درمان خشکی پوست در بارداری

منبع: اوما

213

1399/1/24

21:59


درمان خشکی پوست در بارداری

دوران بارداری دوران حساسی است که شما تغییرات زیادی را از نظر روحی و جسمی تجربه خواهید کرد. به دلیل تغییرات هورمونی در این دوران پوست شما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مثلا در قسمت های مختلف جوش و آکنه در دوران بارداری یا در پوست شکم شاهد ترک هایی خواهید بود. خشک شدن پوست نیز یکی از تغییرات این دوران است که روش های مختلفی برای درمان خشکی پوست در بارداری وجود دارد.

در این مقاله سعی کردیم موارد بسیار کاربردی برای درمان خشکی پوست در بارداری را برایتان بگوییم تا بهتر بتوانید سلامت پوستتان را حفظ کنید. پس با ما همراه باشید:

چه افرادی دچار خشکی پوست در دوران بارداری می شوند؟

به طور طبیعی بسیاری از خانم های باردار در این دوران دچار خشکی پوست بویژه در دست و صورت می شوند. زیرا تغییرات هورمونی باعث می شود که پوست شما حالت کشسانی و رطوبت خود را از دست بدهد و در نتیجه پوستتان خشک شود. به دنبال خشکی پوست برخی خانم ها دچار خارش پوست در بارداری نیز می شوند و این مورد بیشتر برای افرادی است که در حالت غیر از بارداری هم پوست خشکی دارند که در بارداری پوستشان خشک تر شده و دچار خارش می شوند. 

خارش ها بیشتر در نواحی زیر در بدن اتفاق می افتند:

  • کشاله ران
  • سینه ها
  • بازوها

در طول سه ماهه سوم ، برخی از زنان باردار ممکن است برآمدگی های خارش دار قرمز ( مانند جوش های التهابی) را روی شکم خود و اطراف نافشان مشاهده کنند.

درمان های طبیعی برای خشکی پوست

1- مرطوب کنندهای گیاهی

در برخی از محصولاتی که برای مراقبت از پوست خریداری می کنید ویژگی دو برابر مرطوب کننده روی ان درج شده است و بیشتر این محصولات گیاهی هستند که به راحتی قابل استفاده بوده و خشکی را درمان می کنند. اگر خشکی پوست شدید دارید، کرم QV کیو وی (عطری نیست) ، خاصیت آبرسانی قوی دارد.

2- روغن های طبیعی

می توانید از روغن زیتون و روغن نارگیل برای رفع خشکی پوستتان استفاده کنید زیرا هم آبرسان قوی هستند و هم سرشار از آنتی اکسیدان های شاداب کننده و جوان کننده پوست هستند. برای استفاده از این روغن ها بهتر است ابتدا کمی پوستتان را مرطوب کنید و سپس یک الی دو قطره از این روغن ها را روی پوستتان مالش دهید. 

3- استفاده از کره کاکائو

کره کاکائو (موجود در داروخانه های گیاهی و لوازم قنادی) گزینه طبیعی بسیار خوبی بعنوان مرطوب کننده برای رفع خشکی پوست است.

 

درمان خشکی پوست در بارداری

4- درست کردن صابون خانگی

در دوران بارداری استفاده از مواد شوینده حاوی الکل، صابون های قلیایی و اسانس دار را کنار بگذارید. زیرا همه این مواد  پوست شما را تحریک کرده و بیشتر خشک می کند. بعنوان پاک کننده برای پوستتان از تونر سرکه سیب استفاده کنید. به این صورت که یک قسمت سرکه را با سه قسمت آب مقطر رقیق کنید. این تونر PH پوست شما را تنظیم و التهابات را کاهش می دهد. 

نکته مهم:

اگر پوست شما خیلی خیلی خشک است باید از تونر رقیق تری استفاده کنید زیرا در این حالت نسبت 3 به 1 ممکن است پوستتان را بسوزاند. بعنوان صابون حمام نیز از مخلوط صابون مایع، روغن نارگیل و عسل استفاده کنید. این مواد پوست شما را نرم و لطیف نگه می دارد. 

5- استفاده از ماست

ماست سرشار از اسید لاکتیک و پروتئین است.  ماست به سم زدایی و آبرسانی پوست شما کمک می کند. همچنین باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست ، بسته شدن منافذ باز اضافی، کاهش آکنه و رطوبت رسانی به پوست می شود. ماست به شما کمک می کند تا بصورت طبیعی خطوط ریز روی صورتتان کاهش یافته و جوان تر به نظر برسید. برای استفاده از ماست به روش زیر عمل کنید:

  • باید یک لایه نازک ماست ساده را با نوک انگشتان روی پوست خود ماساژ دهید.
  • اجازه دهید به مدت دو یا سه دقیقه روی پوست بماند.
  • سپس با آب گرم پوستتان را شسته و با حوله خشک کنید.

6- استفاده از حمام شیر

حمام های شیر یکی دیگر از راه حل های خانگی و موثر برای درمان خشکی پوست در بارداری است. مانند ماست، اسید لاکتیک طبیعی موجود در شیر نیز می تواند سلول های مرده پوست را از بین ببرد و باعث هیدراته شدن یا آبرسانی قوی به پوست شود. برای تهیه حمام شیر خانگی به روش زیر عمل کنید:

  • 2 فنجان شیر را با 1/2 فنجان نشاسته ذرت و 1/2 فنجان جوش شیرین مخلوط کنید. (می توانید به جای این مواد از برنج ، سویا و شیر نارگیل نیز استفاده کنید.)
  • کل مخلوط را درون آب وان حمام بریزید.
  • آب حمام حتما باید گرم یا ولرم باشد و به هیچ وجه نباید از آب خیلی داغ استفاده کنید زیرا پوست را بیشتر خشک می کند.

زنان باردار باید حدود 10 دقیقه در این حمام بمانند. این روش برای دورانی هم که باردار نیستید کاربرد دارد ولی در آن زمان می توانید بیشتر در حمام بمانید.

7- مدت زمان دوش گرفتنتان را کوتاه کنید!

گذراندن زمان زیاد در حمام آب داغ باعث خشک شدن بیشتر پوست شما می شود. آب گرم می تواند روغن های طبیعی پوست شما را از بین ببرد. سعی کنید فقط از آب ولرم در حمام استفاده کنید.

در چه صورتی خشکی پوست در بارداری خطرناک است؟

به دلیل تغییر سطح استروژن، برخی از خارش ها و خشکی های پوستی (به خصوص در کف دست) طبیعی است. اما در صورتی که دچار خارش شدید در دست و پاها شدید ، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت مشاهده علائم زیر، خشکی پوست می تواند خطرناک باشد:

  • ادرار تیره
  • خستگی بیش از اندازه
  • از دست دادن اشتها
  • افسردگی
  • مدفوع با رنگ روشن

این علائم ممکن است نشانه بیماری به نام کلستاز درون کبدی دوران بارداری (ICP) باشد. این بیماری نوعی اختلال کبدی مرتبط با بارداری است که بر جریان طبیعی صفرا تأثیر می گذارد. هورمون های بارداری عملکرد کیسه صفرا را تغییر می دهند و باعث می شوند جریان صفرا کند یا متوقف شود. این امر می تواند منجر به تشکیل اسیدهای صفراوی شود که وارد خون می شوند. 

 براساس گزارش مطالعات، این بیماری نادر است و از هر 1000 نفر زن باردار تنها 1 الی 2 نفر به آن مبتلا می شوند، که معمولا پس از زایمان نیز از بین می رود. اما در دوران بارداری باید تحت کنترل باشد. زیرا این عارضه می تواند برای کودک شما خطرناک باشد و منجر به زایمان زودرس شود.

حرف آخر

بهتر است در دوران حساس بارداری هرگونه تغییر پوستی جدید که باعث ایجاد خارش شد، به پزشک گزارش شده و تحت بررسی قرار بگیرد. اگر متوجه ضایعاتی، مانند برجستگی های قرمز بر روی شکم یا اطراف ناف خود شدید ، باید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. در صورت بی خطر بودن این دانه های خارش دار، پزشک با تجویز یک کرم موضعی به شما کمک می کند تا این ضایعات خارش دار برطرف شوند.

Annamarya Scaccia.Natural Remedies for Dry Skin During Pregnancy.on September 23, 2015

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو