خواص سوره قلم و نگاهی به روایات مختلف درباره فضایل این سوره

منبع: آرگا

191

1399/1/15

02:34


سوره قلم شصت و هشتمین سوره مبارکه قرآن کریم است که قرائت این سوره از فضائل زیادی برخوردار است، در این مقاله شما عزیزان را با خواص سوره قلم بیشتر آشنا خواهیم کرد.

سوره قلم جزو سوره های مکی قرآن کریم است که دومین سوره ای است که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است و در چینش کنونی مُصحَف، شصت و هشتمین سوره است و در جزء ۲۹ قرآن جای دارد و به دلیل اینکه خداوند در آیه اول این سوره به قلم سوگند یاد کرده است، این سوره مبارکه، قلم نامیده شده است و قرائت این سوره مبارکه فضیلت های زیادی را به همراه دارد به همین خاطر بهتر است از قرائت این سوره غافل نشوید.

فضیلت قرائت سوره قلم

آشنایی با خواص سوره قلم

نام سوره مبارکه قلم به خاطر سوگندی است که خداوند در آغاز سوره به ‌(قلم) و آنچه فرشتگان می‌نویسند یاد کرده است که این سوگند به قلم نوشته، از دین پیامبری که اُمّی و درس ناخوانده است و در میان قوم خود از سوی مخالفین به‌ جنون و دیوانگی ـ نعوذبالله ـ متهم شده اعجاز دیگری از آیات قرآنی به شمار می رود و همچنین به دلیل اینکه با حرف مقطعه «ن» آغاز می شود نام دیگر آن نون‌ یا نون و القلم‌ است.

پیامبر خدا صلی الله علیه وله و سلم فرمودند :

هر کس سوره قلم را قرائت نماید خداوند ثواب افراد خوش اخلاق را به او عطا می‌کند.

اگر این سوره را بنویسند و کسی که درد دندان دارد آن را به همراه داشته باشد دردش همان ساعت آرام می‌گیرد.

به روایت از امام صادق (ع) :

هر کس سوره قلم را در نماز‌های واجب یا مستحبی قرائت کند هیچگاه به فقر مبتلا نمی‌شود و پس از مردن از تاریکی قبر در امان خواهد بود.

فضیلت اعجاب انگیز تلاوت سوره قلم

تعداد آیات و ویژگی های دیگر سوره قلم

سوره قلم دارای ۵۲ آیه، ۳۰۱ کلمه و ۱۲۸۸ حرف می باشد و از نظر حجمی جزو سوره‌های مُفَصّلات و در حدود نصف حِزب قرآن است، این سوره مبارکه قرآن کریم با حروف مقطعه و سوگند آغاز می شود.

آشنایی با محتویات سوره قلم

  1. یادآوری قیامت و عذاب‌های مشرکان
  2. ذکر صفات زشت مشرکان و دشمنان پیامبر(ص)
  3. ذکر صفات ویژه پیامبر(ص) و تأکید بر اخلاق برجستۀ ایشان
  4. دستور به صبر و استقامت و مقاومت به پیامبر (ص) در برابر مشرکان و نهی از پیروی از مشرکان
  5. داستان «اصحاب الجنّه» و هشدار به مشرکان

آشنایی با خواص سوره قلم

ضمن سپاس از همراهی تان، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت لذت را برده باشید و با خواص سوره قلم به خوبی آشنا شده باشید در صورت تمایل به آشنایی با خواص دیگر سوره های قرآن کریم می توانید بر روی لینک دانستنی های مذهبی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو