خشک کردن زرشک با سه روش مختلف و نحوه صحیح نگهداری از زرشک

خشک کردن زرشک با سه روش مختلف و نحوه صحیح نگهداری از زرشک


منبع: آرگا

111

1399/3/19

01:34


در این مقاله شما را با سه راه خشک کردن زرشک آشنا می کنیم و در ادامه فواید آن و ارزش غذایی آن را بیان می کنیم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

خشک کردن زرشک با سه روش مختلف و نحوه صحیح نگهداری از زرشک

خشک کردن میوه ها می تواند از فاسد شدن و کپک زدن آن ها جلوگیری کرده و میزان ماندگاری آن ها را افزایش می دهد. در واقع این کار به شما کمک می کند که میوه ها را در جای کوچکتری نگهدارید.

خشک کردن زرشک

روش های خشک کردن زرشک

خشک کردن زرشک می تواند از فاسد شدن و خراب شدن آن جلوگیری کند. در واقع با خشک کردن زرشک می توانید آن را به راحتی بسته بندی کنید. می توانید از سه روش برای خشک کردن زرشک استفاده کنید که شامل آفتاب، سایه و صنعتی می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده زرشک هایی که در آفتاب خشک می شوند رنگ آن را تغییر می دهد و کیفیت آن را کاهش می دهد.  اگر می خواهید میوه های خشک مصرف کنید بهتر است آن ها را تازه بخرید و خودتان خشک کنید. برای استفاده کردن زرشک خشک بهتر است در فصل پاییز زرشک تاره بخرید. باید بدانید که میوه های خشک شده با روش های متفاوت ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد و رنگ و گاها حتی مزه میوه ها را تغییر می دهد. البته این کار به مدت زمان خشک شدن هم بستگی دارد.

روش اول

می توانید شاخه های تازه ای که از درخت جمع می کنید و یا از بازار خریده اسد را در انباری، زیر زمینی و هر جای دیگری با یک نخ ببندید و آویزان کنید تا خشک شود. باید بدانید که جریان هوا مانع از کپک زدن و خراب شدن زرشک می شود. گاها ممکن است چندین ماه طول بکشد تا زرشک ها خشک شوند. می توانید پس از خشک شدن شاخه ها را تکان دهید تا زرشک ها جدا شده و آن ها را پاک کنید و برگ ها و تیغ های آن را جدا کنید.

روش دوم

برای خشک شدن زرشک ها می توانید ابتدا زرشک ها را از شاخه جدا کنید و آن ها را بشویید و در صافی بریزید تا آب آن ها خشک شود. بهتر است یک پارچه تمیز پهن کنید و زرشک ها را روی پارچه پهن کنید. در نظر داشته باشید که این پارچه باید در خانه پهن شود و در قسمتی باشد که آفتاب به آن نخورد. می توانید برای خشک شدن سریع زرشک ها از پنکه استفاده کنید. در حین خشک شدن می توانید زرشک ها رو زیر و رو کنید. البته باید بدانید که این نوع خشک شدن می تواند موجب کاهش کیفیت آن ها شود.

خشک کردن خوشه ای زرشک

روش سوم

زرشکی که در بازار یا در انبار ها خشک می شوند به زرشک های بازاری معروف اند. این زرشک ها در بارگاه یا در انبار خشک می شوند که دور از گرد و خاک و آغل نگهداری از حیوانات می باشد. داربست هایی برای این میوه ها نصب می کنند و آن ها را آویزان می کنند. داربست ها از جنس چوب بوده و کف و سقف انبار ها را از کاهگل و سیمان می باشد. در نظر داشته باشید که زرشک ها ممکن است در معرض آفات و حشرات قرار بگیرند برای جلوگیری از این امر می توان روی آن ها تور بیندازید.

روش نگهداری زرشک خشک شده

بهترین راه نگهداری از زرشک خشک شده این است که آن را در فریزر قرار بدهید. این امر از خراب شدن و تغییر رنگ دادن  زرشک ها جلوگیری می کند و باعث تازه ماندن زرشک های خشک شده می شود. البته می توانید زرشک تازه را نیز در فریزر نگهداری کنید. اگر از زرشک های بازاری تهیه کرده اید بهتر است قبل از بسته بندی کردن زرشک هایی که تهیه کرده اید را بشویید و سپس فریز کنید.

ارزش غذایی زرشک

ارزش غذایی زرشک

برای ارزش غذایی زرشک نمی توان به صورت دانه ای ارزش آن را بیان کرد. در ادامه ارزش غذایی ۱۰۰ گرم زرشک را برای شما مطرح می کنیم.

  • ۳۱۶ کالری
  • ۳۰۶ گرم پروتئین
  • ۶۳.۹ گرم کربوهیدرات
  • ۳.۵ گرم چربی
  • ۲۴ میلی گرم ویتامین C

خاصیت زرشک

زرشک یکی از میوه های پر خاصیت می باشد که در ادامه آن را برای شما مطرح می کنیم.

  1. تقویت قلب
  2. کاهش فشار خون
  3. کاهش کلسترول خون
  4. درمان کبد چرب
  5. دارای آنتی اکسیدان و بریرین است که از سرطان جلوگیری می کند.
  6. ضد باکتریایی
  7. موثر در پیشگیری از سرماخوردگی
  8. پاکسازی کبد و صفرا
  9. بهبود التهابات بدن
  10. کاهش چین و چروک
  11. افزایش سوخت و ساز بدن
  12. افزایش لاغری
  13. کاهش چربی
  14. کاهش زوال عقل و آلزایمر

خواص زرشک

نکات مهم

زرشک طبع سرد و خشکی دارد و بهتر است افرادی که دارای مزاج سرد هستند بهتر است از زرشک کم تر استفاده کنند. باید بدانید که عوارض جانبی آب زرشک بسیار زیاد است و شامل تهوع، اسهال، یبوست و معده درد می باشد. باید بدانید که زرشک برای افراد باردار مناسب نیست و زنان باردار بهتر است کم تر از این میوه استفاده کنند زیرا ممکن است دچار خونریزی و در موارد حاد تر دچار سقط جنین شوند. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک مقابل سایر مقالات آرگا را در زمینه سبک زندگی مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو