10 علت ترشحات و لکه بینی قهوه ای در بارداری

منبع: اوما

490

1399/3/18

20:49


10 علت ترشحات و لکه بینی  قهوه ای در بارداری

مامان های عزیز اومایی میدونم که خیلی دنبال علت لکه بینی یا ترشحات قهوه ای در بارداری هستید. فکر میکنم همه مامان ها برای یک بار هم شده لکه بینی یا ترشحات قهوه ای رو توی بارداری تجربه کردن! این هم میدونم که اولین چیزی که به ذهنتان می آید سقط شدن جنین هست.

درسته که یکی از علت های ترشحات قهوه ای سقط جنین هست اما 9 علت دیگر هم میتونه داشته باشه! پس همیشه بدترین گزینه به ذهنتون نرسه. در اوایل بارداری این لکه بینی ها و ترشحات بیشتره و شما هم قطعا حساس تر هستید. اما احتیاط کنید و به محض دیدن لکه بینی به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود.

در این مقاله توضیحات کاملی درباره انواع لکه بینی و ترشحات قهوه ای در بارداری داده شده است. لطفا مطالعه بفرمائید:

در این مقاله می خوانیم:


ترشحات قهوه ای چیست؟

ترشح قهوه ای زمانی دیده می شود که سطح خون افزایش می یابد و خون در طی حاملگی به سمت دهانه رحم حرکت می کند. این مسئله باعث می شود ناحیه رحم و واژن فوق العاده حساس شود و منجر به ایجاد ترشحات می شود. داشتن رابطه جنسی و یا معاینه داخلی روزمره نیز می تواند دلایل اصلی این حساسیت و ایجاد لکه بینی باشد.

در مجموع ترشحات قهوه ای در بارداری نگران کننده نیست و ممکن است به علت برخی تحریکات در قسمت های داخلی بدن رخ دهد. فقط در بعضی مواقع خاص می تواند نشانه ای از سقط جنین باشد. به همین دلیل توصیه می شود به محض لکه بینی به پزشک مراجعه کنید تا او علت را دقیق تر بررسی نماید و در صورت خطر سقط، اقدامات لازم را انجام دهد.

علت لکه بینی یا ترشحات قهوه ای:

در ادامه شما را با علت لکه بینی در هر زمان از بارداری آشنا می کنیم:

  •  در هفته های اولیه بارداری لکه بینی به دلیل خونریزی لانه گزینی است (چگونگی تشخیص خونریزی لانه گزینی).
  •  در هفته های آخر بارداری، ترشحات قهوه ای قبل از تولد به علت نزدیک شدن به تاریخ زایمان است.

دلایل گفته شده دلایل رایج برای لکه بینی در بارداری است و این دو حالت کاملا طبیعی و برای اکثر خانم های باردار اتفاق می افتد. اما در بین این دو زمان یعنی ابتدا و انتهای بارداری ممکن است شما به دلایل زیر نیز دچار لکه بینی شوید:

1. مقاربت جنسی:

دهانه رحم شما در حین بارداری حساس تر می شود. مقاربت و یا هر فعالیت خشن دیگر می تواند منجر به تحریک آن شود، شما دچار لکه بینی قهوه ای رنگ و درد خفیف خواهید شد.

نزدیکی در سه ماه اول بارداری

نزدیکی در ماه اول بارداری

2. سقط جنین در ابتدای بارداری:

ترشحات قهوه ای در هفته های اولیه بارداری یعنی بعد از ترشحات لانه گزینی که نهایتا یک الی دو روز طول می کشد، می تواند به علت سقط جنین باشد .  معمولا این نوع ترشحات ادامه دار است و بعد از یک یا دو روز هم کم نمی شود. به همین دلیل با مشاهده لکه بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

3. لانه گزینی:

تقریبا دو هفته طول می کشد تا بارداری رخ دهد؛ در این دوره احتمالا لکه بینی  همراه با دیگر علائم حاملگی را مشاهده می کنید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که نطفه بارور داخل پوشش رحم لانه گزینی می کند و چون می خواهد به دیواره رحم بچسبد باعث یک خونریزی خفیف شده که به شکل ترشحات قهوه ای دیده می شود. در بعضی موارد نیز ممکن است خونریزی لانه گزینی شدید باشد .

4. سقط جنین در میانه بارداری:

در این حالت، جنین قادر به رشد بیشتر نیست، ضربان قلب متوقف می شود، و جنین در داخل رحم می میرد . بنابراین، منجر به ترشحات قهوه ای می شود که با پیشرفت سقط احتمالا به خونریزی تبدیل خواهد شد.

5. بارداری مولار:

در بارداری مولار بافت غیرطبیعی که شبیه به جنین است در رحم رشد می کند. این بافت معمولا با بارداری اشتباه گرفته می شود، زیرا مانند بارداری طبیعی همه علائم بارداری مشاهده شده و حتی آزمایش خون هم مثبت است. این نوع بارداری نیز باعث ترشحات قهوه ای می شود. در این حالت باید بلافاصله با پزشک تماس گرفته یا حضورا به او مراجعه کنید.

6. حاملگی خارج از رحم:

در حاملگی خارج رحمی، نطفه به جای رحم در لوله های فالوپی تشکیل می شود و باعث خونریزی قهوه ای ناشی از خونریزی داخلی می شود. این نوع بارداری برای مادر بسیار خطرناک است و اگر سریع تر متوقف نشود می تواند منجر به مرگ مادر نیز بشود.

7. پولیپ دهانه رحم:

به دلیل افزایش سطح استروژن بافت کوچک و غیر طبیعی در سطح دهانه رحم  زائده یا پولیپ رشد می کند (تشخیص پولیپ رحم | درمان پولیپ رحم). در صورت وجود پولیپ ها علاوه بر لکه بینی شما دچار درد شکمی، ناراحتی و الگوهای خونریزی غیرعادی نیز می شوید.

8. اختلالات جفت:

برخی ناهنجاری های جفتی مانند پایین افتادگی جفت نیز باعث ترشحات قهوه ای رنگ می شوند که می تواند در بارداری لکه های قهوه ای یا خونریزی را ایجاد کند. در پایین افتادگی جفت، جفت شما دهانه رحم را می پوشاند که باعث ترشح قهوه ای می شود، اما بدون درد است. جفت جدا شده از رحم نیز باعث ترشح قهوه ای و درد می شود. اگر جفت از رحم جدا شود خطرناک است زیرا احتمال درد اکسیژن و مواد مغذی به جنین نرسد و جنین از بین برود.

9. HPV تناسلی:

ترشحات قهوه ای همچنین نشانه HPV تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی است که به دلیل افزایش سطوح استروژن و افزایش جریان خون به ناحیه واژن می باشد. این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است که باید سریعا مورد درمان قرار بگیرد وگرنه احتمال انتقال آن به نوزاد در هنگام زایمان نیز وجود دارد.

10. عفونت شامل بیماری های STD (بیماری های منتقله از راه جنسی):

عفونت واژن یا دهانه رحم نیز می تواند باعث ترشحات غیر طبیعی قهوه ای شود. در این عفونت های مقاربتی علاوه بر لکه بینی احتمال سوختگی، بوی واژن و خارش هم وجود دارد و رایج است.

لکه بینی قهوه در طول دوران بارداری:

برای اینکه شما مادران باردار عزیز بهتر با ترشحات و لکه بینی خود آشنا شوید، در این قسمت علل لکه بینی را در سه دوره سه ماهه بارداری تقسیم بندی کرده ایم:

1- ترشحات در سه ماهه اول (هفته اول تا 12):

ترشحات قهوه ای در سه ماهه اول بارداری ممکن است به دلایل زیر باشد:

  •  لانه گزینی
  •  حساسیت دهانه رحم

اگر خونریزی ادامه پیدا کند یا سنگین تر شود، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

2- لکه بینی در سه ماهه دوم (هفته 13 تا 28):

ترشحات قهوه ای  در سه ماهه دوم ممکن است به دلایل موارد زیر باشد:

  •  تحریک رحم
  •  آزمایش های بارداری معمولی
  •  مقاربت جنسی
  • ممکن است نشانه ای از عفونت های قارچی یا STD ها باشد که نیاز به درمان فوری دارند.

نزدیکی در هفته آخر بارداری

نزدیکی از پشت در دوران بارداری

3- ترشحات در سه ماهه سوم (هفته 29 تا 40):

ترشح قهوه ای در سه ماهه سوم به دلایل زیر رخ می دهد:

  •  تحریک دهانه رحم
  •  آزمایش های بارداری و مقاربت جنسی
  • نشانه ای از نزدیک شدن به زایمان

لکه بینی قبل از زایمان

پوشش مخاطی که چند روز یا یک هفته قبل از زایمان ایجاد می شود، یک لکه مخاطی است که رحم را برای محافظت از نوزاد پوشش می دهد. این لایه محافظ همان چیزی است که بدن را برای زایمان آماده می کند و ممکن است شما در ابتدا مخاطی قهوه ای رنگ مانند ترشحات لکه بینی را هنگام خروج آن مشاهده کنید.

 

ترشحات و لکه بینی قهوه ای در بارداری

چه زمانی در بارداری باید نگران ترشحات قهوه ای باشید؟

همانطور که در بالا ذکر شد، ترشحات قهوه ای می تواند نشانه ای از عفونت یا سقط باشد. به همین دلیل بررسی کیفیت، بو و ظاهر آن بسیار مهم است. در صورت مشاهده علائم غیرمعمول مانند عوامل ذکر شده در زیر نیاز به مراقبت های پزشکی فوری می باشد:

  •  اگر ترشحات خفیف نبوده و زیاد باشد (به علت خونریزی لانه گزینی)
  •  ترشح قهوه ای که بیش از یک هفته پس از رابطه جنسی ادامه دارد.
  •  اگر ترشحات بوی بدی داشته باشد یا خارش ایجاد کند.
  •  درد در ناحیه شکم همراه بافت یا لخته در ترشحات می تواند نشانه ای از سقط جنین باشد.
  •  ترشحات پس از گرفتگی شکم، بوی بد و ظاهر آبکی
  •  ترشحات همراه با تب یا لرز می تواند نشانه عفونت در رحم یا کلیه باشد.
  • ترشحات همراه با درد، گرفتگی و سرگیجه می تواند علائم حاملگی غیرطبیعی باشد.

 

لکه بینی قهوه ای در بارداری

چگونه می توان ترشحات قهوه ای را در طول بارداری متوقف کرد؟

در این قسمت به شما توصیه هایی می کنیم که کمک می کند که ترشحات را مدیریت کنید و اطمینان حاصل کنید که شما و فرزندتان در خطر نیستید.

1. فعالیت های جسمانی خود را محدود کنید:

در صورت لکه بینی و بخصوص قبل از معاینه پزشکی تا جایی که می توانید فعالیت بدنی خود را کاهش دهید. اگرچه در دوران بارداری فعال بودن خوب است، اما اگر  ترشحات قهوه ای دارید، باید از فعالیت های بدنی اجتناب کنید. سعی نکنید کارهای زیادی را در زمان کمتری انجام دهید تا بعدا استراحت کنید. تا جایی که می توانید استراحت کنید و کارها را به بعد موکول کنید.

2. به اندازه کافی استراحت کنید:

زمان استراحت خود را افزایش دهید و تا آنجا که ممکن است دراز بکشید. اگر در منزل هستید، اغلب در طول روز دراز بکشید و بطور منظم چرت بزنید. اگر در محل کار هستید، حداقل یک روز علاوه بر جمعه مرخصی بگیرید.

3. سنگینی بلند نکنید:

از بلند کردن اجسام سنگین و یا هر چیز بیش از 10 پوند (2.5 کیلوگرم) در دوران بارداری، به خصوص هنگامی که ترشحات قهوه ای دارید، اجتناب  کنید. اگر در اوایل بارداری سنگینی بلند کنید، می تواند منجر به ترشحات واژن شود.

4. پاهای خود را بلند کنید:

پای خود را تا جایی که ممکن است استراحت بدهید. می توانید روی تخت بنشینید یا پاهای خود را روی صندلی دیگری قرار دهید. پاها را تا جایی که می توانید بالاتر از سطح بدن قرار دهید. در خانه، دراز بکشید و پاهای خود را بر روی بالشتک قرار دهید.

در محل کار، می توانید روی یک صندلی بنشینید و پای خود را روی صندلی کناری بگذارید. یک بالش، کیسه یا هر چیز دیگری را روی آن قرار دهید. این عمل کمک می کند گردش خون بهتر و همچنین ترشحات قهوه ای کاهش یابد.

5. تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی:

باید در این دوره از ناحیه تناسلی مراقبت بیشتری داشته باشید. ناحیه تناسلی باید خشک و تمیز باشد به خصوص اگر در معرض ترشحات واژن هستید. از صابون های غیر عطری و بدون بو و آب برای تمیز کردن منطقه استفاده کنید.

انواع مختلف ترشحات ولکه بینی قهوه ای در دوران بارداری:

ترشحات و لکه بینی می تواند برای هر خانم بارداری متفاوت باشد. انواع این ترشحات عبارتند از:

  •  ترشحات در موارد خونریزی و STDs (گونوره، کلامیدیا و زگیل های تناسلی) به صورت قهوه ای مایل به زرد ظاهر می شود.
  • ترشحات صورتی یا قهوه ای به علت تحریک دهانه رحم و حاملگی خارج رحمی رخ می دهد. 
  •  ترشحات تیره قهوه ای در مراحل اولیه سقط جنین و حاملگی خارج رحمی رخ می دهد.
  •  عفونت های مخمر می تواند منجر به ترشحات قهوه ای غلیظ شود.
  • سقط جنین و عفونت مهبل (واژن)، رحم یا دهانه رحم ممکن است منجر به ترشحات قهوه ای یا قرمز شود.
  •  ترشحات آبدار و قهوه ای در بارداری های اولیه دیده می شود و می تواند به دلیل بارداری مولار باشد.
  •  ترشحات زرد و قهوه ای ترشحات غیر طبیعی ناشی از عفونت های مخمر یا باکتریایی است.

سخن آخر

اگر متوجه هر گونه ترشحی شدید نگران نباشید. در بیشتر موارد، این ترشحات کاملا طبیعی هستند. اما اگر ترشح طولانی تر و با علائمی مثل درد، تب و لرز، گرفتگی و... همراه باشند، باید سریعا توسط پزشک معالج بررسی شود.

Dr. Sangeeta Agrawal (MD, OB/GYN). Brown Discharge During Pregnancy: Is It Normal? November 29, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو