تایید واکسن جدید مالاریا از سوی سازمان بهداشت جهانی

منبع: تکراتو

5

1402/7/11

15:42


سازمان بهداشت جهانی اقدام به تایید واکسن جدید مالاریا تحت عنوان R21/Matrix-M جهت پیشگیری از این بیماری در کودکان در معرض خطر کرده است.

تایید واکسن جدید مالاریا از سوی سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی اقدام به تایید واکسن جدید مالاریا تحت عنوان R21/Matrix-M جهت پیشگیری از این بیماری در کودکان در معرض خطر کرده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از TRT فارسی، «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت طی کنفرانسی مطبوعاتی در مورد نشست گروه مشاوره راهبردی سازمان بهداشت جهانی متشکل از کارشناسان ایمن سازی که در تاریخ 25 تا 29 سپتامبر برگزار شد، اعلام کرد که در جریان این جلسه مسائل مربوط به استفاده از تعدادی از واکسن‌ها از جمله واکسن جدید ویروس کرونا (کووید 19) مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: توزیع واکسن کرونا در داروخانه‌ها آغاز می‌شود

تایید واکسن جدید مالاریا توسط سازمان بهداشت جهانی

گبریسوس با اشاره به اینکه همچون تعداد بسیاری از بیماری‌ها، واکسن‌های ایمن و موثر مورد استفاده در مقابله با کووید-19 نقش موثری در کنترل همه‌گیری از خود نشان داده، یادآور شد که واکسن‌ها بارقه‌های امید تازه‌ای را در کنترل مالاریا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های دنیا، از خود نشان داده‌اند.

گبریسوس در مورد تایید واکسن جدید مالاریا توسط سازمان بهداشت جهانی اظهار داشت: «حدود 2 سال پیش، سازمان جهانی بهداشت استفاده گسترده از اولین واکسن مالاریا به نام RTS,S را توصیه کرد. امروز، بسیار خوشحالم که اعلام کنم سازمان جهانی بهداشت واکسن دومی به نام R21/Matrix-M را برای جلوگیری از این بیماری در کودکان در معرض خطر مالاریا توصیه می‌کند.»

تایید واکسن جدید مالاریا

وی با تاکید بر اینکه آزمایشات نشان داده که اولین واکسن مالاریا یعنی RTS,S بی‌خطر بوده و نتایج در خصوص ایمنی آن با در عرضه عمومی واکسن تداوم خواهد یافت، عنوان کرد: «واکسن RTS,S در اوایل سال 2024 در برخی از کشورهای آفریقایی عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود که واکسن R21  نیز در اواسط سال آینده به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.»

گبریسوس همچنین درباره عملکرد واکسن جدید مالاریا افزود: «واکسن مالاریا به نام R21، پس از یک دوره استفاده از واکسن با سه دوز در مناطقی که سرایت فصلی دارند، موارد دارای علایم مالاریا را طی 12 ماه به میزان 75 درصد کاهش داد.»

وی  در پایان خاطرنشان کرد: «دوز چهارم که یک سال پس از سومین دوز تجویز می‌شود، ایمنی را حفظ می‌کند. این اثربخشی اثری مشابه واکسن RTS،S در صورت تزریق فصلی دارد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص تایید واکسن جدید مالاریا از سوی سازمان بهداشت جهانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو