آیا درد زیر شکم بعد از نزدیکی در بارداری خطرناک است؟

منبع: اوما

239

1399/8/21

15:20


آیا درد زیر شکم بعد از نزدیکی در بارداری خطرناک است؟

شاید شما به دلیل قطع پریود در بارداری خوشحال باشید و فکر کنید دیگر برای 9 ماه نیاز نیست آن انقباضات ماهانه و دردها را تجربه کنید؛ اما باید بدانید در بارداری نیز بصورت گاه و بی گاه مثلا بعد از نزدیکی دچار عوارضی مثل گرفتگی و درد در ناحیه پاها، کمر و شکم خواهید شد. در این مقاله می خواهیم در مورد درد و انقباض بعد از نزدیکی در بارداری با شما مامان اومایی عزیز صحبت کنیم.

آیا گرفتگی و درد شکم  بعد از ارگاسم یا نزدیکی طبیعی است؟

بله و در اکثر موارد این گرفتگی ها مشابه گرفتگی های پریودی است. گاهی اوقات گرفتگی عضلات شکم و کشاله ران بعد از رابطه جنسی با لکه بینی یا کمی جریان خون اضافی نیز همراه است. هیچ یک از این علائم دلیلی برای نگرانی یا کنار گذاشتن رابطه جنسی نیستند، اما بهتر است برای اطمینان بیشتر همه علائم را با پزشک خود در میان بگذارید. گرفتگی بعد از نزدیکی در دوران بارداری می تواند چند دلیل احتمالی داشته باشد. این دلایل عبارتند از:

- گرفتگی های دردناک که ممکن است در دوران بارداری طبیعی و کم خطر مانند انقباضات احساس شود، احتمالاً به دلیل افزایش جریان خون در ناحیه شکم و همچنین تغییرات طبیعی است که دهانه رحم شما را حساس تر می کند.

- گرفتگی های قاعدگی مانند حاملگی می تواند ناشی از لانه گزینی باشد.

 به ندرت، گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی ممکن است انقباضات زایمانی باشد. در این صورت این گرفتگی به شدت دردناک بوده و طولانی است و همراه با لکه بینی می باشد و اگر به زمان زایمان نزدیک نشده اید ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس، سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی باشد. در این صورت باید سریعا با پزشک تماس گرفته و خودتان را به اورژانس برسانید.

همچنین اگر گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی با علائمی مانند سرگیجه شدید یا سردرد همراه باشد باید با پزشک خود صحبت کنید تا احتمال وجود پره اکلامپسی را بررسی کند.

برای درد زیر شکم بعد از نزدیکی چه کاری باید انجام دهم؟

پس از ارگاسم، بدن شما خون زیادی به رحم می فرستد که می تواند باعث ایجاد آن گرفتگی های ناراحت کننده در کشاله ران شود. بهتر است برای رفع این ناراحتی ها بعد از داشتن رابطه کمی چرت بزنید و یا یک حمام آب گرم بگیرید و یک نوشیدنی گرم میل نمایید تا بهتر شوید.

اگر گرفتگی ها و انقباضات به جای فروکش کردن، ادامه پیدا کرده و بدتر شدند، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که علائم شما نشانه بروز مسئله جدی نیستند.

اگر ارگاسم منجر به گرفتگی و انقباضاتی می شود که تحمل آن برایتان سخت است، از ارگاسم صرف نظر کنید و فقط به داشتن یک رابطه بسنده نمایید. خود رابطه جنسی حتی بدون ارگاسم نیز می تواند بسیار لذت بخش باشد و اجباری در رسیدن به ارگاسم نیست.

این درد ها و انقباضات در اوایل یا اواخر بارداری بیشتر است؟

گرفتگی و انقباض ممکن است بعد از رابطه جنسی در هر زمان از بارداری اتفاق بیفتد، اما با گسترش رحم در سه ماهه دوم و سوم علائم ناخوشایندتر می شوند. در اوایل بارداری، گرفتگی خفیف بعد از رابطه جنسی ممکن است به دلیل لانه گزینی باشد که بعد از یک الی دو روز برطرف می شود. گرفتگی شدید یک طرفه، همراه با خونریزی واژینال و سرگیجه، می تواند نشانه ای از بارداری خارج رحمی باشد که باید بررسی شود.

گرفتگی با خونریزی شدید، کمردرد و فشار لگن که احساس می کنید کودک به سمت پایین فشار می آورد به طور بالقوه می تواند نشانه سقط در نیمه اول بارداری باشد. در سه ماهه دوم و سوم، گرفتگی بعد از رابطه جنسی با تورم رحم و فشار بر استخوان ها، عضلات و رباط های شکم احساس ناخوشایندتری ایجاد می کند.

گرفتگی با درد شکم در قسمت پایین، علامتی است که به عنوان درد رباط گرد شناخته می شود و می تواند از هفته 14 شروع شود و با پیشرفت بارداری شدیدتر گردد. انقباضات براکستون هیکس که بدن شما را برای آماده سازی برای تولد در سه ماهه سوم آماده می کند، نیز می تواند گرفتگی عضلات را پس از رابطه جنسی دو برابر کند. حتی اگر به دلایل مختلف از طرف پزشک از رابطه جنسی در بارداری منع شدید نوازش های عاشقانه که در این زمان بسیار مهم هستند را کنار نگذارید.

آیا گرفتگی یا انقباضات بعد از نزدیکی می تواند باعث زایمان شود؟

با نزدیک شدن به زمان زایمان، گرفتگی و انقباضات قویتر می شوند. رحم شما بسیار کشیده می شود، استخوان ها و رباط ها به اطراف تغییر مکان می دهند تا جایی برای زایمان کودک ایجاد شود و به احتمال زیاد بدن و ذهن شما برای یک رویداد بزرگ آماده می شوند.

با این حال اگر هنوز در این شرایط از رابطه جنسی لذت می برید می توانید با مشورت پزشک آن را ادامه دهید. بعید به نظر می رسد که ارگاسم باعث زایمان شود، اما با وجود تغییرات فیزیکی زیادی که باعث ایجاد ناراحتی در ناحیه کشاله ران شما می شود، می توانید از توصیه های پزشکی استفاده نمایید.

فقط به یاد داشته باشید که گرفتگی و انقباضات خفیف بعد از رابطه جنسی و ارگاسم معمولاً جای نگرانی ندارند و نیازی به قطع رابطه به خاطر این گرفتگی ها نیست؛ اما برای اینکه خیال خود را راحت کنید، با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا اطمینان لازم را بدست آورید که همه چیز برای شما و کودکتان خوب است.

چه موقع باید با پزشک تماس بگیرم؟

گرفتگی و درد شکم بعد از رابطه جنسی در تمام مراحل بارداری کاملاً طبیعی است، حتی اگر قبلاً پس از رابطه جنسی دچار گرفتگی نشده باشید. اما گاهی اوقات می توانند نشان دهنده مشکلی در بارداری باشند. در صورت بروز گرفتگی همراه با علائم زیر، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

  •  تب یا لرز
  •  لکه بینی یا خونریزی شدید، به ویژه خونریزی که فروکش نمی کند
  •  سردردهای دردناک
  •  تغییرات بینایی
  •  درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
  •  احساس ضعف یا سرگیجه زیاد

بیش از چهار انقباض در یک ساعت و گرفتگی هایی که بسیار دردناک هستند و می توانند نشانه های زایمان باشند.

سخن آخر

همان طور که گفتیم حتی تا آخرین هفته های بارداری می توانید رابطه جنسی داشته باشید و این موضوع بیشتر به شرایط جسمی و روحی شما بستگی دارد. تنها در موارد خاص مثل جفت سر راهی و... ممکن است پزشک شما را از رابطه جنسی و ارگاسم منع کند. در موارد دیگر باید به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید و اگر تنها گرفتگی را تجربه کردید نگران نباشید و آن را امری طبیعی بدانید.

James Greenberg, M.D. Cramps and Contractions After Sex During Pregnancy. on August 20, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو