آیا لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است؟

منبع: اوما

4

1401/10/17

17:49


آیا لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است؟

خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری بسیار رایج بوده و در حدود 25 تا 40 درصد از مادران باردار ممکن است در هر مقطعی از بارداری، از لقاح تا زایمان این مشکل را تجربه کنند. اما آیا خونریزی و لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است؟ حقیقت این است که اگرچه این اتفاق همیشه به معنای وجود مشکل نیست، اما گاهی می تواند علامنتی هشداردهنده و مهم از وجود خطراتی همچون سقط جنین باشد، بنابراین با ما همراه شوید تا در این مورد بیشتر بدانید. 


آیا لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است؟

لکه بینی در واقع به معنای خونریزی خفیف واژینال است، به بیان دیگر لکه بینی مشابه خونریزی پریودی است اما خیلی خفیف تر از پریود بوده و رنگ خون می تواند قرمز تا قهوه ای باشد. تجربه لکه بینی یا خونریزی ناچیز در ابتدای بارداری امری رایج است به طوری که از هر پنج مادر باردار، یک نفر لکه بینی را در سه ماهه اول بارداری تجربه می کند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید احتمال لکه بینی در بارداری های حاصل از لقاح مصنوعی یا سایر روش های کمک باروری، در مقایسه با یک بارداری طبیعی بیشتر است.  در بارداری هایی که به روش لقاح آزمایشگاهی اتفاق افتاده باشند، اگر دو نطفه در رحم قرار داده شده باشد، این احتمال وجود دارد که یکی از آن ها رشد نکرده و که همین موضوع باعث شروع خونریزی می شود. گاهی اوقات، لکه بینی جدی تر است و نشانه مشکلات جدی تری همچون سقط جنین و ... است، بنابراین یادتان باشد که در صورت تجربه لکه بینی و خونریزی در بارداری در اسرع وقت لازم است به پزشک مراجعه کنید، حتی اگر شدت این مشکلات به نظرتان ناچیز باشد، در جریان گذاشتن پزشک بسیار مهم و حیاتی است.

دلایل اصلی لکه بینی در بارداری چیست؟

در روزهای ابتدای بارداری، لکه بینی و خونریزی خفیف در غالب موارد خطرناک نیست. این لکه بینی معمولا در زمان مورد انتظار برای شروع پریود اتفاق می افتد و ممکن است یک یا دو روز طول بکشد که به در اصطلاح به عنوان لکه بینی ناشی از لانه گزینی شناخته می شود. این لکه بینی بسیار خفیف است و به همین دلیل بسیاری از خانم ها صرفا  هنگام استفاده از سرویس بهداشتی، متوجه آن می شوند. کارشناسان مطمئن نیستند دلیل قطعی این لکه بینی چیست، اما  حدس می زنند که ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

  • هورمون هایی که پریودی را کنترل می کنند! هنوز فعالیت می کنند و این امر ممکن است منجر به خون ریزی اما به صورت خفیف شود. ممکن است این اتفاق چند بار در بارداری رخ دهد.
  • لانه گزینی تخمک بارورشده در رحم باعث خونریزی و لکه بینی می شود. لکه بینی ناشی از لانه گزینی یکی از نشانه های مهم وقوع بارداری است که البته همه مادران آن را تجربه نمی کنند.

چه چیزی باعث لکه بینی و خونریزی خفیف در بارداری می شود؟

علاوه بر مواردی که بیان شد، لکه خون ریزی به دلایل دیگری نیز لتفاق می افتد که در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم:

تغییرات دهانه رحم

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث میشود که خون بیشتری در دهانه رحم (سرویکس) جریان پیدا کند. برقراری رابطه جنسی و یا حتی انجام آزمایشات پزشکی مانند پاپ اسمیر، در چنین شرایطی گاهی اوقات میتواند باعث خونریزی شود که اگرچه زیاد نگران کننده نیست اما بهتر است که حتما پزشک را در جریان بگذارید.

فیبروم ها

میوم ها یا همان فیبروئیدها، ضایعات خوش خیمی هستند که بیشتر در پوشش داخلی رحم رشد می کنند، در طی بارداری  گاهی اوقات جفت در جایی تشکیل می شود که فیبروئیدها وجود دارند و این مساله ممکن است منتهی به لکه بینی یا خونریزی شود. با اینکه فیبروم ها معمولا تاثیر منفی بر روی بارداری و جنین ندارند، اما نظارت دقیق تر در طی بارداری توصیه می شود.

عفونت های واژینال

عفونت های واژینال به دلایل مختلفی اتفاق می افتند و در طی بارداری گاهی اوقات ممکن است باعث خون ریزی شوند.  بنابراین در صورت تجربه هر نوع علامت مرتبط با عفونت، در دوره بارداری باید سریعا جهت درمان به پزشک خود مراحعه کنید.

سایر علت های احتمالی

  • استعمال سیگار،
  • فعالیت سنگین و شدید،
  • مشکلات مرتبط با دهانه رحم همچون پولیپ ها، عفونت ها و  التهاب دهانه رحم،
  • اختلالات ارثی انعقادی،

دلایل جدی تر لکه بینی و خونریزی در دوران بارداری چیست؟

متاسفانه خونریزی و لکه بینی در اوایل بارداری گاهی اوقات هشداری از مشکلات جدی تر است و می تواند نشانه سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد.  که در هر دو مورد، به طور معمول خونریزی یا لکه بینی با علامت های دیگری همچون درد شکم، گرفتگی عضله و درد لگن همراهی دارد.

سقط جنین

سقط جنین ، به معنای از دست رفتن بارداری قبل از هفته بیستم است که باعث خون ریزی شدید و دردهای شکمی میشود. بد نیست بدانید که بیشتر خانم ها سقط جنین را در شرایطی تجربه می کنند که اصلا از باردار بودن خود مطلع نیستند.

بارداری خارج رحمی

بارداری خارج رحمی، هنگامی اتفاق می افتد که  تخمک بارورشده در مکانی خارج از رحم لانه گزینی کند. در این نوع بارداری، خونریزی و لکه بینی های مداوم بسیار رایج بوده و البته که گاهی هم هیچ علامتی وجود ندارد. بارداری خارج از رحم مشکلی جدی است و باید به سرعت با مداخلات پزشکی برطرف شود.

بارداری مولار

بارداری مولار، یا در واقع بیماری تروفوبلاستیک به شرایطی گفته می شود که در طی آن سلول های جفتی بیش از حد و به صورت غیرطبیعی رشد کرده و حتی ممکن است به بافت ها و اندام های مجاور گسترش پیدا کنند. بارداری مولار شرایطی جدی و خطرناک است و باید در اسرع وقت نسبت به خاتمه آن تحت مراقبت های پزشکی اقدام نمود.

بارداری پوچ

 یکی دیگر از دلایل خونریزی، بارداری پوچ است که در طی آن جنین درون ساک بارداری تشکیل نمی شود و در انتها بارداری به صورت خود به خود یا به کمک مداخلات پزشکی باید خاتمه پیدا کند. 

بارداری شیمیایی

بارداری شیمیایی، یکی از دلایل سقط زودهنگام است که در طی آن اگرچه تست بی بی چک یا تست خون بتا ممکن است مثبت شوند اما هورمون بتا به سرعت افت پیدا کرده و با وقوع خونریزی، بارداری از دست می رود، در اغلب مواقع بارداری شیمیایی یک اتفاق تصادفی بوده و احتمال تکرار آن کم است. همچنین بسیاری از خانم ها ممکن است متوجه وقوع بارداری شیمیایی نشده و آن را با یک پریود معمولی اشتباه می گیرند. 

مشکلات مرتبط با جفت

در صورت وجود مشکلاتی همچون جفت پایین، جفت سرراهی، کنده شدن بخشی از جفت و همچنین چسبندگی های جفتی ممکن است خونریزی یا لکه بینی را در طی بارداری تجربه کنید. این شرایط از دسته اورژانس های بارداری است که در صورت وقوع آن تحت نظر پزشک اقدامات درمانی و مراقبتی لازم می بایست انجام شود. 

هنگامی که خونریزی یا لکه بینی را در بارداری مشاهده می کنم، باید چه کاری انجام دهم؟

خون ریزی و یا لکه بینی در دوران بارداری، برای خیلی از خانم های باردار استرس آور و وحشت زا است اما در چنین شرایطی ترس هیچ فایده ای ندارد، بنابراین قبل از هر چیز آرامش و  خونسردی خود را حفظ کنید و سریعا با پزشک تماس بگیرید یا به اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که ختی در صورت قطع شدن خونریزی یا لکه بینی، شما باید پزشک معالج خود را در جریان بگذارید ، تا احتمال هرگونه خطر به حداقل برسد.

برای یافتن علت خونریزی در بارداری، پزشک بررسی های مختلفی از جمله معاینات لگنی، آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی را درخواست می کند تا با رسیدن به علت اصلی سلامت بارداری حفظ شود، بنابراین نگران نباشید و موارد گفته شده توسط پزشک را انجام دهید تا از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کنید.

آیا در اثر لکه بینی در بارداری برای جنین مشکلی پیش می آید؟

 اگر در دوران بارداری خون ریزی خفیف و یا لکه بینی را مشاهده کردید، نگران نباشید. در بیشتر مواقع  این نوع خون ریزی ها معمولا به جنین یا خود شما آسیبی وارد نمی کنند، اما از آنجا که در برخی موارد ممکن است علامتی از مشکلات جدی باشند، حتما در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

باز هم تاکید میکنیم که اگر لکه بینی یا خونریزی خفیف در بارداری اتفاق افتاد، با پزشک صحبت کنید، و حتی اگر خونریزی متوقف شد، شما پیگیری ها را انجام دهید. این کار برای اطمینان از عدم وجود مشکلات دیگر است. مثبت فکر کنید. 

سخن آخر!!!!

لکه بینی و یا خون ریزی خفیف امری طبیعی و رایج است که در بیشتر بارداری ها اتفاق می افتد و بیشتر خانم های باردار آن را تجربه می کنند. این لکه بینی و خونریزی ها به دلایل مختلفی در طی بارداری رخ می دهند و اگرچه همیشه نشانه مشکلاتی همچون سقط جنین یا بارداری خارج رحمی و ... نیستند اما با این حال بهتر است پزشک خود را در جریان تمام اتفاقاتی که در بارداری می افتد و مربوط به سلامت جنین است، قرار دهید تا خدای نکرده مشکل جدی رخ ندهد.

تیم پزشکی اوما بارداری خوب و بدون خطری برای شما آرزو می کند. لطفا در زیر همین پست تجربیات بارداری خود  را با ما و با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

BabyCentre Medical Advisory Board. Vaginal spotting or bleeding in early pregnancy.Last reviewed: January 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو