خواص چای کوهی | 25 خاصیت مهم و مضرات چای کوهی برای سلامت

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/14

16:05


چای کوهی گیاهی است که طبع خشک و گرمی دارد و دارای خواص دارویی بی نظیری است. چای کوهی به نام های دیگری مانند توکلیجه و کلکنه نیز شناخته می …

خواص چای کوهی | 25 خاصیت مهم و مضرات چای کوهی برای سلامت

چای کوهی گیاهی است که طبع خشک و گرمی دارد و دارای خواص دارویی بی نظیری است. چای کوهی به نام های دیگری مانند توکلیجه و کلکنه نیز شناخته می شود. این نوشیدنی گیاهی ریشه در تاریخ و فرهنگ یونان دارد و از زمان یونان باستان تا کنون، خواص درمانی فراوان آن مورد تایید پزشکان و متخصصان قرار گرفته است.

چای کوهی بسیار خوش عطر و خوشمزه است و طعم آن مانند ترکیب بابونه، نعناع و لیمو است. ترکیبات شیمیایی مختلفی مانند تانن، هاپیرین، اسید نیکوتینیک و هایپرسین در چای کوهی وجود دارد. در این مطلب به بررسی خواص چای کوهی به طور جامع می پردازیم. با ما همراه باشید.

چای کوهی چیست؟

چای کوهی با نام علمی Stachys lavandulifolia بیشتر در مناطق کوهستانی و در میان مزارع رشد می کند. ارتفاع این گیاه 20 تا 25 سانتی متر رشد می کند و عرض آن به حدود 38 سانتی متر می رسد. این گیاه به اسم های مختلفی مانند چای پشمی، چای کوهی، سنبله‌ی زیبا، کرک گربه، چای چوپان، توکلیجه، گل کوفته، گل کوو، کُلکِنَه و پپوک شناخته می شود. گل های چای کوهی به رنگ قرمز ارغوانی و صورتی و گاهی سفید هستند و برگ های آن بیضی شکل و دندانه دار هستند.

خواص چای کوهی

خواص چای کوهی | 25 خاصیت مهم و مضرات چای کوهی برای سلامت

چای کوهی فواید زیادی برای بدن دارد و با تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به درمان سرماخوردگی، برونشیت، سوزش معده، استرس و بسیاری از بیماری ها کمک کند. در ادامه به طور کامل خواص چای کوهی را بررسی خواهیم کرد.

خواص چای کوهی برای سلامت دستگاه گوارش

چای کوهی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنولی طبیعی است که خاصیت ضد التهابی دارند. مصرف این چای با کاهش التهابات معده و روده، باعث بهبود علائم ناراحتی های گوارشی می شود.

افرادی که مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده دارند، می توانند از خواص درمانی چای کوهی استفاده کنند. همچنین چای کوهی در درمان مشکلات معده مانند نفخ، زخم معده و معده درد بسیار موثر است و باعث سلامتی و عملکرد صحیح دستگاه گوارش خواهد شد.

چای کوهی برای درمان افسردگی

یکی از فواید چای کوهی این است که برای درمان افسردگی بسیار موثر است. ترکیبات موجود در چای کوهی دارای نوعی سروتونین است و به عنوان یک داروی ضد افسردگی عمل می کند. آنزیم های موجود در گیاه چای کوهی موجب شادی می شود و ناراحتی و افسردگی را از ذهن دور می کند.

مطلب مشابه: خواص کینوا برای لاغری و سلامتی؛ فواید بی نظیر این دانه گیاهی برای بدن

چای کوهی برای آرامش و سلامت روان

آنتی اکسیدان ها و فیتونوترینت های موجود در چای کوهی می تواند به کاهش استرس، فشار، تنش و بی قراری کمک کند و خلق و خوی شما را بهبود بخشد. عطر و طعم بی نظیر این دمنوش نیز بسیار آرامش بخش است.

اگر دچار استرس هستید با مصرف این چای می توانید به سلامت اعصاب و روان خود کمک کنید و کیفیت خواب خود را بهبود دهید. بنابراین روزی یک فنجان از این دمنوش خوشمزه و سالم را میل کنید تا ذهن خود را آرام کنید.

درمان عفونت های ادراری

عفونت ادراری یکی از شایع ترین بیماری ها در خانم ها است و به عقیده متخصصان، استفاده از دمنوش چای کوهی به درمان این بیماری کمک می کند. تحقیقات متخصصان اورولوژی در آمریکا نشان می دهد که گیاه چای کوهی به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده، یکی از موثرترین دارو ها برای درمان عفونت ادراری محسوب می شود.

کاهش درد و التهاب

چای کوهی در کاهش و درمان درد و التهاب بدن بسیار موثر می باشد. خاصیت ضد التهابی موجود در چای کوهی به درمان رماتیسم مفصلی و پیشگیری و کاهش دردهای ناحیه گردن، کمر و ستون فقرات کمک زیادی می کند.

چای کوهی برای فشار خون

چای کوهی دارای ترکیباتی است که می تواند موجب رگ گشایی و کاهش و کنترل فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا شود. علاوه بر آن، این چای حاوی آنتی اکسیدان است و از انسداد عروق خونی و شریان ها جلوگیری می کند.

نوشیدن چای کوهی باعث کاهش فشار خون و کلسترول مضر خون می شود و با کاهش فشار وارد بر دیواره های عروق، مانع از بروز آسیب های ناشی از فشار خون بالا می شود و در نتیجه خطر بروز بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

افرادی که فشار خون آن ها در نوسان است و به هر دلیلی فشار خون آن ها کاهش یا افزایش آنی دارد، مصرف مقدار مناسبی از چای کوهی می تواند برای ثابت نگه داشتن فشار خون آن ها بسیار مفید باشد. البته افرادی که کاهش فشار خون دائمی دارند باید از مصرف چای کوهی خودداری کنند.

چای کوهی برای درمان میگرن

میگرن یکی از مشکلات شایع است که می تواند در طی ساعت های خاصی از روز اتفاق بیفتد. سردرد میگرنی بسیار ناخوشایند است و ممکن است فرد را از انجام فعالیت های روزمره اش باز دارد.

خاصیت آرام بخش و عطر خوش چای کوهی به بهبود سردردهای شدید مانند سردردهای میگرنی کمک زیادی می کند به همین دلیل توصیه می شود که برای درمان میگرن از این چای استفاده کنید.

خواص چای کوهی برای پوست

در زمان قدیم مردم از برگ های چای کوهی برای درمان زخم ها و التهاب های خود استفاده می کردند. چای کوهی یکی از بهترین گیاهان دارویی است که خواص زیادی برای سلامت پوست دارد. طی تحقیقات انجام شده بر روی ترکیبات این گیاه، محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره چای کوهی برای درمان زخم ها و مشکلات پوستی ناشی از التهاب بسیار مفید می باشد.

خاصیت ضد باکتریایی چای کوهی باعث می شود تا علاوه بر درمان التهاب و خارش پوست، بتواند از گسترش عفونت در زخم ها جلوگیری کند و به بهبودی سریع آن ها کمک کند.

مطلب مشابه: خواص دانه چیا و 14 تاثیر مفید آن بر سلامت بدن و لاغری

خواص چای کوهی برای آلزایمر

شاید برایتان جالب باشد اما یکی از مهم ترین خواص چای کوهی، قابلیت آن در مبارزه با زوال مغز می باشد. مطالعات نشان می دهد که عصاره های چای کوهی می تواند از بیماری آلزایمر و همچنین زوال عقل جلوگیری کند و به تقویت حافظه کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف چای کوهی فواید زیادی برای بدن دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. چای کوهی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند پلی فنول است که می تواند با هر نوع التهابی در بدن مقابله کند و سرماخوردگی ها، ویروس ها، آلرژی ها و حتی اختلالات سینوسی را درمان کند. همچنین چای کوهی می تواند از سردرد و خستگی جلوگیری کند. بنابراین با مصرف چای کوهی به طور منظم، می توانید به سلامت بدن خود کمک کنید.

لاغری و کاهش وزن

خواص چای کوهی | 25 خاصیت مهم و مضرات چای کوهی برای سلامت

چای کوهی برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید است. بر اساس طب سنتی، برخی از افراد به خاطر داشتن مزاج سرد و بلغمی اضافه وزن پیدا می کنند و چاق می شوند. چای کوهی با داشتن طبع گرم و خشک، می تواند چاقی ناشی از بلغمی بودن بدن را از بین ببرد.

چای کوهی با از بین بردن علت اصلی اضافه وزن در این افراد یعنی سردی مزاج و انباشتگی بلغم، باعث کاهش وزن می شود. این گیاه با برقراری تعادل در سیستم بدن، فرآیند هضم و جذب غذا را بهبود می بخشد و اضافه وزن را کاهش می دهد.

چای کوهی برای کلیه

چای کوهی باعث افزایش میزان ادرار می شود. این امر می تواند به سلامت کلیه ها و از بین بردن عفونت های مربوط به کلیه کمک کند. بر این اساس، چای کوهی یک دمنوش مناسب برای افرادی است که از سنگ کلیه رنج می برند.

فواید چای کوهی برای بهبود خواب

افرادی که دچار بی خوابی یا خواب نامنظم هستند می توانند برای رفع این مشکل، قبل از خواب از چای کوهی استفاده کنند. چای کوهی دارای خاصیت آرامش بخشی است و به بهبود اختلالات خواب کمک زیادی می کند.

چای کوهی برای تنظیم چرخه قاعدگی

چای کوهی قاعده آور است. به این معنا که این چای می تواند مقدار خونریزی و چرخه قاعدگی را در خانم ها تنظیم و کنترل کند. همچنین چون طبع گرمی دارد و ضد درد است، به کاهش درد دوران قاعدگی نیز بسیار کمک می کند.

اگر دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) یا سیکل های نامنظم در دوران قاعدگی هستید، مصرف این چای برای شما بسیار مناسب است چون چای کوهی به اندازه مدروکسی پروژسترون در خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر می باشد.

تقویت قوای جنسی آقایان

گیاه چای کوهی بر سلامت جنسی مردان تاثیر دارد و مصرف آن باعث افزایش تولید اسپرم و بهبود کیفیت آن در مردان می شود. علاوه بر آن، چای کوهی سیستم ایمنی بدن مردان را تقویت می کند و باعث تقویت قوای جنسی آن ها می شود. همچنین چای کوهی از راه تقویت سیستم ایمنی و افزایش انرژی، سلامت جسمانی مردان را هم بهبود می بخشد.

چای کوهی و پوکی استخوان

یکی دیگر از فواید گیاه چای کوهی این است که می تواند برای تراکم استخوان ها مفید باشد. بنابراین افرادی که دچار پوکی استخوان هستند می توانند برای درمان این مشکل چای کوهی را بنوشند.

فواید چای کوهی برای ریه

مصرف چای کوهی یکی از بهترین درمان ها برای انواع بیماری های تنفسی مانند ذات الریه، برونشیت، آسم و سرماخوردگی است. چای کوهی به دلیل داشتن خاصیت خلط آوری قوی، باعث تسکین گلودرد، سرفه و عطسه و تسهیل دفع موکوس و ترشحات انباشته شده در مجاری تنفسی می شود. این امر به عنوان یک مکانیسم طبیعی دفاعی، منجر به حذف عوامل عفونی و التهاب زا دستگاه تنفس می شود. همچنین چای کوهی در درمان سینوزیت هم مفید می باشد.

چای کوهی برای درمان سرطان

با استفاده از عصاره چای کوهی می توان رشد سلول های بدخیم سرطان دهانه رحم را تا 50 درصد کاهش داد. متخصصان با آزمایش ترکیبات مختلف از این گیاه به این نتیجه رسیدند که دو ترکیب پامی فرین E و متوکسی‌ساکورانتین ۶ نسبت به ترکیبات دیگر اثر بیشتری دارند.

در ایتالیا مطالعه ای روی اثر اسانس چای کوهی در سرطان سینه، روده بزرگ و ملائومای انسان انجام داده اند که نتایج خوبی به همراه داشت. آن ها متوجه شدند که جای کوهی توانسته به مقدار زیادی مانع تکثیر سلول های سرطانی شود.

عوارض و مضرات چای کوهی

چای کوهی با تمام خواصی که دارد، ممکن است دارای مضراتی هم باشد. چای کوهی برای برخی از افراد می تواند عوارض جانبی داشته باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • افرادی که دچار بیماری های خاص هستند یا داروهای خاصی مصرف می کنند، قبل از مصرف چای کوهی باید با پزشک خود مشورت کنند.
  • افرادی که دارای مشکلات کبدی هستند نباید از چای کوهی استفاده کنند. تحقیقات نشان داده است که عصاره چای کوهی دارای نوعی سم کلیوی است که برای بیماران کبدی کلستاتیک مضر می باشد.
  • خانم های باردار و شیرده باید از مصرف چای کوهی خودداری کنند چون ممکن است باعث سقط جنین یا ایجاد مشکلاتی در شیردهی آن ها شود.
  • افراد دارای مزاج گرم نباید چای کوهی مصرف کنند چون ممکن است باعث خونریزی ادراری در آن ها شود.
  • چای کوهی اشتها آور است، به همین دلیل می تواند باعث چاقی شود. بنابراین بهتر است افرادی که اضافه وزن دارند آن را مصرف نکنند. البته برای افرادی که به دنبال اضافه وزن هستند می تواند موثر باشد.

طبع چای کوهی

چای کوهی گیاهی است که طبعی گرم و خشک دارد. این گیاه باعث ایجاد حرارت در بدن می شود و به تنظیم رطوبت بدن کمک می کند. همچنین در درمان بیماری هایی که به دلیل مزاج سرد یا رطوبت زیاد در بدن ایجاده شده اند بسیار موثر می باشد. توجه داشته باشید که مصرف این گیاه برای افراد گرم مزاج بسیار مضر است و ممکن است باعث ایجاد خون در ادرار آن ها شود.

نحوه مصرف چای کوهی

شما می توانید از تمام قسمت های گیاه چای کوهی که شامل گل، ساقه و برگ است برای تهیه دمنوش آن استفاده کنید. برای درست کردن دمنوش چای کوهی، مقداری از گل آن را همراه برگ ها در آب جوش بریزید. سپس صبر کنید تا چای حدود 5 تا 10 دقیقه دم بکشد و بعد از آن می توانید این دمنوش را به تنها و یا همراه با کمی عسل میل کنید.

متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که یک یا دو گرم از این گیاه را به سه قسمت تقسیم کنید و در طول روز میل کنید. این گیاه تا 6 ماه بعد از چیدن خواص خود را دارد و می توان از آن استفاده کرد. توجه داشته باشید که مصرف بیش از یک یا دو گرم از چای کوهی در طول روز ممکن است باعث ایجاد ناراحتی های معده و سوء هاضمه شود.

مطلب مشابه: خواص شگفت انگیز تخم کتان؛ 10 خاصیت تم کتان و مضرات استفاده از آن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو