دسته بندی : پزشکی و سلامت

علت و اهداف سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری چیست ؟؟

سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری در ماههای سوم الی چهارم صورت می گیرد. در این نوشته به اهداف و دلایلی که گاهی لازم است این سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری برای شما انجام شود اشاره میکنیم و به این موضوع میپردازیم که در این سونوگرافی چه چیزهایی قابل مشاهده و تشخصی است . با ما همراه باشید.

 

سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری

 

سونوگرافی سه ماهه اول بارداری چطور انجام می شود؟

 

سونوگرافی بارداری عمدتا با استفاده از سونوگرافی شکمی انجام می شود.

برای بسیاری از زنان، بویژه پس از ۸ هفتگی بارداری، اطلاعات کافی درباره کودک ممکن است تنها با سونوگرافی شکمی به دست آید. با این حال، در دوران بارداری، جنین در حال رشد بسیار کوچک است (در ۶ هفتگی حاملگی، کودک تنها ۵-۹ میلی متر طول دارد) و ممکن است سونوگرافی ترانس واژینال برای دریافت تصویر بهتر از نوزاد انجام شود. سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری

 

سونوگرافی ترانس واژینال چیست ؟

سونوگرافی ترانس واژینال ایمن است و معمولا در تمام مراحل بارداری، از جمله سه ماهه اول انجام می شود. این سونوگرافی به شما و یا کودک شما آسیب نمی رساند. سونوگرافی شکمی شامل اسکن از طریق شکم است.مقدار کمی از ژل سونوگرافی روی پوست شکم مالیده می شود، سپس با پروب سونوگرافی اسکن انجام می شود. ژل کمک می کند تا پروب به راحتی بتواند اسکن را انجام دهد. اما سونوگرافی ترانس واژینال یک سونوگرافی داخلی است. این سونوگرافی شامل اسکن کردن با پروب سونوگرافی  از طریق مهبل (واژن)  می باشد.

 

سونوگرافی ترانس واژینال چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی ترانس واژینال معمولا تصاویر بهتر و واضحتری از اندام های لگن زن از جمله بارداری در حال رشد را تولید می کند، زیرا پروب سونوگرافی از نزدیک این ساختارها را  بررسی می کند. پروب سونوگرافی ترانس واژینال نازک و حدود ۲ سانتی متر قطر دارد. روی پروب را با پوشش مناسب می پوشانند. مقدار کمی از ژل سونوگرافی در روی این پروب می مالند. پروب سپس به آرامی به مهبل وارد می شود. تمام پروب های ترانس واژینال بر اساس پروتکل های توصیه شده تمیز و استرلیزه شده اند. سونوگرافی ترانس واژینال نسبت به پاپ اسمیر معمولا راحت تر است.

 

حریم خصوصی در سونوگرافی بارداری 

حریم خصوصی شما همیشه در طول سونوگرافی (مانند سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری) ، به ویژه معاینه واژینال مورد احترام قرار خواهد گرفت. شما در حین سونوگرافی ترانس واژینال، می توانید با حوله ای بدنتان را بپوشانید.شما همیشه می توانید انتخاب کنید که آیا سونوگرافی ترانس واژینال انجام شود یا خیر. اگر دچار نگرانی در مورد سونوگرافی ترانس واژینال هستید، قبل از شروع سونوگرافی، لطفا با پزشکتان مشورت کنید.

 

آیا برای انجام این سونوگرافی می بایست مثانه تان پر باشد؟

در سونوگرافی شکمی برای اسکن بهتر توصیه می شود که حتما مثانه شما پر باشد.  لطفا ۱ ساعت قبل از مراجعه به کلینیک، مثانه خود را خالی کنید، ۲ لیوان آب بنوشید و بعد از معاینه، مثانه تان را خالی کنید. مثانه پر، کمک می کند تا  ساک بارداری ، رحم و تخمدان به وضوح دیده شوند. مثانه شما نباید زیاد پر باشد که باعث درد شود. اگر مثانه شما بسیار پر است و درد دارید، باید مقداری از آن را  خالی کنید تا دردتان کاهش یابد. بعد از اینکه سونوگرافی شکمی انجام شد و قبل از سونوگرافی ترانس واژینال می توانید مثانه را خالی کنید (اگر سونوگرافی ترانس واژینال لازم باشد).

 

سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری (۳)

 

چرا به سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری تان نیاز دارید؟

 

واقعیت این است که در مراحل اولیه حاملگی، همه زنان نیاز به سونوگرافی  در سه ماهه اول بارداری ندارند. دکتر شما ممکن است به دلایل مختلفی درخواست سونوگرافی کند، از جمله:

  • تایید ضربان قلب جنین شما.

شما ممکن است با خونریزی واژینال به پزشک خود مراجعه کرده باشید  یا ممکن است به خاطر مشکلاتی در بارداری قبلی (مانند سقط جنین) نگران بارداری فعلی تان  باشید. این سونوگرافی می تواند ضربان قلب جنین شما را در اوایل ۶-۷ هفتگی تشخیص دهد.

 

  • تأیید تاریخ دقیق بارداری شما.

بعضی از زنان از آخرین دوره قاعدگی شان مطمئن نیستند و یا چرخه قاعدگی نامنظم دارند، و برای پزشک دشوار است سن جنین را مشخص کند. تعیین تاریخ دقیق  مهم است، به ویژه اگر جنین به خوبی رشد نکند. سونوگرافی در سه ماهه اول می تواند تاریخ دقیق بارداری شما را  با اختلاف  ۳-۵ روز نشان دهد. به طور کلی، هر چقدر سونوگرافی بارداری زودتر انجام شود، سن جنین دقیق تر محاسبه خواهد شد.

 

  • بررسی محل بارداری شما.

پزشک شما ممکن است نگران باشد که حاملگی شما در لوله فالوپ (حاملگی خارج رحمی) روی دهد. این سونوگرافی بررسی خواهد کرد که آیا بارداری شما به طور طبیعی در رحم می باشد یا خیر.

 

  • تعیین تعداد جنین.

پزشک شما ممکن است در مورد داشتن بیش از یک جنین (مثلا دوقلوها یا سه قلوها) به خصوص اگر IVF کرده باشید، یا سابقه خانوادگی دوقلویی دارید، یا بیماری صبحگاهی شما بیش از حد ادامه یافته باشد، برای شما سنوگرافی تجویز کند. این سونوگرافی می تواند تعداد جنین ها  و همچنین نوع دوقلوها را تعیین کند.

 

  • شناسایی حاملگی در معرض خطر سقط جنین یا از دست دادن حاملگی.

سونوگرافی سه ماهه اول بارداری ممکن است تغییرات در بارداری اولیه را که مربوط به افزایش خطر ابتلا به سقط است شناسایی کند (به عنوان مثال، تشکیل ساک حاملگی نامناسب یا ضربان قلب جنین بسیار کندتر از حد انتظار است).

 

  • بررسی سایر ارگانهای لگن.

پزشک شما ممکن است سونوگرافی را برای بررسی موارد دیگر در لگن شما  مانند رحم (برای مثال اگر سابقه فیبروئید داشته باشید) و تخمدانها (به عنوان مثال درد لگن و کیست تخمدان) تجویز کند.

 

  • نگرانی در مورد خونریزی یا درد شکم .

پزشک شما ممکن است در مورد بارداری شما به دلیل درد شکم یا خونریزی نگران باشد.  این سونوگرافی اولیه می تواند اطمینان حاصل کند که همه چیز به طور طبیعی پیش می رود. همچنین ممکن است سونوگرافی مشکلات جدی شما یا بارداری شما را شناسایی کند، تا درمان را انجام دهید.

 

سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری (۱)

 

چند نکته که در این سونوگرافی باید به آن توجه کنید :

  • گاهی اوقات نتایج اسکن و سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری ممکن است نامشخص باشد.
  • در این زمان باید با آزمایش بالینی BhCG همراه شود.
  • بعضی از زنان باید چند هفته بعد نیز برای تکرار اسکن سونوگرافی و ارزیابی پیشرفت بارداری شان مجددا مراجعه کنند.
  • ممکن است به آزمایش خون  دیگری، BhCG نیاز داشته باشند.
  • در صورت لزوم، پزشک شما این آزمایشات را بررسی خواهد کرد.
  • این زمان برای والدین بسیار پر تنش است.
  • آن ها می بایست برای سونوگرافی بعدی برای بررسی جنین صبر کنند.
  • ما در این مقاله تلاش می کنیم با پاسخ دادن به سوالات شما، تنش هایتان را کمتر کنیم.

 

سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری (۴)

 

 سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری چه چیزهایی را بررسی می کند؟

  • اندازه گیری سایز جنین  

اندازه جنین از اولین مواردی است که در سونوگرافی سه ماهه اول بارداری بررسی میشود.

  • ارزیابی تعداد جنین

تعداد جنین نیز موردی است که طبیعتا در این سونوگرافی ارزیابی میشود.

  • ارزیابی ضربان قلب جنین.

ضربان قلب نوزاد بسیار سریعتر از بزرگسالان است.

  • محل بارداری.

بارداری به طور معمول در رحم، در داخل آندومتر ایجاد می شود. گاهی اوقات بارداری ممکن است در جای درست نباشد (بارداری خارج رحمی). شایع ترین محل برای حاملگی خارج رحمی لوله فالوپی است.

  • ارزیابی ساک بارداری.

نوزاد در داخل یک کیسه کوچک رشد می کند که به نام کیسه بارداری نامیده می شود. اندازه و ظاهر این کیسه ارزیابی خواهد شد.

  • ارزیابی رحم و تخمدان ها.

ما رحم را از نظر فیبروئیدها و تخمدانها را از نظر کیست تخمدان بررسی خواهیم کرد.

 

سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری (۲)

 

در سونوگرافی اوایل بارداری جنین چه شکلی است؟

 

در طول دوران بارداری، جنین شما به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد.

 

قبل از ۵ هفتگی:

حاملگی در حال رشد در سونوگرافی دیده نمی شود.  آندومتر باید ضخیم شده باشد. یکی از تخمدانها یک کیست تخمدانی ایجاد می کند. این کیست تخمدانی ، قسمت طبیعی باردار شدن می باشد، زیرا تخم از این کیست آزاد می شود. و حاملگی در حال رشد است.

 

در ۵-۶ هفتگی بارداری:

حاملگی در رحم دیده می شود. سونوگرافی ترانس واژینال معمولا برای دیدن جنین در این مرحله حاملگی ضروری است. اگر چه سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری ممکن است جنین شما را ببیند، اما جنین فقط چند میلی متر طول دارد و خیلی زود است که بتوان ضربان قلب آن را تشخیص داد.  در این مرحله دیده نشدن ضربان قلب جنین کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.  کیسه زرد ساختار دیگری است که معمولا در این مرحله شناسایی می شود. کیسه زرد در داخل ساک بارداری قرار دارد . وجود این کیسه زرد نشانگر  حاملگی در حال رشد در رحم است.

 

در ۶-۷ هفتگی بارداری:

جنین شما بزرگتر می شود و در حال حاضر ۵-۹ میلی متر طول دارد. از این پس تا پایان سه ماهه اول، جنین از یک سمت به انتهای سمت دیگر اندازه گیری می شود، که  CRL نامیده می شود. ضربان قلب جنین در این مرحله تشخیص داده خواهد شد.

 

در ۸ تا ۱۱ هفتگی بارداری :

جنین شما همچنان تغییر شکل ظاهری را به هنگام رشد ادامه می دهد.  با ۸ هفتگی حاملگی، جنین شما معمولا با سونوگرافی شکمی دیده می شود.

 

در ۱۰-۱۱ هفتگی بارداری:

جنین در ۱۰-۱۱ هفتگی حاملگی، دارای بدن، سر، بازوها و پاها، و نیز بسیاری از ویژگی های قابل شناسایی است. جنین شما ممکن است در اطراف کیسه بارداری حرکت کند.

 

منبع advancedwomensimaging / ترجمه اختصاصی سایت دلبرانه 

سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری اهداف و نتایج

سونوگرافی در سه ماهه اول بارداری (۵)