با پرکاربردترین مفاهیم بورس آشنا شوید

با پرکاربردترین مفاهیم بورس آشنا شوید


منبع: آرگا

76

1399/1/25

18:35


استفاده از بورس و افزایش سرمایه یکی از کار هایی می باشد که اکثر افراد از آن استفاده می کنند و در مدت کوتاهی می توانند پول خود را افزایش دهند و آن پول را دو تا چند برابر کنند. در ادامه مفهوم های بورسی را برای شما بازگو می کنیم تا با فراگیری آن ها بتوانید یک سرمایه گذار موفق باشید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

برای این که یه یک سرمایه گذار خوب تبدیل شوید باید با مفهوم های پرکاربرد بورس آشنایی داشته باشید مثلا صندوق سرمایه گذاری شاخص چه تعریفی دارد و یا این که توجه به شاخص کل چه کمکی به سرمایه گذاران می کند از جمله مواردی است که باید با آن آشنایی داشته باشید. در ادامه ۲۰ مورد از مفهوم های مهم این کار را برای شما باز گو می کنیم.

بورس و مفاهیم مهم آن

پرکاربرد ترین مفاهیم بورس

در نظر داشته باشید که در مفاهیم بورس نکات بسیار زیادی وجود دارد که ما مهم ترین مفاهیم بورس را برای شما مطرح می کنیم.

شاخص کل

یکی از مهم ترین مفاهیم بورس شاخص کل می باشد. در نظر داشته باشید که شاخص بازدهی یا شاخص قیمت و بازده نقدی با نام TEDPIX شناخته می شود. این شاخص همان شاخصی است که در اخبار از آن به عنوان شاخص بورس تهران بحث می کنند. در میان سرمایه گذاران یکی از پرکاربرد ترین شاخص ها، شاخص بورس تهران است که بیان کننده سطح عمومی قیمت و سود سهام های پذیرفته شده در بورس می باشد. برای درک بهتر فرض کنید که شما از تمام شرکت های بورسی به تعداد مساوی خریداری کرده اید و تغییرات شاخص کل برابر با میزان باز دهی سبد سهام شما می باشد. در واقع شاخص کل تغییرات قیمت سهام و سود سالیانه ای را که شرکت ها به شما پرداخت می کنند محاسبه می کنند.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

این نوع صندوق با نام اختصاری ETF و نام کامل Exchange Tradable Found نوعی از صندوق های سرمایه گذاری است که از دارایی های متنوع تشکیل شده است. واحد های این سهام مانند سهام های موجود در بازار معامله می شود و ساختاری شبیه به صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارد. می توانید یک یا چند واحد از این صندوق را بخرید یا آن را بفروشید. در نظر داشته باشید که پولی که سرمایه گذاری می کنید با استفاده از یک تیم حرفه ای سعی می کنند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار سود کسب کنند.

صندوق سرمایه گذاری مشترک

این صندوق یکی از مهم ترین ساز و کار های سرمایه گذاری می باشد که می تواند شرایط بازار را از لحاظ ریسک و بازده به ویژه برای سرمایه گذاران مبتدی مساعد تر می کند. در کشور های پیشرفته معمولا اوراق بهادار را مستقیما معامله نمی کنند و پول خود را در این نوع صندوق می گذارند. ایده اصلی این صندوق ها یک کاسه کردن پول های کم می باشد و سرمایه گذاری آن ها توسط یک گروه از مدیران با تجربه و حرفه ای می باشد.

صندوق سرمایه گذاری شاخصی

هدف اصلی این صندوق ها سرمایه گذاری مبتنی بر شاخص Index fund می باشد که منطبق بر پرتفوی سرمایه گذاری با شاخص بازار سهام است. این صندوق ها الزاما منابع خود را بر اساس یکی از الگو های شاخص های بازاری سرمایه گذاری می کنند. در این صندوق تنها در زمانی خرید و فروش ضرورت می یابد که وجهی به واسطه ورود یک سرمایه گذار اضافه و یا به دلیل خروج یکی کم شود. از مزیت این صندوق می توان به ریسک پایین و هزینه های سبک آن اشاره کرد.

صندوق سرمایه گذاری شاخص یکی از مفاهیم بورس است

سبد گردانی

سبد گردانی یا همان Separately Managed account چیدمان صحیح دارایی های شما می باشد که باید میزان خرید و زمان فروش هرکدام از آن ها باید به دقت توسط سبد گردان تعیین و پایش شود. در نظر داشته باشید که خدمت مالی به سرمایه گذاران در جهان قدمتی بیش از نیم قرن دارد و بیش از نیم قرن است که سبد گردانی اهمیت دارد. در واقع سبد گردانی فرایندی می باشد که طی آن فرد خبره با همکاری افرادی حرفه ای از تحلیل گران بر اساس خصوصیات، ریسک پذیری و سرمایه هر سرمایه گذار سبدی از دارایی های سهام و اوراق مشارکت و همچنین سکه طلا برای او تشکیل داده و به صورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می کند.

تحلیل تکنیکال

تحلیل بنیادی Fundamental Analysis نام دارد که در واقع به دنبال محاسبه ارزش ذاتی هر سهم صورت می گیرد که به تحلیل وضعیت کلی اقتصاد و صنعت هر سهم تا وضعیت مالی شرکت و مدیریت آن می پردازد. اما تحلیل تکنیکال و یا Technical Analysis از طریق مطالعه های آماری بازار مانند قیمت ها و حجم معاملات، به دنبال شناسایی الگو ها و روند هایی می باشد که نشانگر حرکت آینده سهم به آن سمت می باشد. تحلیل گران بنیادی یا تکنیکال در جست‌وجوی این هستند که ارزش ذاتی سهام چقدر است و بر اساس دانسته های بنیادی خود اقدام به خرید و فروش سهام و کسب سود می کنند. تحلیل گران معتقد هستند که کلیه اطلاعات در قیمت سهام قرار گرفته است و با تشخیص روند ها و الگو ها می توان به سود رسید.

اوراق بدهی

این اوراق شبیه به اوراق قرضه می باشد و نوعی ابزار های بدهی می باشد که با شرایط معیت بین دو طرف معامله می شود. به عبارت دیگر اوراق بدهی اسناد، اوراقی می باشند که شرکت انتشار دهنده متعهد می شود مبالغ مشخصی را سالانه در زمان های خاصی پرداخت کنند و در زمان مشخصی که به آن سر رسید می گویند اصل مبلغ را باز پرداخت کنند. در نظر داشته باشید که دارنده اوراق به عنوان بدهکار و بستانکار حق دریافت اصل پول و بهره آن را دارد ولی هیچ مالکیتی در شرکت ندارد در واقع فرد با خرید این اوراق به شرکت ها وام می دهد و در موعد موقر سود خود را دریافت می کند.

پرتفوی

یک واژه فرانسوی به ظاهر پیچیده می باشد که مفهوم واضحی در بورس دارد و به مجموعه ای از داریی های مالی گفته می شود. به بیان دیگر ترکیبی مناسب از سهام های یک سرمایه گذار می باشد که آن ها را خریده است. هدف از تشکیل پرتفوی سهام کاهش ریسک غیر سیستماتیک است که می تواند با سود یک سهم ضرر سهم های دیگر را جبران کند.

مفهوم پرتفوی در بورس

بازار یابی تحت مدیریت AUM

این دارایی نشان دهنده ارزش بازار همه دارایی هایی مالی یک نهاد، موسسه، یا یک شرکت می باشد. معمولا این دارایی معیاری از اندازه موفقیت شرکت مدیریت سرمایه گذاری است.

ارزش خالص دارایی NAV

در واقع مفهوم ارزش خالص دارایی، ارزش روز همه دارایی ها شامل سهام، مطالبات سود، سهام، ملک و اوراق با درآمد ثابت می باشد.

IPO

عرضه اولیه به زمانی گفته می شود که سهام یک شرکت خصوصی برای اولین بار به عموم مردم عرضه می کند. این نوع عرضه ها توسط شرکت های کوچک و تازه ای انجام می شود که به دنبال گسترش شرکت های خود می باشند. در نظر داشته باشید که جزئیات سهامی که عرضه می شود در امید نامه به اطلاع سرمایه گذاران بالقوه می رسد. مزایای این نوع عرضه بسیار زیاد است که می توان به دستیابی ارزان تر به سرمایه، افزایش سرمایه، شفافیت اطلاعاتی و معافیت مالیاتی را نام برد.

بازار گاوی

این بازار تقاضای بسیار زیادی در بین مردم دارد و عرضه آن به ندرت صورت می گیرد. به عبارت دیگر آینده این سهام ها به قدری بالاست که افراد اقدام به خرید می کنند ولی سهامی که دارند را نمی فروشند. در واقع این بازار در برابر بازار های خرسی قرار می گیرد که با چرخه های تجاری همزمان اند. ویژگی اصلی این بازار خوش بین بودن و اعتماد بالای سرمایه گذاران برای رشد بهتر می باشد. شروع این بازار نشان دهنده رشد اقتصادی می باشد ولی بازار های خرسی قبل از رکود اقتصادی شروع می شود.

بازار های خرسی

این بازار با کاهش قیمت اوراق بهادار همراه می باشد که با ترس و بد بینی سرمایه گذاران همراه می باشد. جو این بازار منفی است و همین امر رمقی برای سرمایه گذاران به منظور خرید سهام باقی نمی گذارد. البته نباید این بازار را با اصلاح قیمت ها اشتباه بگیرید. در نظر داشته باشید که در اصلاح قیمت ها سرمایه گذاران می توانند یک راه ورود برای خرید سهام پیدا کنند ولی بازار خرسی هیچ نقطه ورودی ندارد.

پر کاربرد ترین مفاهیم بورس

ارزش ذاتی

این واژه یکی از مهم ترین مفاهیم بورس است که به ارزش واقعی سهام یک شرکت یا یک دارای اطلاق می شود. از نظر سرمایه گذاران اگر ارزش ذاتی یک سهم پایین تر از ارزش بازار آن سهم باشد این سهم گزینه ای مناسب برای فروش خواهد بود.

ضریب بتا

معیاری است بر اساس داده های تاریخی معاملات شما و معرف میزان ریسک سیستماتیک می باشد که سرمایه دار با تصاحب آن نسبت به کل بازار متحمل می شود. در واقع بتای یک سرمایه گذاری میزان نوسانات آن را نشان می دهد. اگر بتا کمتر از یک باشد نوسانات کم و اگر بالا تر از یک باشد نوسانات بیش تری دارد.

آربیتراژ

این واژه مهم در مفاهیم بورس به معنی سود بردن زیاد از تفاوت قیمت بین دو بازار می باشد. در نظر داشته باشید که این سود زمانی ایجاد می شود که یک کالای مشابه در دو بازار متفاوت عرضه شود اما قیمت یکسانی نداشته باشد. در واقع این سود امکانی را فراهم می کند که قیمت ها بسیار زیاد از ارزش منصفانه خود فاصله نگیرد.

سهام شناور آزاد

بخشی از سهام یک شرکت است که دارندگان آن آماده عرضه و فروش آن سهام می شوند و قصد ندارند سهام خود را نگه دارند. در نظر داشته باشید که برای محاسبه سهام باید سهام داران راهبردی را با بررسی ترکیب سهامداران مشخص کرد.

سود هر سهم و سود پرداختی هر سهام

سود هر سهم عبارت است از مقدار سود خالص شرکت به ازای هر سهم و سود سهام پرداختی عبارت است بخشی از سود هر سهم که در مجمع بین سهامداران تقسیم شده و نشانگر مقدار سود نقدی توزیع می باشد.

آربیتراژ در بورس

نماد

نماد نام اختصاری شرکت ها برای سهولت در شناسایی آن ها می باشد و برای دسته بندی آن ها در بورس مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع یکی از کاربردی ترین مفاهیم بورس است. به عنوان مثال می توان به شرکت ملی مس ایران با نماد “فملی” یا پالایشگاه نفت بندر عباس با نماد “شبندر” اشاره کرد. در واقع این اختصارات دو بخش دارد که بخش اول مربوط به صنعت مربوطه است و بخش دوم خلاصه ای از نام شرکت ها می باشد. برای این بهتر متوجه بشوید مثالی مطرح می‌ کنیم. مثلا تمام شرکت های بورس اوراق بهادار در گروه بانگ ها و موسسات اعتباری و سایر نهاد های پولی با “و” آغاز می شوند.

بازار خارج از بورس

این بازار OTC نام دارد و یک بازار غیر متمرکز است که بدون وجود مکان فیزیکی معامله به صورت مستقیم بین دو نفر ایجاد می شود. در نظر داشته باشید که قیمت ها به صورت عمومی منتشر نمی شود و بر اساس مذاکراتی تعیین می شود که بین دو نفر انجام شده است. در این بازار ها معامله ها از طریق شبکه های کامپیوتری و تلفن و ایمیل صورت می گیرد. در واقع محصولاتی که در این بازار ارائه می شود باید استاندارد باشد ولی در بورس اینگونه نیست و باید به مفاهیم بورس آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید سرمایه خود را افزایش دهید.

بازار های خارج از بورس

بورس یکی از بزرگترین مکان هایی می باشد که شما می توانید با رعایت نکات خاص سرمایه خود را افزایش دهید و به سود هنگفتی دست پیدا کنید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه دانستنی ها  و حکم شرعی بورس و دریافت کد بورس را مطالعه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو