کاربردهای شربت اندانسترون و عوارض جانبی این دارو

کاربردهای شربت اندانسترون و عوارض جانبی این دارو


منبع: آرگا

222

1399/3/11

14:25


در این بخش از مطالب آرگا را به معرفی شربت اندانسترون خواهیم پرداخت. این دارو به منظور پیشگیری و درمان تهوع و استفراغ از سوی پزشک تجویز می گردد.

کاربردهای شربت اندانسترون و عوارض جانبی این دارو

اندانسترون، با نام های تجاری Demitron و Zofran در بازار دارو عرضه می شود و از داروهای ضد استفراغ می باشد، که دارای اشکال دارویی: محلول خوراکی(شربت) ۴ میلی گرمی، آمپول ۲ میلی گرمی و قرص روکشدار  ۴ میلی گرمی می باشد. که در ادامه به ارائه کاربردهای این شربت و عوارض جانبی این دارو می پردازیم.

شربت اندانسترون

اطلاعات دارویی شربت اندانسترون

این دارو جزو گروه دارویی آنتاگونیست گیرنده سروتونین(هیدروکسی تریپتامین) می باشد، که این دارو با پیش گیری از رفلکس استفراغ از طریق تاثیر بر آنتاگونیستی گیرنده های سروتونین در انتهای عصب واگ و گیرنده های مرکزی در مرکز استفراغ، از بروز حالت تهوع و استفراغ جلوگیری می کند.

موارد مصرف:

این دارو برای پیشگیری و درمان حالت تهوع و استفراغ می باشد و برای جلوگیری از بروز استفراغ و حالت تهوع ناشی از عمل جراحی، رادیاسیون درمانی، همچنین شروع و تکرار دوره های شیمی درمانی(کیمو درمانی) کانسر به ویژه همراه با سیس پلاتین از سوی پزشک متخصص برای بیماران تجویز می گردد.

موارد مصرف اندانسترون

طریقه مصرف:

برای کودکان بزرگتر از ۱۲ سال و بزرگسالان:

مصرف خوراکی  این دارو در طول روز به میزان ۸ میلی گرم و در ۲ نوبت می باشد، که باید نیم ساعت پیش از آغاز شیمی درمانی و ۸ ساعت پس از اولین دوز مصرف شده، این دارو مورد استفاده قرار گیرد و بعد از آن(اتمام شیمی درمانی) مصرف این دارو به مدت دو روز به میزان ۸ میلی گرم، هر ۱۲ ساعت می باشد. که باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار گیرد.

تجویز قرص و شربت اندانسترون برای جلوگیری از بروز حالت تهوع و استفراغ ناشی از رادیاسیون در افراد بزرگسال به میزان ۸ میلی گرم در طول روز و در ۳ نوبت می باشد.

تجویز خوراکی این دارو در افراد بالغ به منظور جلوگیری از بروز تهوع و استفراغ ناشی از عمل جراحی، به میزان ۱۶ میلی گرم و یک ساعت قبل از بیهوشی می باشد.

برای کودکان ۴ الی ۱۲ سال:

مصرف این دارو از راه خوراکی برای این افراد در طول روز ۳ مرتبه و به میزان ۴ میلی گرم تجویز می گردد.

نحوه مصرف داروی اندانسترون

موارد منع مصرف :

۱. بیماران که نسبت به این دارو حساسیت مفرط دارند، از مصرف این دارو خودداری کنند.

۲. افراد مبتلا به نارسایی های کبدی باید با تجویز پزشک و با احتیاط از این دارو مصرف نمایند.

عوارض جانبی:

ضعف، سرگیجه، سردرد، خستگی، خشکی دهان، یبوست، درد شکم، اسهال، بثورات جلدی، گزرواستومیا، ترانس آمینازهای کبدی، دردهای عضلانی و استخوانی، درد قفسه سینه، لرز، تب، هیپوکسی و احتیاس ادراری از جمله عوارض جانبی این دارو می باشد.

آشنایی با عوارض جانبی شربت اندانسترون

تداخل دارویی :

مصرف شربت، قرص این دارو و یا تزریق این دارو همراه با داروهای تحریک کننده سیستم آنزیمی سیتوکروم سبب تغییر نیمه عمر و کلیرانس این دارو می گردد، اما در این موارد احتیاجی به تنظیم دوزاژ نمی باشد.

نکاتی در رابطه با مصرف شربت اندانسترون

۱. در صورتی که دچار عوارضی از قبیل : گرفتگی و سفت شده ماهیچه ها، درد معده و تغییرات بینایی مانند از دست دادن بینایی و تاری دید شدید بلافاصله پزشک تان را در جریان بگذارید.

۲. واکنش آلرژیک جدی در رابطه با مصرف شربت اندانسترون بسیار کم است با این حال اگر مشکلاتی از جمله : علایم پوستی، خارش، تورم، اختلال تنفسی و گیجی شدید را تجربه کردید سریعاً به پزشک مراجعه کرده یا از مرکز فوریت های پزشکی کمک بگیرید.

۳. در صورت بروز عوارضی مانند : تپش قلب سریع، درد قفسه سینه، بیهوش شدن و سرگیجه فوراً از مرکز فوریت های پزشکی در خواست کمک نمایید.

۴. به دلیل اینکه لیست عوارض گفته شده از داروی اندانسترون کامل نمی باشد لذا در صورت برخورد با هر نوع عارضه ای بهتر است به پزشک تان اطلاع دهید.

نکاتی در رابطه با مصرف داروی اندانسترون

۵. از اشتراک قرار دادن دارو خود با دیگران خودداری نمایید.

۶. در صورتی که یک نوبت از دوز مصرف را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر نوبت مصرف دوز بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و از دو برابر دوز نیز پرهیز نمایید.

۷. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید و یا تصمیم به بارداری دارید پیش از مصرف داروی اندانسترون پرشک تان را در جریان بگذارید.

۸. به منظور سنجیدن عوارض جانبی این دارو باید به صورت دوره ای تست های آزمایشگاهی و آزمایش های پزشکی مانند تست نوار قلب انجام گرفته شود.

۹. در صورت مصرف بیش از مقدار تجویز شده بلافاصله از مرکز فوریت های پزشکی کمک بگیرید.

۱۰. این دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و دسترس کودکان نگهداری کرده و از مصرف داروی از تاریخ گذشته خودداری نمایید.

امیدواریم به خوبی با داروی اندانسترون آشنا شده باشید و اطلاعات کافی در مورد آن به دست آورده باشید، به منظور آشنایی با دیگر داروها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو