توصیه به مادران باردار، خانه امن‌ترین مکان

منبع: نی نی بان

126

1398/12/21

16:57


یک کارشناس عالی مامایی شهرستان پاوه اظهار داشت: قابل توجه مادران باردار که در این شرایط ویژه کرونا، نیاز به احتیاط و مراعات بیشتری دارند که علاوه بر رعایت بهداشت عمومی نکات زیر را هم مد نظر قرار بدهند.
خانم «بیان پیاب» گفت: مادران عزیز کمتر اخبار مبتلا و مرگ و میر کرونا رو پیگیری کنند و ضمنا رعایت اصول بهداشتی به هیچ عنوان نترسین و آرامش درونیتان را حفظ کنین، چون به دلیل باردار بودن سیستم ایمنی بدن تحت تاتیر عصبی قرار میگیرد و صبیعتا ضعیف می شود.
وی افزود: همچنین هنگام مراجعه جهت مراقبت به مراکز بهداشتی حتما با فاصله از هم روی صندلی بنیشنید و این فاصله باید در حدود 2 متر باشد.
خانم پباب یادآور شد: حتما در محیط مراکز بهداشتی و درمانی و آزمایشگاه دستکش و ماسک به همراه داشته باشید و پس از خروج از محل به روش بهداشتی در نایلون و سطل درب دار ماسک و دستکش خود را دور بیندازند.
این کارشناس عالی مامایی بیان کرد: از سوی دیگر مکمل های دوران بارداری رو (طبق نظر پزشک و ماما) فراموش نشود، اهمیت مصرف ویتامین D مخصوص بارداری ( 1000 واحدی) و ویتامین Cو A در این دوران بیشتر می باشد و با هر وعده غذایی سبزی و سالاد و گوجه و پیاز خام و فلفل و... مصرف نمایند.
وی خاطرنشان ساخت: از جوانه ها گندم، ماش و شبدر که حاوی ویتامین C هستند در رژیم غذایی روزانه خود حتما استفاده کنید.
این کارشناس عالی مامایی گفت: هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر وبرگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند و همچنین از میوه های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال های تو سرخ، گریپ فروت و ... استفاده نمایید.
خانم پیاب عنوان داشت: در ضمن بخاطر داشته باشید رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه داشته باشید. بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا مصرف روزانه 3 واحد از گروه سبزی ها (بجز سبزی های نشاسته ایی) و حداقل 2 واحد میوه توصیه شود.
این کارشناس عالی مامایی اضافه کرد: در صورت شک به تب، سرفه، تنگی نفس. کوتاهی تنفس، علایم گوارشی و اسهال در خود و خانواده که ممکن است هر کدام از این ها رو جداگانه داشته باشید سریعا به مراکز بهداشتی تحت پوشش خود و یا زایشگاه مراجعه کنید (خیلی وقت ها تنگی نفس بارداری با این علایم بیماری اشتباه گرفته می شود که لازم است جهت افتراق به ماما و یا متخصص مربوطه مراجعه نمایید) در صورتی که علایم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.
وی ادامه داد: طبق آخرین دستورالعمل های وزارت بهداشت، تعداد مراقبت های بارداری با توجه به این شرایط ویژه کاهش یافته و در صورتی که شخصا نمی تواند به مرکز بهداشتی یا کلینیک مراجعه نماید، در منزل وزن و فشار خونتان را به صورت منظم چک کنید.
این کارشناس عالی مامایی در پایان سخنان خود گفت: و نکته آخر اینکه خانه امن ترین مکان برای زنان باردار می باشد و مهمانی و دیدو بازدید را تا اطلاع ثانوی به تعویق بیندازید که ان شاالله دوران بارداری و زایمان را بسلامت به پایان برسانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو