همه چیز درباره کینوا، یک غلات جادویی

همه چیز درباره کینوا، یک غلات جادویی


منبع: تالاب

1

1402/12/17

07:53


دراین مقاله از مجله تالاب بـه بررسی خواص بسیار زیاد و مفید کینوا، دانه گیاهی […]

همه چیز درباره کینوا، یک غلات جادویی

دراین مقاله از مجله تالاب بـه بررسی خواص بسیار زیاد و مفید کینوا، دانه گیاهی پرداخته ایم.استفاده از کینوا در رژیم غذایی بسیار کمک کننده بـه تناسب  اندام شـما می باشد و علاوه بر ان می توانید از ویتامین هاي‌ موجود دراین دانه گیاهی استفاده کنید و بر سلامتی بدن خود بیافزایید.

کینوا را می توان بـه عنوان یک منبع غذایی کامل و پر از ویتامین درنظر گرفت از این رو مصرف مداوم ان در روزمره شـما کمک شایان ذکری بـه سلامتی شـما می کند.

 

 دانه کینوا یا خاویار گیاهی 

دانه کینوا «Quinoa Seed» یک غلات یا شبه غلات اسـت کـه پر از پروتئین، فیبر،موادمعدنی و ویتامین هاي‌ مختلف اسـت.کینوا یک غلات کامل اسـت و منبع گیاهی مهمی از تمام نه اسید آمینه ضروری کـه مشهور بـه خاویار گیاهی اسـت.وقتی کینوا پخته می شود، نرم و پف دار اسـت و طعم کمی مغزی دارد. همچنین می توان ان را بـه صورت پرک، آرد و غذاهایی مانند نان و پاستا درست کرد.

 

دانه هاي‌ کینوا در انواع مختلف و رنگ هاي‌ مختلف وجوددارد. با این حال، دانه هاي‌ سفید،قرمز و سیاه طبق معمولً برای مصرف برداشت میشوند.رایج ‌ترین کینوا «سفید» کمترین زمان را برای پختن لازم دارد و طعم و بافت نرمی دارد، در حالی کـه کینوا «قرمز» از نظر طعم و مزه غنی و ترد شناخته شده اسـت. از سوی دیگر، کینوا «سیاه» طعم‌دارترین و تردترین اسـت وبه بیشترین زمان پخت را بـه خود اختصاص داده اسـت.

 

جدا از این رنگ‌ها، کینوا در رنگ‌هاي‌ زرد، خاکستری، نارنجی، بنفش، صورتی، سبز نیز موجود اسـت کـه تنوع زیادی برای انتخاب در اختیار مصرف‌کننده قرار می دهد.طبع و مزاج کینوا متعادل می باشد؛ یعنی نه سرد اسـت و نه گرم و با هر مزاج و ذائقه اي مطابقت دارد.

 

دانه کینوا یا خاویار گیاهی 

 


مطلب مرتبط:خواص و عوارض میخک «+دمنوش میخک»


 

فواید دانه کینوا

کینوا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین‌هاي‌ گروه «B»؛ ویتامین‌هاي‌ گروه «E»؛ فیبر، آمینو اسید، فسفر، آهن و مواد مغذی دیگر اسـت.افزودن کینوا بـه رژیم غذایی یک راه عالی برای افزایش مصرف روزانه ویتامین ها، موادمعدنی و فیبر اسـت.

 

کینوا بـه ویژه سرشار از آمینواسیدهای ضروری مانند لیزین، متیونین و سیستئین و دارای ترکیبات گیاهی مفید بسیار زیادی اسـت کـه برخی از نمونه ها ساپونین ها، اسیدهای فنولیک،فلاونوئیدها و بتاسیانین ها هستند.

 

از جمله مزایای دانه کینوا کـه می توان بـه ان اشاره کرد:
کاهش وزن
پیشگیری از پوکی استخوان
سلامت قلب
سلامت پوست
سلامت مو
مفید برای بدنسازی
بازرسی دیابت و فشارخون
درمان کم خونی
التیام سلامت سیستم گوارش
افزایش طول عمر

 

فواید دانه کینوا

جایگاه کینوا در طب سنتی

یکی از دانه‌هاي‌ سرشار از مواد مغذی در طب سنتی، دانه کینواست. این خاویار گیاهی دارای طبع معتدل اسـت. بـه همین دلیل افراد با طبع مختلف، میتوانند از این دانه گیاهی پرخاصیت، استفاده کنند.جالب اسـت بدانید کـه خواص کینوا علاوه بر بزرگسالان، برای کودکان نیز مؤثر اسـت.

 

از خواص کینوا برای کودکان می توان بـه کمک در رشد کودکان و نوزادان و درمان یبوست اشاره کرد.این دانه گیاهی بـه دلیل داشتن کربوهیدرات پیچیده و مفید، بـه افزایش انرژی در کودکان و بزرگسالان کمک می کند. همان طور کـه پیش تر اشاره کردیم، کینوا بـه دلیل داشتن ویتامین B، برای پوست صورت و از بین بردن لکه‌هاي‌ پوستی مناسب اسـت.

جایگاه کینوا در طب سنتی


کینوا منجر به کاهش وزن می شود

کینوا یک پروتئین کامل محسوب می شود و با فیبر موجود در هر وعده، افزودن ان بـه رژیم غذایی می تواند برای مدت طولانی احساس سیری بـه شـما بدهد. کینوا همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین «GI» اسـت،بنابر این انتشار انرژی کندتر ان باعث می شود کـه کمتر ایجاد هوس و تحریک گرسنگی کنید.

برای کاهش وزن، نیاز اسـت میزان متابولیسم بدن فرد افزایش یابد کـه با استفاده از کینوا، میزان متابولیسم بدن افزایش یافته اشتهای شـما را بـه میزانقابل توجهی کاهش می دهد.هوس غذایی را کاهش می دهد ودر نتیجه کالری دریافتی را کاهش می دهد.همچنین باعث می شود چربی کمتری را از رژیم غذایی خود جذب کنید.همچنین کینوا، شاخص گلیسمی «GI» پایینی دارد یعنی کربوهیدرات پیچیده اي دارد کـه بدن برای تبدیل ان بـه کربوهیدرات ساده، انرژی مصرف می کند.

این موضوع باعث می شود کـه هنگام مصرف ان؛ بدن زودتر احساس سیری کند و نیاز کمتری بـه دریافت کالری داشته باشد.بـه علاوه کینوا حاوی20-hydroxyecdysone اسـت، ترکیبی کـه بـه نظارت وزن کمک می کند.

 

کینوا منجر به کاهش وزن می شود

 

کینوا عاملی تاثیرگذار بر سلامت قلب

این خاویار گیاهی، میزان کلسترول خون را کاهش داده و از بروز بیماری‌هاي‌ قلبی عروقی، پیشگیری می کند.همچنین کینوا بـه دلیل داشتن آلفا لینولنیک، از بروز بیماری قلبی آترواسکلروز، پیشگیری می کند.فیبر محلول موجود در کینوا ان را بـه یک غذای شگفت انگیز برای قلب شـما تبدیل می کند.

 

با مصرف کینوا می توانید سلامت قلب خودرا حفظ کنیدفیبر محلول با اسیدهای صفراوی در کبد ترکیب می شود و ماده اي ژله مانند تولید می کند کـه در روده شـما دفع می شود.خوردن کینوا بـه معنای کاهش سطح کلسترول بد اسـت و این بـه معنای کاهش خطر گرفتگی شرایین و بیماری عروق کرونر قلب اسـت.

 

کینوا عاملی تاثیرگذار بر سلامت قلب

 

جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت با کینوا

مصرف کینوا گزینه خوبی برای پیشگیری از دیابت اسـت. عوامل مختلفی وجوددارد کـه بـه بازرسی قندخون کمک می کند. بـه عنوان مثال شاخص گلیسمی پایین این دانه گیاهی،یا فیبر موجود در کینوا بـه بازرسی قندخون کمک می کند.

همچنین میزان فیبر موجود در کینوا، بـه تنظیم قندخون افراد کمک می کند. جالب اسـت کـه مصرف تنها 16 گرم فیبر از غلات کامل در روز، با 33 درصد کاهش خطر ابتلا بـه دیابت نوع 2 مرتبط اسـت.

 

جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت با کینوا

اثرات مفید در بدنسازی

کینوا حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات اسـت کـه سبب تولید انرژی در بدن می شود. ورزشکاران و بدنسازان میتوانند با استفاده از ان؛ انرژی مورد نیاز بدن خودرا تامین کنند.همچنین وجود اسید آمینه‌هاي‌ خاص در کینوا سبب تسریع روند عضله سازی در بدنسازان می شود.بدن شـما مقداری آمینو اسید می سازد، اما باید 9 مورد ضروری را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

کینوا یکی از معدود غذا هاي گیاهی اسـت کـه حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری اسـت.آمینو اسیدها بلوک هاي‌ سازنده پروتئین هستند و شـما برای همه ی چیز از عضله سازی گرفته تا حفظ سلامت سیستم ایمنی بـه انها نیاز دارید.

کینوا نه تنها سرشار از پروتئین «24 گرم در هر فنجان» و فیبر اسـت، بلکه سرشار از منیزیم و آهن نیز اسـت کـه بـه تقویت سنتز پروتئین کمک می کند. بعلاوه، حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری برای ساخت عضله و فاقد گلوتن اسـت، بنابر این هضم ان آسان اسـت.

 

اثرات مفید در بدنسازی

 

رفع کم خونی با مصرف کینوا

یکی از خواص کینوا برای سلامتی، رفع کم خونی اسـت. کمبود آهن در بدن، سبب کم خونی میشود. کم خونی همچنین می تواند بـه دلیل ریبوفلاوین کمتر در رژیم غذایی شـما باشد.این ماده معدنی برای ساخت هموگلوبین، کـه بخشی از گلبول هاي‌ قرمز خون اسـت مورد نیاز اسـت.

کم خونی نیز سبب بروز بیماری‌هاي‌ مختلف می شود؛ بنابر این بهتر اسـت با استفاده از مواد خوراکی دارای آهن، مانند کینوا، از بروز کم خونی جلوگیری کرد.یک فنجان کینوآ پخته شده «185 گرم» حاوی حدود 3 میلی گرم آهن اسـت کـه 15 درصد از نیاز روزانه بدن را تشکیل می دهد. رژیم غذایی با آهن کافی می تواند بـه پیشگیری از کم خونی کمک کند.

 

رفع کم خونی با مصرف کینوا

 

خواص کینوا برای شادابی پوست

لیزین ماده‌اي اسـت برای درمان و ترمیم زخم کـه بدن قادر بـه تولید ان نیست، استفاده از کینوا، لیزین مورد نیاز بدن را تامین می شود.کینوا سرشار از ویتامین E اسـت کـه با رادیکال هاي‌ آزاد مبارزه می کند، و بـه کلاژن سازی پوست کمک می کند .

ریبوفلاوین ماده‌اي اسـت کـه بـه پوست خاصیت ارتجاعی میدهد و با مصرف مواد خوراکی تولید شده بر پایه کینوا، می توان ان را تامین کردو از ایجاد چین و چروک در پوست جلوگیری کرد.کینوا سبب کاهش ترشح چربی در پوست فرد میشود و بـه همین دلیل با استفاده از ان میتوان از ایجاد آکنه و لک‌هاي‌ پوستی پیشگیری کرد.

ویتامین هاي‌ B3و B12 کینوا با کاهش رسوبات ملانین تیره در پوست بـه درمان آکنه، لکه هاي‌ پیری و سایر بیماری هاي‌ مرتبط با رنگدانه پوست کمک می کند. همچنین نواحی قرمز و ملتهب کـه اغلب با جوش هاي‌ آکنه همراه اسـت را تسکین می دهد.

 

خواص کینوا برای شادابی پوست

 

کینوا عاملی تاثیرگذار در سلامت مو

کینوا سرشار از لیزین و پروتئین اسـت کـه نقش مهمی در ترمیم و رشد مو دارد.پروتئین موجود در کینوا بـه عنوان یک پوشش طبیعی و ملایم عمل می کند کـه فولیکول هاي‌ مو را محافظت و تغذیه می کند.مرطوب کننده هاي‌ موجود در کینوا پوست سر را تغذیه و هیدراته می‌کنند و ان را بـه خوبی حالت میدهند. انها یک لایه نامرئی روی مو تشکیل می‌دهند تا از شرایط محیطی مانند آلودگی و گرد و غبار مراقبت کنند.

 

کینوا حاوی موادمعدنی مهمی مانند کلسیم، آهن و فسفر اسـت کـه رطوبت را در پوست سر می‌بندد تا شوره سر را از بین ببرد.شـما میتوانید از مواد خوراکی هم چون کوکی‌ کینوا علاوه بر افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها، 9 اسید آمینه ضروری برای رشد مو را بـه بدن برسانید کـه رشد مو هاي شـما را سبب میشوند.همچنین کینوا دارای آهن و فسفر بسیار اسـت و از ایجاد شوره در سر افراد جلوگیری میکند. پروتئین موجود در کینوا همچنین بـه درمان موخوره کمک می کند.

 

کینوا عاملی تاثیرگذار در سلامت مو

 

کینوا و کمک به پوکی استخوان

با توجه بـه این کـه کینوا سرشار از منیزیم، منگنز و پروتئین اسـت، برای سلامت استخوان ها بسیار مفید اسـت. منیزیم و منگنز موجود در کینوا نقش مهمی درتشکیل استخوان ها دارند و از پوکی استخوان پیشگیری میکنند.همچنین پروتئین کـه بـه عنوان بلوک ساختمانی برای استخوان ها می باشد، می تواند بـه سلامت استخوان هایتان کمک کند.

بـه جای نوشیدن محصولات لبنی برای ساختن استخوان هاي‌ سالم، بهتر اسـت تا سعی کنید کینوا بیشتری بخورید. بـه دلیل محتوای منگنز، منیزیم و فسفر ؛ کینوا یک نیروگاه استخوان‌ساز اسـت کـه حتی ممکن اسـت بـه پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.همچنین سرشار از ALA اسـت، نوعی اسید چرب امگا 3 کـه نشان داده شده اسـت در برخی از مدل هاي‌ حیوانی بـه التیام سلامت استخوان کمک می کند.

 

کینوا و کمک به پوکی استخوان

بهبود گوارش با مصرف کینوا

ریبوفلاوین موجود در دانه کینوا، سبب تبدیل گلوتامیک بـه گلوتامین شده؛ گلوتامیک، مخاط موجود در معده را تقویت می کند و سبب هضم هر چه بهتر غذا می شود. فیبر موجود دراین دانه گیاهی،سبب جذب مواد مغذی روده کوچک شده و از بروز مشکلات گوارشی هم چون یبوست جلوگیری میکند. همچنین وجود ویتامین B در کینوا، سبب تولید اسید هیدروکلریک و التیام گوارش بدن می شود.

 

فیبر محلول آب را جذب می کند ودر معده بـه ژل تبدیل می شود و روند هضم را کند می کند. فیبر نامحلول مدفوع را حجیم می کند و بـه عبور سریع‌تر غذا از دستگاه گوارش کمک می کند. کینوا حاوی هردو نوع فیبر اسـت، اما 78 درصد فیبر ان از فیبر نامحلول تامین می شود. فیبر نامحلول علاوه بر کمک بـه هضم، سطح گلوکز و کلسترول خون را نیزکاهش دهد.

 

بهبود گوارش با مصرف کینوا

 

کینوا سبب افزایش طول عمر

رژیم غذایی غنی از غلات کامل «مانند کینوا» میتواند از ابتلا بـه بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند. دانشمندان بر این باورند کـه مصرف یک کاسه کینوا و غلات فیبر دار میتواند،خطر مرگ زود رس ناشی از بیماریهای قلبی، انواع سرطان، دیابت، بیماریهای تنفسی و سایر بیماریهای مزمن را تا 17 درصد کاهش دهد.

 

کینوا سبب افزایش طول عمر

چند مورد از مضرات کینوا

کینوا یکی از کم آلرژی زاترین غلات اسـت کـه واکنش هاي‌ آلرژیک بـه ان نادر اسـت. با این حال، ترکیبات طبیعی پوشش دهنده دانه ها بـه نام ساپونین ممکن اسـت علت برخی از واکنش هاي‌ نامطلوب باشد.با شست و شوی کامل یا خیساندن کینوا قبل از استفاده این ترکیبات حذف میشوند.

 

از آنجاییکه کینوا دارای مقداری اگزالات اسـت. این ماده در جذب کلسیم اختلال ایجاد میکند و برای افرادی کـه مبتلا بـه ناراحتی کلیه هستند ویا کسانی کـه کلیه ان‌ها سنگ اگزالاتی تولید میکند، مضر اسـت.

 

چند مورد از مضرات کینوا

 

چند نکته در رابطه با دانه کینوا

1 افزودن این دانه قدرتمند بـه رژیم غذایی می تواند بـه کاهش وزن، تثبیت سطح قندخون، جلوگیری از رشد سلول هاي‌ سرطانی و التیام سلامت قلب، روده و استخوان ها کمک کند.
2 کینوا بدون گلوتن اسـت، کـه ان را جای گزین ساده برای غلات حاوی گلوتن مانند چاودار، گندم و جو کرده اسـت.
3 می توان از ان برای هر وعده غذایی از جمله صبحانه ،سوپ، خورش، سالاد استفاده کرد و همچنین میتوان ان را بـه اسانی در بسیاری از دستور العمل ها بـه جای سایر غلات جای گزین کرد و ان را بـه یک مکمل غذایی همه ی کاره و خوشمزه تبدیل کرد.
4 کینوا حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری اسـت کـه ان را برای وگان ها، گیاهخواران و افرادی کـه سعی در کاهش مصرف گوشت دارند.
5 خوردن کینوا همچنین فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد ودر نتیجه خطر ابتلا بـه بیماری هاي‌ قلبی عروقی را کاهش می دهد.

 

چند نکته در رابطه با دانه کینوا

 

در پایان

همان طور کـه مشاهده کردید کینوا یک پروتئین کامل اسـت و با توجه بـه دارا بودن تمام اسیدهای آمینه ضروری مصرف ان بـه صورت روزمره پیشنهاد می شود.از دیگر خواص هاي‌ کینوا هم می توان بـه جلوگیری و یا کمک بـه درمان بسیاری از بیماری ها شامل دیابت مشکلات پوکی استخوان بیماری قلبی کم خونی و… دیگر موارد اشاره کرد.کینوا دانه جادویی و خارق العاده اي اسـت کـه با داشتن ارزش غذایی کامل بهترین مواد مصرفی روزانه برای افراد و حتی کودکان می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو