خواص سیب سبز؛ 30 خاصیت بی نظیر سیب سبز از تقویت معده تا تقویت بینایی

خواص سیب سبز؛ 30 خاصیت بی نظیر سیب سبز از تقویت معده تا تقویت بینایی


منبع: روزانه

2

1402/7/26

15:02


سیب، یکی از بهترین و مفیدترین میوه هایی است که در حفظ سلامت بدن انسان نقش موثری دارد. این میوه انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها، سیب سبز می باشد. در ساختار سیب سبز، مواد معدنی فراوانی چون ویتامین، پروتئین، آنتی اکسیدان و فیبر به کار رفته اند؛ به همین دلیل مصرف آن […]

سیب، یکی از بهترین و مفیدترین میوه هایی است که در حفظ سلامت بدن انسان نقش موثری دارد. این میوه انواع مختلفی دارد که یکی از آن ها، سیب سبز می باشد. در ساختار سیب سبز، مواد معدنی فراوانی چون ویتامین، پروتئین، آنتی اکسیدان و فیبر به کار رفته اند؛ به همین دلیل مصرف آن می تواند برای پیشگیری از بیماری های مختلف، درمان مشکلات گوارشی، پاکسازی بدن، درمان جوش و از بین بردن شوره سر موثر باشد. بر اساس طبقه بندی طبع میوه ها در طب سنتی، می توان گفت که طبع سیب های شیرین گرم و طبع سیب های سبز، سرد و خشک است. از این رو مصرف سیب سبز برای افراد صفراوی بسیار مفید و سودمند است.

افرادی که طبع آن ها سرد است، بهتر است که از سیب های قرمز و زرد که معمولا شیرین تر هستند، استفاده کنند. سیب سبز، خاصیت قابض دارند و مصرف آن می تواند به درمان اسهال و استفراغ، کمک قابل توجهی نماید. همچنین حالت تهوع ناشی از گرمازدگی با مصرف این سیب ها بهبود پیدا می کند. در طب سنتی از سیب سبز برای درمان اسهال، تهوع، تب و تقویت معده استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهمترین خواص سیب سبز آشنا کنیم و نقش موثری که این میوه در سلامت بدن انسان ایفا می کند را به طور کامل توضیح دهیم، با ما همراه باشید:

مهمترین خواص سیب سبز

بیشتر افراد تصور می کنند که سیب سبز باعث لاغری و کاهش وزن می شود، در صورتی که این میوه شگفت انگیز خواص بسیار زیاد دیگری نیز دارد. هر چند کالری موجود در سیب سبز در مقایسه با سیب های قرمز و زرد کمتر می باشد اما ویتامین ها و املاح این میوه و در کل ارزش غذایی آن، با ارقام دیگر سیب ها برابری می کند. در ادامه شما را با برخی از مهمترین خواص و مزایای سیب سبز، آشنا خواهیم کرد:

تقویت معده

یکی از مهمترین خواص سیب سبز، تقویت معده می باشد؛ به طوری که از سوء هاضمه جلوگیری کرده و سبب گوارش بهتر می شود. سیب مواد قلیایی فراوانی دارد که با حل شدن اسید اوریک، به متعادل سازی میزان ترشحات معده کمک قابل توجهی می کند؛ به همین دلیل خوردن این میوه می تواند نقش مهم و موثری در تقویت معده ایجاد کند.

درمان اسهال

خوردن میوه سیب سبز یا گرفتن آب آن، می تواند نقش موثری در درمان اسهال داشته باشد. برای درمان استفراغ و اسهال در کودکان، می توانید این میوه را رنده کرده و به کودکان خود دهید. فیبر موجود در سیب سبز، باعث تحرک آزاد روده ها می شود و در سلامت و پاکسازی روده ، نقش موثری دارد.

جلوگیری از دیابت

سیب سبز یک میوه پر خاصیت و مفید برای افرادی است که قند بالایی دارند. از آن جایی که این میوه از نظر قندی، بسیار فقیر است، به همین دلیل افراد دیابتی به راحتی می توانند از آن تغذیه کنند. همچنین سیب سبز در مقایسه با انواع سیب های دیگر، فیبر بیشتری دارد و باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو می شود.

خواص سیب سبز؛ 30 خاصیت بی نظیر سیب سبز از تقویت معده تا تقویت بینایی

جلوگیری از آلزایمر

سیب های سبز، حاوی مقادیر بالایی از فسفر هستند؛ به همین دلیل برای تقویت اعصاب مفید می باشند و باعث جلوگیری از اختلالات عصبی می شوند. از آب این میوه می توان به عنوان معجون معجزه آسایی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر استفاده کرد. از این رو نوشیدن آب سیب سبز در سنین پیری، مانع از پیری مغز و زوال عقل می شود.

لاغری و کاهش وزن

یکی از شناخته ترین خواص سیب سبز، کمک به لاغری و کاهش وزن است. سیب های سبز غنی از فیبر هستند و دارای مقادیر اندکی از قند، چربی و سدیم می باشند؛ از این رو این میوه یک میان وعده سیر کننده محسوب می شود که احساس گرسنگی را در فرد کاهش می دهد. فیبر موجود در سیب، با ایجاد ماده ژله ای و جذب آب درون روده، باعث کم شدن اشتها و احساس سیری می گردد. افرادی که اضافه وزن دارند و به دنبال راهی برای لاغری یا متعادل نگه داشتن وزن خود هستند، می توانند در رژیم غذایی خود، از این سیب سبز به صورت روزانه استفاده کنند؛ زیرا این سیب ها چربی بسیار کمی دارند و با افزایش سوخت و ساز بدن، باعث لاغری و کاهش وزن می شوند. برای این منظور باید در روز یک عدد سیب سبز، به صورت ناشتا میل شود.

تقویت بینایی

سیب های سبز سرشار از ویتامین های مختلف از جمله ویتامین A هستند. همان طور که می دانید این ویتامین در سلامت چشم ها و تقویت و بهبود بینایی، نقش موثری دارد. با خوردن آب این میوه، ویتامین A مورد نیاز برای تقویت و سلامتی چشم ها تامین می شود و از بروز بیماری های مختلف چشم، جلوگیری می شود.

مطلب مشابه: خواص میوه به؛ میوه به و خواص درمانی و مضرات آن

جلوگیری از لخته شدن خون

در ساختار سیب سبز، مواد مغذی فراوانی از جمله روتین به کار رفته است که باعث جلوگیری از ایجاد لخته های خون می شود. در واقع روتین، کارکرد آنزیم هایی را که باعث ایجاد لخته خون می شوند را متوقف می کند. طبق گفته محققان، مصرف سیب سبز می تواند خطر ابتلا به سکته را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

کنترل خونریزی و بهبود زخم

سیب سبز و آب آن سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی فراوان هستند. یکی دیگر از ویتامین هایی که در ساختار سیب سبز به کار رفته است، ویتامین K است که مصرف آن باعث بهبودی و ترمیم زخم ها می شود. خانم هایی که در دوران قاعدگی خود، دچار خونریزی شدید می شوند، می توانند با مصرف آب سیب سبز، شدت خونریزی خود را کنترل کنند.

پاکسازی بدن

همان طور که گفتیم سیب سبز و آب آن، سرشار از فیبر می باشند. فیبر می تواند اعضای مختلف بدن را مانند کلیه، کبد و سیستم گوارش از سموم مختلف و مواد زائد، پاکسازی کند. علاوه بر این مصرف فیبر، باعث درمان بیماری گوارشی مختلف از جمله یبوست می شود و همچنین خطر ابتلا به سرطان روده را کمتر می کند.

بهبود متابولیسم

آب سیب سبز دارای املاح و مواد معدنی مختلفی چون پتاسیم، آهن، منگنز و مس است. این مواد معدنی برای حفظ سلامت بدن، بسیار مهم و ضروری هستند. وجود آهن در سیب سبز، به جذب بهتر اکسیژن کمک می کند؛ همین امر باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن و در نتیجه بهبود متابولیسم می شود.

مفید برای پوست

سیب های سبز، سرشار از ویتامین های مورد نیاز بدن و آنتی اکسیدان ها هستند؛ به همین دلیل، این میوه خواص بی نظیری در حفظ سلامت پوست دارد. آب سیب سبز حاوی فنول است که از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس جلوگیری می کند و باعث شادابی و طراوت پوست صورت می شود. همچین این میوه با مرطوب نگه داشتن پوست، آن را هیدراته و آبرسانی می کند.

سلامت ریه

از سیب سبز می توان به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های ریوی مختلف مانند آسم و همچنین جلوگیری از تورم ریه استفاده کرد. طبق پژوهش های انجام شده، استفاده مستمر و مداوم از آب میوه سیب سبز، می تواند خطر ابتلا به آسم را تا 23 درصد کاهش داده و به سلامت بیشتر ریه ها کمک نماید.

درمان نقرس

همان طور که گفتیم آب سیب سبز حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان می باشد که می تواند از ابتلا به بیماری نقرس و سایر بیماری های التهابی دیگر جلوگیری کند. مصرف این سیب ها به افرادی که دچار نقرس، رماتیسم و درد مفاصل شده اند، توصیه می شود. در واقع سیب سبز می تواند دردهای ناشی از این بیماری ها را تا حد زیادی، کاهش دهد.

سم زدایی بدن

از دیگر خواص و فواید سیب سبز، نقشی است که در سم زدایی بدن دارد. آب این میوه به دلیل فیبر فراوانی که دارد، می تواند کلیه، کبد و سیستم گوارش را از سموم مختلف، پاکسازی کند. همچنین مصرف سیب سبز، باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.

بهبود سلامت کبد

یکی دیگر از فواید سیب سبز، بهبود سلامت کبد می باشد. در واقع این میوه، به دلیل آنتی اکسیدان های فراوانی که در ساختار خود دارد، از کبد در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. آب سیب سبز نیز در سلامت کبد، نقش موثری دارد و با پاکسازی کبد از سموم مختلف، باعث بهبود عملکرد آن می شود.

جلوگیری از آسم

خوردن سیب سبز به صورت مداوم، می تواند از ابتلا به انواع بیماری های تنفسی مختلف مانند آسم، جلوگیری کند. به گفته محققان، سیب سبز به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از فلاوونوئیدها می تواند خطر ابتلا به بیماری آسم را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همچنین مصرف سیب سبز، به جلوگیری از سرطان ریه نیز کمک می کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

سیب سبز به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از فیبر در ساختار خود، به گوارش و هضم غذا کمک قابل توجهی می کند و باعث جلوگیری از ناراحتی های گوارشی و سوء هاضمه می گردد. همچنین این میوه اشتها آور است و به افرادی که کم غذا هستند کمک می کند تا بتوانند اشتهای از دست رفته خود را بازگردانند.

حاوی مواد معدنی مختلف

سیب سبز حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی مانند منیزیم، فسفر، آهن و کلسیم می باشد. همچنین این میوه حاوی یک ماده مغذی موثر به نام کاروتن است. آب سیب سبز می تواند مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند و به سلامتی، تندرستی و بالا بردن ایمنی بدن، کمک نماید.

کمک به سلامت دندان و استخوان

همان طور که گفتیم سیب سبز حاوی ویتامین های مختلفی از جمله کلسیم است. این میوه به دلیل مقادیر بالای کلسیمی که در ساختار خود دارد، برای سلامت دندان و استخوان ها بسیار مفید و موثر است؛ به همین دلیل به سیب سبز، مسواک طبیعی نیز گفته می شود. اگر این میوه با پوست میل شود، باعث استحکام و سلامت بیشتر لثه و دندان ها می شود.

مفید برای قلب

از آن جایی که سیب سبز سرشار از فلاوونوئید می باشد، می تواند از بیماری های قلبی جلوگیری کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را تا 35 درصد، کاهش دهد. همچنین آب سیب سبز می تواند میزان کلسترول بد خون را نیز کاهش دهد و با بهبود جریان خون، باعث تقویت و سلامت قلب شود.

ضد سرطان

ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در سیب سبز، خواص ضد سرطانی دارند و می توانند از بروز سرطان های مختلفی چون سرطان پوست، سرطان ریه و … جلوگیری کنند. همچنین مصرف سیب سبز به صورت مداوم، بدن را در برابر ابتلا به سرطان ها مقاوم و ایمن می سازد و به سلامت جسمی بیشتر بدن کمک می نماید.

مطلب مشابه: خواص انبه؛ خواص درمانی انبه، مفید بودن میوه انبه برای سلامتی بدن

خواص سیب سبز؛ 30 خاصیت بی نظیر سیب سبز از تقویت معده تا تقویت بینایی

تنظیم کلسترول خون

برای کاهش سطح کلسترول بد خون، بهترین راهکار، خوردن میوه ها یا غذاهایی است که از نظر چربی یا مواد قندی فقیر باشند. سیب سبز، قند و چربی بسیار کمی دارد و مصرف آن به صورت روزانه می تواند نقش موثری را در کاهش میزان کلسترول خون ایفا کند.

تقویت سیستم ایمنی

در ساختار سیب سبز ویتامین های مختلفی از جمله ویتامین C به کار رفته است. ویتامین C سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری های مختلف می شود. از آن جایی که این میوه سرشار از ویتامین C است، می تواند از ابتلا به بیماری هایی چون آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند. برای تقویت و بالا بردن سیستم ایمنی بدن، می توانید از آب سیب سبز، استفاده کنید.

جلوگیری از سرطان پوست

سیب سبز به دلیل دارا بودن ذرات UVB و ویتامین C، می تواند از پوست در برابر اشعه های خطرناک و مضر نور خورشید، محافظت کند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در سیب سبز، مانع از آسیب رادیکال های آزاد می شود و با بازسازی سلول های پوست، از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

افزایش میزان سوخت و ساز بدن

همان طور که می دانید، سیب سبز حاوی مقادیر بالایی از فیبر است که می تواند به سوخت و ساز بیشتر بدن کمک کند. آهن موجود در ساختار سیب سبز، به جذب بهتر اکسیژن کمک کرده و باعث افزایش متابولیسم بدن می شود. همچنین سیب سبز دارای مقادیری از منگنز، پتاسیم و مس است که به حفظ سلامت بدن، کمک می نماید.

درمان تیرگی زیر چشم

یکی دیگر از خواص سیب سبز، درمان تیرگی زیر چشم ها است. سیب سبز می تواند پف زیر چشم و تیرگی اطراف آن ها را کاهش دهد و سبب زیبایی بیشتر چهره شود. برای از بین بردن تیرگی زیر چشم ها یک لایه نازک از سیب سبز را زیر چشم قرار دهید یا مخلوط رنده شده سیب سبز را همراه با سیب زمینی، روی پف چشم یا تیرگی بگذارید.

مطلب مشابه: دلایل تیرگی دور و زیر چشم + روش های درمان ویژه و طبیعی آن

خواص سیب سبز؛ 30 خاصیت بی نظیر سیب سبز از تقویت معده تا تقویت بینایی

تقویت مو

سیب سبز سرشار از مواد مغذی فراوان از جمله بیوتین می باشد که علاوه بر سلامت پوست و بدن، می تواند به تقویت و رشد موها نیز کمک کند. مصرف مداوم سیب سبز علاوه بر اینکه شادابی و طراوات از دست رفته موهای شما را برمی گرداند، می تواند برای درمان شوره سر نیز مفید واقع شود.

جلوگیری از التهاب پوست

مصرف سیب سبز باعث جلوگیری از آکنه، التهاب و لکه های پوستی می شود. برای از بین بردن لکه پوستی از میوه، آب یا ماسک سیب سبز استفاده می شود. سیب سبز حاوی ذرات UVB است که می تواند از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت کند و از ایجاد لکه های پوستی جلوگیری نماید.

مفید در بارداری

سیب سبز سرشار از مواد مغذی فراوان است که علاوه بر مادر برای جنین نیز مفید و سودمند است. مصرف این میوه در دوران بارداری، باعث کاهش خطر زایمان زودرس و همچنین جلوگیری از ویار حاملگی می شود. کاهش مشکلات مربوط به هضم و یبوست، افزایش سطح انرژی و از بین بردن پف و ورم بدن از دیگر خواص شگفت انگیز سیب سبز در بارداری می باشد.

تغذیه و پاکسازی پوست

از دیگر خواص مهم سیب سبز می توان به تغذیه و پاکسازی پوست اشاره کرد. مصرف این میوه باعث آبرسانی و مرطوب نگه داشتن پوست می شود و به دلیل داشتن ویتامین C فراوان به طراوت، درخشندگی و شادابی پوست کمک می نماید. استفاده از ماسک سیب سبز به صورت ورقه های نازک، تاثیرات مثبتی بر سلامت پوست دارد.

سلامت مغز

سیب سبز حاوی مقادیر بالایی از فسفر است که می تواند به سلامت مغز کمک کند. همچنین مصرف میوه یا آب سیب سبز به صورت ناشتا، اکسیژن مورد نیاز سلول های مغز را تامین کرده و برای سلامت آن ها بسیار مفید است. ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در سیب سبز، از ایجاد رادیکال های آزاد جلوگیری می نماید.

سرشار از ویتامین

همان طور که گفتیم سیب سبز سرشار از ویتامین های مختلفی چون ویتامین A، B و C است و باعث حفاظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد می شود. سیب سبز یکی از بهترین انواع میوه ها می باشد که هم برای اعصاب و هم برای عضلات، مفید است و تامین کننده بسیاری از ویتامین های ضروری و مورد نیاز بدن می باشد.

پیشگیری از پلاک دندان

اسیدهای موجود در ساختار سیب سبز می تواند باکتری ها و میکروب های دهان را از بین برده و بافت لثه و دندان ها را تقویت کند. خوردن این میوه همراه با پوست آن، باعث تقویت و محکم شدن ساختار دندان ها می شود و از التهاب و حساسیت لثه ها و همچنین از پلاک شدن دندان ها جلوگیری می نماید.

خواص سیب سبز؛ 30 خاصیت بی نظیر سیب سبز از تقویت معده تا تقویت بینایی

سخن پایانی

یکی از خوشمزه ترین و سالم ترین میوه ها، سیب سبز است که بیشتر افراد آن را دوست دارند و از خوردن آن لذت می برند. سیب سبز علاوه بر داشتن طعمی لذیذ، فواید گوناگونی برای حفظ سلامت بدن دارد. از جمله خواص شگفت انگیز سبز می توان به تقویت معده، کاهش وزن، درمان نقرس و … اشاره کرد. با وجود خواص شگفت انگیز سیب سبز برای سلامتی و بالا بودن ارزش غذایی آن، مصرف این میوه ممکن است در برخی افراد، با محدودیت همراه باشد. سیب سبز به دلیل طبع سرد و خشکی که دارد ممکن است در افراد سرد مزاج، موجب ضعف اعصاب شود. افرادی که مزاج سردی دارند، می توانند آب سیب سبز را همراه با عسل میل کنند. بعد از خوردن سیب سبز، از نوشیدن آب پرهیز کنید؛ زیرا باعث باد کردن معده یا ایجاد نفخ می شود. همچنین افرادی که معده ضعیفی دارند، باید در خوردن این میوه، احتیاط کنند.

مطلب مشابه: همه چیز درباره خواص میوه خشک + روش های خشک کردن انواع میوه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو