بازی با نوزاد زیر یکسال برای تقویت مهارت فردی

بازی با نوزاد زیر یکسال برای تقویت مهارت فردی


منبع: آرگا

153

1399/4/15

19:31


بازی با نوزاد محدود به سن خاصی نمی باشد.بازی سبب رشد فیزیکی، حسی شناختی ، ارتباطی و… نوزاد می شود اما تقریبا بیشتر والدین با بازی های خاص نوزادن آشنا نیستند. با مطالعه این مقاله شما با بازی با نوزاد زیر یکسال برای تقویت مهارت فردی آشنا خواهید شد.

برای بازی با نوزاد، هیچ زمانی زود نیست هر کودکی از آغاز تولد آماده بازی کردن است. بازی سبب رشد فیزیکی، حسی  شناختی و ارتباطی نوزاد می شود اما تقریبا بیشتر والدین با بازی های خاص نوزادن آشنا نیستند. ما در این مطلب انواع بازی با نوزاد زیر یکسال برای تقویت مهارت فردی را برای آشنایی شما عزیزان گرداوری نموده ایم. با ما همراه باشید.

معرفی انواع بازی با نوزاد دلبندتان

بازی دالی موشه

همانگونه که شما والدین عزیز تلاش می کنید تا نیازهای غذایی، پوشیدنی و … نوزاد خود را به بهترین شکل ممکن تامین نمایید. فرزند دلبند شما به بازی کردن نیز نیاز دارد. با داشتن آگاهی از میزان توانایی نوزاد در سنین متفاوت، بازی های مناسب او را انتخاب کنید و به بازی با فرزند خود بپردازید. بازی کردن با نوزاد علاوه بر این که لحظات شاد و سرگرم کننده ای را به ارمغان می آورد، سبب تقویت مهارت های فردی کودک شما نیز خواهد شد. در ادامه این مقاله با انواع بازی برای سنین مختلف نوزاد، با ما همراه باشید.

انواع بازی با نوزاد در ماه های مختلف

بازی با نوزاد از آغاز تولد تا سه ماهگی :

صحبت کردن با لحنی کودکانه

نوزاد از بدو تولد در تلاش است تا صداهای اطرافش را درک کند و با افراد ارتباط برقرار کند. بنابراین روزانه ساعاتی را به گفتگو با نوزاد خود بپردازید. صحبت کردن با لحنی کودکانه، ادا دراوردن، صداهای خنده دار  و … سبب تحریک نوزاد شده و حس ارتباطی نوزاد را تقویت می کند.

انواع سرگرمی برای نوزاد

شناساندن چیزهای جدید به نوزاد

نوزاد به دیدن وسایل و چیزهای جدید بسیار علاقمند است. با نوزاد به گردش در اطراف خانه بپردازید. وسایل ایمن و بی خطر را به او نشان دهید و اجازه دهید به آن ها نگاه کند یا حتی لمسشان کند این کار سبب تقویت قدرت حافظه نوزاد خواهد شد.

بیرون بردن نوزاد خازج از محیط خانه

با نوزاد خود به داخل حیاط یا بیرون از منزل مثلا پارک نزدیک خانه تان بروید. با این کار نوزاد شما هم از هوای تازه بهره مند خواهد شد هم از دیدن محیط جدید و افراد جدید لذت خواهد برد. البته روحیه شما هم شاداب تر خواهد شد.

جغجغه بازی

این وسیله برای نوزادان هیجان خاصی را به همراه دارد. نوزاد با دیدن رنگ های زیبا و شاد بسیار ذوق زده می شود. و شروع به حس کردن و لمس آن می کند. همچنین با شنیدن صدای تکان خوردن جغجغه نیز حس شنوایی او تقویت خواهد شد. البته جغجغه را به آرامی تکان دهید زیرا ممکن است صدای شدید ان نوزاد را بترساند.

بازی با فرزند یک ماهه

ماساژ نوزاد

نوزاد با ماساژ دادن حس آرامش بی نظیری را دریافت خواهد کرد. به آرامی پاها، شکم و دست های نوزاد را ماساژ دهید. ماساژ دادن بر روی رشد همه جانبه فرزند شما موثر است.

بازی عروسک انگشتی

برای این بازی، عروسک های انگشتی را از فروشگاه ها بخرید یا خودتان آن ها را در خانه تهیه نمایید. این عروسک ها را در انگشت های خود قرار داده و در مقابل خط دید نوزاد قرار دهید. اجازه دهید نوزاد روی چهره ها تمرکز کند . با صدایی کودکانه و همراه با خنده هر عروسک را با نامی متفاوت به نوزاد معرفی کنید. این بازی برای نوزاد جذابیت خاصی را به همراه دارد.

بازی عروسکهای انگشتی

لمس انگشتان شما

هر روز اجازه دهید نوزاد مدتی انگشت شما را در دستش نگه دارد. با این کار علاوه بر تقویت پیوند عاطفی حس امنیت را نیز برای نوزاد ایجاد خواهید کرد. گاهی اوقات این کار سبب بهبود الگوی خواب او نیز خواهد شد.

انجام بازی حرکتی

هر روز نوزاد را به مدت چند دقیقه روی شکم(تامی تایم) قرار دهید. یا روی زمین دراز کشیده و نوزاد را طوری روی خود قرار دهید که شکم او روی سینه شما باشد و صورتهایتان مقابل هم باشد. به آرامی با نوزاد خود حرف بزنید یا برایش شکلک در بیاورید. گهگاه دستان نوزاد را بگیرید و با ریتم آهنگ یا آواز موردعلاقه تان شروع به دست زدن کنید. درآغوش گرفتن نوزاد و به آرامی حرکت دادن او را فراموش نکنید. نحوه خوابیدن نوزاد خود را به صورت مرتب عوض کنید تا علاوه بر بهبود چرخش سرش عضلات گردن نوزادتان نیز تقویت یابد.

قطاربازی با نوزاد

بازی با نوزاد از سه تا ۶ ماهگی:

توپ بازی

این بازی جذاب برای نوزاد بسیار هیجان انگیز می باشد. نوزاد از غلتدیدن توپ تعجب کرده و نگاه و عکس العمل خاصی نسبت به حرکت توپ دارد. این بازی سبب تقویت مهارت حسی، حرکتی و درکی نوزاد می شود.  توپ ها با رنگ های متفاوتی را تهیه کنید و غلتاندن یا ضربه زدن به توپ را به نوزاد نشان دهید. به نوزاد در حالیت که روی شکم قرار گرفته باشد اجازه دهید توپ را لمس کند یا به آن چنگ بزند.

بازی با فرزند زیر یکسال

بازی لگد زدن در آب

وان یا تشتی را به ارتفاع ۷ تا ۱۰ سانتی متر از آب پر کنید و نوزاد را به حالت نشسته درون ان قرار دهید. نوزاد با علاقه شروع به ضربه زدن پاها درون آب می کند و با پازدن بیشتر، آب بیشتری به اطراف پخش شده که برای نوزاد بسیار لذت بخش خواهد بود.

حباب بازی

این بازی علاوه بر سرگرم کنندگی و لذت بخش بودن آن، سبب افزایش عملکرد هماهنگ دست و چشم نوزاد شده و همچنین مهارت شناختی او را نیز تقویت خواهد کرد. بهتر است یکی از والدین نوزاد را در آغوش نگه داشته و دیگری حباب ها به سمت نوزاد فوت کند. اما مراقب باشد که به چشم یا دهان نوزاد وارد نشود. اجازه دهید نوزاد حباب ها را لمس نماید این گونه او پی می برد که تماس دستش با حباب ها سبب ترکیدن آن ها می شود.

بازی حباب

خزیدن

با این بازی مهارتهای حرکتی و تعادلی نوزاد تقویت می یابد. حدود ۴ ماهگی نوزاد توانایی غلتیدن پیدا می کند. در این زمان نوزاد را روی شکم قرار دهید طوری که کف دستهایش روی زمین باشد. در حالی که نوزاد سعی می کند تا روی زمین بخزد شما نیز کنار او دراز بکشید و سمت جلو بخزید. با این کار نوزاد ترغیب شده تا خودش را به سمت جلو بکشد.

تفریح با نوزاد

آهنگ زدن با ظروف

در این بازی با وسایلی مانند طبل یا ظروف آشپزخانه و … شروع به زدن آهنگ کنید. این بازی مهارت های شنیداری  و درک نوزاد را از آهنگ و ریتم تقویت خواهد کرد.

اسباب بازی متحرک

این بازی سبب هماهنگی قدرت بینایی -حرکتی و افزایش مهارت و توانایی های  فیزیکی نوزاد می شود. هنگامی که کودک به خزیدن روی شکم می پردازد ، نقطه عطف رشد حرکتی کودک به حساب می آید.  نوزاد را روی شکم قرار داده و اسباب بازی متحرکی را مانند ماشینی که به نخی وصل شده را در مقابل میدان دید او قرار دهید. با حرکت ماشین نوزاد شروع به غلت زدن می کند تا خودش را به اسباب بازی برساند.

بازی کردن با نوزاد

قایم بازی

در این بازی باید تمام مدت در کنار نوزادتان باشید. از وسایلی استفاده کنید که به نوزاد یا کودک آسیبی وارد نشود. جغجغه یا اسباب بازی مورد علاقه او را درون جعبه کوچکی قرار دهید و این جعبه را در جعبه های با سایز بزرگتر دیگر قرار داده و از نوزاد بخواهید تا آن را پیدا کنید. نوزاد هر بار که یک جعبه را باز می کند از او بپرسید اسباب بازیت پیدا شد؟ او با ذوق و علاقه بسیار مشغول پیدا کردن اسباب بازی اش خواهد شد.

بازی بلوک رنگی

حدود ۶ ماهگی درک نوزاد از اشیا بالاتر رفته بنابراین بازی با بلوک رنگارنگ سبب تقویت شناخت ادراکی نوزاد خواهد شد. کودک را روی زمین نشانده و چند بلوک رنگی را مقابل او قرار دهید. از او بخواهید تا بلوک ها را بردارد و روی هم قرار دهد. ممکن است نوزاد نتواند این کار را انجام دهد و بیشتر به خراب کردن بلوک های روی هم قرار داده شده توسط شما تمایل داشته باشد.

ماشین بازی با کودک

بازی با نوزاد از شش تا نه ماهگی:

تماشای آلبوم عکس

با توجه به این که بینایی نوزاد در این سن تکامل یافته است. او قادر است رنگها، الگوها و اشکال مختلف را تشخیص دهد. بنابراین آلبومی از عکس های رنگارنگ که کودک می شناسد تهیه نمایید و هر روز با کودک به تماشای این عکس ها بپردازید با این بازی حافظه تصویری فرزند شما تقویت خواهد شد.

بازی با توپ بادی

این بازی را در خانه یا فضای باز انجام دهید. یک توپ رنگی بادی را تهیه نمایید. نوزاد را به حالت نشسته یا روی شکم قرار داده و سپس توپ را مقابل او حرکت دهید. وقتی توجهش جلب شد، توپ را به سمت نوزاد قل بدهید تا لمسش کند و یا حرکت دهد. این بازی عضلات نوزاد یا کودک را تقویت می کند.

بازی با نوزاد

تونل بازی

نوزاد در این سن می تواند بخزد. بنابراین در این بازی تونل ساده را در منطقه امن و راحت منزل درست کنید. می توانید از چند جعبه بزرگ که انتهای آن ها باز است بهره بگیرید و آن ها را به هم چسبانده و تونل را ایجاد کنید. برای مهیج تر شدن بازی تعدادی اسباب بازی نیز درون تونل قرار دهید.

بازی در حمام

این بازی مهرات های حرکتی و شناختی کوردک را افزایش می دهد. نوزاد به آب بازی علاقه شدیدی دارد. درب تعدادی ظروف پلاستکی تمیز را سوراخ کرده و داخل ظرفها را پرآب کنید. در هنگام حمام ظرف را به دست کودک داده و از او بخواهید این را وارونه کند. تماشای ریختن آب درون وان حمام برای نوزاد بسیار لذت بخش است.

بازی با وسایل درون حمام

بازی یخ رنگی

تعدادی یخ مکعبی با رنگهای خوراکی درست کنید. روی یک کاغذ سفید بزرگ، کودک را قرار دهید و در مقابل او یخ های رنگی را بگذارید. تماس با یخ ها و احساس سردی آن ها، تماشای ذوب شدن یخ و باقی مانده رنگ ها روی کاغذ برای کودک شگفت انگیزخواهد بود.

ضربه زدن به توپ

این بازی سبب تقویت مهارتهای حرکتی و هماهنگی نوزاد خواهد شد. یک توپ را مقابل پاهای کودک قرار داده و از او بخواهید یا به او کمک کنید تا به توپ ضربه بزند. این بازی، مورد علاقه ای برای او خواهد بود.

بازی با نوزاد از نه ماهگی تا یکسالگی:

جغجغه بازی

غذای انگشتی

در ظروف مختلف، غذاهای انگشتی کودک مانند چوب شور، برش های میوه، بیسکوییت و … را قرار داده و چندتا ظرف خالی نیز در دسترس او بگذارید تا موادغذایی را از ظرفی به ظرف دیگر بریزد. این بازی سبب هماهنگ شدن چشم و دست نوزاد می شود. همچنین کودک علاقه زیادی به چنین بازی هایی دارد.

بازی با اسباب بازی های نرم

در این محدوده سنی با توجه به بالاتر رفتن درک کودک برای او اسباب بازی های نرم مانند عروسک های پولیشی تهیه کنید تا با آن ها بازی کند. قصه ای با لحن کودکانه برایش تعریف کنید به طوری که شخصیت های اصلی قصه عروسک های او باشند.

جعبه بازی

با توجه به این که از نه ماهگی به بعد، قدرت اکتشافی وحرکتی نوزاد بالاتر می رود. بازی با جعبه می تواند برای او مناسب باشد. به این نحو که یک جعبه مقوایی یا پلاستیکی اندازه کودک خود تهیه کنید و به او اجازه دهید به داخل جعبه رفته و از آن خارج شود. البته به یاد داشته باشید در طول مدت این بازی حتما مراقب کودک خود باشید.

بازی جعبه سازی

بازی کشفیات

برای این بازی از طبیعت بهره بگیرید.  برگ، گل، شاخه، صدف، سنگریزه و … را جمع آوری کرده و درون یک جعبه قرار دهید. سپس به کودک اجازه دهید آن ها را لمس کرده و در دست بگیرد در این حین با او در مورد نرمی، سفتی، رنگ و … این اجسام صحبت کنید.

بازی با مواد غذایی  و ظروف

درون کاسه های کوچک مواد غذایی خشک مانند غلات صبحانه، برنج، بیسکوییت های کوچک و.. بریزید. سپس روی زمین پارچه بزرگی برای نشستن خود و نوزادتان پهن کرده و کاسه های مواد عذایی را به همراه چند کاسه خالی کنار کودک قرار دهید. به فرزند خود نشان دهید چطور می توان این مواد را با قاشق به کاسه ها دیگر انتقال داد.

ساختن برج

برای این بازی می توانید از قوطی های خالی شیرخشک یا سرلاک، مکعب های اسباب بازی یا هر جعبه مقوایی و پلاستیکی دیگری استفاده کنید. به کودک اجازه دهید تا آن ها را روی هم قرار داده و یک برج بسازد. بعد از کامل شدن برج اجازه دهید به آن ضربه زده تا فرو بریزد. این کار برای او هیجان و ذوق خاصی به همراه دارد.

بازی با جغجغه

جستجوی درب بطری

چند تا بطری پلاستیکی به همراه درب هایشان را در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید تا درب هر بطری را پیدا کرده و آن ها را ببندد. بعد از کمی تمرین، کودک درب مربوط به هر بطری را پیدا خواهد کرد. در طول بازی مراقب و همراه کودک باشید.

شعر و اهنگ کودکانه

برای کودک خود کتاب بخوانید، اهنگ های کودکانه پخش کنید. شعرهای کودکانه و شاد هم سبب تقویت رشد زبانی کودک می شود و هم مفرح و شادی برانگیز هستند. کودک از خواندن کتاب و شعرهای کودکانه موزیکال بسیار لذت خواهد برد.

سرگرم نمودن نوزاد

قطاربازی

اگر کودک پر تحرکی دارید این بازی جذابیت بیشتری برایش خواهد داشت. به انتهای اسباب بازی هایی که زیرشان چرخ دارد نخ وصل کرده و سر نخ را دست کودک داده تا آن ها را به دنبال خود بکشد.

بازی با تلفن

بازی های تقلیدی لذت بسیاری را برای کودک به همراه دارد. یک تلفن اسباب بازی جذاب که ایمنی کاملی نیز دارد برای او تهیه کنید و اجازه دهید به بازی با آن بپردازد. تایمی از روز را به مکالمه تلفنی با کودک بپردازید.

نکته: متناسب با شناختی که از کودک خود دارید به انجام بازی های مورد علاقه او بپردازید و در طول انجام بازی های مذکور همواره مراقب نوزاد یا کودک خود باشید. همچنین از اسباب بازی های مناسب نوزاد زیر یکسال و وسایلی که ایمنی کاملی دارد برای بازی با فرزند دلبند خود بهره بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو