یاد ایام/ قرارداد محمدعلی کشاورز برای بازی در «کمال‌الملک»

یاد ایام/ قرارداد محمدعلی کشاورز برای بازی در «کمال‌الملک»


260

1399/2/10

19:42


طبق قرارداد «کمال‌الملک»، رقم قرارداد یکی از مهم‌ترین استادان بازیگری سینمای ایران برای ایفای نقش در این فیلم ماندگار ایرانی، تنها نود هزار تومان بوده است.

یاد ایام/ قرارداد محمدعلی کشاورز برای بازی در «کمال‌الملک»

۴۰ دقیقه پیش
طبق قرارداد «کمال‌الملک»، رقم قرارداد یکی از مهم‌ترین استادان بازیگری سینمای ایران برای ایفای نقش در این فیلم ماندگار ایرانی، تنها نود هزار تومان بوده است.

یاد ایام/ قرارداد محمدعلی کشاورز برای بازی در «کمال‌الملک»

به گزارش سلام سینما موزهسینما یکی از قراردادهای قدیمی سینمای ایران را منتشر کرده است. اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که این روزها بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانید، حتما به سراغ خاطره‌بازی و گشت و گذار در میان عکس‌ها و خاطرات گذشته رفته‌اید. همانطور که در شبکه‌های مجازی می‌بینیم، این روزهای کرونایی به مردم فرصت داده به سراغ گذشته‌های خود بروند و خاطراتشان را هم خانه‌تکانی کنند.

اما گویا این خانه تکانی خاطرات و چیزهایی که مربوط به گذشته‌های دور هستند، فقط مختص مردم نبوده و موزه سینما هم این روزها رفته سراغ کاغذها و سندهای سالیان دورتر رفته و به تازگی تصویری از قرارداد محمدعلی کشاورز برای بازی در فیلم «کمال الملک» علی حاتمی را منتشر کرده است. احتمالا با این‌کار خواسته به نوع خودش تولد نودسالگی استاد کشاورز را که تنها چند روزی از آن می‌گذرد، تبریک بگوید.

محمدعلی کشاورز یکی از متواضع‌ترین و بی‌آلایش‌ترین بازیگران پیشکوست ایرانی است که سال‌ها حضور متمادی‌اش جلوی دوربین اخلاقیات او را تغییر نداده و با وجودیکه در شماری از مهم‌ترین آثار تاریخ سینمای ایران مانند همین «کمال‌الملک»، «شب قوزی»، «رگبار»، «دلشدگان» و «زیر درختان زیتون» حضور داشته است، اما مانند درختی که هرچه پربارتر شود، افتاده‌تر می‌شود، بر رواداری و تواضعش افزوده گشته است.

محمدعلی کشاورز- قرارداد کمال الملک

محمدعلی کشاورز در کنار بازیگرانی مانند علی نصیریان و داوود رشیدی با حضور در سینما توانستند کیفیت جدیدی از بازیگری را به‌نمایش بگذارند. آن‌ها بخش اساسی از بدنه موج نو سینمای ایران بودند که معنی بازیگری را در سینمای ایران دستخوش تغییر کردند.

«کمال‌الملک» یکی از فیلم‌های مطرح علی حاتمی است که محمدعلی کشاورز بازی درخشانی از خود در آن فیلم به‌جا گذاشته. فیلم داستان زندگی محمد غفاری معروف به کمال الملک را روایت می کند او که به عنوان نقاش باشی دربار ناصرالدین شاه قاجار پذیرفته می شود . پس از طی جریاناتی در نهایت پس از رد کردن پیشنهاد رضا شاه به تبعید در عراق محکوم و در آنجا می میرد .

«کمال الملک» در کنار «ستارخان» از جمله فیلم‌های زندگینامه‌ای ساخته علی حاتمی است. حتما آن دیالوگ معروف فیلم را از کتاب‌های ادبیات مدرسه به یاد دارید که کمال‌الملک خطاب به بافنده فرش می‌گوید: « استاد تویی، هنر، این فرشه، شاهکار این تابلوست، دریغ همه عمر یک نظر به زیر پا نینداختم. هنر، این ذوق گسترده است، شاهکار، کار توست.. ».

قرارداد فیلم کمال الملک و کشاورز

این فیلم از جمله آثار انتقادی علی حاتمی است که موضعی اعتراضی به حکومت پهلوی که ادامه‌ای بر همان عصر قاجار است، می‌گیرد. فیلم با وجود زبان رسمی و به اصطلاح درباری خود اما می‌تواند حسی از صمیمیت با شخصیت اصلی را در تماشاگر به‌وجود بیاورد.

انتشار این قرارداد باعث شد تا سری به گذشته‌های سینمای ایران بزنیم و یاد «کمال‌الملک»، علی حاتمی فقید و استاد محمدعلی کشاورز بزرگ که مدتی است از سینما فاصله گرفته را زنده کنیم. اما در کنار این خاطره‌بازی انتشار این قرارداد یک پیام روشن و دهن‌کجی مابانه هم به خیل عظیم سلبرتی‌های نابازیگری که این روزها سینمای ایران به تسخیر خود درآورده‌اند دارد: رقم قرارداد یکی از مهم‌ترین استادان بازیگری سینمای ایران برای ایفای نقش در یکی از ماندگارترین فیلم‌های این سینما تنها نود هزار تومان بوده است.

قراردادی در نهایت سادگی... بدون هیچ پیش شرط عجیب و غریبی، بدون هیچ حاشیه و زیاده‌خواهی ... قراردادی که از سلامت سینمای ایران در آن سال‌ها حکایت دارد.

و البته مبلغ این قرارداد که حالا برای ما شگفت‌انگیز است و قطعا لبخندی هم بر گوشه لب‌مان می‌نشاند. چه کسی باورش می‌شود یکی از بازیگران سرشناس ایران برای بازی در این فیلم، ۹۰ هزار تومان دستمزد گرفته باشد. درست است سال ۶۲ زمانی که این قرارداد بسته شده، عدد و رقم‌ها با امروز ما فاصله‌ی بسیار دارد اما این رقم در همان دوره نیز رقمی نجومی محسوب نمی‌شده‌ است.

محمد علی کشاورز که در همان زمان هم یکی از بازیگران مطرح ایران بوده، برای بازی در این اثر 90 هزار تومان دستمزد گرفته است. در این قرارداد ذکر شده اگر مدت زمان فیلمبرداری بیش از زمان مقرر به طول بینجامد، با توافق طرفین، مبلغی به این دستمزد افزوده خواهد شد.

قراردار خانه سینما

این قرارداد در مقایسه با اتفاقاتی که این روزها در پشت صحنه تولیدات سینمایی و پای میز قراردادها می‌افتد، به یک شوخی تلخ و البته تامل برانگیز می‌ماند. به‌راستی کدام‌یک از این سلبریتی‌های عشق شهرت امروزی حتی ذره‌ای عاشق خود «بازیگری» بدون چشمداشت‌های مالی و شهرتی که برایشان دست و پا می‌کند، هستند؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو