میوه انگورک چیست و چه خواصی دارد؟

منبع: آسان طب

168

1398/2/29

10:36


انگورک میوه نوعی گیاه بوته‌ای و چند ساله به اسم Gaultheria procumbens است که به خانواده خلنگیان تعلق دارد. گیاه شناسان بر این باور هستند که این گونه بومی کشورهای آمریکای شمالی می‌باشد اما امروزه آن را می‌توان در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی نیز یافت کرد. از مینسوتا و آلاباما به عنوان مهم‌ترین تولید کننده‌های این میوه یاد می‌شود. بومی‌های آمریکایی برای قرن‌ها از این میوه‌ها برای درمان بیماری‌ها و موارد دارویی استفاده می‌کرده‌اند. این موضوع به خوبی اهمیت بالای انگورک را به ما نشان می‌دهد. اگر دوست دارید با خواص و ویژگی‌های بی نظیر این میوه بیشتر آشنا شوید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

انگورک

خواص انگورک

همان طور که اشاره شد این میوه می‌تواند به شما در بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها کمک کند. تحقیقات فراوانی بر روی انگورک انجام شده است که نتایج بیشتر آنها نشان می‌دهد برجسته‌ترین ترکیبی که در این میوه‌ها وجود دارد، متیل سالیسیلات می‌باشد که از آن در ساخت طیف گسترده‌ای از داروها و مکمل‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، از دیگر مواد تشکیل دهنده این میوه می‌توان به مواردی مانند ویتامین C، ویتامین‌های خانواده B، ویتامین A, آهن، فسفر و منگنز اشاره کرد. به دلیل همین ارزش غذایی بالا است که موسسه دارو و غذای ایالات متحده آمریکا از این میوه به عنوان یک سوپر غذا یاد می‌کند.

کاهش التهاب

یکی از برجسته‌ترین خواص این میوه‌ها کاهش التهاب می‌باشد که بومی‌ها از آن برای قرن‌ها استفاده می‌کرده‌اند. این خاصیت انگورک قادر است به بهبود و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها منجر شود چرا که دانشمندان باور دارند التهاب یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود. از جمله این بیماری‌های التهابی می‌توان به مواردی مانند آرتریت و نقرس اشاره کرد. جالب است بدانید استفاده منظم از این میوه می‌تواند شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا 45 درصد کاهش بدهد که رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

انگورک دارای مقادیر بالایی از ویتامین C می‌باشد که این امر در تقویت دستگاه ایمنی نقش بسیار مهمی دارد. از جمله برترین وظایف ویتامین C در بدن می‌توان به تولید و ساخت گلبول سفید اشاره کرد. از این گلبول‌های سفید به عنوان اصلی‌ترین خطوط دفاعی بدن در برابر بیماری‌ها یاد می‌شود. بررسی‌ها حاکی از این است هر چه تعداد این گلبول‌ها بیشتر باشد، قدرت دستگاه ایمنی شما افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که مصرف انگورک می‌تواند به صورت موثری به تقویت ایمنی بدن شما منجر شود.

تقویت قدرت بینایی

انگورک

حتماً شما هم شنیده‌اید که هویج به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد برای تقویت بینایی شناخته می‌شود. این موضوع ریشه در حجم بالای ویتامین A موجود در آن دارد. همان طور که اشاره شد در این میوه ویتامین A وجود دارد و از همین رو مصرفش برای چشم‌ها مفید است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ویتامین در بدن نقشی آنتی اکسیدانی دارد که این بدان معنا است مصرف آن می‌تواند از آسیب‌های استرس اکسیداتیو به سلول‌های چشمی جلوگیری کند. این موضوع باعث می‌شود که عمر سلول‌ها افزایش پیدا کرده و در نتیجه با بیشتر شدن سن شما، تغییری در بینایی‌تان ایجاد نشود. علاوه بر این، مصرف ویتامین A در مقابله با بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید نیز نقش دارد.

افزایش میل جنسی

برای قرن‌ها از این میوه‌ها به منظور افزایش میل جنسی در مردان و زنان استفاده می‌شده است. دلیل این موضوع مشخص نبود تا این که در سال 2005 یک دانشمند آمریکایی تحقیقاتی دو مرحله‌ای و بالینی را بر روی عصاره این میوه انجام داد. او این عصاره را به نمونه‌های حیوانی تزریق کرد و مشاهدات خود را ثبت کرد. این مشاهدات نشان می‌داد بعضی از هورمون‌های جنسی در نمونه‌ها افزایش پیدا کرده است. آزمایشات تکمیلی مشخص کرد که مصرف انگورک قادر است بر روی ترشح استروژن و تستوسترون تأثیر بگذارد.

بهبود عملکرد کبد

از جمله خواص مهم دیگری که به این میوه نسبت می‌دهند، بهبود عملکرد کبد می‌باشد. دانشمندان دریافته‌اند که انگورک یک دیورتیک است. دیورتیک ماده‌ای است که می‌تواند به افزایش ادرار کمک کند. افزایش ادرار یکی از ساده‌ترین راه‌های تقویت سلامت کبد به شمار می‌رود چرا که در آن مقادیر قابل توجه ای اسید اوریک وجود دارد. اسید اوریک یکی از شایع‌ترین سموم داخل بدن است که می‌تواند آسیب‌های فراوانی به فرد وارد کند. این موضوع باعث می‌شود تا احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند نارسایی کبد کاهش پیدا کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو