چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

منبع: اوما

516

1399/2/27

18:54


چرک خشک کن قوی برای عفونت دندان

درد دندان از آن دردهایی است که تحمل آن بسیار دشوار است و اگر زود به دادش نرسیم هم بدتر می شود و هم آدم را عصبی می کند حتی ممکن است آن قدر شدید باشد که ما را از کار و زندگی بیندازد. یکی از انواع دردهای مربوط به دندان عفونت یا آبسه دندان است. روش های مختلفی برای درمان درد دندان و آبسه مانند انواع آنتی بیوتیک ها و چرک خشک کن ها وجود دارد. ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که چه درمانی بهتر است؟ یا بهترین چرک خشک کن برای درمان آبسه چیست؟

در این مطلب می خواهیم شما را با دلیل ایجاد آبسه و روش های درمانی آن آشنا کرده و سوالات متداول درباره این موضوع را پاسخ دهیم.

در این مقاله می خوانیم:

آبسه چگونه ایجاد می شود؟

شاید خیلی از ما تجربه این درد وحشتناک را تا به حال داشته ایم. در واقع، علت این عفونت ها رشد مستقیم باکتری ها در داخل فضای خمیری دندان یا روی سطوح عمیق ریشه دندان به سمت بافت های نرم و استخوان های صورت و گردن می باشد. زمانی که این باکتری ها که به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و باقی ماندن مواد قندی در دهان رشد کرده اند، کم کم وارد ریشه دندان می شوند، باعث پوسیدگی و ایجاد یک حفره زیر دندان خواهند شد.

در نتیجه کم کم می تواند گسترش پیدا کرده و عفونت کند یا به آبسه تبدیل شود. بهترین روش برای جلوگیری از این نوع عفونت رعایت بهداشت دهان و دندان به طور صحیح و مداوم است. در صورت بروز عفونت باید در اسرع وقت به دندان پزشک مراجعه کنید. معمولا دندان پزشک ابتدا یک دوره درمانی آنتی بیوتیک برای کاهش عفونت برایتان تجویز می کند تا بعد از آن بتواند دندان شما را ترمیم کند. 

علائم و نشانه های عفونت دندانی چیست؟

آبسه دندانی معمولا علائمی دارد که عبارت است از:

  •  درد
  • ورم
  •  قرمزی دهان و صورت
  •  حفره های عمیق
  •  التهاب لثه
  • تورم صورت
  •  حساسیت به لمس
  •  گاهی اوقات توانایی محدود برای باز کردن دهان (مشکل یا درد در هنگام باز کردن دهان یا در هنگام بلعیدن).

معمولا یک یا چند دندان بیشتر از بقیه دندان ها نسبت به فشار حساس هستند. اگر عفونت دندان پیشرفت کند و بدون درمان باقی بماند، علائم زیر را نیز مشاهده خواهید کرد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  •  لرز
  •  مشکل بلع، باز کردن دهان و یا تنفس

توجه داشته باشید که اگر این مشکلات درمان نشود، عفونت می تواند از طریق استخوان ها گسترش یابد و به دندان های مجاور نیز آسیب برساند که نیاز به درمان بیشتری دارد. اگر آبسه یا عفونت به ناحیه سطحی گسترش یافته باشد، معمولا حساسیت به لمس ایجاد می شود. آبسه های دندانی ممکن است از خفیف تا شدید باشند. همچنین ممکن است بدون علائم یا همراه با علائم شدید باشند.

هشدار مهم:

بسته به تعدادی از عوامل، آبسه ممکن است از حالت حاد به مزمن و پایدار (بدون تغییر) گسترش یابد. در صورت عدم درمان عفونت و گسترش آن، عفونت علاوه بر ناحیه دهان وارد خون شده و از طریق خون به اندام های دیگر بدن آسیب می رساند و حتی می تواند کشنده باشد.

 

علائم عفونت دندان

بهترین آنتی بیوتیک طبیعی برای عفونت دندان چیست؟

بعضی وقت ها ما در مسافرت یا تعطیلات هستیم و برای درمان آبسه و عفونت ناشی از آن به دندان پزشک دسترسی نداریم. بنابراین باید فکری به حال خودمان بکنیم تا درد کمتر شود و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنیم. برای این کار می توانیم از آنتی بیوتیک های طبیعی یا خانگی استفاده کنیم.

در اینجا بعضی از آنتی بیوتیک های طبیعی برای کاهش درد عفونت های دندان را به شما معرفی می کنیم:

  • میخک
  • زردچوبه
  •  نقره کلوئیدی
  • آب اکسیژنه
  •  چای کیسه ای نعناع
  •  درمان آب نمک
  •  پنبه بوربون
  • سیر
  • عصاره وانیلی

برای اطلاع از نحوه استفاده از هرکدام از این آنتی بیوتیک ها و آشنایی با روش های دیگر مقاله 25 درمان دندان درد به روش ساده را در اوما بخوانید.

بهترین چرک خشک کن برای عفونت دندان چیست؟

معمولا پزشک با توجه به شدت عفونت و شرایط مختلف دیگر از انواع چرک خشک کن ها برای درمان عفونت شما استفاده می کند. برخی از این داورهای چرک خشک کن شامل موارد زیر می باشد:

  •  پنی سلین 
  •  آموکسی سیلین و اسید کلوولانیک (Augmentin)
  •  اریترومایسین (EES، E-Mycin، Ery-Tab)
  •  کلیندامایسین (Cleocin)
  •  آمپی سیلین و سولباکتام (Unasyn)
  • Ticarcillin و کلوولانات (Timentin)
  •  مترونیدازول (Flagyl)

نشانه های گسترش عفونت دندان چیست؟

شاید در ابتدا وقتی عفونت هنوز در مراحل اولیه رشد خود می باشد شما خیلی متوجه آن نشوید اما با پیشرفت آن و ظاهر شدن علائم زیر می فهمید که عفونت شدید شده است و نیاز به درمان دارد:

  •  درد دندانی شدید، ماندگار و خفیف که می تواند به فک ، گردن یا گوش برسد.
  •  حساسیت به گرمی و سردی
  •  حساسیت به فشار جویدن یا گاز گرفتن
  • تب
  •  ورم در صورت یا گونه
  • غدد لنفاوی متورم زیر فک یا گردن 

سوالات رایج شما درباره استفاده از چرک خشک کن برای درمان عفونت دندان

1-  چه نوع آنتی بیوتیکی برای درمان عفونت دندان استفاده می شود؟

 اگر آنتی بیوتیک مورد نیاز باشد، معمولا آنتی بیوتیکی به نام آموکسی سیلین یا فنوکسی متیل پنی سیلین تجویز می شود. اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، به پزشک بگویید تا به جای آن برایتان کلاریترومایسین تجویز کند. در مواردی که عفونت شدید باشد مترونیدازول نیز تجویز می شود.

2-  بهترین آنتی بیوتیک برای درمان عفونت دندان چیست؟

 آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین (آموکسیل) برای انواع عفونت هایی که ممکن است پس از عمل جراحی دندان ها ایجاد شوند استفاده می شوند، که برای درمان عفونت و آبسه نیز مناسب هستند. همچنین زمانی که بیمار به پنی سیلین و آموکسی سیلین آلرژی دارد، اریترومایسین (Benzamycin، Emgel، Ery، Ilotycin، Staticin) برای او تجویز می شود. 

3-  آیا عفونت دندان به صورت خود به خودی برطرف می شود؟

گاهی عفونت خفیف است و باعث درد کمی می شود یا اصلادردی ایجاد نمی کند. اما نباید نسبت به آن بی توجه باشید زیرا اگر به آبسه تبدیل شود و درمان نشود، ممکن است عفونت به مدت چندین ماه یا حتی چند سال ادامه یابد. این عفونت به صورت خود به خودی برطرف نمی شود، بنابراین علائم را نادیده نگیرید. اگر عفونت درمان نشود، می تواند به استخوان و دندان های اطراف آسیب برساند و یا حتی وارد خون شود و کشنده باشد.

4- چه مدت طول می کشد تا آموکسی سیلین به دندان درد کمک کند؟

 داروهای خوراکی مانند آنتی بیوتیک ها باید به مقادیر کافی وارد جریان خون بشوند تا موثر باشند. داورهایی مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین نیز 24 تا 48 ساعت زمان نیاز دارند تا درد را کاهش دهند. در طول این زمان، دندان درد ممکن است کمی بدتر هم بشود.

5-  اگر عفونت دندان بدون درمان باقی بماند چه اتفاقی می افتد؟

 آبسه حاد دندان بالایی می تواند موجب ورم مفصلی شود و بدون درمان منجر به آبسه مغزی یا عفونت سینوس می گردد. اگر باکتری از یک آبسه در دندان پایین پخش شود، تورم می تواند راه هوایی را تضعیف کند. همه این موارد در صورت شدید بودن تهدید کننده جان بیمار هستند.

6- آیا آنتی بیوتیک ها دندان های شما را تحت تاثیر قرار می دهند؟

 در طول فصل سرما و آنفلوآنزا، آنتی بیوتیک های بیشتری تجویز می شود. بعضی از این آنتی بیوتیک ها شامل تتراسایکلین یا مشتقات تتراسایکلین هستند. هر یک از این خانواده آنتی بیوتیک ها می تواند باعث ایجاد خطوط قهوه ای در مینای دندان های شما شود. هنگامی که این محتوای شیرین در دندان ها باقی می ماند، می تواند باعث پوسیدگی دندان نیز بشود. بنابراین بعد از مصرف آنتی بیوتیک دندان های خود را مسواک بزنید.

 

چرک خشک کن قوی در عفونت دندان

7-  آیا عفونت دندان باعث مرگ می شود؟

دندانپزشکان و پژوهشگران معتقدند که آبسه درمان نشده می تواند باعث انتقال عفونت به داخل خون شده و سایر قسمت های بدن را از طریق استخوان ها یا جریان خون آلوده کند. اکثر مردم از درد دندان نمی میرند، اما این شرایطی است که اگر بدون درمان باقی بماند، ممکن است به بدترین حالت یعنی مرگ منجر شود.

8-  آیا ممکن است عفونت دندان به قلب برسد؟

 اینها برخی از عواقب بالقوه هستند که ممکن است در صورت عدم درمان به عوامل بالفعل تبدیل شوند. زیرا مثلا لثه های عفونی می تواند باعث آسیب رساندن به استخوان فک شوند و دندان ها را از بین ببرند. عفونت می تواند از طریق رگ های خونی به مغز گسترش یابد و به آبسه مغزی منجر شود. همچنین باکتری ها می توانند از طریق عفونت به قلب منتقل شوند و  یک بیماری به نام اندوکاردیت باکتریایی ایجاد کند.

9-  عوارض جانبی مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان چیست؟

در بسیاری از موارد آنتی بیوتیک ها بدون عوارض جانبی می باشند، اما برخی از عوارض جانبی همراه با آنتی بیوتیک ها شامل اسهال، احساس تهوع و یا سرگیجه و عفونت های قارچی می باشند. برخی از عوارض جانبی که بسیار کمتر رایج هستند نیز شامل لخته شدن خون، اختلالات خون، سنگ کلیه، حساسیت به نور خورشید و ناشنوایی هستند. 

10-  من 5 روز از 7 روز آنتی بیوتیک تجویزه شده را مصرف کردم و احساس می کنم خیلی بهتر هستم. آیا باید مصرف دارو را قطع کنم؟

معمولا طبیعی است که قبل از به اتمام رسیدن نسخه، علائم عفونت دندانی برطرف شود. با این حال، باید نسخه خود را به طور کامل مصرف کنید. این احتمال وجود دارد که حتی اگر نشانه ای وجود نداشته باشد، هنوز باکتری وجود داشته باشد که در صورت عدم مصرف دارو به طور کامل دوباره شروع به رشد می کنند.

بهتر است آنتی بیوتیک ها را به درستی و تا آخر مصرف کنید تا باکتری ها کاملا از بین بروند. از طرفی ممکن است با قطع سرخود دارو بدن نسبت به آن دارو مقاوم شده و در صورت بروز مجدد عفونت، آن دارو برایتان کارساز نباشد.

11- چگونه آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت دندان کار می کنند؟

 عفونت ناشی از رشد سریع باکتری است. آنتی بیوتیک ها برای کاهش سرعت و کاهش رشد باکتری ها تجویز می شوند، بنابراین عفونت را از بین می برند. هر آنتی بیوتیک برای هدف خاصی طراحی شده است. به عنوان مثال، پنی سیلین از ایجاد باکتری در دیواره سلولی جلوگیری می کند و آن را تضعیف می کند.

به همین دلیل، نوع آنتی بیوتیک تجویز شده بر اساس نوع باکتری هایی که باعث عفونت شما می شود، متفاوت خواهد بود. آنتی بیوتیک ها به صورت خوراکی، موضعی و IV (تزریقی) می باشند. به طور معمول، آنتی بیوتیک خوراکی یا کپسول برای عفونت دندان تجویز می شود، زیرا عفونت موضعی نیست.

12- چقدر طول می کشد تا آنتی بیوتیک ها عمل کنند؟

مدت زمانی که دارو نیاز دارد تا عمل کند بستگی به نوع دارو دارد. طیف گسترده ای از آنتی بیوتیک ها موجود است، اما در اکثر موارد، آنها طی 24-48 ساعت بعد شروع به تجزیه باکتری ها می کنند و در عرض 72 ساعت تفاوت قابل ملاحظه ای را در علائم مشاهده می کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو