزا به علت نازک بودن، از بین نرود و نسوزد. فقط فراموش نکنید قبل از قرار دادن خمیر در قالب، کف آن را چرب کنید تا در عین اینکه خمیر، سرخ و طلایی می شود، خشک نشود یا نسوزد و به انتهای قالب نچسبد. یکی از کاربرد های این قالب ها این است که می توانید از آن ها برای پیش آماده سازی پیتزاها استفاده کنید. به این صورت که از قبل محتویات و خمیر پیتزا را داخل ظرف بریزند و درب آن را ببندید و در زمان نیاز، فقط کافیست آن را داخل فر قرار دهید.

مواد سازنده :  مانند قالب سوراخ دار

ابعاد : قطر ۱۵ تا ۳۵ سانتی متر

ارتفاع لبه ها : ۳ تا ۶ سانتی متر

موارد مصرف : برای پخت پیتزا با مخلفات زیاد و ضخیم

قالب پیتزا سنگی :

قالب پیتزا سنگی

این قالب پیتزا جهت پخت پیتزای ترد استفاده می شود. اگر می خواهید پیتزای شما ترد و تنوری شود می توانید از این قالب ها استفاده کنید. این قالب ها ساخته شده از سنگ متخلخل هستند که هر گونه آب و رطوبت را از خمیر جذب کرده و موجب تردی پیتزا می شوند . ولی توجه کنید که نسبت به قالب های سنتی پیتزا به توجه بیشتری نیاز دارند .

مواد سازنده : سرامیک یا خشت

ابعاد : مانند قالب پیتزای معمولی

موارد مصرف : برای پختن پیتزا های ترد

نکاتی درباره نگهداری قالب های سنگی :

  1. باید سنگ را زمانی که شعله خاموش است یا دست کم ، کم می باشد روی گاز قرار دهید و به مرور درجه حرارت را بالا ببرید . اگر سنگ را روی شعله داغ به یکباره قرار دهید سنگ به احتمال زیاد می شکند .
  2. خمیر را باید زمانی روی سنگ قرار دهید که کاملا داغ شده است زیرا در غیر اینصورت خمیر شل و ول می شود!
  3. قالب سنگی را نباید یکباره از روی گاز برداشت چون هر تغییر سریع دمایی منجر به آسیب دیدن یا ترک خوردن قالب سنگی می شود.
  4. بعد از اینکه سنگ را روی گاز قرار دادیم و کم کم با هم گرمشان کردیم پیتزا را به وسیله کف گیر پیتزا روی سنگ میگذاریم. توجه کنید باید کفگیر پیتزا را به آرد یا آرد ذرت آغشته کنید تا خمیر پیتزا به کف گیر شما نچسبد .
  5. بعد از پختن پیتزا با دقت و به آرامی به وسیله  کف گیر پیتزا ،پیتزا را از روی قالب سنگی برمیداریم .

تذکر : بعد از اینکه سنگ را از روی فر بعد از خنک شدن برداشتید هرگونه تکه خمیر را از روش شیار های آن تمیز کنید. توجه کنید به دلیل ماهیت متخلخل سنگ نباید از صابون یا مواد شوینده برای شستن آن استفاده کنید . فقط با دست آبکشی نمایید .

قالب پیتزا مربعی شکل :

قالب پیتزا مربعی شکل

این مدل از قالب ها شبیه به مدل های ساده و اغلب بدون سوراخ هستند. تنها تفاوت آنها ابعاد و شکل مربعی آنهاست که برای تهیه پیتزاهای مربعی یا به اصطلاح پنجره ای کاربرد دارند.

قالب پیتزا مثلثی شکل :

این مدل نیز مشابه قالب مربعی شکل صرفا در ابعاد و شکل هندسی تفاوت دارد و به تکمیل کردن منو رستوران شما کمک می کند. البته این موضوع را باید در نظر داشته باشین که خمیر پیتزا نیز باید با ابعاد ظرف شما تهیه شود.

قالب پیتزا مثلثی شکل

سبک های مختلف قالب پیتزا :

قالب های پیتزا از نظر سبک (استایل) هم به دسته هایی تقسیم می شوند که بد نیست با آنها هم آشنا شوید. هر سبکی جریان هوا و توزیع گرما را به طور متفاوتی کنترل می کند و بنابراین محصول نهایی پیتزا شما را تغییر می دهد. بنابراین، مهم است که قبل از خرید خود، هدف هر استایل را درک کنید.

ساده :

این نوع قالب ها به دلیل اینکه هیچ گونه سوراخی ندارند مدت زمان بیشتری طول میکشد تا حرارت به پیتزا برسد و زمان پخت طولانی تر می شود.

سبک های مختلف قالب پیتزا

شیار دار :

شیارهای موجود در سطح این قالب ها باعث می شود حرارت بیشتر به پوسته پیتزا برسد و زمان پخت کوتاه تر می شود.

سبک های مختلف قالب پیتزا

شیار دار بزرگ :

شیار موجود در سطح این قالب ها بزرگ تر از شیار های قالب های سوراخ دار معمولی است. این باعث میشود زمان پخت بسیار کوتاه تر شود.

سبک های مختلف قالب پیتزا

سوراخ دار برجسته  :

این قالب ها علاوه بر داشتن منافذ عبور هوا  کمی برجستگی نیز دارند تا با ایجاد فضای خالی زیر خمیر، تبادل هوایی بهتر در زیر پیتزا رخ دهد. این کار باعث کوتاه شدن زمان پخت نسبت به قالب های شیار دار می شود.

سبک های مختلف قالب پیتزا

آیا ضخامت قالب پیتزا در پخت پیتزا موثر است؟

بله ضخامت قالب نیز در پخت پیتزا تاثیراتی دارد.هر چه قالب ضخیم تر باشد مدت زمان پخت پیتزا افزایش میابد و پیتزایی با خمیر نرم تر به دست خواهد آمد. اما اگر خمیر پیتزای  ترد می خواهید بهتر است از قالب های نازک تر استفاده کنید.

 

ضخامت (میلی متر) مواد سازنده نتیجه
۱.۶۲۵ آلومینیوم  سنگین خمیری
۱.۰۱۵ آلومینیوم وزن استاندارد خمیری ملایم
۰.۸۱  آلومینیوم وزن استاندارد  ما بین خمیری و ترد
۰.۷۶ استیل با روکش قلع ترد ملایم
۰.۴۵ استیل با روکش آلومینیوم ترد

توجه به نوع سطح و روکش قالب پیتزا

قالب های براق :

این قالب ها گرما را منعکس می کنند و مدت زمان پخت طولانی تر می شود .

قالب های کدر :

این قالب ها گرما را جذب می کنند و مدت زمان پخت کوتاه تر می شود .

قالب های آلیاژی فلزی :

این فلز ها به دلیل آلیاژ شدن اکسید و پوسته پوسته نمیشوند. این قالب ها بیرونشان کدر است به دلیل جذب گرما زمان پخت کوتاه تر می شود.

قالب دارای لعاب سیلیکونی :

این نوع قالب ها دارای سطوح نچسب اند و به کاهش چسبندگی خمیر به قالب کمک کنند.

قالب های بدون روکش :

این قالب ها سبک ترین و ارزان ترین قالب های پیتزا هستند و به علت ضخامت کم موجب کاهش زمان پخت میشوند ، فقط توجه کنید قبل از قرار دادن خمیر روی این قالب ها از روغن، آرد یا آرد ذرت برای جلوگیری از چسبندگی استفاده کنید.

قالب های بدون روکش

نکاتی برای شستن ظروف پیتزا :

اکنون که تمام اطلاعات لازم را برای یافتن بهترین قالب پیتزا برای آشپزخانه خود دارید ، مهم است که بدانید که چگونه به درستی از تابه های خود مراقبت کنید.

  1. پس از هر بار استفاده از ماهیتابه پیتزا فلزی، باید ظرف را با یک اسفنج نرم و مواد شوینده مخصوص آلومینیوم بشویید.
  2. برای حفظ یکپارچگی قابلمه، مهم است که در ماشین ظرفشویی تمیز نشود!
  3. از اسفنج های درشت یا مواد تمیز کننده اسیدی استفاده نکنید. این ابزارها و مواد شوینده می توانند به تابه ها آسیب برساند، عمر آن را کوتاه کند و به عملکرد کلی پخت آسیب برساند.

در پایان اینکه اگر به دنبال خرید قالب پیتزا خوب و با کیفیت هستید وبسایت کالاطبخ به عنوان تولید کننده قالب پیتزا ارائه کننده تجهیزات آشپزخانه های صنعتی می تواند یکی از گزینه های پیش روی شما باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو