روانشناسی رنگ زرد در شخصیت افراد، معماری و دکوراسیون

منبع: نمکستان

151

1398/12/3

18:45


در حالی که انجمن های رنگی می توانند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تجربیات گذشته و انجمن های فرهنگی قرار بگیرند، برخی رنگ ها تمایل به بیرون کشیدن روحیه و احساسات خاص دارند. درباره برخی از احساسات و خلق و خوی هایی که رنگ زرد ایجاد می کند بیشتر بیاموزید.

نمکستان: رنگ زرد می تواند روشن و تیره باشد، به همین دلیل است که اغلب می تواند احساسات قوی را فراخوانی کند. رنگ زرد می تواند به سرعت توجه شما را جلب کند، اما در هنگام استفاده بیش از حد می تواند ساینده باشد. این رنگ گرم و روشن به نظر می رسد، اما می تواند منجر به خستگی بینایی شود.
روانشناسی رنگ نشان می دهد که رنگ های خاص قادر به برانگیختن روحیه خاص هستند و حتی ممکن است در رفتار و رفاه تأثیر داشته باشند.

در حالی که انجمن های رنگی می توانند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تجربیات گذشته و انجمن های فرهنگی قرار بگیرند، برخی رنگ ها تمایل به بیرون کشیدن روحیه و احساسات خاص دارند. درباره برخی از احساسات و خلق و خوی هایی که رنگ زرد ایجاد می کند بیشتر بیاموزید.

روانشناسی رنگ زرد در شخصیت شناسی افراد

ویژگی های روانشناسی رنگ زرد

برخی از ویژگی های اصلی که اغلب با رنگ زرد همراه هستند عبارتند از:

گرما: زرد رنگ روشن است و اغلب به عنوان شاد و گرم توصیف می شود.

خستگی چشم: زرد نیز به دلیل زیاد بودن نور که منعکس می شود، خستگی چشم را نیز برای چشم ایجاد می کند. استفاده از رنگ زرد به عنوان پس زمینه روی کاغذ یا مانیتور رایانه می تواند در موارد شدید منجر به افتادگی چشم یا کاهش بینایی شود.

به وجود آوردن یأس در محیط: زرد همچنین می تواند احساس ناامیدی و عصبانیت ایجاد کند. اگرچه این یک رنگ شاد به حساب می آید، مردم بیشتر در اتاق های زرد رنگ وسواس خود را از دست می دهند و نوزادان تمایل دارند بیشتر در اتاق های زرد گریه کنند.

پرانرژی: زرد همچنین می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.

جلب توجه: از آنجایی که رنگ زرد قابل مشاهده ترین رنگ است، بیشترین توجه را به خود جلب می کند. از رنگ زرد می توان در مقدار کمی برای جلب توجه استفاده کرد، مانند علائم راهنمایی و رانندگی یا تبلیغات.

رنگ زرد چگونه احساس می کند؟ آیا شما رنگ زرد را با خصوصیات یا موقعیت های خاصی مرتبط می کنید؟ به یاد داشته باشید که ارتباطاتی که مردم با رنگ ها دارند، لزوماً جهانی نیستند. هم تفاوت های فرهنگی و هم تجربیات فردی می توانند احساس مردم را در پاسخ به رنگ های خاص شکل دهند.

رنگ زرد پرانرژی است

رنگ زرد اغلب به عنوان یک رنگ پر انرژی تلقی می شود. این اغلب در موقعیت ها و محصولاتی که برای ایجاد حس هیجان یا انرژی استفاده می شوند، استفاده می شود. روشن است و بلافاصله چشم را می گیرد. به نظر می رسد در انرژی خود تازه، شدید، پرتلاطم و یا حتی بی روح و نیرومند باشد.

زرد کاملاً پررنگ فقط برای قرار گرفتن در معرض مختصر مناسب است زیرا اثر تحریک کننده آن چنان قدرتمند است که می تواند انرژی عاطفی را خیلی سریع ایجاد کند. رنگ زرد باعث شادابی و انرژی می شود. این رنگ مثل تابستان احساس گرمی ایجاد می کند. شاید گاهی اوقات شگفت انگیز باشد.

رنگ زرد می تواند باعث ایجاد حس پرخاشگری شود

در حالی که می تواند یک رنگ پرانرژی باشد، این شدت نیز می تواند دارای افت نزولی باشد. بعضی اوقات رنگ زرد می تواند خیلی پرخاشگرایانه و حتی رویارویی باشد. در مقادیر زیاد، ممکن است افراد هنگام محاصره رنگ زرد احساس تحریک پذیری یا حتی عصبانیت شوند. سطح پرخاشگری و سرخوردگی در زرد وجود دارد. در تحقیق که در یک مدرسه انجام شد نشان می دهد که دیوارهای مدرسه که همه زرد هستند و از آنجا که ساختمان جدید افتتاح شده است، در سالن هایی که بیشترین مقدار رنگ زرد وجود دارد، نزاع های بیشتری رخ داده است.

از کلاس های درس که رنگ زرد در آنها دیده می شود با دانش آموزان ناامیدتر همراه است. رنگ زرد رنگی بسیار تحریک آمیز است. تحقیقات نشان می دهد وقتی در یک اتاق زرد رنگ هستیم، سطح آشفتگی افزایش می یابد. یکی از دلایل این اعتقاد این است که اگر شما یک فرد درون گرا هستید و رنگ زرد بسیار در معرض دید شماست و از نظر چهره ای که دارید از خصوصیاتی است که بیشتر افراد درونگرا طبیعتاً گریزی به آن دارند.

روانشناسی رنگ زرد در معماری روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون

زرد رنگی پیچیده است

البته تأثیرات رنگ زرد می تواند بسیار متنوع و پیچیده باشد. همه به همین روش به این رنگ پاسخ نمی دهند. در حالی که ممکن است برخی از افراد آن را روشن و شاداب بدانند، برخی دیگر ممکن است آن را عانل اضضراب بدانند. برخی ممکن است آن را با یک روز گرم تابستان مرتبط کنند، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است یادآور خاطرات بد یا ارتباط باشد.

زرنگ یک رنگ شاد است

برای بسیاری از افراد، رنگ زرد به عنوان یک رنگ روشن و شاد دیده می شود. تبلیغ کنندگان ممکن است از آن استفاده کنند نه تنها جلب توجه کنند بلکه باعث برانگیختن احساس خوشبختی می شوند. زرد در همه جا است خورشید، طاقه های طلایی گندم و برنج در فصل برداشت محصولات. روانشناسی رنگ می گوید که “این درخشان ترین رنگ طیف مرئی است و از نظر چشم انسان قابل توجه ترین رنگ است”. چشم انسان در واقع آن را پردازش می کند، بنابراین جای تعجب نیست که چنین رنگی مورد توجه باشد.

تقریباً مانند اینکه ثابت شده است که قرمز باعث افزایش ضربان قلب و افزایش اشتها می شود، رنگ زرد در عرصه غذا اثر مشابهی دارد. این دو رنگ با هم محبوب ترین رنگ برای رستوران های فست فود هستند زیرا باعث برانگیختن مزه و اشتها می شوند. در خارج از صنعت فست فود، بسیاری از رستوران ها صرفاً به دلیل ارتباطات قوی با فست فودها، از این ترکیب رنگی دور می شوند.

رنگ زرد رنگی است که بیشتر با خوشبختی و خوش بینی و همچنین خلاقیت همراه است. به طور قطع رنگ آرامش بخش آبی نیست، اما هنوز هم می تواند مردم را شادتر کند، زیرا با گرما همراه است. رنگ زرد منحصر به فرد است که “زردهای تیره” وجود ندارد. در حالی که رنگ های دیگر می توانند دارای تن خاموش باشند، مهم نیست که چه رنگی باشد.

همچنین یک رنگ احتیاط آور است. خواه این چراغ زرد در جاده باشد یا نئون زرد و نارنجی که محل های ساخت و ساز را به عنوان نشانه ای از خطر همراه می کند. در کل، رنگ زرد انرژی، توجه و شادابی را به هرگونه طراحی و مارک آرم به ارمغان می آورد. رنگ یک پیام متفاوت و منحصر به فرد به ما می دهد. رنگ ها می توانند بر احساس ما تأثیر بگذارند، همانطور که توسط مطالعات علمی ثابت شده است. رنگ زرد بیشتر از همه رنگ ها مورد توجه چشم انسان است.

رنگ زرد پرانرژی شاد پیچیده و باعث ایجاد حس پرخاشگری است

رنگ درخشان زرد باعث ایجاد شادی و خوش بینی در ناظر می شود. گفته می شود رنگ زرد بیشتر از هر رنگ اصلی دیگر باعث خوشبختی می شود. اعتقاد بر این است که در سمت چپ مغز انسان تأثیر دارد، رنگ زرد به تقویت تفکر تحلیلی قوی کمک می کند. برخی از اثرات مثبت زرد عبارتند از:

  • افزایش فعالیت ذهنی
  • افزایش آگاهی
  • افزایش سطح انرژی
  • افزایش میزان متابولیک

زرد کمک می کند تا روند فرآیند تفکر ما را از حالت راکد بودن خارج شود. در حالی که رنگ زرد به ما کمک می کند تا تحلیلی تر شویم، می تواند در یافتن راه حل ها از طریق خلاقیت به ما کمک کند. این کار را با کمک به ما در ایجاد الگوهای مختلف اندیشه انجام می دهد.

اگر در حال آماده سازی و امتحان یا سخنرانی هستید و یا حتی روی مقاله کار می کنید، قرار دادن زرد روشن در نزدیکی شما می تواند به ترویج جلوه های مثبت فوق الذکر رنگ کمک کند. آیا تاکنون سعی کرده اید متنی را که به رنگ زرد بود بخوانید؟ زرد خسته کننده ترین رنگ از همه رنگ ها برای چشم است. دلیل این امر این است که میزان روشنایی رنگ به این معنی است که میزان نور منعکس شده کاملاً زیاد است.

استفاده از رنگ زرد به عنوان پس زمینه روی کاغذ، مانیتور رایانه یا در غیر این صورت ممکن است در شدیدترین حالت منجر به خط چشم یا حتی کاهش بینایی شود. مقادیر زیاد قرار گرفتن در معرض زرد نیز می تواند تحریک پذیری، پرخاشگری یا عصبانیت را ایجاد کند. این فقط به دلیل شدت رنگ است. بسیاری از افراد وقتی در یک اتاق زرد قرار می گیرند از تحریکات خبر می دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو