عوارض سقط جنین در ماه اول

منبع: اوما

161

1399/2/2

22:44


عوارض سقط جنین در ماه اول

سقط جنین یکی از ناراحت کننده ترین پیشامدهایی است که می تواند در زمان های مختلف در دوران بارداری اتفاق بیفتد. اما نباید نگران آن باشید زیرا قرار نیست این اتفاق برای همه خانم های حامله رخ دهد. سقط جنین در ماه اول به دلایل مختلفی مانند عدم رشد سلول تخم و بارداری پوچ و یا تشکیل نشدن قلب جنین و یا به خواست خود فرد اتفاق می افتد که عوارضی را نیز برای فرد ایجاد می کند.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل عوارض سقط جنین در ماه اول را برایتان توضیح بدهیم تا کاملا با این مقوله آشنا شوید و در صورت تمایل به سقط با آگاهی این کار را انجام دهید. البته از نظر اسلام سقط جنین کار پسندیده ای نیست و گناه دارد و ما در سایت اوما تنها از نظر پزشکی این موضوع را بررسی می کنیم.

عوارض سقط جنین در ماه اول

با اینکه بیشتر سقط های طبیعی در سه ماهه اول بارداری عارضه خیلی شدید و خاصی ندارند و بیشتر نیاز به زمان هست تا فرد بهبود پیدا کند. اما در برخی مواقع و بخصوص زمان هایی که خودتان دست به سقط می زنید احتمال بروز برخی عوارض وجود دارد. شایع ترین عوارض سقط جنین در ماه اول عبارتند از:

1. سقط جنین ناقص

سقط جنین ناقص تقریبا رایج است و به این معناست که هنوز مقداری از بافت های مربوط به جنین و جفت در رحم باقی مانده و کاملا خارج نشده است. مشخصه اصلی این نوع سقط جنین خونریزی یا درد شدید بعد از انجام سقط است. در صورتی که جنین شما در ماه اول سقط شود پزشکتان نکات مهم را به طور کامل برای شما توضیح داده و بر اساس شرایطتان مشخص می کند تقریبا تا چه زمانی خونریزی ادامه دارد.

اگر بعد از دو هفته همچنان علائم خونریزی و درد را تجربه کردید احتمالا دچار سقط ناقص شده اید. در بعضی مواقع سقط جنین ناقص بصورت طبیعی برطرف شده و بافت های مانده در رحم کم کم خارج می شوند.  اما در موارد دیگر ممکن است شما نیاز به عمل کورتاژ برای پاک کردن کامل رحم از بافت های حاملگی داشته باشید که این موضوع به میزان علائم شما و تشخیص پزشک بستگی دارد.

2. خون ریزی بیش از حد

پزشک به شما خواهد گفت که خونریزی بعد از سقط جنین کاملا طبیعی است و میزان آن را نیز برایتان توضیح می دهد. خونریزی بیش از حد می تواند برای شما خطرناک باشد و در صورت مشاهده آن باید سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید. درصد کمی از خانم ها دچار خونریزی شدید پس از سقط می شوند اما باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشید. از علائم خونریزی زیاد رنگ پریدگی، افزایش ضربان قلب و ایجاد لک و افتادگی روی پوست می باشد.

3. عفونت بعد از سقط جنین

حدود 3 درصد از زنان پس از سقط جنین دچار عفونت ناشی از سقط می شوند. این عفونت می تواند ناشی از وسایل استفاده شده و استریل نشده در هنگام سقط باشد. عفونت بعد از سقط می تواند خطرناک باشد اما به راحتی با آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر عفونت شدید شد و علائم زیر را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  •  خونریزی طولانی و گرفتگی همراه با درد(بیش از 2 هفته)
  •  تب (دمایی بیش از 100.4 درجه فارنهایت یا 38 درجه)
  •  لرز
  • ترشحات ناخوشایند واژن

 

عوارض سقط جنین

4. سندرم آشرمن (چسبندگی رحم)

سندرم آشرمن وضعیتی است که با چسبندگی یا فیبروز آندومتر رحم مشخص می‌شود که اغلب بدنبال کورتاژ رحم  پس از سقط ایجاد می‌شود. این سندرم ممکن است به دلایل دیگری مانند عفونت نیز اتفاق بیفتد. در این شرایط ، در حفره رحم بافت اسکار (نوعی چسبندگی و زخم) ایجاد میشود.

این چسبندگی می تواند باعث مشکلات باروری در حاملگی های بعدی و یا سقط جنین مجدد شود و یا کلا باعث ناباروری می شود. مشخصه اصلی آن تغییر در چرخه قاعدگی است که ممکن است میزان خونریزی پریودی کم شود یا اصلا اتفاق نیفتد. برای تشخیص این عارضه از آزمایشی به نام هیستروسکوپی استفاده می کنند. چسبندگی رحم را با روش جراحی درمان می کنند تا فرد دوباره بتواند باردار شود.

5. سقط های مکرر

ممکن است شما پس از سقط جنینتان در ماه اول در بارداری های بعدی نیز دچار سقط جنین شوید. اگر دو یا سه بار این اتفاق برایتان بیفتد باید تحت درمان قرار بگیرید تا با انجام آزمایشات مختلف دلیل آن مشخص شود. سقط های پی در پی می تواند دلایلی مانند عوامل ژنتیکی، ناهنجاری های رحمی یا هورمونی و سندرم آنتی فسفولیپید (APS) (اختلال خودایمنی) داشته باشد. اما متاسفانه در حداقل 50% از موارد علت اصلی سقط های پی در پی مشخص نمی شود.

6. ابتلا به افسردگی

ممکن است پس از سقط جنین دچار ناراحتی های روحی شوید که شایع ترین آن افسردگی است. ناراحتی پس از سقط یک حالت طبیعی است و پس از چند روزیا نهایتا یک ماه از بین می رود. اما در صورت طولانی شدن و مشاهده علائم زیر بهتر است با یک روانشناس درباره این موضوع صحبت کنید تا بتوانید سریع تر آن را درمان کنید:

  •  کاهش علاقه نسبت به فعالیت های معمول یا سرگرمی های قبلی خود 
  •  احساس خستگی دائمی
  •  افزایش یا کاهش غیر طبیعی وزن
  •  مشکلات خواب یا زیاد خوابیدن
  •  عدم تمرکز در تصمیم گیری و کنترل امور
  •  فکر کردن در مورد خودکشی یا مرگ

7. ابتلا به اختلالات اضطرابی

یکی دیگر از مشکلات روحی که افراد پس از سقط جنین ممکن است به آن دچار شوند اختلالات اضطرابی است که باعث اضطراب و استرس دائمی در فرد می شود. اگراین علائم نیز در فرد بیش از یک ماه طول کشید باید تحت درمان روانشناس قرار بگیرد.

حرف آخر

سقط جنین در ماه اول معمولا به سختی ماه های بعد نیست اما به هرحال از نظر روحی و جسمی به فرد آسیب می زند و برای بهبود کامل فرد باید اعضای دیگر خانواده بخصوص همسر درک کاملی از موضوع داشته باشند تا به او در تحمل بهتر این موضوع کمک کنند. این کار باعث می شود فرد هرچه زودتر از نظر جسمی و روحی بهبود پیدا کند. 

National Institute of Child Health and Human Development. Miscarriage Also called: Spontaneous abortion. Page last updated on 23 October 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو