اهمیت قصه گویی برای کودکان

منبع: مینویسم

165

1398/12/10

17:07


اهمیت قصه گویی برای کودکان

قصه گویی و داستان پردازی قدیمی ترین شکل تدریس است. تاریخچه قصه گویی به انسانهای اولیه باز می گردد. اهمیت قصه گویی برای کودکان در این است که به بزرگترین سؤالات آفرینش، زندگی و زندگی پس از مرگ پاسخ می دهد.

قصه ها شخصیت کودکان را شکل می دهند،آنها را کنترل می کنند و کودکان را برای رویایی با واقعیت آماده می سازند. فرهنگ قصه گویی برای کودکان در تمام فرهنگ ها فارغ از داشتن یا نداشتن سواد وجود دارد.

هدف قصه گویی برای کودکان

داستان ها جادو و حس تعجب را در جهان به وجود می آورند. داستانها به ما درمورد زندگی، در مورد خود و دیگران می آموزند. یکی از دلایل اهمیت قصه گویی در کودکان این است که قصه گویی روشی بی نظیر برای کودکان است تا بتوانند درک، احترام و قدردانی نسبت به سایر فرهنگ ها داشته باشند و می توانند نگرش مثبتی را نسبت به مردم سرزمینها و مذاهب مختلف در دنیا ترویج دهند.

اگر می خواهید فرزندانتان باهوش شوند، برای آنها قصه بگویید. اگر می خواهید آنها درخشان باشند داستان های بیشتری را برای آنها بگویید.( آلبرت انیشتین)

مزایای قصه گویی برای کودکان

  • وقتی برای کودک خود قصه می گویید، یک لحظه جادویی وجود دارد. بچه ها شیفته می شوند، متعجب می شوند.
  • قصه ها برای کودکان الهام بخش هستند.
  • اشتیاق به خواندن متن را برای یافتن داستان، بازخوانی آنها و غیره افزایش می دهد.
  • نوشتن را آغاز می کنند زیرا کودکان به سرعت تمایل پیدا می کنند که داستان بنویسند.
  • مهارت های گوش دادن را در کودکان بهبود می بخشد.

همچنین بخوانید : قصه های کودکانه کوتاه برای خواب با موضوعات آموزنده

در مدارسی که ارتقاء سطح سواد ابتدایی در اولویت قرار دارد، می توان از قصه گویی برای افزایش سریع استانداردها ضمن توسعه مهارت، دانش و اعتماد به نفس در طیف وسیعی استفاده کرد.

مزیت دیگر گوش دادن به داستانها این است که کودکان در یادگیری دانشگاهی رشد می کنند. قصه گفتن بسیاری از واژگان جدید را به کودکان معرفی می کند. در خانه کودکان با تعداد محدودی از کلمات ارتباط برقرار می کنند. اما داستانها واژگان سطح آکادمیک و کلمات جدیدتر زیادی را برای یادگیری کودک خواهند داشت. آموزش معانی کلمات آسان است زیرا بچه ها  معانی را در دل متن داستان یاد می گیرند.

اهمیت قصه گویی برای کودکان چیست؟

داستان پردازی قدرتمندترین روش برای ایجاد ایده های امروز در جهان است. ( رابرت مک کی )

می توانید با درخواست از کودکتان بخواهید که داستانی را که قبلاً برای آنها خوانده اید، مجددا برای شما تعریف کنند. اهمیت قصه گویی برای کودکان در این است که حافظه آنها را افزایش می دهد. همیشه از بچه ها بخواهید سهمی در قصه گویی داشته باشند. از آنها بخواهید که اوج داستان را روایت کنند یا آنها را ترغیب کنید تا داستانی جدید با همان شخصیت های داستان ایجاد کنند.

همچنین بخوانید : لالایی ها و متن شعر برای خواب کودک دلبندتان

تفاوت بین فرهنگ ها و سبک های مختلف زندگی از طریق داستان به بچه ها معرفی می شود. همه داستان ها برای کودکان آموزنده هستند ، زیرا آنها برای یک جهان جدید هستند. کودکان ممکن است چیزهای بسیار کمی در مورد زندگی در دنیا بدانند. داستان ها به کودکان کمک می کند تا طرح و شخصیت ها را در متن قصه تجسم کنند و از آن ها بیاموزند.

اهمیت قصه گویی برای کودکان

نکات مهمی که هنگام قصه گویی برای کودکان باید رعایت کنید

والدین هنگام خواندن داستان برای کودکان باید نکاتی را در نظر بگیرند. اگر می خواهید بچه ها به طور جدی به قصه گوش فرا دهند و قصه را بفهمند، باید داستان ها را برای کودکانتان با احساس بخوانید.

قوت و لحن صدا را مطابق احساسات و عواطف به تصویر کشیده شده، در داستان تغییر دهید.

برای انتقال ایده ها به روش دقیق از زبان بدن مؤثر استفاده کنید. قصه‌گویی بی نقص یک هنر است. مشخص شده است که والدینی که برای کودکان خود قصه می گویند، پیوند عاطفی بیشتری با کودکان خود دارند. این امر به کودکان می آموزد که خلاق باشند و ایده هایشان را به افکار و عمل پویا تبدیل کنند.

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو