با کاربرد و خواص عسل بیشتر آشنا شوید

منبع: کولاک

73

1398/4/14

15:45


مجله اینترنتی کولاک ، ترجمه: هادی زمانی

وقتی که نامی از  خوراکی های شیرین طبیعی به میان می آید، قطعا اولین چیزی که به ذهن خطور می کند عسل است. این مایع شیرین توسط زنبورها از شهد گل ساخته می شود. عسل ارگانیک از کندوها توسط زنبور عسل جمع آوری می شود. در این مطلب سعی داریم میزان اندکی از فواید بی شمار این ماده لذیذ را برای شما بیان کنیم.

عسل یک شیرین کننده خوشمزه و طبیعی است که بسیاری از ما در شیر، آب، چای، آب لیمو یا به سادگی به همراه نان آن را به عنوان یک صبحانه کامل ترجیح می دهیم.

عسل ها منبع غنی از قندهای طبیعی، حاوی آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهاست که برای سلامت مفید هستند. خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده آن به نابودی آلودگی های باکتری و قارچی کمک می کند.

مواد معدنی موجود در عسل عبارت است از:

نیاسین، ویتامین های سی و ب ۱۲ کلسیم، آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم

با نگاهی به مشخصات ارزش غذایی عسل، اشتباه نخواهد بود که بگوییم عسل پاسخ طبیعت به بسیاری از مشکلات سلامتی است. به همین دلیل عسل در میان متخصصان تغذیه و متخصصین زیبایی مورد علاقه بوده است.

در واقع، عسل برای چندین قرن بخش مهمی از شیوه زندگی ما و مخصوصا مراقبت از سلامتی ما باقی مانده است.

البته عسل خام می تواند باکتری های مضر را با خود حمل کند که ممکن است باعث بوتولیسم شود که برای نوزادان خطرناک است. هرگز نباید نوزادان زیر ۱ سال عسل خام مصرف  کنند.

علائم بوتولیسم در بزرگسالان مشابه مسمومیت غذایی هستند، از جمله تهوع، استفراغ و تب. در صورت بروز هر یک از این علائم پس از خوردن عسل خام، با پزشک خود مشورت کنید.

چند مورد از استفاده عسل در درمان خانگی

زخم را درمان می کند

زخم های کوچک، چرکی، سایشی و برش پوست در زندگی روزمره رایج است. حالا، هنگامی که شما نیاز به درمان یک زخم یا برش جزئی دارید، فقط عسل را روی محل زخم بکشید.

عسل به عنوان یک آنتی سپتیک طبیعی کار می کند و دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند زخم ها را از بین ببرد و باعث بهبودی و همچنین کاهش درد و اندازه زخم شود..

یک مطالعه ۲۰۱۱ در مجله علمی جهانی نشان داد، استفاده از عسل برای بهبود ز بسیار مفید است، زیرا رشد بافت را تحریک می کند. همچنین با توجه به محتوای آنتی اکسیدان و پراکسید هیدروژن  خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

 

برای تسهیل در درمان زخم با عسل به سادگی یک لایه عسل خالص را در محل زخم قرار دهید. در صورت لزوم با استفاده از گاز و باند آن را پوشش دهید. چند بار در روز آن را جایگزین کنید.

درد ناشی از سوختگی را کاهش می دهد

بسیاری از ما سوختگی های جزئی را تجربه می کنیم اما اگر مقداری عسل در خانه داریم دیگر نباید نگران باشیم.

عسل خام می تواند پوست را ترمیم و بهبود دهد و خواص ضد باکتری طبیعی آن به طور موثر از عفونت جلوگیری می کند.

مطالعات منتشر شده در مجله جراحی زیبایی و پوستی در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد که پانسمان عسل، زخم های بیماران سوختگی را در زمان کمتری استریل می کند، بهبود می بخشد و نتایج بهتری را از نظر درمان زخم های هیپرتروفیک و پوسیدگی پس از سوزش ایجاد می کند.

بلافاصله پس از سوختگی، محل آن را با آب سرد کنید.

روی محل سوختگی را آغشته به عسل کنید.

ناحیه آسیب دیده را به راحتی با یک باند یا گاز استریل پوشش دهید.

تا زمانی که زخم بهبود یابد، این کار را روزانه تکرار کنید.

درمان گلو درد و سرفه

وقتی گلودرد یا سرفه دارید، به داروهای بدون نسخه نیاز ندارید. یک قاشق غذاخوری عسل می تواند به شما کمک کند. حتی سازمان بهداشت جهانی و آکادمی آمریکایی کودکان نیز توصیه می کنند که عسل به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه است.

عسل به عنوان سرکوب کننده سرفه کار می کند. این نیز کمک می کند تا مجاری منتهی به دهان خود را پاک کنید و گلویتان را تسکین دهید.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ در مجله پزشکی منتشر شده نشان داد که مصرف ۲٫۵ میلی لیتر عسل قبل از خواب اثرات مخرب بیشتری بر سرفه های ناشی از عفونت های تنفسی فوقانی دارد.

همچنین، یک مطالعه ۲۰۱۳ منتشر شده در گزارشات کودکان توصیه می کند عسل با اثر موضعی برای درمان طبیع یسرفه در کودکان بسیار مفید است.

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۴ در پزشکی خانواده ای کانادایی منتشر شد، نشان داد که مصرف ۲٫۵ میلی لیترعسل قبل از خواب برای بهبود کودکان بالای یک ساله که سرفه دارند تاثیر بسیار بالایی دارد.

شما می توانید از عسل به روش های مختلف برای درمان سرفه و گلو درد استفاده کنید

یک فنجان شیر گرم یا چای گیاهی تسکین دهنده با یک قاشق عسل دو بار در روز بخورید تا گلو درد خود را تسکین دهید.

۲ قاشق چای خوری عسل را ۳۰ دقیقه قبل از خواب مصرف کنید تا از سرفه کمتر و خواب بهتر در شب لذت ببرید.

منبع:

top10homeremedies

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو