علت و درمان ریزش مو بعد از زایمان

علت و درمان ریزش مو بعد از زایمان


منبع: اوما

201

1399/4/23

00:42


علت و درمان ریزش مو بعد از زایمان

یک عارضه ناخوشایند که برای بسیاری از مادران اومایی بعد از زایمان پیش می آید، ریزش مو است. در برخی مادران ریزش مو آن قدر شدید است که می ترسند اگر کاری برایش انجام ندهند کل موهایشان بریزد و استرس فراوانی به خاطر آن دارند. اما این ریزش مو به چه علت است؟ تا چه زمانی ادامه دارد؟ و برای درمان آن باید چه کاری انجام دهیم؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا پاسخ همه این سوالات را برایتان توضیح دهیم. 

آیا ریزش مو بعد از زایمان طبیعی است؟

شما در طول دوران بارداری موهای سالم و خوبی خواهید داشت و حتی همه از موهای شما تعریف می کنند. زیرا در این دوران شما بهترین رژِیم غذایی را دارید و سعی می کنید همه مواد غذایی مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. همچنین مرتب اسید فولیک دریافت می کنید که مکملی اساسی برای رشد بهتر موها در خانم ها می باشد.

اما  بعد از زایمان با علائم غیر منتظره زایمان مواجه خواهید شد. یکی از این علائم ریزش مو بعد از زایمان است. زیرا بدن ضعیف شده و مانند قبل نمی تواند همه مواد غذایی را دریافت کند. هر چند اگر باز هم حواستان به رژیم غذایی باشد تا حد زیادی این ریزش کاهش می یابد. همچنین تغییرات هورمونی تاثیر زیادی بر ریزش مو بعد از زایمان دارد. اما اکثر مادران بعد از زایمان و تقریبا 2 تا 3 ماه بعد از تولد فرزند خود دچار ریزش مو می شوند. باید بدانید این ریزش مو کاملا طبیعی بوده و مادران دیگر هم در شرایط شما وجود دارند که دارای ریزش مو هستند پس نگران نباشید. زیرا کاملا قابل درمان و جلوگیری می باشد.

به چه علت بعد از زایمان ریزش مو دارید؟

موهای انسان در دو فاز بر روی سر رشد می کنند. 90 درصد از رشد مو در فاز یک انجام میشود و 10 درصد مابقی رشد به فاز 2 یعنی فاز استراحت منتقل میشود. دو تا سه ماه  طول میکشد که مو از مرحله فاز استراحت خارج شده و بریزد تا موی جدید رشد کند. در طول بارداری چون استروژن افزایش می یابد، تعداد کمتری مو در فاز استراحت باقی می ماند و بنابراین برای رشد مجدد مو زودتر اجازه صادر میشود. اما پس از زایمان به یکباره استروژن کاهش یافته و تعداد زیادی فولیکول مو در مرحله استراحت باقی می مانند و اجازه رشد به فولیکول های جدید داده نمی شود.

بنابراین رویش مجدد موهای تازه دیرتر اتفاق می افتد و شما احساس می کنید بیشتر موهایتان در حال ریزش است و انگار سرتان خالی شده است. همه زنان پس از زایمان دچار ریزش مو شدید نمیشوند اما معمولا همه مادران حداقل مقدار کم آن را تجربه خواهند کرد. معمولا زنانی که موهای بلند دارند ریزش موی بیشتری را نسبت به زنان مو کوتاه تجربه می کنند. بنابراین یکی از راه های موثر برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو کوتاه کردن آن ها می باشد.

 

علت ریزش مو بعد از زایمان چیست؟

راه های درمان ریزش مو بعد از زایمان

بدن شما بعد از زایمان دچار تغییرات هورمونی و فیزیکی زیادی می شود. این تغییرات کم کم و به مرور زمان به حالت اولیه برمیگردد. صبور باشید. در اینجا چند راه حل کار ساز برای جلوگیری و یا کاهش ریزش مو بعد  از زایمان را به شما معرفی خواهیم کرد:

1-نگران نباشید!

تقریبا همه مادران بعد از زایمان این ریزش مو را تجربه خواهند کرد. پس نگران نباشید و بدانید مانند شما زیاد هستند. این ریزش مو شما را کچل نمی کند. نگرانی و استرس باعث افزایش ریزش موی شما می شود. پس صبور باشید و راه های درمان را پیش بگیرید.

 

7 راه درمان در ریزش مو پس از زایمان

2-از کشیدن و سفت کردن مو اجتناب کنید!

از کلیپس و کش سر کمتر استفاده کنید یا در صورت استفاده موهای خود را سفت نبندید و آن را نکشید. زیرا با این کار باعث کشیده شدن مو و فشار به پوست سر می شوید که موها را بیشتر مستعد ریزش می کنند. 

3-مواد مغذی بخورید!

به خاطر بیاورید که چگونه در دوران بارداری مو و پوست سالم و قشنگی داشتید که دلیل آن هم داشتن رژیم غذایی مناسب بود. سبزیجات و مغزها نه تنها سالم هستند بلکه آنتی اکسیدان مورد نیاز برای رشد فولیکول مو را در بدن شما فراهم می کند. گاهی اوقات هم بهتر است از خوردن برخی مواد مثل فست فودها بپرهیزید. در این مقاله به توضیح کامل مواد ممنوعه برای ریزش مو می پردازیم.

4-مکمل دریافت کنید!

گاهی اوقات غذایی که میخورید تمام  ویتامین ها و املاح مورد نیاز  شما را تامین نمیکند. با پزشک خود مشورت کنید و از مکمل های ب کمپلکس، ویتامین سی، ویتامین ای، روی و بیوتین استفاده کنید. این مکمل ها به رشد موی سر شما کمک کرده و مانع از ریزش موی شما می شود. در این مقاله به معرفی نوعی مکمل ترکیبی در درمان ریزش مو پرداخته ایم. 

 

ریزش مو بعد از زایمان

5-عدم استفاده از مواد شیمیایی مختلف

اگر شما هر روز یا یک روز در میان حمام می روید. مواظب باشید از شامپوهایی با مواد شیمیایی مختلف استفاده نکنید. از شامپویی استفاده کنید که مطمئن هستید موهای شما را ضعیف تر و شکننده تر نمی کند و برای جنس موهای شما مناسب است. حتی الامکان از شامپوهای گیاهی استفاده کنید. همچنین یادتان باشد از سشوار و یا اتو مو بیش از حد استفاده نکنید.

6-شانه زدن زیاد ممنوع!

بصورت مکرر موهای خود را شانه نکنید. شانه کردن زیاد مو باعث ریزش موی بیشتر میشود. از شانه هایی با دندانه های پهن و با فاصله و ترجیحا چوبی استفاده کنید. موهای خود را هنگام شانه زدن کمی خیس کنید اما نه به اندازه ای که موهای شما بهم بپیچد و شما را نسبت به باز کردن آن نگران کند.

7-موهای بلند خود را کوتاه کنید!

وقتی نوزاد شما متولد شد دیگر مانند سابق وقت ندارید به موهای خود برسید. به آرایشگاه بروید و کمی موهایتان را کوتاه کنید. کوتاه کردن مو علاوه بر راحتی بیشتر باعث کاهش ریزش موی شما نیز می شود.

پیام اومایی: در آخر امیدواریم از این مقاله بهره مند شده باشید و پیشنهاد میکنم برای اطلاعات بیشتر مقاله " برای ریزش مو چه باید کرد" را نیز در مجله علمی اوما مطالعه کنید. نگران نباشید. با صبوری این دوران هم سپری میشود. شما الان یک فرزند تازه متولد شده دارید پس خوشحال باشید. از نکات گفته شده در این مقاله حتما استفاده کنید. امید است که درصدی از نگرانی های شما کاسته شود. باشما خواهیم ماند...

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو