در دوران بارداری چگونه با همسرم رابطه جنسی داشته باشم؟

منبع: اوما

229

1399/3/24

21:26


در دوران بارداری چگونه با همسرم رابطه جنسی داشته باشم؟

یکی از دغدغه های خانم ها در دوران بارداری نحوه داشتن رابطه جنسی است. بخصوص خانم های جوانی که در اوایل ازدواج باردار می شوند، بیشتر نگران این موضوع هستند و احتمالا پدر نوزاد نیز در این باره نگران است و می ترسد با داشتن رابطه به نوزاد آسیبی برسد.

به دلیل سوالات متعددی که در این زمینه پرسیده می شود گروه سلامت اوما تصمیم دارد در این مقاله کوتاه اما جامع به طور کامل به پرسش های مربوط به رابطه جنسی در بارداری پاسخ داده و نگرانی شما زوج های عزیز را از بین ببرد. پس با ما همراه باشید.

آیا فعالیت جنسی در دوران بارداری مجاز است؟

فعالیت جنسی در دوران بارداری امری متداول به شمار می آید ولی دفعات آن برای هر خانم باردار و در زمان های مختلف نه ماه بارداری بسیار متغیر است و معمولا با پیشرفت بارداری دفعات آن باید کاهش یابد. در برخی خانم ها ممکن است از همان ابتدای بارداری فعالیت جنسی بسیار کاهش یابد که دلایل مختلفی مثل تهوع، ترس از سقط، ترس از آسیب دیدگی جنین، فقدان تمایل جنسی در برخی خانم ها، ناراحتی، استرس روانی راجع به بدقوارگی بدن، ترس از پارگی پرده ها، ترس از عفونت یا خستگی دارد.

میل جنسی و ارضای جنسی نیز ممکن است به دلیل استنباط شخصی زن به دلیل کاهش جذابیتش تحت تاثیر قرار گیرند. معمولا با پیشرفت بارداری، تعداد ارگاسم ها ی زن و ارضای جنسی کاهش و مقاربت دردناک افزایش می یابد.

عوارض رابطه جنسی در بارداری

عوارض بالقوه رابطه جنسی در بارداری شامل زایمان زودرس، بیماری التهابی لگن، خونریزی پیش از زایمان و جفت سر راهی  می باشد. اما اگر بارداری دارای شرایط طبیعی باشد حتی با پیشرفت بارداری مقاربت جنسی در هر زمان بلامانع است. البته قطعا در این خصوص پزشکتان توصیه هایی می کند که حتما باید به آن ها توجه داشته باشید. به علاوه برخی از خانم ها میل جنسی بیشتری در بارداری پیدا می کنند و این کار باعث افزایش انرژی و شادابیشان می شود. 

در چه افرادی رابطه جنسی در بارداری توصیه نمی شود؟ 

همان طور که گفتیم برخی از عوارض رابطه جنسی بالقوه هستند. اگر به هر دلیلی این عوارض بصورت بالفعل در بیایند و علائم آن در مادر و یا جنین وجود داشته باشد پزشک رابطه جنسی در این دوران را ممنوع می کند. 

مثلا خطر زایمان زودرس در بین زنان مختلف، بسته به وجود یا عدم وجود عوامل خطر ساز خاص، تفاوت دارد. این عوامل شامل زایمان پیش از موعد قبلی، بارداری چندقلو و عدم کفایت سرویکس هستند. از آن جایی که ممکن است رابطه جنسی در زنانی که خطر زایمان زودرس در آن ها وجود دارد باعث تحریکات رحم شده و احتمال خطر را افزایش دهد در این افراد نزدیکی در بارداری ممنوع است. 

نحوه تمایلات جنسی خانم در بارداری

تمایل به این عمل در دوران بارداری دچار تغییر شدیدی می شود. ممکن است خانم باردار خیلی بیشتر از قبل میل جنسی داشته باشد و یا اصلا دوست نداشته باشد که این کار را انجام دهد. این تغییرات صرفا به دلیل نوسانات هورمونی، خستگی یا تهوع و شرایط بارداری است و بعد از زایمان به حالت طبیعی برمی گردد. 

د ر طول سه ماه دوم به دلیل افزایش جریان خون در اندام تناسلی و سینه ها ممکن است تمایل شما برای مقاربت افزایش پیدا کند. زیرا با افزایش جریان خون انرژی شما بیشتر شده و علائم اولیه مثل تهوع در بسیاری از خانم ها در سه ماهه دوم از بین می رود. اما مجددا در سه ماه سوم به دلیل افزایش وزن، درد کمر، استرس و سایر علائم بارداری دیگر میل شما نسبت به مقاربت کاهش می یابد.

 

نزدیکی در بارداری

پوزیشن های جنسی در بارداری

ممکن است با پیشرفت بارداری متوجه شوید که انتخاب وضعیت های جدید برای آمیزش جنسی ضروری است. ممکن است شکم شما باعث شود انتخاب برخی پوزیشن هایی که قبلا آن ها را امتحان می کردید برای شما ناراحت کننده باشد.

به علاوه، توصیه می شود که از حدود 16 هفتگی ( نزدیك به چهار ماهگی ) از خوابیدن به پشت ( طاق باز ) خودداری كنید. ‏زیرا در این حالت ممكن است فشار ناشی از وزن رحم بر روی عروق اصلی لگن موجب اختلال در گردش خون این ناحیه شود. بهتر است برای آمیزش جنسی یا به پهلوی خود بخوابید و یا بالا قرار بگیرید.

واکنش جنین به نزدیکی در بارداری

ممکن است چندی بعد از اوج لذت جنسی جنین شما تکان بخورد. در این مورد نیز نگران نباشید چون این افزایش تحرک بدلیل افزایش جریان خون ناشی از افزایش ضربان قلب شما در هنگام ارگاسم است نه بخاطر اینکه جنین احساس درد می کند یا از آنچه روی داده چیزی فهمیده است.

در چه زمانی باید نسبت به آمیزش در بارداری احتیاط کرد؟  

در برخی موارد نباید رابطه داشته باشید و یا نباید به اوج لذت برسید. اگر سابقه زایمان زودرس دارید، ممکن است پزشک شما را از آمیزش جنسی و یا رسیدن به اوج لذت جنسی باز دارد. اوج لذت جنسی باعث انقباض های خفیف رحمی می شود که خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد. در این شرایط باید با احتیاط رابطه داشته باشید و احتمالا با توصیه پزشک نباید مانند قبل به ارگاسم برسید. 

اگر سابقه سقط جنین خود به خودی داشته باشید ممکن است پزشک شما را از رابطه جنسی و رسیدن به اوج لذت منع کند. با این حال هنوز هیچ رابطه ای بین آمیزش جنسی و سقط خود به خودی پیدا نشده است.

به طور کلی در صورت وجود موارد زیر باید از فعالیت جنسی در این دوران پرهیز کنید:

  • جفت سه راهی ( پایین واقع شدن جفت در رحم )؛ نارسایی دهانه رحم
  • سابقه زایمان های مكرر ؛ چندقلو بودن حاملگی
  •  آغاز پیش از موعد دردهای زایمانی؛ پاره شدن کیسه آب
  • دیابت و حاملگی های پرخطر
  •  درد به هنگام آمیزش جنسی
  • خونریزی و یا ترشح بدون علت از واژن
  •  وجود ضایعه بهبود نیافته هرپسی در همسر

سخن آخر

در انتها باید بگوییم بهتر است که در زمان انجام فعالیت جنسی در بارداری چند نکته مورد توجه قرار گیرد؛ نخست آنکه از وضعیت های مناسب استفاده شود؛ در واقع وضعیتی را انتخاب نمایید که حین انجام این کار کمترین فشار را به مادر وارد آورد و از انجام فعالیت های خشن نیز پرهیز کنید.

همچنین در هنگام خستگی بدنی مادر این کار را انجام ندهید. به دلیل افزایش ترشحات واژن خانم ها باید در این دوران قبل و بعد از رابطه بیشتر از قبل مراقب بهداشت خود باشند و بعد از ارگاسم، ماساژ کمر می تواند در آرامش فرد و کاهش دردهای کمر و لگن اثرگذار باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو