دانستنی های جالب درباره سنگ پلوتونی و روش تشخیص آن

منبع: آرگا

123

1399/3/18

02:48


در این مقاله سنگ پلوتون را برای شما معرفی می کنیم و شما می توانید از کاربرد های آن اطلاع پیدا کنید. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دانستنی های جالب درباره سنگ پلوتونی و روش تشخیص آن

برخی از سنگ های آذرین هستند که از مواد مذاب موجود در اعماق زمین تشکیل می شوند. این سنگ ها بسیار زیبا هستند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

جنس سنگ پلوتونی

دانستنی های جالب سنگ پلوتونی

این سنگ ها از جنس سنگ های آذرین هستند و از مواد مذاب در اعماق زمین بوجود می آید و در همان عمق جامد هستند. نام این سنگ ها از الهه ثروت و عالم اموات در روم باستان گرفته شده است و در اصل Plutonic نوشته می شود.

روش شناسایی

یکی از راه های اصلی برای تشخیص سنگ پلوتونی دانه های تشکیل دهنده این مواد می باشد که اندازه ای حدودا ۱ تا ۵ میلی متر دارد. این دانه ها بسیار سفت است و به صورت محکم در کنار هم قرار گرفته اند. این سنگ ها دارا یبافت آذرین ویدایی هستند. این سنگ ها تمام کریستالی است و هر ذره از ماده معدنی دارای شکل بلوری است. این سنگ ها شبیه گرانیت هستند و دانه های معدنی بزرگی دارند زیرا در یک دوره طولانی سرد می شوند، که به کریستال ها اجازه بزرگ شدن و رشد کردن می دهد. علاوه بر این دانه های سنگ پلوتون تقریبا اندازه یکسان دارند که به این معنی است که بافتشان برابر دانه یا دانه دانه ای است. دانه های کریستالی شکل خوب ندارند زیرا تنها عاملی که آن ها را کنار هم نگه می‌دارد فشار هایی است که به آن ها وارد می شود و این فشار ها مانع از این می شوند که فضایی خالی در آن وجود داشته باشد. باید بدانید سنگ هایی که در عمق کم تر هستند ممکن است به عنوان برمغاکی یا نفوذی طبقه بندی می کنند این سنگ ها هرگز به بیرون فوران نمی کنند و زیرا اگر فوران کرده باشند سنگ آذرین بیرونی نام می گیرد. برای مثال می توان گفت یک سنگ اگر ترکیبی مشابه سنگ پلوتون باشد گابرو نام دارد و اگر نفوذی باشد دیاباز و اگر درونی باشد، بازالت نام می گیرد. باید بدانید که نام این سنگ ها به موادی بستگی دارد که آن سنگ را تشکیل می دهد. تعداد بسیار زیادی از سنگ های پلوتون وجود دارد که از نوع اصلی آن هستند و تعداد کمی هم از این سنگ ها هستند که معمولی و رایج اند و بیش تر در کار ها مورد استفاده قرار می گیرند. این سنگ ها به صورت مثلثی طبقه بندی می شود و با محتوای کوارتز و فلدسپات شروع می شود. باید بدانید افرادی که سنگ های ساختمانی می سازند از سنگ های پلوتون به عنوان گرانیت استفاده کرده و نوعی استفاده تجاری از این سنگ ها دارند. از سنگ های گرانیت استفاده های بسیار زیادی می شود از جمله سنگ پله ها و تزئینات داخلی و خارجی ساختمان ها.

سنگ های آذرین

نکته : بافت آذرین ویدایی واژه ای می باشد که در فرهنگستان فرهنگ و لغت و زبان فارسی مصوب شده است. این بافت در قسمت های بزرگ تر هم اندازه و بی وجه می باشد.

در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه سنگ آکوامارین و سنگ عقیق را مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو