زمان و تعداد ضربان قلب جنین پسر و دختر

زمان و تعداد ضربان قلب جنین پسر و دختر


منبع: آرگا

256

1399/3/20

12:15


قلب جنین در هفته پنجم بارداری شروع به تپیدن می کند و قلب او در هفته هفتم بارداری به طور کامل تشکیل می شود. ضربان قلب جنین را می توان در هفته ۸ بارداری توسط دستگاه های دقیق سونوگرافی شنید.

زمان و تعداد ضربان قلب جنین پسر و دختر

تپش قلب جنین یکی از فاکتورهای مهم در بارداری می باشد که به وسیله ی آن علاوه برای تعیین جنسیت جنین, سلامتی جنین را نیز تشخیص می دهند. در گذشته این باور حاکم بود که اگر تپش قلب جنین بیشتر از ۱۴۰ بار در دقیقه بتپد, جنین دختر است و اگر پایین تر از ۱۴۰ بار در دقیقه بتپد, جنین درون رحم, پسر خواهد بود. در این مطلب با زمان و تعداد تپش قلب جنین پسر و دختر آشنا می شویم.

زمان ضربان قلب جنین

ضربان قلب جنین پسر

بارداری شامل ۴۰ هفته می باشد که از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می شود. حدود هفته ی ۶ بارداری, قلب جنین شروع به تپیدن می کند با این حال به والدین توصیه می شود در این هفته بارداری برای شنیدن تپش قلب جنین, به سونوگرافی مراجعه نکنند چرا که قلب در حال کامل شدن است و سونوگرافی ممکن است اختلالاتی در رشد قلب به وجود آورد.

ضربان قلب جنین

قلب جنین در هفته ۷ بارداری,  به طور کامل تشکیل می شود و برای اولین بار می توان صدای آن را با دستگاه سونوگرافی در هفته ۸ بارداری شنید. هفته ۱۲ بارداری یکی از رایج ترین هفته های توصیه شده برای شنیدن صدای قلب جنین می باشد و شدت این صدا بستگی به موقعیت جنین در رحم, وزن آن و دقت و صحت هفته های بارداری دارد.

تعداد تپش قلب جنین دختر و پسر

سونوگرافی از جنین

تعداد تپش قلب جنین در رحم در طول بارداری معمولا از ۱۲۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه تغییر می کند. تعداد تپش قلب جنین با سونوگرافی از حدود هفته ۶ بارداری اندازه گیری می شود و محدوده این تپش در طول بارداری, تغییر می کند. در طول اوایل بارداری تپش قلب جنین رفته رفته افزایش یافته و تا حدود ۱۰ هفته اول بارداری به ۱۷۰ ضربه در دقیقه می رسد, این در حالی است که رفته رفته این تعداد کاهش یافته و تعداد تپش قلب جنین به ۱۳۰ ضربه در دقیقه می رسد.

ضربان قلب جنین

یکی از روش های مرسوم تعیین جنسیت جنین, اندازه گیری محدوده تپش قلب جنین می باشد. جنین درون رحم در طول بارداری ممکن است حرکت کند, این حرکت جدا از جنسیت, سبب افزایش تعداد تپش قلب او می شود. تحقیقات صورت گرفته در عصر حاضر, هیچ گونه ارتباطی را میان تعداد تپش قلب جنین و جنسیت او کشف نکرده است و بررسی ها حاکی از آن است که تفاوت قلب جنین دختر و پسر تنها در عملکرد آن ها می باشد. در واقع دانشمندان دریافته اند که تپش قلب جنین دختر به طور قابل توجهی سریع تر از تپش قلب جنین پسر است.

ضربان قلب جنین

متغیر بودن ضربان قلب جنین در بارداری

در طی دوره بارداری با رشد جنین قلب آن نیز به تدریج کامل می شود و تعداد تپش قلب در جنین در ماه های بارداری متغیر می باشد به نحوی که تپش در هفته های نخست بارداری، در هر دقیقه ۹۰ الی ۱۱۰ می باشد و در هفته نهم تا دهم به تعداد ۱۴۰ الی ۱۷۰ ضربان نیز می رسد.

نرمال شدن ضربان قلب جنین، در سه ماه دوم بارداری و سه ماه سوم بارداری اتفاق می افتد که تعداد طبیعی ضربان در هر دقیقه بین ۱۱۰ الی ۱۶۰ می باشد. یادآوری این نکته ضروری است که در هر مرتبه مراجعه به پزشک در طی دوره بارداری ممکن است تعداد ضربان قلب متغیر باشد.

آهسته بودن یا نامنظم بودن تپش قلب جنین مساله ای مهم می باشد که نباید نسبت به آن بی توجه بود، زیرا احتمال وجود مشکلات قلبی برای جنین در موارد نادر وجود دارد. بنابراین در هر بار مراجعه به پزشک کنترل تپش قلب جنین امری الزامی است که باید توسط پزشک صورت پذیرد و در صورت وجود مشکل ممکن است به منظور بررسی دقیق تر اکوکاردیوگرام جنین انجام گیرد.

متغیر بودن ضربان قلب جنین

شنیدن ضربان قلب جنین با گوش

هر چند شنیدن تپش قلب جنین توسط گوش امری غیر ممکن یا سخت می باشد ولی بعضی از مادرهای باردار ادعا دارند قدرت شنیدن تپش قلب جنینشان را دارند. در جواب این ادعا باید گفت که این امر در انتهای ۳ ماه دوم و یا ۳ ماه سوم و حضور در اتاقی ساکت و آرام امکان پذیر می باشد.

توجه داشته باشید که نشنیدن تپش قلب جنین توسط گوش امری کاملا طبیعی است بنابراین جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و مادران باردار بهتر است برای اطمینان از طبیعی بودن تعداد تپش قلب جنین خود توسط پزشک ویزیت شوند و با انجام سونو از تعداد تپش قلب و نرمال بودن آن مطلع گردند.

شنیدن تپش قلب جنین با گوش

با توجه به مطالب بیان شده, امروزه تنها از طریق دستگاه های پیشرفته سونوگرافی می توانند زمان و تعداد تپش قلب جنین را تشخیص داد, این در حالی است که به جواب این دستگاه ها نیز نمی توان ۱۰۰ درصد اطمینان کرد و این دستگاه ها نیز همراه با خطا می باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو