نحوه صحیح برخورد با فرزند معتاد و وظایفی که والدین نباید فراموش کنند

نحوه صحیح برخورد با فرزند معتاد و وظایفی که والدین نباید فراموش کنند


منبع: آرگا

151

1399/1/27

00:34


در این مقاله شما را با نحوه برخورد با فرزندی که معتاد می باشد آشنا می کنیم و راه هایی برای بهبود آن ها ارائه می دهیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا بتوانید نشانه های اعتیاد را در فرزندانتان تشخیص بدهید و به موقع آن ها را درمان کنید.

در نظر داشته باشید که والدین می توانند بیش ترین تاثیر را بر فرزندان داشته باشند از این رو باید تمام تلاش خود را برای فرزندان خود به کار بگیرند و مسئولیت های خود را به درستی انجام بدهند اما نباید خود را مسئول تصمیم های اشتباه فرزندانشان بدانند. البته در بسیاری از موارد زمانی که شما پدر یا مادر می شوید باید با مسئولیت های خود آشنا شوید  تا بتوانید به به فرزندان خود کمک کنید. باید بدانید که مسئولیت های شما با بزرگ شدن فرزندتان تغییر می کند.

برخورد با فرزند معتاد

زمان برخورد با فرزند معتاد

اگر فرزند شما معتاد شده است و شما این موضوع را فهمیده اید باید بدانید که چه عکس العملی نشان بدهید تا بتوانید آن ها را از این راه باز گردانید. باید بدانید که عملکرد مواد مخدر برای مغز بسیار مضر می باشد و می تواند مغز و رفتار های انسان را تحت تاثیر قرار بدهد. البته می توانید اعتیاد را به راحتی و با روش های نوین درمان کنید. اگر شما اعتیاد را در فرزند خود دیدید نیازی نیست که تا زمان معتادی کامل صبر کنید و می توانید از همان ابتدا درمان را آغاز کنید. در واقع باید بدانید که فرد معتاد هر چقدر سریع تر تحت درمان قرار بگیرد می تواند سریع تر هم درمان شود و اعتیاد را کنار بگذارد زیرا هنوز وابستگی کامل به آن ماده پیدا نکرده است.

پدر و مادر باشید.

بهتر است برای فرزندان بزرگسال خود هم مادر و پدر باشید و آن ها را راهنمایی کنید. قبل از این که فرزندی به دنیا بیاورید متوجه هستید که مسئولیت سنگینی بر عهده شما قرار دارد. باید بدانید که هر تصمیمی که برای فرزندان خود می گیرید می تواند در آینده فرزند شما اثرات بسیار زیادی داشته باشد. در واقع کودکان شما از شما تاثیر می گیرند و رفتار های شما می تواند در آینده و رفتار های آن ها اثر گذار باشد. اگر شما به عنوان والدین نتوانید آن ها را تربیت کنید ممکن است در آینده دچار آسیب های روحی و حتی درگیر اعتیاد شوند. می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل ویژگی های والدین موفق را مطالعه کنید

واقعیت ها را بپذیرید

واقعیت هایی که باید بدانید

اگر دارای فرزندی معتاد می باشید باید واقعیت هایی را درباره آن بدانید. یکی از ویژگی های والدین موفق این است که می توانند فرزندان خود را قبول کنند و آن ها را همان طور که هستند می پذیرند. در واقع این پذیرش می تواند به بالا بردن اعتماد به نفس افراد بسیار کمک کند و آن ها را از آسیب هایی مانند اعتیاد دور می کند. باید بدانید که همه والدین بی نقص نیستند و هر فردی به عنوان والد می تواند نقص هایی داشته باشد البته این ها بدین معنا نیست که مسئولیت های خود را انجام ندهید بلکه باید آن ها را به بهترین نحو ممکن انجام بدهید زیرا اگر این کار را نکنید در آینده ای نه چندان دور پشیمان خواهید شد زیرا اگر فرزند شما بزرگ شد نمی توانید او را باز گردانید و رفتار ها و مسئولیت های خود را جبران کنید. واقعیت در این است که فرزندی که بالغ است نمی تواند والدین خود را برای تصمیماتی که می گیرد سرزنش کند زیرا او به اندازه کافی هوشیاری دارد. در واقع یکی از نشانه های بلوغ شخصیتی این است که افراد مسئولیت کاری که انجام می دهند را بر عهده می گیرند و می توانند برای خود تصمیم های مهمی بگیرند.

نحوه برخورد با فرزند معتاد

  • باید به فرزندان خود یاد آوری کنید که اگر آن ها در این وضعیت می باشند فقط و فقط به خاطر تصمیم های نادرست خودشان بوده است و هیچ بد شانسی وجود نداشته است.
  • بهتر است در برخی از کار های فرزندان خود مداخله کنید و رفتار های نا درست آن ها را اصلاح کنید. در واقع این مداخله ها نشان می دهد که خانواده در حال حرکت رو به بهبودی می باشد.
  • می توانید تا حدی که توان مالی شما اجازه می دهد از فرزندتان مراقبت کنید و در امور مالی به او کمک کنید.
  • سر زنش کردن فرد معتاد می تواند او را به این کار ترغیب کند. پس بهتر است فرزندان معتاد خود را سر زنش نکنید.
  • فرزند خود را دوست داشته باشید و او را قبول کنید. در واقع با این کار می توانید دوست داشتن خود را به آن ها نشان بدهید.
  • اگر در ترک دادن فرزند خود موفق نشدید نباید ناراحت شوید و باید باز هم به کار های خود ادامه بدهید و تسلیم نشوید.
  • از دیگر اعضای خانواده در برابر اعتیاد محافظت کنید و اجازه ندهید که آن ها هم درگیر اعتیاد شوند.

برخورد با معتاد

تاثیر اعتیاد والدین بر فرزندان

باید بدانید که اعتیاد والدین می تواند بر فرزندان اثر بگذارد و آن ها را به این کار ترغیب کند. تحقیقات نشان داده است که ۷۸ درصد کودکان و نوجوانانی که به سمت مصرف مواد مخدر و اعتیاد آور کشیده شده اند پدر و مادری داشته اند که معتاد بوده است. باید مراقب فرزندان خود باشید زیرا آن ها نه تنها به الکل و مواد مخدر روی می آورند بلکه در این میان می توانند از دارو هایی هم برای کنترل سریع عصبانیت و اضطراب هایی که در اثر مصرف مخدر بوجود می آیند، استفاده کنند و به آن ها هم اعتیاد پیدا کنند و کار شما را برای ترک دادن آم ها سخت تر می کند.

نشانه های اعتیاد در یک نوجوان

اعتیاد می تواند در هر سنی رخ بدهد ولی احتمال این که این بیماری در نوجوانی رخ بدهد بسیار زیاد می باشد شما باید نحوه برخورد با فرزند معتاد را بدانید و بتوانید در صورت مشاهده علامت هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم سریعا برخورد مناسب نشان بدهید و فرزندانتان را کنترل کنید. در بسیاری از نوجوانان اعتیاد با رفتار های خاصی همراه می باشد و این رفتار ها گاها خطر ناک می باشند و می توانند به خود و دیگران آسیب برساند. برخی از این علائم عبارت اند از :

  • ایجاد تغییراتی در گروه های دوستانه
  • بی توجهی به مرتب بودن و آراستگی
  • افت شدید تحصیلی
  • نرفتن به کلاس های درسی گاز دست دادن علاقه نسبت به کار های مورد علاقه
  • مشکل هایی با قانون های مدرسه و دانشگاه پیدا می کنند
  • تغییر در عادت های خواب و خوردن
  • تخریب روابط خود با گروه های دوستانه و خانوادگی

وضعیت پایدار خانه

در نظر داشته باشید که برای درمان فرزند معتاد باید وضعیت خانه را پایدار نگه دارید و این پایداری می تواند بسیاری از مشکلات اعتیاد را از بین ببرد و فرزند شما سریع تر درمان می شود. در نظر داشته باشید که باید احساسات خود را کنار بگذارید و از طریق روش های علمی اقدام کنید تا بتوانید به فرزند خود کمک کنید. بسیاری از افراد معتاد از این که به دیگران راز خود را بگویند خجالت می کشند و این راز را نمی گویند و این کار می تواند کار شما را سخت کند. بهتر است روابط خوبی با فرزندان خود برقرار کنید تا بتوانند در هنگام بروز مشکلات با شما گفت و گو کنند و شما را از وضع خود آگاه سازند. در واقع با نزدیکی به فرزندان خود می توانید آن ها را از گزند آسیب هایی مانند اعتیاد به شیشه، افسردگی‌ های مزمن و استرس بی دلیل  حفظ کنید.

نشانه های فرزند معتاد

باید بدانید که یکی از ویژگی های افراد معتاد انزوا و گوشه گیری می باشد. که این خصوصیت بسیار شبیه به ویژگی های افراد درونگرا می باشد. اگر فرزند شما درون گرا است کار شما کمی سخت تر می شود و باید در رفتار های دیگر فرزندتان به دنبال نشانه های اعتیاد باشید. باید بدانید که اعتیاد یک بیماری است و می تواند مانند تمام بیماری ها درمان شود فقط  به کمی وقت و حوصله نیاز دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو