جک S3 گزینه مردود آفرودبازان

منبع: فوت و فن

125

1399/3/31

17:28


جک S3 گزینه مردود آفرودبازان

جک کمپانی خودروسازی دولتی چین محسوب می‌شود که نسبت به بسیاری خودروسازان چینی جایگاه بهتری را به خود اختصاص داده است.

زمانی که کرمان‌موتور محصولات این کمپانی را به ایران وارد کرد کمتر کسی انتظار استقبالی خوب از این خودروها را داشت. اما به دلیل اینکه خودروهای جک، المان‌های مورد پسند جماعت ایرانی طالب خودروی آپشن بالا را دارا بود، به سرعت مورد توجه قرار گرفت و فروش قابل توجهی را تجربه کرد. جک S5 کراس‌اووری موفق بود که توانست توجه بازار را به خودش جلب کند. بعد از موفقیت فروش آن، کرمان موتور جک S3 را وارد کرد که نتوانست به خوبی برادر بزرگترش خوش بدرخشد. جک S3 بر روی پلتفرم جک J4 ساخته شد. جک S3 در حقیقت یک کراس‌اوور کامپکت است که بسیاری از ویژگی‌هایی که از یک کراس‌اوور انتظار می‌رود را ندارد!

ویژگی‌های جک S3

جک کمپانی است که ویژگی‌های طراحی و تولید مخصوص به خودش را دارد. کمتر ردی از کپی‌کاری که شاخصه بسیاری از خودروهای چینی است، در محصولات این کمپانی دیده می‌شود. کمپانی جک همانند کمپانی چری، از همان ابتدا تلاش کرده که خودروهایی با زبان طراحی خاص خودشان تولید کنند. در ایران کراس‌اوورهای چینی هم سایز و هم کلاس با جک S3 زیاد نیستند. شاید بتوان چانگان CS35 و هایما S5 را از رقبای این خودرو به حساب آورد. از نظر ظاهری شاید اشکال خاصی به جک S3 وارد نباشد، اما باز هم نمی‌توان آن را خودرویی با طراحی خیلی خاص و متفاوت دانست. هر چه جلوپنجره خودرو خشن و اخم‌آلود است، قسمت عقب آن با چراغ‌های بزرگ و بی حالت به طرز عجیبی خالی از هیجان و جنگندگی است. این تفاوت زبان طراحی در قسمت‌های مختلف این خودرو بیشترشده و یک ناهماهنگی مشخصی را نشان می‌دهد. کابین همان تکرار دیگر خودروهای جک است. فضایی آشفته و متریالی ضعیف همانند بسیاری از خودروهای چینی دیگر، که نتیجه‌اش حقیقتا ناامید کننده است. نکته جالب این است که چشم بادامی‌ها آن قدر که زمان صرف اضافه کردن آپشن‌های رنگارنگ و بعضا بلااستفاده می‌کنند، در بخش متریال و کیفیت قطعات به کار رفته در داخل کابین، کم کاری می‌کنند. شاید دلیل این امر آن باشد که چینی‌ها بیشتر به دنبال تولید خودرویی با آپشن‌های بیشتر و قیمت خیلی کمتر هستند. در واقع نقطه ضعفی که به خودروهای چینی وارد است هم همین مورد است که باعث افت قیمت آنها در بازار دست دوم هم شده.

موتور ۱.۵ لیتری جک S3 قدرتی برابر با ۱۰۷ اسب بخار تولید می‌کند. این قدرت در کنار گشتاور ۱۵۵ نیوتن متری این خودرو، برای یک کراس‌اوور کمی ضعیف به نظر می‌رسد. حالا این توان موتور را در کنار شتاب ۱۴.۵ ثانیه‌ای این خودرو قرار دهید تا متوجه شوید که چرا این خودرو مورد استقبال قرار نگرفته است. به خصوص از سمت نسل جوان که به دنبال خودروهای کراس‌‌اوور برای تجربه‌های سرعت و هیجان و آفرود هستند.

جک S3 گزینه مناسبی برای آفرود است؟

پاسخ این سوال خیر است. اگر قصد خرید خودرویی کراس‌اوور برای تجربه هیجان در جاده‌های خاکی و آفرود را دارید اصلا به سراغ این خودرو نروید. جک S3 موتوری قوی ندارد. درعین حال خودرویی چالاک و تند و تیز هم نیست. سیستم تعلیق این خودرو نرم و بی‌صداست که می‌تواند ضربه‌های ناشی از دست‌اندازهای خیابان‌ها را به خوبی جذب کند، اما فقط برای سفرهای درون‌شهری و نه آفرود. در حقیقت با اینکه سیستم تعلیق جک S3 نسبتا قابل قبول است، اما باز هم این خودرو برای چالش‌های جاده‌های خاکی و آفرود اصلا گزینه مناسبی نیست. به تمام این‌ها سیستم تهویه نامناسب، صدای زیاد داخل کابین، صندلی‌های ناراحت و کمبود فضای عقب خودرو را هم اضافه کنید. بازار فروش جک S3 همانند سایر خودروهای چینی چندان پر رونق نیست. در مجموع جک S3 شاید به عنوان یک کراس‌اوور جمع و جور شهری بتواند گزینه‌ای برای خریدار محسوب شود، اما در همان بازه قیمتی، جک S5 بهتر از برادرش عمل کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو