مواد غذایی مضر برای قلب شما

منبع: فوت و فن

4

1402/5/29

10:18


در این مقاله، به بررسی انواع غذاهایی که برای قلب مضر هستند، خواهیم پرداخت. تغذیه سالم و مناسب یکی از عوامل کلیدی برای حفظ سلامتی قلب است.

مواد غذایی مضر برای قلب شما

در این مقاله، به بررسی انواع غذاهایی که برای قلب مضر هستند، خواهیم پرداخت. تغذیه سالم و مناسب یکی از عوامل کلیدی برای حفظ سلامتی قلب است. مصرف بیش از حد نمک، شکر، چربی اشباع شده و کربوهیدرات تصفیه شده می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد. در اینجا به طور مفصل به معرفی غذاهایی می‌پردازیم که به قلب ضربه می‌زنند، از جمله سوسیس، سالامی، محصولات غذایی پرشده شده با شکر، نان سفید، پیتزا و برخی موارد دیگر.

۱- شکر، نمک، چربی

به مرور زمان، مقادیر زیادی از نمک، شکر، چربی اشباع شده و کربوهیدرات‌های رفینه، خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهند. اگر نگران قلب خود هستید، می خواهید از مصرف مداوم این مواد خودداری کنید.

اما به جای تمرکز بر هر ماده غذایی مضر خاص، بهتر است بر روی رژیم غذایی کلی خود تمرکز کنید. شما هنوز می‌توانید این مواد را مصرف کنید اگر بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات مناسب قلب، محصولات غلات کامل، پروتئین‌های کم چرب و لبنیات کم چرب استفاده کنید.

۲- بیکن

بیش از نیمی از کالری‌های بیکن از چربی اشباع شده تشکیل شده است، که می‌تواند موجب افزایش کلسترول نسبت چگالی پایین (LDL)، یا کلسترول بد، و افزایش شانس ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی شود. این پر از نمک است، که فشار خون شما را افزایش داده و قلب شما را مجبور به کار سخت‌تر می‌کند. مقادیر زیادی از سدیم (قسمت اصلی نمک) می‌تواند منجر به سکته مغزی، بیماری قلبی و شکست قلبی شود. مواد نگهدارنده اضافی بیکن نیز به این مسائل مرتبط شده‌اند.

۳- گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت گاو، گوسفند می‌تواند شانس ابتلا به بیماری قلب و دیابت شما را افزایش دهد. این ممکن است به دلیل این باشد که آنها دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده هستند که می‌تواند کلسترول را افزایش دهد. مطالعات اخیر به نحوه پردازش باکتری‌های روده‌ای قسمتی از گوشت به نام ال-کارنیتین اشاره دارند. اندازه بخش‌های خود را محدود کنید. همچنین به دنبال قطعات لاغری مانند گوشت گرد، سیرلوین و گوشت چرخ کرده کم چرب باشید.

۴- نوشابه

مقادیر کمی از شکر اضافی مضر نیست، اما یک قوطی نوشابه دارای بیشتر از مقدار شکر اضافی است که متخصصان برای یک روز کلی توصیه می‌کنند. مصرف کنندگان نوشابه تمایل دارند که وزن بیشتری اضافه کنند و احتمالاً چاقی داشته باشند و دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری قلب داشته باشند. و اگرچه هنوز علم در مورد نوشیدنی‌های رژیمی مبهم است، اما برخی تحقیقات آنها را به افزایش وزن و سکته مغزی مرتبط می‌کنند. بهترین گزینه شما، آب گازدار، آب معدنی کربناته یا آبمیوه‌های بدون شکر است.

۵- محصولات پخته شده

کوکی‌ها، کیک‌ها و مافین‌ها باید به عنوان جایزه‌های کمیاب مصرف شوند. این موارد معمولاً دارای شکر اضافی هستند، که منجر به افزایش وزن می‌شود. آنها همچنین به سطوح بالاتر تری گلیسرید مرتبط هستند و می‌تواند به بیماری قلب منجر شود. ماده اصلی آنها معمولاً آرد سفید است، که ممکن است باعث افزایش قند خون شما و افزایش شکمیتان شود. به جای این محصولات، ترکیبات سالم‌تری را انتخاب کنید: آرد گندم  را با آرد گندم کامل جایگزین کنید، میزان شکر را کاهش دهید و از روغن گیاهی مایع به جای کره یا مارگارین استفاده کنید.

۶- محصولات گوشت فرآوری شده

هات داگ، سوسیس، سالامی و گوشت ساندویچ از بدترین انواع گوشت‌ها برای قلب شما هستند. آنها دارای مقدار زیادی نمک هستند و بیشتر آنها دارای چربی اشباع شده هستند. در مورد گوشت بوقلمون برای شما نسبت به سالامی بهتر است زیرا دارای چربی اشباع شده نیست. اما هنوز هم دارای مقدار قابل توجهی سدیم است، بنابراین گوشت بوقلمون تازه برش خورده، سالم برای بیماری قلبی نیست.

۷- برنج سفید، نان و ماکارونی

برنج، نان، ماکارونی و تنقلات ساخته شده از آرد سفید از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی سالم خود غافل می‌شوند. دانه‌های تصفیه شده به سرعت به قند تبدیل می‌شوند، که بدن شما آن را به عنوان چربی ذخیره می‌کند. رژیم غذایی با فراورده‌های دانه‌ای تصفیه شده می‌تواند باعث افزایش چربی شکمی شود، که مطالعات آن را به بیماری قلب و دیابت نوع 2 مرتبط می‌کنند. سعی کنید حداقل نیمی از محصولات غذایی خود را از غلات کامل مانند برنج قهوه ای، جو و گندم کامل تأمین کنید. وقتی خرید می‌کنید، به دنبال عبارت “100٪ غلات کامل” باشید.

۸- پیتزا

پیتزا می‌تواند به شرط آماده سازی صحیح، سالم باشد، اما بیشتر پیتزاهای دلیوری و پایه‌های یخ زده دارای مقادیر قابل توجهی سدیم، چربی و کالری هستند، همه آنها می‌توانند خطر ابتلا به حمله قلبی شما را افزایش دهند. وقتی سفارش می‌دهید، یک پیتزا با (اگر امکان دارد گندم کامل) انتخاب کنید، کمتر پنیر بگیرید، سبزیجات را به میزان بیشتری اضافه کنید و از سوسیس که دارای مقدار زیادی نمک هستند، خودداری کنید. برای سالم ترین پیتزا، خودتان آن را تهیه کنید.

۹- الکل

مصرف مشروبات الکلی به میزان زیاد می‌تواند منجر به افزایش فشار خون بالا، شکست قلب، سکته مغزی و افزایش وزن شود. بنابراین اگر تا کنون مشروب ننوشیده اید، شروع نکنید.

۱۰- کره

کره دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده است که می‌تواند کلسترول بد شما را افزایش داده و احتمال ابتلا به بیماری قلب را بیشتر کند. بهتر است که کره را با روغن زیتون یا محصولات پایه از روغن‌های گیاهی کم چرب که حاوی چربی‌های مونوناست و پلی‌انشورات هستند، جایگزین کنید. اگر کلسترول خون بالا دارید، مصرف مداوم محصولات پایه دارای استانول می‌تواند کلسترول LDL شما را کاهش دهد.

۱۱- ماست تمام چرب و مزه دار

ماست می‌تواند منبع عالی تغذیه باشد. مصرف منظم آن ممکن است شما را از فشار خون بالا محافظت کند. اما نوعی که می‌خرید را دقت کنید. ماست‌های مزه‌دار دارای مقدار زیادی شکر اضافی هستند که باعث افزایش وزن، فشار خون بالا، التهاب و بیماری قلب می‌شود. برای انتخاب بهترین گزینه، ماست کم چرب را خریداری کنید و میوه تازه خود یا دارچین، ترخون یا … خود را برای افزودن طعم به آن استفاده کنید.

۱۲- سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی‌های سرخ شده از رستوران‌ها و فست فودها دارای مقدار زیادی چربی و نمک هستند، که این امر برای قلب شما خبر بدی است. یک مطالعه نشان داد که افرادی که 2 تا 3 بار در هفته سیب زمینی سرخ شده می‌خورند، احتمالاً به زودی می‌میرند! اگر تجربه می‌کنید، کوچکترین قسمت ممکن را سفارش دهید یا سفارش خود را تقسیم کنید. حتی بهتر: سیب زمینی سرخ کرده را با روغن زیتون سالم قلبی خود در اجاق پخت کنید. آنها حتی اگر از سیب زمینی‌های شیرین استفاده کنید، برای شما بهتر خواهند بود.

۱۳- مرغ سرخ کرده

تغذیه عمیق مرغ، کالری، چربی و سدیم را به غذای سالمی که در واقع است اضافه می‌کند. مطالعات با مصرف غذاهای سرخ کرده را با دیابت نوع 2، چاقی و فشار خون بالا مرتبط کرده‌اند – تمام اینها احتمال ابتلا به شکست قلب شما را افزایش می‌دهند. برای یک انتخاب کم چرب اما خوشمزه، سینه مرغ بدون پوست را در آرد گندم کامل رول کرده و به جای سرخ کردن، پخته کنید.

۱۴- سوپ کنسروی

سوپ می‌تواند راهی آسان برای مصرف بیشتر سبزیجات، پروتئین و فیبر باشد. اما از مواد غذایی ناسالم مواظب باشید. سوپ کنسروی معمولاً دارای مقدار زیادی سدیم است، که می‌تواند فشار خون بالا، حمله قلب، سکته مغزی و شکست قلب ایجاد کند. و هر گونه سوپ مبتنی بر خامه دارای چربی اشباع ناسالم است. بهترین راه برای لذت بردن از سوپ، تهیه آن از پایه با آب گوشت کم سدیم است. اگر سوپ آماده می‌خرید، برچسب را برای کمترین مقدار نمک و چربی بررسی کنید.

۱۵- سس رنچ

مواد اصلی این سس محبوب معمولاً شیر خامه، نمک و شکر هستند. این امر باعث افزایش چربی، سدیم و کالری می شود. هیچ یک از اینها برای قلب شما خوب نیست. می‌توانید نسخه سالم‌تری از سس‌های کرمی مورد علاقه خود را با ترکیب شیر خامه کم چرب یا پنیر خامه کم چرب با شیر خامه کم چرب و گیاهان تازه مانند شوید، ترخون یا تره تره تهیه کنید.

۱۶- بستنی

بستنی دارای مقدار زیادی شکر، کالری و چربی اشباع شده است، بنابراین بهتر است آن را به عنوان یک جایزه خاص نگه دارید. مصرف مواد غذایی حاوی چربی و شکر منجر به افزایش وزن می‌شود. همچنین می‌تواند باعث افزایش تری‌گلیسریدها و حمله قلبی شود. با انتخاب سوربه، بستنی کم چرب یا بستنی یخ خورده بدون چربی یا چربی اشباع شده، کالری و چربی خود را کاهش دهید. برچسب را برای کمترین مقدار شکر و چربی چک کنید.

۱۷- چیپس سیب زمینی

چیپس سیب زمینی به عنوان یکی از مواد غذایی است که بیشترین مشارکت را در افزایش وزن دارد. و نه تنها دارای چربی اشباع شده زیادی است، بلکه همچنین با نمک پوشیده شده است – که همچنین با بیماری قلب مرتبط است. از چیپس های کم نمک یا کم چرب استفاده نکنید. آنها تنها باعث احساس گرسنگی شما می شوند. میان وعده های مغذی تر، شامل پروتئین های سالم، کربوهیدرات و چربی ها، مانند کراکره های گندم کامل با پنیر کم چرب یا پوپ کورن خانگی با روغن زیتون را انتخاب کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو