خط سیاه روی شکم در بارداری نشانه چیست؟

منبع: اوما

148

1399/8/11

18:22


خط سیاه روی شکم در بارداری نشانه چیست؟

در طول بارداری عوارض مختلفی روی بدن مادر ایجاد می شود که یکی از آن ها خط سیاه روی شکم می باشد؛ اما باید بدانید این خط که از ناف تا بالای ناحیه شرمگاهی کشیده می شود از قبل هم وجود داشته است و در بارداری تنها تیره شده و بیشتر نمایان می شود. در این مقاله می خواهیم در مورد این خط سیاه روی شکم در بارداری نکاتی را برای شما مامان های اومایی عزیز توضیح دهیم.

چه زمانی خط سیاه روی شکم دیده می شود؟

معمولا خط سیاه روی شکم در بارداری در سه ماهه دوم و گاهی اوقات از هفته 23 بارداری به بعد مشخص می شود. هورمون های بارداری علت اصلی ظاهر شدن این خط هستند. در حقیقت، در سراسر بارداری پوست کل بدن شما رنگدانه های بیشتری تولید کرده و ممکن است تیره شود. همچنین ممکن است متوجه تیره شدن یا لک شدن پوست صورت نیز شوید که به آن ملاسما یا لک بارداری گفته می شود. هرچه پوست تیره تر باشد وجود رنگدانه ها بیشتر خود را نمایان کرده و خط روی شکم تیره تر می شود.

در قدیم برخی افراد از روی خط شکم جنسیت فرزند را پیش بینی می کردند. طبق این اعتقاد اگر خط روی شکم فقط تا ناف ادامه پیدا کند فرزند شما دختر است ولی اگر از کنار شکم عبور کرده و تا بعد از ناف ادامه داشته باشد فرزند شما پسر است.

آیا می توان خط روی شکم در بارداری را از بین برد؟

برخی از مادران به دلیل تاثیری که این خط روی زیبایی می گذارد نگران ماندگاری آن هستند. نکاتی که می توانید انجام دهید تا این خط کم رنگ تر شود عبارتند از:

 شکم خود را با لباس های مناسب بپوشانید و اجازه ندهید در برابر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد و حتما در این مواقع از ضد آفتاب با spf حداقل 30 استفاده کنید. نکته دیگر کمبود اسید فولیک در بدن است که می تواند باعث افزایش تیرگی و حتی لک صورت شود؛ بنابراین مطمئن شوید در رژیم روزانه خود به اندازه کافی اسید فولیک دریافت می نمایید. مواد غذایی دارای فولات شامل سبزیجات برگ تیره، میوه ها و غلات کامل می باشند. در صورت کمبود اسید فولیک با وجود رژیم غذایی مناسب باید با پزشک صحبت کنید تا برای شما مکمل تجویز کند.

آیا می توانم از نمایان شدن خط تیره روی شکم در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

بهترین راه برای جلوگیری یا به حداقل رساندن ظاهر خط سیاه، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب است؛ بنابراین تا جای ممکن لباس مناسبی داشته باشید که شکمتان را به طور کامل پوشش دهد و همان طور که گفتیم از ضد آفتاب استفاده کنید.

چه زمانی خط سیاه برطرف می شود؟

خوشبختانه این خط تیره ماندگار نیست و چند ماه پس از تولد کودک شما و با مراقبت از پوست شکم به تدریج محو می شود. در این مدت سعی کنید از اسکراب های مناسب، شوینده های با کیفیت و کرم های بازسازی پوست برای بهبود سریع تر استفاده نمایید.

سخن آخر

بارداری تاثیر زیادی روی اندام خانم ها ایجاد می کند؛ اما در صورتی که مراقبت های لازم و تغذیه مناسبی داشته باشید و در طول بارداری و بعد از آن ورزش های روزانه را انجام دهید حتی بعد از تولد نوزادتان نیز می توانید مانند قبل بدنی زیبا داشته باشید.

 Kameelah Phillips, M.D. When does the linea nigra show up? on October 20, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو