پیشگیری از بیماری کرونا، 37 توصیه

منبع: نی نی بان

181

1398/12/14

18:41


جدیدترین توصیه‌های WHO (سازمان بهداشت جهانی) برای پیشگیری از کرونا:
1- ویروس کرونا از پوست سالم رد نمی شود و تا ده دقیقه روی پوست زنده است پس اگر دستکش ندارید نگران نباشید فقط نباید دست های خود را به بینی و دهان خود بزنید.
2- ویروس کرونا در سطوح پارچه ای تا ۶-۱۲ ساعت و فلزی ۱۲- ۲۰ساعت و در سطح استیل تا ۲۰ روز! زنده است. 
3- این ویروس تا ۶۰- درجه سانتیگراد زنده ولی در دمای ۳۰ درجه سانتیگراد به بالا میمیرد،  پس بهتر است شستشوها و نظافت ها را با آب گرم انجام داد. 
4- کرونا ویروس با آب گرم و مواد شوینده خانگی از بین میرود
5- لباس ها را زیر نور مستقیم خورشید یا روی شوفاژ ها خشک کنید.
6- با آب گرم حمام کنید.
7- بهیچوجه آب سرد و غذای سرد نخورید، آب گرم (چای گرم ، قهوه گرم ، و دمنوشهای گرم) بنوشید.
8- کلونی ( محل تجمع) اصلی این ویروس در بینی است پس مرتب بینیتان را با آب گرم شستشو دهید.
9- اگر به نوشیدنی گرم دسترسی ندارید آدامس بجوید تا گلویتان مرتب با آب دهانتان مرطوب و شستشو شود.
10- محل زندگی و کارتان تهویه مناسب داشته باشد.
11- مهم در طول روز چندین مرتبه بمدت ۱۰-۱۵ ثانیه نفستان را نگهدارید و  سپس بازدم انجام دهید، اگر سرفه پیدا کردید و یا تنگی نفس حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.  نگذارید به مشکل تنفسی دچار شوید و سپس به دکتر مراجعه کنید چون شاید دیر باشد. 
12- اگر به بیرون از خانه میروید( کارمند، کارگر، مغازه دار و...)هستید، اولا : فاصله ۱/۵متری از دیگران را مراعات کنید و دوم: مهم بعلت اینکه این ویروس سنگین است (حدود۴۰۰-۵۰۰ نانومتر ) و به زمین می افتد پس کفش هایتان منبع مهم آلودگی است بهیچ وجه آنرا داخل خانه نیاورید . 
13- موقع عطسه کردن تا جائیکه امکان دارد از دیگران فاصله بگیرید و محکم با هر چیزی که در دسترس شما هست جلوی دهان و بینی خود را بگیرید و برای چند ثانیه ول نکنید تا تمام ترشحات جذب شود و پراکنده نشود.
14- بعلت درشت بودن این ویروس هر ماسکی می تواند در محیط آلوده محفوظ کننده باشد( پارچه ای ، ویبریلی،  با دستمال کاغذی و... )بشرطی که خشک باشد یعنی باید ماسک ها را مرتبا عوض کرد .
15- لزومی ندارد همه ی لباسهایی که میپوشیم را بشوریم بلکه روی شوفاژ یا نور مستقیم خورشید آنرا پاک می کند.
16- پس از شستشوی دستها وقتی به جای آلوده نمیرویم دستهایمان را با کرم یا وازلین مرطوب کنیم تا به مرور زمان به اگزما دچار نشویم.
17- خواهشا مسافرت نروید.
18- خواهشا برای خرید غیرضروری بیرون نروید.
19- دست دادن ، در آغوش گرفتن و روبوسی کردن از عوامل مهم دیگر در انتقال این ویروس است. این روزها حتی فرزند خود را نیز نبوسید چراکه کودکان بیشتر در معرض بیماری های عفونی هستند. 
20- در رستوران غذا نخورید. 
21- میزهای محل کار را مدام با الکل ضدعفونی کنید. 
22- در صورت حضور در مساجد، از وسایل (مهر، تسبیح، چادر نماز و ...) شخصی استفاده کنید. 
23- فعالیت های گروهی و تجمع در یک محل مانند پارک ها و... را محدود کنید. 
24- در بیرون منزل همه اشیا رو آلوده و همه افراد رو ناقل در نظر بگیرید.
25-  حتی الامکان بیرون رفتن از منزل رو کنسل کنید.
26-اگر مجبورید سر کار برید همیشه ماسک و دستکش داشته باشید و به کسی اجازه ندید در محیط کار شما بدون ماسک وارد بشه.
27- خواهرم بیاد، برم پیش داداشم، دوستام جمع شدن، مامانمو ببینم رو.... فراموش کنید. کسایی که دید و بازدید میرن هیچ فرقی با کسایی که حرم میرن ندارن. حتی دیدن یک نفر... نزدیک‌ترین فرد.
28- بخصوص به دیدن پدر و مادرها نرید. شاید ریسک این بیماری برای شما کم باشه چون جوانید، ولی اگر شما ناقل باشید برای افراد مسن خیلی خطرناکه. ترتیبی بدید که کسی به دیدن پدر و مادرتون نره، حتی عید.
29- در مجتمع مسکونی خودتون می‌تونید با توافق ساکنین قانون بذارید برای تردد. اینجوری اونها رو هم آگاه می‌کنید.
30- در حضور بچه‌ها حرف از بیماری نزنید.
31- با پدر و مادر هر روز در ارتباط تصویری باشید. اونا، هم نگران خودشونن هم شما و هم حساس‌ترن به لحاظ روحی.
32- با آشنایان در ارتباط تلفنی یا تصویری مداوم باشید و برای بیرون نرفتن همدیگر رو تشویق کنید.
33- از لحاظ روحی خودتون و خانواده‌تون رو آماده کنید که اگر نیاز بود بتونید مدت طولانی در منزل بمونید و فشار روحی بهتون وارد نشه.
34- با نشون کردن چند تا تاکسی یا موتوری و چند تا سوپرمارکت کوچک محله می‌تونید از خونه بیرون نرید و دم در تحویل بگیرید، ضمن این‌که به کار اون بندگان خدا هم کمی رونق میدید. من اینجا بیش از یک ماه هست که تنهایی در منزل هستم و حتی برای خرید هم اجازه بیرون رفتن از محوطه مجتمع رو ندارم.
35- عناصر شادی رو در منزل بیشتر کنید تا نیاز احساس نکنید که برید بیرون و دید و بازدید.
36- به اطرافیانی که کسب و کارشون آسیب زیادی میبینه قوت قلب بدید به طور مداوم و اصلا خبرهای بد رو پیگیری یا منتشر نکنید. به هیچکس کمک نمیکنه.
37- پیشگیری از این بیماری بسیار ساده ست. تنها کاری که باید بکنید این‌که از محیط‌هایی که احتمالا افراد آلوده هستن دوری کنید. در شرایط فعلی ایران یعنی کلا بیرون نرید.
در کنار تمام توصیه های بهداشتی و تغذیه ای ، ترس نداشته باشید و در نطر بگیرید که با رعایت تمام توصیه ها به بیماری مبتلا نمیشوید.از همه مهم‌تر امنیت روانی خودتون و خانوادتون. اینجا خیلی‌ها سر این مسائل آسیب دیدن تا بفهمن که پیگیری آمار و اخبار به هیچ کارشون نمیاد. امروز هم اگر من نمیرفتم به قسمت بهداشت در ویچت سر بزنم حتی حدود آمار رو هم نمی‌دونستم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو