چند روز بعد از لقاح علائم بارداری ظاهر می شود؟

منبع: اوما

164

1399/3/19

20:56


چند روز بعد از لقاح علائم بارداری ظاهر می شود؟

اگر شما اومایی عزیز و همسرتان اخیرا تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید و برای این اتفاق بزرگ اقدام نموده اید حتما الان بی صبرانه منتظر نتیجه این اقدام هستید. علائم اولیه بارداری شامل خونریزی و لکه بینی لانه گزینی، از دست دادن اشتها و حالت تهوع، سوزش سینه ها و خستگی است. اما همه این ها بعد از لقاح تخمک و اسپرم ایجاد می شوند و تازه آن وقت تست بی بی چک می تواند به شما در تایید بارداری کمک کند. به همین دلیل سوالی که برای بسیاری از خانم ها ایجاد می شود این است که چند روز بعد از لقاح علائم بارداری ظاهر می شود؟ با خواندن این مقاله کوتاه اما جامع می توانید پاسخ صحیحی برای این سوال خود دریافت نمایید.

علائم اولیه بارداری بعد از لقاح

اگر فکر می کنید باردار هستید باید به علائم اولیه بارداری که شامل موارد زیر می باشد دقت نمایید:

حالت تهوع و خستگی از اولین علائم هفته اول  بارداری هستند که در برخی خانم ها تا ماه سوم بارداری ادامه پیدا کرده و بعد این علائم از بین می رود و در برخی در کل طول بارداری هفته به هفته ادامه خواهد داشت. اما برای بعضی از خانم ها نیز علائمی مثل خستگی و تهوع کمتر مشهود است و پریود نشدن اولین علامت بارداری است. علائم معمول بارداری به هورمون بارداری  hCG مربوط می باشد.

یعنی بعد از انجام لقاح که هورمون بارداری در خون و ادرار زیاد می شود کم کم این علائم ظاهر خواهند شد. علائم بارداری معمولا هفته ها بعد از کاشت نمایان می شوند یعنی هنگامی که هورمون hCG به مقدار زیاد ترشح می شود و موجب بروز علائم می شود. بنابراین نباید به محض نزدیکی یا یکی دو روز بعد از آن از بی بی چک استفاده کنید. در این حالت هنوز به اندازه کافی هورمون بارداری ترشح نشده است و احتمالا شما با یک جواب منفی روبرو خواهید شد که ناامیدتان می کند. 

علائم بارداری چه زمانی خود را ظاهر می سازند؟

ظهور علائم بارداری به میزان ترشح هورمون hCG بستگی دارد و در واقع به میزان چسبندگی تخمک بارور به رحم بستگی دارد.  علائم تخمک بارور شده در برخی زنان به خوبی احساس می شود. کاشت و لانه گزینی معمولا 10-8 روز بعد از تخمک گذاری انجام می شود. هورمون hCG نیز در ابتدا در خون و در حدود 4-3 روز بعد از کاشت یا 10-9 روز بعد از تخمک گذاری ظاهر خواهد شد. پیش از پریود نشدن و انجام آزمایش بارداری، تشخیص علائم ظاهری و ربط دادن آن ها به بارداری کار سختی است. زیرا بسیاری از علائم اولیه بارداری شباهت زیادی با علائم سندرم پیش از قاعدگی دارد و نمی توان به خوبی آن ها را از همدیگر تشخیص داد.

پریود نشدن اولین علامت واضح بارداری برای خانم هایی است که سیکل قاعدگی آن ها منظم است. اما برخی خانم ها با توجه به علائم و تغییرات فیزیکی پیش از پریود نشدن بارداری را تشخیص می دهند. این علائم برای خانم هایی که پریود نامنظمی دارند مهم است. پس در صورتی که پریودی شما نامنظم است و اقدام به بارداری کرده اید بهتر است علائم بارداری قبل از پریود را بشناسید.

علائم بارداری که شما حس می کنید!!!

- چند روز بعد از لقاح، جنین در رحم کاشته می شود. در اینجا اولین علائم بارداری را تجربه خواهید کرد. معمولا خانم ها در این زمان احساس گرفتگی عضلات دارند و دچار یک لکه بینی خفیف به رنگ قهوه ای یا صورتی روشن می شوند. لکه بینی یک یا دو هفته بعد از کاشت تخمک بارور اتفاق نمی افتد. البته این لکه بینی که لکه بینی و خونریزی کاشت نیز نامیده می شود، گاهی با پریودی اشتباه گرفته می شود اما به اندازه خونریزی پریودی زیاد نیست و یک الی دو روز بیشتر طول نمی کشد.

- هنگامی که لکه بینی اتفاق می افتد تغییر در سینه ها نیز حس می شود. این تغییرات شامل حساس شدن، سوزش و ورم کردن سینه ها می باشد. در واقع بدن در حال آماده کردن سینه ها برای شیر دهی است.

- یکی از رایج ترین تغییرات فیزیکی در ابتدای بارداری خستگی است. هنگامی که باردار می شوید، سطح پروژسترون افزایش می یابد و باعث خستگی در ابتدای بارداری می شود.

- میزان استروژن نیز در ابتدای بارداری افزایش می یابد. استروژن زیاد هم باعث حالت تهوع و از دست دادن اشتها می شود. 

- کاهش قند خون و فشار خون باعث سرگیجه و ضعف در اوایل بارداری می شود. برخی خانم ها پس از تجربه این حالت تازه برای انجام آزمایش خون و تایید بارداری به پزشک مراجعه می کنند.

علائم اولیه بارداری

جدول زمانی برای نشانه های بارداری که ممکن است حس کنید!

تغییراتی که اتفاق می افتد یک هفته بعد از انجام لقاح خود را به خوبی نشان می دهند. از آن زمان تا آخر بارداری تغییرات فیزیکی کاملا مشهود هستند. به طور کلی می توانیم تغییرات اوایل بارداری بعد از تخمک گذاری و انجام لقاح را به چهار دسته زیر تقسیم بندی کنیم:

-    12-6 روز بعد از باردار شدن: کاشت تخمک بارور که باعث گرفتگی عضلات می شود.
-    14-7 روز بعد از باردار شدن: سینه ها حساس و سنگین می شوند و احساس سوزش در آن ها وجود دارد.
-    14-7 روز بعد از باردار شدن: احساس خستگی به خاطر افزایش پروژسترون، کاهش قند خون و فشار خون
-    14-7 روز بعد از باردار شدن: افزایش استروژن و حالت تهوع

سخن آخر

زمانی که هر خانم علائم بارداری را مشاهده می کند می تواند کاملا متفاوت باشد زیرا شرایط بارداری برای هر زن کاملا منحصر به فرد است و حتی یک مادر در دو بارداری شرایط یکسانی ندارد. در اکثر افراد معمولا علائم اولیه بارداری تا بعد از انجام آزمایش بارداری یا پریود نشدن کاملامشهود نیستند و با علائم نزدیک شدن به پریودی اشتباه گرفته می شوند. بهتر است برای اینکه خیالتان راحت شود کمی صبر کنید و بعد از به تاخیر افتادن پریودتان آزمایش خون یا تست بارداری خانگی را انجام دهید.

Amos Grünebaum. Early Pregnancy Symptoms and Signs: Are You Pregnant? Updated on April 27, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو