بهترین دارو برای درمان میگرن چیست؟ | این سه دارو در حملات میگرنی تاثیر دارند

1

1402/10/24

14:12


بهترین دارو برای درمان میگرن چیست؟ | این سه دارو در حملات میگرنی تاثیر دارند

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

میگرن بیش از یک سردرد صرف است. این بیماری اغلب با علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و افزایش حساسیت به نور و صدا همراه است. میگرن مزمن می‌تواند ناتوان کننده باشد و اغلب افراد، به ویژه زنان را از مشارکت کامل در زندگی حرفه‌ای خود باز دارد.

به گزارش ایسنا، صولاً زمان زیادی طول می‌کشد تا بیماران میگرنی راهی برای بهبود بیماری خود پیدا کنند. از این‌رو، محققان مرکز نروژی تحقیقات سردرد (NorHead) بر اساس داده‌های بدست آمده، مطالعاتی را انجام دادند تا مشخص شود کدام دارو‌ها از ابتلا به میگرن در میان مردم نروژ جلوگیری می‌کنند.

سه دارو تاثیر بهتری نسبت به دارو‌های انتخابی اول داشتند

در این مطالعه، پژوهشگران اطلاعاتی را در خصوص مصرف دارو‌های میگرن پیش و بعد از شروع درمان پیشگیرانه اندازه‌گیری و ثبت کردند و متوجه شدند که افراد مبتلا به میگرن چه مدت از درمان‌های پیشگیرانه مختلف استفاده می‌کردند. در مجموع، بیش از ۱۰۰ هزار بیمار مبتلا به میگرن در این مطالعه حضور داشتند.

به عنوان یک قاعده، اغلب مسدودکننده‌های بتا یا بتا بلاکر‌ها (beta-blockers) به‌عنوان اولین انتخاب برای جلوگیری از حملات میگرنی استفاده می‌شوند، اما به تازگی محققان دریافتند که در مقایسه با بتا بلاکرها، سه دارو اثرات پیشگیرانه بهتری در درمان میگرن دارند، این سه دارو عبارتند از: مهارکننده‌های CGRP، آمی تریپتیلین (amitriptyline) و سیمواستاتین (simvastatin).

پروفسور Marte-Helen Bjørk می‌گوید: «دو داروی آخر، یعنی آمی تریپتیلین و سیمواستاتین دارو‌هایی هستند که به ترتیب برای افسردگی، درد‌های مزمن و کلسترول بالا استفاده می‌شوند، در حالی که مهارکننده‌های CGRP به طور خاص برای میگرن مزمن تولید و استفاده می‌شوند.»

به طور کلی، تحقیقات جدید با تجزیه و تحلیل بیش از ۱۰۰ هزار نفر از افراد مبتلا به میگرن نشان می‌دهد که مهارکننده‌های CGRP، آمی تریپتیلین و سیمواستاتین در پیشگیری از میگرن مؤثرتر از بتابلوکر‌های سنتی هستند. این کشف می‌تواند منجر به درمان‌های مقرون به صرفه‌تری شود و علاوه بر این می‌تواند بر هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی تأثیر بگذارد.

مهارکننده‌های CGRP نسبت به سایر دارو‌ها گران‌تر هستند، به طوری‌که در سال ۲۰۲۱ بازپرداخت آن‌ها بالغ بر ۵۰۰ میلیون کرون نروژ (بدون احتساب تخفیف‌های ارائه شده توسط شرکت‌های داروسازی) بوده است.

پروفسور Marte-Helen Bjørk همچنین بیان می‌کند: تحلیل‌ها نوین نشان می‌دهند که برخی دارو‌های ثابت و ارزان‌تر می‌توانند اثر درمانی مشابهی با دارو‌های گران‌تر داشته باشند که این امر ممکن است برای گروه بیماران و نیز از نظر مراقبت‌های بهداشتی اهمیت زیادی داشته باشد.

در حال حاضر، پژوهشگران در NorHead کار بر روی یک مطالعه بالینی مهم را برای اندازه گیری اثر دارو‌های کاهش دهنده کلسترول به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر میگرن مزمن و اپیزودیک آغاز کرده‌اند.

نتایج این پژوهش به تازگی در مجله European Journal of Neurology منتشر شده است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو