بهترین ترفندها برای خوشبو کردن خانه با مواد و لوازم در دسترس

بهترین ترفندها برای خوشبو کردن خانه با مواد و لوازم در دسترس


منبع: آرگا

173

1399/2/3

12:41


یکی از دغدغه های اکثر خانم ها داشتن خانه ای تمیز با راحیه ای خوش است. برای خوشبو کردن خانه روش ها و ترفندهای مختلفی وجود دارد که به سادگی قابل انجام است. از جمله این روش ها می توان به از استفاده از گل های معطر، شمع های خوش بو و عود، پخش رایحه خوش با جاروبرقی یا لامپ های روشنایی اشاه کرد.

یک خانم خانه دار بجز تمیزی و زیبایی خانه اش باید مراقب باشد تا خانه بوی بدی نداشته باشد و همیشه بوی خوش در آن به مشام برسد. روش های مختلف و ساده ای وجود دارند تا بتوانید خانه ای خوشبو داشته باشید. در این مطلب با برخی از روش های ساده و قابل اجرای خوشبو شدن خانه آشنا می شویم.

روش های خوشبو کردن خانه

یکی از مشکلات در خانه داری، وجود بوی نامطبوع و بد در منزل است. اتاق نشیمن، آشپزخانه و سایر قسمت های منزل علاوه بر تمیزی باید بوی خوشی نیز داشته باشند. روش های مختلفی برای رفع بوی بد در منزل و خوشبو کردن خانه وجود دارد که طبیعی بوده و به سادگی قابل انجام است. برای خوشبو شدن خانه اولین اقدام  رفع عامل هایی است که باعث بوی بد شده اند مثل سطل زباله، غذای مانده یا بوی بد از یخچال یا جا کفشی. بعد از رفع عامل های ایجاد کننده بوی بد از روش های زیر برای خوشبو شدن منزل استفاده نمایید.

ایجاد بوی خوش در خانه

استفاده از گل های معطر درخانه

گل های خوشبو ممعطر زیادی وجود دارند که به راحتی در خانه قابل نگهداری هستند. برای اینکه خانه ای خوشبو داشته باشید می توانید چند گلدان گل با رایحه خوش تهیه کرده و در منزلتان از آنها نگهداری نمایید تا علاوه بر زیبایی بوی خوش همیشه در خانه وجود داشته باشد. برخی از گل های فصلی مثل نرگس، مریم، یاس و شب بو می توانند باعث خوش بو شدن و زیباتر شدن خانه شما شوند.

خوشبو خوش عطر کردن منزل

استفاده از لیمو تازه

لیمو همواره بوی خوش و دلنشینی دارد. برای خوشبو نمودن خانه می توانید یک عدد لیموی تازه را از وسط نصف کرده و در خانه قرار دهید و از رایحه طبیعی و آرامش بخش آن لذت ببرید.

استفاده از شمع و عود

برای داشتن خانه ای خوشبو می توانید از روشن کردن شمع و عود کمک بگیرید. استفاده از شمع ها و عود های معطر باعث خوش بو شدن منزل خواهد شد، علاوه بر آن می توانی با چسباندن برخی از گیاهان خوشبو مثل هل، چوب دارچین، دانه های قهوه و رزماری به بدنه شمع، خودتان شمع معطر را بسازید و از بوی آن در منزل لذت ببرید. شمع و عود علاوه بر خوشبو کردن منازل باعث ایجاد حس آرامش بخشی نیز خواهند شد.

خوشبو کردن خانه ها

استفاده از فر برای پخش بوی خوش

پختن کیکی یا کلوچه های تازه باعث ایجاد بوی خوش می شود، اما می توانید بدون اینکار باعث خوشبو شدن خانه شوید برای این منظورمقداری دارچین و میخک را در یک ظرف یا ورقه وخصوص پخت فر ریخته و به مدت نیم ساعت آن را داخل فر ۲۰۰ درجه قرار دهید و سپس در فر را باز بگذارید با این روش عطری خاص و تند در خانه به مشام می رسد.

استفاده نمودن از دستمال های معطر

برخی از دستمال های معطر موجود در بازار عطر و رایحه ی خوشیی دارند. با تهیه این دستمال ها و استفاده آن در برخی از قسمت های خانه مثل کشو لباسها باعث خوش بو شدن آنها شوید. همچنین می توانید از این دستمال ها در زیر مبل ها، پشت پرده و برخی دیگر از مکان های غیر قابل دید استفاده کرده تا عطرشان در خانه بپیچد و همه جا خوشبو شود.

خوشبو نمودن خانه

خوشبو کردن خانه

استفاده از پوست برخی میوه ها

در کل زباله های موجود در منزل باعث ایجاد بوی نامطبوع می شوند و همچنین باعث بد بو شدن سطل زباله خواهند شد. برای رفع بوی بد زباله ها می توانید از باقیمانده پرتقال یا لیمو ترش استفاده نمایید. کافیست تا آنها را داخل ظرفی از آب ریخته تا همه چیز بوی خوش بگیرد. استفاده از جوش شیرین در سطل زباله استفاده کنید تا بوی بد آن از بین برود.

ایجاد بوی خوش در گاز

از روش دیگری نیز می توانید برای خوشبو شدن خانه استفاده کنید. در این روش مقداری پوست لیمو و پرتقال را به دو فنجان آب در حال جوش اضافه کرده و بگذارید چند ساعت روی گاز بماند. اینگونه بوی خوش و مطبوع در سراسر خانه پخش خواهد شد همچنین از میخک نیز می توانید استفاده نمایید، نیم ساعت برای جوشیدن میخک ها کافی است تا رایحه خوش آن در خانه بپیچد.

نحوه خوشبو شدن خانه

استفاده از لامپ برای معطر کردن خانه

می توانید با استفاده از لامپ های روشنایی خانه خود را خوشبو نمایید. برای این منظور لامپ ها را خاموش کرده و بعد از سرد شدن چند قطره عصاره وانیل بر روی لامپ ریخته و سپس لامپ ها را روشن نمایید. بعد از رشن شدن لامپ گرما به اهستگی بوی خوش وانیل را در فضا پخش خواهد کرد. این روش در لامپ های رشته ای نتیجه بهتری نسبت به سایر لامپ ها خواهد داشت.

استفاده از جاروبرقی

می توانید همزمان با جارو برقی کشیدن خانه ی خود را نیز معطر و خوشبو کنید. مقداری پنبه را با عصاره عطر مورد علاقه تان خیس کرده و در داخل کیسه جارو برقی قرار دهید. سپس به جارو کشیدن ادامه دهید، اینکار باعث خواهد شد تا به آرامی عطر در فضای خانه پیچیده شود.

روشی برای خوشبو کردن خانه ها

شومینه و ایجاد بوی خوش

زمانی که از شومینه استفاده می کنید ممکن است باعث ایجاد بوی بد و نامطبوعی شود. برای پیشگیری از این موضوع و خوشبو کردن خانه می توانید مقدار کمی پوست لیمو یا پوست پرتقال را در شومینه انداخته تا بوی خوش آن در فضا بخش شود و قبل سوختن پوست آن را از شومینه خارج نمایید. همچنین به جای استفاده از کاغذ یا روزنامه برای روشن کردن اجاق یا شومینه از پوست میوه استفاده کنید زیرا روغن قابل اشتعال بیشتری دارد.

برطرف کردن بوی رنگ تازه در منزل

رنگ زدن دیوارها باعث زیباتر شدن منازل می شود اما تا قبل از خشک شدن باعث ایجاد بوی ناخوشایند در خانه می شود برای رفع بوی رنگ از منزل می توانید در زمان رنک زدن مقداری وانیل به قوطی رنگ اضافه کنید تا بوی خوشی داشته باشد. از این روش برای دیگر رنگهای نقاشی نیز می توانید استفاده نمایید.

رفع بوی بد سیگار در خانه

بوی سیگار در محیط بسته بسیار ناخوشایند خواهد بود برای رفع بوی سیگار یک مقداری سرکه در ظرفی بریزید و در منزل قرار دهید تا بوهای نامطبوع را خنثی نماید. می توانید کمی از سرکه بر روی لباس بد بو بریزید تا بوی سیگار از آن گرفته شود.

روش ها مختلف برای خوشبو شدن خانه

استفاده از دستگاه بخور

در صورتی که در منزل دستگاه بخور دارید می توانید در آن از مواد طبیعی خوشبو استفاده کرده تا با روش کردن بوی مطبوع و خوشایندی به مشام برسد. از عصاره های خوشبو موجود در بازار نیز می توانید داخل دستگاه بخور و آب آن بریزید تا به خوشبو کردن خانه کمک کند.

دستمال گردگیری و خوشبو شدن منزل

با استفاده از دستمال گردگیری نیز می توان خانه ای خوشبو داشت. مقداری از عصاره یا عطر مورد علاقه خود را به دستمال گردگیری زده و سپس با آن منزل خود را نظافت کنید تا علاوه بر تمیزی بوی مطبوع نیز به مشام برسد.

روش های مختلف برای خوشبو کردن خانه

از خوشبو کننده های مخصوص در حمام یا دستشویی استفاده کنید

در برخی موارد بوی فاضلاب حمام یا دستشویی باعث بد بو شدن خانه می شود. توجه داشته باشید که حتما در این مکان ها از خوشبو کننده های طبیعی و یا آماده موجود در بازار استفاده کنید تا بوی بد را از بین ببرد. همچنین می توانید در زمان حمام کردن مقداری شاخه اسطوخودوس را از لوله آب حمام آویزان کنید تا در حین حمام کردن رایحه خوش و آرامش بخش آن در فضا پخش شود.

نکته پایانی:

توجه داشته باشید که داشتن خانه ای خوشبو بدون تمیزی امکان پذیر نیست پس در این مورد نظافت خانه و آشپزخانه بسیار مهم است. تمییز نگه داشتن یخچال و سطل زباله و سایر قسمت های آشپزخانه باعث خواهد شد تا خانه ای بد بو نداشته باشید. علاوه بر روش های بالا می توانید در صورت نداشتن حساسیت از اسپری های خوش بو کننده موجود در بازار استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو