گرسنگی کودکان و تاثیر آن بر احساسات و رفتارشان

منبع: فرزند

207

1399/3/12

13:10


گرسنگی کودکان و تاثیر آن بر احساسات و رفتارشان

بیشتر افراد، کودکی خود را با خاطراتی از نوع بازی، خنده، شادی و سرزندگی به یاد می‌آورند، اما برای برخی افراد که در کودکی فاقد تغذیه مناسب بوده‌اند خاطرات خوش کمتری دیده می‌شود و بسیاری از آنها دورانی را با انرژی و فعالیت کمتر سپری کرده‌اند.


به گفته سازمان بهداشت جهانی، کودکانی که دچار سوءتغذیه هستند از کنجکاوی و بازیگوشی کمتری برخوردار هستند و به همین ترتیب در مقابله با افراد دیگر جامعه نیز گوشه‌گیرتر و خجالتی‌تر می‌شوند. این کودکان در فعالیت‌های فیزیکی و تعاملات اجتماعی و حتی در برخی موارد در عملکردهای آموزشی از خود ضعف‌های شدیدی نشان می‌دهند.

در تحقیقاتصورت گرفته در ایالات متحده، کودکانی که گرسنه در کلاس درس حضور پیدا می‌کردند امکان بروز مشکلات رفتاری مانند بیش فعالی، عدم تمرکز، پرخاشگری و یا اضطراب بیشتری داشته‌اند.

این مشکلات زمانی به اوج خود می‌رسند که کودک بطور فیزیکی در معده خود احساس گرسنگی می‌کند و همین کافی‌ست تا آثار روحی و ذهنی در کودک شروع شود و باعث تغییر در خلق و خوی او شود. همچنین ممکن است احساس خستگی نیز در کودک به وجود آید که در ادامه نیز به عدم تمرکز در یادگیری منجر می‌شود.

تحمل گرسنگی در دوران بلوغ و نوجوانی زمینه ساز ایجاد تفکراتی مانند افسردگی خواهد شد. حال سوالی که در اینجا مطرح است این است که بطور دقیق‌تر کمبود چه موادی تبعات حتی جبران ناپذیری را ممکن است در پی داشته باشد؟

برای مثال دو ماده سلنیوم و روی. کمبود این دو ماده بطور مستقیم با بیماری های روانی مانند افسردگی رابطه مستقیم داشته و کودک را به سمت افسردگی و منزوی شدن پیش خواهد برد.

همچنین وجود سلنیوم برای فعالیت‌های تیروئیدی و روی نیز برای ساخت پروتئین و ایجاد سیستم ایمنی بدن بشدت لازم است.
وجود دیگر مواد معدنی و ویتامین‌هایی نظیر A، C، E، D3، B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9 و B12 از ملزومات حضور در برنامه غذایی کودکان هستند چرا که قسمت مهم ماجرا آثاری است که در آینده بروز خواهد کرد.

افراد بالغی که در کودکی دچار سوءتغذیه بوده‌اند در بزرگسالی علائم زیر را به مراتب خیلی بیشتر از افراد معمول خواهند داشت:

  • اضطراب
  • خجالت
  • خودخواهی
  • کند ذهنی
  • ظن بیشتر به دیگران
  • جامعه‌گریزی و عدم حضور در جامعه

آثار ذکر شده شاید کوتاه مدت یا حتی بلند مدت باشند اما نکته‌ی دیگری که نیاز است به آن توجه نمود و در واقع شاید مشکل اساسی گرسنگی کودکان باشد که در بزرگسالی گریبانگیرشان می‌شود، بیماری‌های مزمنی همچون بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های انسداد ریوی، آسم، سرطان و بیماری‌های خود ایمنی است.

در کنار همه این‌ها وجود استرسی که ناشی از همان گرسنگی است و سمومی که در اثر استرس در بدن کودک ایجاد می‌شود، معضلات فوق را بشدت تجدید می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی ۳ راهکار برای جبران و جلوگیری از کمبود مواد غذایی و جلوگیری از گرسنگی کودکان پیشنهاد داده است:

  • متنوع سازی: با تنوع بخشیدن به مواد غذایی در وعده‌های اصلی مواد لازم را به کودکان برسانیم.
  • مکمل‌ها: با مکمل‌های غذایی این مواد را به جسم کودک برسانیم.
  • استفاده از محصولات غنی‌شده: خرید محصولات غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی.

در دو حالت اول یعنی متنوع سازی سبد غذایی کودک و استفاده از مکمل‌ها یکسری محدودیت‌ها و مشکلات ممکن است سد راه والدین شود. برای مثال کودکی که از نظر غذایی تمایلی به خوردن هر نوع غذایی ندارد و به اصطلاح بد غذا است، به‌سختی می‌توان با خوراندن مواد غذایی متنوع تمام مواد مورد نیاز بدنش را تامین کرد.

در مورد بعدی استفاده از مکمل‌های غذایی نیز در دراز مدت هزینه‌ی گزافی را به خانواده تحمیل خواهد کرد و هر خانواده‌ای از پس آن برنخواهد آمد.

پس بنظر می‌رسد استفاده از محصولات غنی‌شده گزینه مناسب‌تری نسبت به دو گزینه دیگر باشد چرا که در عین متنوع بودن این محصولات و همچنین در دسترس بودن آن‌ها، از نظر هزینه‌ایجاد شده در طولانی مدت نیز بصرفه هستند و عملاً هزینه‌ای اضافه نمی‌شود چرا که محصولات غنی‌شده در واقع محصولاتی هستند که می‌توانند مصرف روزانه کودکان و حتی بزرگسالان باشند و با حفظ کیفیت، طعم و نوع، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کرده و با استفاده روزمره آنها به عنوان یک میان‌وعده مناسب، از بابت تامین مواد معدنی و ویتامین‌های لازم اطمینان خاطر داشته باشیم.

برای مثال یکی از محصولات غنی‌شده مناسب کودکان بیسکویت بیسکوپلاس است. بیسکویت بیسکوپلاس محصولی از شرکت بیسکویت گرجی است و به دلیل غنی سازی این محصول با ویتامین‌ها و املاح معدنی، به تنهایی می‌تواند نیازهای روزانه کودک از جمله ویتامین‌های A، C، E، D3 و گروه B را تامین کند.

درواقع این محصول با حفظ املاح خود طی فرآیند پخت و وجود ریزمغذی‌ها در آن به رشد جسمی و تکامل مغزی کودک کمک فراوانی کرده و با مصرف روزانه آن خیال والدین را از تامین نیازهای روزانه کودک‌شان راحت می‌کند.

همانطور که در ابتدا ذکر شد وجود موادی مانند سلنیوم، روی، آهن، ید و … در برنامه غذایی کودک بسیار مهم است و بیسکوپلاس گرجی نیز با دارا بودن تمامی این مواد مورد نیاز جسم و ذهن کودک، نیازهای آن را برطرف کرده و علاوه‌بر سرعت بخشیدن به رشد کودک، از بروز احساسات ناشی از گرسنگی و تاثیرات متعاقب آن بر رفتار کودک، جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو