درمان گرفتگی بینی در بارداری

منبع: اوما

191

1399/2/22

18:33


درمان گرفتگی بینی در بارداری

برخی خانم ها ممکن است در بارداری دچار گرفتگی بینی شوند و آن را با سرماخوردگی یا حساسیت بارداری اشتباه بگیرند. جالب است بدانید یکی از عوارض شایع بارداری که خیلی هم به آن اشاره نمی شود، گرفتگی بینی است. معمولا این مسئله در ماه دوم بارداری شروع می شود و در مراحل انتهایی بارداری بدتر می شود. گرفتگی بینی بعد از زایمان و گذشت دو هفته بهتر خواهد شد. اگرچه گرفتگی بینی به خودی خود بهبود می یابد اما می توانید با روش هایی آسان آن را کاهش دهید تا کمتر اذیت شوید. 

در این مقاله به توضیح دلایل گرفتگی بینی و راهکارهایی برای درمان آن می پردازیم. حتما تا پایان مطلب همراه ما باشید:

در این مقاله می خوانیم:

دلایل گرفتگی بینی در بارداری

- استروژن اضافی تولید شده در بارداری بر میزان تولید مخاط بینی تاثیر می گذارد. هر چقدر مقدار استروژن بیشتر باشد باعث ورم بیشترغشای مخاطی داخل بینی می شود. در نتیجه بینی دچار گرفتگی خواهد شد.

- افزایش حجم خون در بارداری نیز باعث ورم رگ های کوچک در پوشش داخلی بینی و گرفتگی بینی می شود. گاهی اوقات نیز خون دماغ می شوید که طبیعی است و و نباید نگران باشید.

آیا گرفتگی بینی علامت چیز دیگری غیر از بارداری است؟

اگر گرفتگی بینی با هیچ علائم دیگری همراه نباشد و یا مطمئن هستید به دلیل حساسیت نیست حتما به دلیل بارداری است. اما اگر گرفتگی بینی با علائم زیر همراه باشد، دلایل دیگری دارد که در ادامه می خوانیم: 

عفونت و سرماخوردگی: اگر گرفتگی بینی همراه با سرفه، عطسه، درد، گلودرد و تب باشد نشانه عفونت یا سرماخوردگی است.

سینوزیت: اگر تب، سردرد، مخاط زرد یا سبز، کاهش حس بویایی و فک درد داشته باشید علائم سینوزیت است.

حساسیت: اگر گرفتگی بینی همراه با مخاط آبکی، عطسه، خارش چشم، گلودرد، گوش درد و بینی درد باشد نشانه حساسیت است. حساسیت در بارداری غیر قابل پیش بینی است. ممکن است به چیزی حساسیت نشان دهید که قبلا حساسیت نداشته اید.

توجه :

هیچ دلیل قطعی مشخصی برای گرفتگی بینی در بارداری وجود ندارد زیرا دلایل مختلفی می تواند در آن نقش داشته باشد.

 

5641-4

راه هایی برای خلاصی از گرگرفتگی در بارداری

شما مادران عزیز می توانید با روش های آسان میزان گرفتگی بینی را کاهش دهید و یا درمانش کنید. این روش ها عبارتند از:

1. بخور

برای بخور دادن آب جوش را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. سر خود را روی آن بگیرید و یک حوله روی سرتان بیندازید. سپس سعی کنید عمیقا نفس بکشید. این کار باعث می شود گرفتگی بینی برطرف شود و نفس کشیدنتان بهتر خواهد شد.

2. استفاده از دستگاه تهویه

می توانید در هنگام خواب در داخل اتاق دستگاه تهویه قرار دهید. این دستگاه باعث افزایش رطوبت اتاق می شود بنابراین گرفتگی بینی را کاهش می دهد. باید به طور مرتب آب دستگاه را عوض کنید زیرا محیطی مناسب برای رشد باکتری ها می باشد. اگر به بوی نعناع حساس نباشید، انداختن چند برگ تازه نعناع در دستگاه نیز می تواند حس شما را بهتر کند.

3. قطره یا اسپری های نمک

این قطره ها و اسپری ها حاوی محلول نمکی هستند. می توانید قطره را داخل بینی بریزید و حدود پنج تا ده دقیقه نفس عمیق بکشید. این کار باعث می شود به راحتی گرفتگی بینی برطرف شود.

4. شست و شوی خانگی بینی

برای این کار مقداری آب استریل بخرید و به آن یک قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید و کف دست بریزید. سپس استشمام کنید.( با نفس کشیدن محلول را به داخل بینی بکشید.). ممکن است این کار کمی شما را اذیت کند اما بسیار کاربردی و موثر است. این کار را تکرار کنید تا احساس بهتری پیدا کنید. دو تا سه بار در روز این کار را انجام دهید.

5. خالی کردن بینی

یک طرف بینی را با انگشت بگیرید و از طریق دیگری هوا را بیرون بدهید. این کار باعث می شود هوا با شدت محتویات بینی را خارج کند. این کار را برای طرف دیگر بینی نیز انجام دهید تا بهتر نفس بکشید.

6. افزایش ارتفاع زیر سر

در هنگام خواب سعی کنید ارتفاع بالشت های زیر سر خود را افزایش دهید. این کار نه تنها باعث بهبود گرفتگی بینی می شود بلکه از سوزش معده نیز جلوگیری می کند.

7. ورزش

ورزش سبک یا پیاده روی گرفتگی بینی را برطرف می کند. البته  هنگامی که هوا آلوده است نباید بیرون ورزش کنید زیرا باعث بدتر شدن گرفتگی بینی می شود. ورزش های قلبی عروقی بهترین انتخاب برای رفع گرفتگی بینی هستند.

8. از مواد آزاردهنده دوری کنید.

دود سیگار، بوی رنگ، بوی الکل و بوهای قوی دیگر باعث بدتر شدن علائم گرفتگی بینی می شوند. بنابراین سعی کنید از این مواد دوری کنید.

9. مایعات بخورید

مایعات باعث کاهش گرفتگی بینی می شوند. هچنین سلامت جنین را افزایش می دهند.

10. استفاده از وازلین

بینی در هنگام گرفتگی خشک می شود و احساس سوزش می کنید. برای مرطوب نگه داشتن آن از وازلین استفاده کنید.

11. مصرف ویتامین ث

اگر مصرف ویتامین ث را افزایش دهید احتمال خونریزی بینی کاهش می یابد. خوراکی هایی مانند کیوی، گوجه فرنگی، پرتقال و فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین ث هستند. اما پیش از مصرف این موادغذایی با پزشک خود مشورت کنید.

توجه:

شاید این درمان ها به طور کامل گرفتگی بینی را برطرف نکنند اما باعث کاهش علائم آن می شوند.

آیا مصرف قرص به کاهش گرفتگی بینی کمک می کند؟

اگر هیچ یک از روش های بالا مناسب نبود به پزشک مراجعه کنید. بهتر است در سه ماهه اول بارداری قرص مصرف نکنید مگر این که پزشک تجویز کند. اگر پزشک اجازه می دهد می توانید از داروهای ضد احتقان استفاده کنید اما مصرف بیش از حد این مواد نیز باعث بدتر شدن التهاب و گرفتگی بینی می شود.

بهتر است مصرف قرص ها را در بارداری به حداقل برسانید و از روش های درمان خانگی استفاده کنید.

سخن آخر

گرفتگی بینی در دوران بارداری از عوارض زودگذری است که نسبت به عوارض دیگر کمتر اذیت می کند و با روش های گفته شده در این مقاله به راحتی قابل درمان است و نباید در مورد آن نگران باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو