چند درمان خانگی طبیعی و مطمئن برای بیماری آسم

چند درمان خانگی طبیعی و مطمئن برای بیماری آسم


منبع: آرگا

157

1399/2/7

16:09


آسم یک واژه یونانی به معنای مشکل در تنفس است که با التهاب مجاری تنفسی باعث خس خس سینه و مشکل در تنفس می شود. در درمان خانگی آسم روش های متعددی گفته شده که هریک خاصیت منحصر به فردی دارد.

امروزه آسم در بیشتر کشورها به ویژه در کشور های دارای آلودگی هوا به شدت شایع شده است. آسم دارای انواع مختلفی است که با توجه به علائم موجود به سه دسته؛ خفیف، متوسط، شدید تقسیم بندی می شود. در این مطلب به اطلاعاتی از این بیماری و درمان خانگی آسم در منزل می پردازیم.

آشنایی با علائم بیماری آسم

بیماری اسم

آسم یک بیماری التهابی است که مختص دستگاه تنفسی بدن می باشد. بیمارانی که به آسم مبتلا می شوند عموما بخه تنگی نفس نیز مواجه می شوند که نشان از التهاب سیستم تنفسی به ویژه ها ریه ها می باشد. بیماری آسم با درگیر کردن قسمت های مختلف بدن کم کم بر روی بافت ها اثر می گذارد. آسم بر اساس شدت به سه دسته خفیف، متوسط، شدید تقسیم می شود که د ادامه به توضیحی از هریک می پردازیم.

  • آسم خفیف:

صورت گرفتن حمله آسم در تمامی نقاط بدن رخ می دهد اما شدت آن بسیار کم است. درمان هایی برای این نوع حمله در نظر گرفته شده است که اثر آن تا دو روز باعث خس خس سینه می شود و بعد از آن روند درمان را ظی می کند. کودکانی که دچار این نوع آسم هستند می توانند به راحتی مدرسه رفته و فعالیت ورزشی انجام دهند اما ممکن است یکی دوبار در ماه این حمله ها برای کودک رخ بدهد.

  • آسم متوسط:

در آسم متوسط شاهد حملات بیشتری هستیم که روند درمان را کمی سخت تر می کند، در این آسم سرفه و خس خس سینه بیشتر می شود و فرد خیلی سخت قادر به ورزش می باشد. در این نوع آسم کودکان خیلی سریع تر از درمان نا امید می شوند اما درمان خانگی بسیاری برای این نوع آسم وجود دارد.

  • آسم شدید:

این نوع آسم نیاز به بستری شدن متعدد فرد در بیمارستان دارد. در این آسم حملات بسیار شدید رخ می دهد و روند درمان به سختی اتفاق می افتد. این نوع افراد باید تحت مراقبت شدید دکتر خود باشند که این برای کودکان به شدت آزار دهنده است. تنگی نفس شدید از علائم این بیماری است که بسیاری از کودکان را از رفتن بهخ مدرسه و انجام فعالیت های ورزشی باز می دارد.

آشنایی با بیماری آسم

عوامل موئر در ابتلا به آسم

هنوز علت دقیق بیماری آسم مشخص نشده است اما می توان گفت که عمال ژنتیک و محیط چندان بی اثر در بروز این بیماری نیست. قرار گرفتن در محیطی که باعث ایجاد آلرژی می شود و دارای محرک های ویروسی می باشد می تواند احتمال به آسم را افزایش دهد، همچنین در ادامه به ذکر مواردی از آن می کنیم؛

  • عفونت های ناش از سرما خوردگی
  • آسم ناشی از ورزش
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد
  • آلودگی هوا و قرار گفتن در معرض مداوم بوی سیگار و دخانیات
  • ریزگرد ها و مواد موجود در هوا، بذر قارچ ها
  • استرس شدید
  • رفلاکس معده
  • استفاده از دارو های آسپرین، ایپوپروفن، ناپروکسن
  • مواد نگهدارنده برخی غذاها و نوشیدنی ها

۳۳۳

علائم نشان دهنده ابتلا به آسم

بیماری آسم در همه افراد یکسان نیست و برای هر فرد به شیوه ای خاص بروز می کند. در ادامه به برخی از این علائم می پردازیم؛

  1. درد در ناحیه قفس سینه
  2. تنفس صدادار
  3. نفس تنگی
  4. اذیت شدن در هنگام حواب به علت عدم تنفس صحیح
  5. سرفه های شدید همراه با خس خس کردن سینه

افرادی که به علائم ذکر شده در بالا مبتلا هستند و در هنگام سرما خوردگی سرفه و خس خس سینه در آن ها افزایش می یابد احتمال ابتلا به این بیماری دارند. بهتر است قببل از تشدید آن به دکتر مراجه کنید.

بهترین زمان برای درمان آسم چه موقع است؟

با مشاهده علائم بالا در بدن خود باید از مواد تحریک کننده دوری کنید و به توصیه های پزشک و یا درمان خانگی آسم توجه کنید. در صورتی که روند درمان آن را جدی بگیرید هیچ گونه ممانعی برای شما ندارد و می توانید با خیال راحت به انجام فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید.

نکته:

در حال حاظر برای آسم درمان قطعی وجود ندارد اما با دارو و درمان خانگی آسم می توان از حملات و شدت آن جلوگیری کرد.

روند درمان بیماری آسم

معرفی انواعی از درمان خانگی آسم

۱- نفس عمیق

نفس عمیق موجب ورود مقدار بیشتری از اکسیژن به شش ها می شود که نتیجه آن از بین بردن انقباض ایجاد شده بر اثر آسم می باشد.

۲- روزه و ورزش

هفته ای یک بار روزه گرفتن از علائم آسم می کاهد. تنفس در هوای تازه و انجام دادن تمرینات ورزشی از حملات عصبی جلوگیری می کند.

۳- ماساژ

ماساژ قفسه سینه با روغن خردل انقباض هارا برطرف کرده و حملات آسمی جلوگیری میکند و به عنوان یک درمان خانگی آسم شناخته شده است.

۴- بهداشت

نظافت محیط در کاهش علائم آسم بسیار اثر گذار است. سعی کنید بیشتر وسایلی که در طول روز از آن ها استفاده می کنید تمیز باشند. تا می توانید از گرد و غبار، حشرات، حیوانات خانگی، بوی عطر و گیاهان، اسپری های شیمیایی، نیز بپرهیزید.

آشنایی با درمان طبیعی آسم

خوراکی های مناسب برای درمان خانگی آسم

۱- انجیر

۳ یا ۴ عدد انجیر خشک را بعد از شستشو در ظرف آب گرم به مدت یه شب قرار دهید و سپس آن را میل کنید. انجیر با خواص درمانی موجب کاهش علائم مختلف آسم می شود و می تواند در درمان حملات آسمی کمک فرائان بکند.

۲- لیمو ترش

مصرف یک لیوان آب به همراه یک عدد لیمو ترش بعد از وعده های غذایی در درمان حملات آسم بسیار تاثیر گذار است. لیمو ترش میکروب هایی که در زیر مجرا های هوایی وجود دارد از بین می برد و به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل می کند.

۳- آمله یا انگور فرنگی هندی

این میوه میتواند حملات آسم را از بین ببرد و مخلوط ۵ گرم از این انگور با یک قاشق غذاخوری عسل به عنوان یک درمان خانگی آسم به طور قوی عمل می کند.

۴- خیار چنبر تلخ

مصرف این نوع خیار به همراه سبزی ریحان با عسل به مدت یک ماه در شب برای درمان و کاهش علائم آسم بسیار تاثیر گذار است.

تاثیر گیاهان دارویی بر بدن

۵- برگ درخت گز روغنی

با جوشاندن برگ های این نوع درخت می توان ترکیبی عالی برای درمان آسم تهیه کرد. برای طعم دار کردن این نوشیدنی می توانید از مقداری لیمو ترش استفاده کنید.

۶- سیر

جوشاندن چند حبه سیر در شیر از شیوع این بیماری جلوگیری می کند. همچنین این سیر ها را می توان با مخلوطی از نوشیدنی زنجبیل در صبح و عصر استفاده کرد.

۷- زنجبیل

با مخلوط کردن یک قاشق چایی خوری زنجبیل به جوشانده شنبلیله و عسل می توان شربتی خلط آور تهیه کرد که استفاده روزانه دوبار از این نوشیدنی در روز باعث مشاهده نتایج خوب در روند بهبود شد.

۸- زرد چوبه

اضافه کردن یک قاشق چایی خوری زنجبیل به یک لیوان آب و نوشیدن آن باعث کاهش مخاط و علائم آسم شود.

۹- شیرین بیان

این گیاه ضد ویروس و ضد التهاب است که در کاهش علائم و درمان خانگی آسم بسیار موثر است.

تاثیر قارچ ری شی بر کنترل آسم

۱۰- قارچ ری شی

این نوع قارچ در تقویت سیستم ایمنی بدن و عفونت های ویروسی مثل آنفولانز، اختلالات ریوی، آسم و برونشیت استفاده مکرر دارد.

۱۱- دارچین

مصرف مخلوط ۱ ثاشق چایی خوری پودر دارچین با عسل د شب پیش از خواب می توئاند علائم آسم را کاهش دهد.

۱۲- عسل

مصرف یک لیوان آب داغ به همراه یک قاشق چایی خوری عسل در برطرف کردن تجمع مخاط و کاهش علائم آن بسیار موثر است.

۱۳- گلرنگ

این گیاه از حملات آسم جلوگیری می کند و مصرف ان با یک قاشق غذا خوری عسل در روز به عنوان درمان خانگی عسل عمل می کند.

تاثیر وعده غذایی مناسب بر بدن

۱۴- رژیم غذایی

فرد مبتلابه اسم باید یک رزیم غذایی مناسب برای خود درست کند و در آن برنامه انواعی از دانه ها، میوه های تازه، سبزی های سبزه را مصرف کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو