خطر مرگی که جدی گرفته نمی‌شود

43

1398/12/21

14:50


بسیاری از هموطنان هنوز ویروس کرونا و خطر احتمالی مرگ بر اثر ابتلای به آن را جدی‌ نگرفته‌ همچنان بدون توجه به توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی حضور خود در جامعه را کاهش نداده‌اند و به کارهای روزانه خود می‌پردازند.

خطر مرگی که جدی گرفته نمی‌شود

به گزارش بهداشت نیوز، این گروه از هموطنان حتی زمان حضور در جمع هم به رعایت امور بهداشتی از جمله حفظ فاصله و عدم تماس و ارتباط هم توجه نمی‌کنند و عملا به ناقلین این بیماری تبدیل شده‌اند. این بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری تنها جان آنها را به خطر نمی‌اندازد بلکه بسیاری از افراد جامعه را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

تخت‌های کردستان یک‌ ماهه پر می‌شود
این بی تفاوتی در شهری همچون سنندج به حدی رسیده که رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه اوضاعی که از عدم رعایت هشدارها در شهر دیدم واقعا نگران کننده است، گفت: امروز به چشم خودم دیدم نازل‌های پمپ بنزین هنوز توسط راننده استفاده می‌شود و هنوز برخی قلیان سراها فعال هستند.

دکتر فرزین رضاعی افزود: اگر مردم رعایت نکنند ظرف یک‌ ماه آینده شاهد شیوع گسترده این ویروس در استان خواهیم بود و تمام تخت‌های بیمارستان‌های کردستان را باید به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.

چنین اخطار جدی نشانه میزان بی‌توجهی مردم به رعایت امور بهداشتی در رابطه با ویروس کرونا است، حضور پرتعداد مردم در هسته مرکزی شهر که بسیاری تنها برای گذراندن وقت به خیابان‌ها آمده‌اند و کار ضروری دیگری ندارد در کنار خرید از دست‌فروشان و تجمع آنها در نقاط مشخص برخی از علایمی است که نگرانی‌ها را برای رییس دانشگاه علوم پزشکی و بسیاری دیگر از دلسوزان افزایش داده است.

این بی‌تفاوتی در بسیاری از شهرهای دیگر هم دیده شده از جمله اینکه گفته می‌شود افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در شهر سقز هم به دلیل حضور گسترده مردم در یک مراسم ختم بوده که تاکنون تعدادی از شرکت کنندگان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

بدبینی و بی‌اعتمادی عامل مهم بی توجهی به کرونا
یک روانشناس با اشاره به اینکه مردم جامعه در مواجه با این ویروس به سه طیف تقسیم می‌شوند، گفت: عده‌ای حتی کلیت موضوع را ساختگی و دروغ می‌پندارند و نسبت به آن بی اهمیت هستند، عده‌ای دیگر چنان نگران هستند که بر روحیات آنها تاثیر منفی می‌گذارد اما عده‌ای واقعا نگراند و رفتاری متناسب با شرایط موجود بروز می‌دهند.

انور میری با بیان اینکه این تقسیم بندی شاید در تمام دنیا وجود داشته باشد، افزود: این تفاوت رفتار در جامعه ما بارزتر است لذا طیف وسیعی را می‌بینیم که به موضوع بروز ویروس کرونا بی‌تفاوت هستند بنابراین بخشی کاملا نگاه منفی به موضوع دارند و گمان می‌کنند خطری ندارد و بخشی دیگر بر این باورند بسیار خطرناک است و اگر مواظب نباشیم از بین می‌رویم.

این دکترای روانشناسی سلامت اظهار داشت:‌ اگر افراد واقع بینانه با این مساله روبرو شوند هم از نظر سلامت و هم نوع برخورد راحت‌تر و با دقت بیشتری عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد همیشه به باورهای خود رجوع می‌کنند چون رفتارها از باورها سرچشمه می‌گیرد، یادآور شد: افراد واقع بین و خوش‌بین همه چیز را برای خود توضیح می‌دهند و به نتیجه‌ای منطقی می‌رسند، بدبین‌ها به وجود این ویروس در جامعه هم شک دارند و آن را غیرواقعی می‌دانند و امور بهداشتی و توصیه‌ها را مهم نمی‌دانند در نتیجه می‌توانند منشا انتقال آن شوند.

میری تاکید کرد: اگر فرد افکار مثبت داشته باشد باوری را فعال می‌کند که به این نتیجه می‌رسد بیماری می‌تواند خطری محسوب شود بنابراین به سراغ پیشگیری می‌رود، اینگونه افراد به راحتی توصیه‌های مسوولان و پزشکان را می‌پذیرند و به آن عمل می‌کنند.

وی افزود: رسانه‌ها، اطرافیان و تلاش فرد برای تغییر باورهای خود و تعدیل آن می‌تواند موجب شود فرد از باور بدبینی نسبت به وقایع کنونی دور شده، واقع‌بین باشد و بیشتر مسایل، توصیه ها و هشدارها را رعایت کند.

میری یکی دیگر از دلایل عدم رعایت اصول بهداشتی در رابطه با این ویروس را رفتار برخی از مسوولان دانست و اضافه کرد: مردم به بزرگان و مسوولان کشور نگاه می‌کنند و وقتی می‌بینند بسیاری از آنها موارد پیشگیرانه را رعایت نمی‌کنند و بعضا به این ویروس مبتلا شده‌اند، نمی‌توانند قبول کنند آنها منادی پیشگیری شوند.

وی از سوی دیگر به وجود استرس هم در بین بخشی از جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل استرس و اضطراب در مورد شیوع ویروس کرونا پوشش گسترده‌ای است که رسانه‌ها به این موضوع داده‌اند و این پوشش در برخی مواقع به جای جنبه آموزشی جنبه نگران کننده دارد.

میری بی‌اعتمادی برخی به رسانه‌های رسمی را یکی دیگر از دلایل بی تفاوتی آنها به امور بهداشتی دانست و یادآور شد: برقرار نشدن ارتباط مناسب میان رسانه‌های رسمی و وجود جوی از بی اعتمادی هم یک فضای ابهام برای برخی از افراد جامعه ایجاد کرده که هم نگرانی‌های آنها را افزایش می‌دهد و هم موجب می‌شود برخی به توصیه‌ها توجهی نکنند.

این روانشناس افزود: وقتی اعتماد عمومی کاهش می‌یابد به بخش‌های دیگر تعمیم پیدا می‌کند بنابراین بخشی از افراد به رسانه‌های خارجی و شبکه‌های مجازی رجوع می‌کنند که این رسانه‌ها خود به نگرانی و اضطراب آنها دامن می‌زنند.

نیاز به ورود دستگاه‌های اجرایی
اما با توجه به اینکه همیشه طیفی از افراد جامعه به توصیه‌ها توجهی نمی‌کنند،  در بسیاری از موارد دولت و دستگاه‌های مختلف نظاراتی و انتظامی هم باید وارد عمل شوند تا بتوان برخی از توصیه‌های وزارت بهداشت و پزشکان را در اماکن عمومی اجرایی کرد.

بسته شدن بازارها در سقز و بانه، ممنوعیت پذیرش مهمان در کل استان و اعمال محدودیت‌هایی تردد مسافر و صادرات در مرز باشماق برخی از تصمیمات محدود کننده در راستای کاهش شیوع بیماری کرونا است.

به نظر می‌رسد در شهر سنندج اعمال چنین اموری به جمع‌آوری وانت بارها و کافه‌های سیار میدان گاز و لغو نمازهای جمعه محدود بوده است.

مسوول روابط عمومی شهرداری سنندج گفت: تجمع مردم شهر بویژه در نواحی حاشیه‌ای شهر همچون گذشته است و هیچ توجهی از سوی آنها دیده نمی‌شود البته در نقاط دیگر شهر خیابان‌ها نسبت به گذشته خلوت‌تر شده و این کاهش حضور مردم نسبت به روزهای قبل مشهودتر است.

صلاح وکیلی با اشاره به جمع‌آوری وانت بارها و کافه‌های سیار میدان گاز که محل تجمع و عرضه مواد غذایی مختلفی شده بود،  اضافه کرد:‌ چنین پیگیری‌هایی موثر است اما اگر ارگان‌های مختلف وارد عمل نشوند شهرداری به تنهایی امکان اجرا ندارد.

خطرات مختلفی همچون تصادفات انسان را تهدید می‌کند که امروز بسیاری از افراد نسبت به آن بی‌تفاوت شده‌اند و در رابطه با بیماری کرونا هم می‌تواند رخ دهد در حالیکه بی‌تفاوتی به تصادف و عدم رعایت قوانین نهایت می‌تواند جان تعداد محدودی را به خطر بیاندازد اما بی‌تفاوتی در رابطه با کرونا می‌تواند موجب ابتلای بسیاری از افراد و به خطر انداختن جان تعداد بیشتری از جامعه شود که رسانه‌ها باید در کنار برنامه‌های محدود کننده‌ای که توسط دولت اجرایی می‌شود، وارد عمل شوند تا مردم را در این موضوع آگاه تر کنند.

اکنون ۱۱۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۷۸ نفر از این افراد به بیماری کووید ۱۹، قطعی است تاکنون ۹ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس در شهرهای سقز و مریوان جان باخته اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو