آشنایی با مهم ترین فواید مریم گلی در طب سنتی

منبع: آسان طب

125

1398/2/29

08:58


مریم گلی گیاهی چند ساله و علفی است که به خانواده نعناسانان تعلق دارد. این گیاه که ساقه چند انشعابه دارد، تا ارتفاع 80 سانتی متر رشد می کند. گیاه شناسان بر این عقیده هستند که کشور های آسیای جنوب شرقی مانند چین و ژاپن زیستگاه اصلی این گیاه می باشند. از آنجا که رشد و پرروش این گیاه چندان سخت نیست، امروزه شما می توانید مریم گلی را در تمام مناطق دنیا مشاهده کنید. از جمله مهم ترین استان هایی که در آن مریم گلی را پرورش می دهند، می توان به کردستان و زنجان اشاره کرد. ما در این مقاله سعی می کنیم شما را به طور کامل با فواید مریم گلی آشنا کنیم.

فواید مریم گلی

جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل

برای قرن ها اعتقاد بر این بوده که فواید مریم گلی می تواند با تقویت عملکرد مغز، به جلوگیری از کاهش حافظه و اختلالات روانی کمک کند. محققان از گروه فارماکولوژی و سم شناسی دانشگاه Otago در نیوزیلند، آزمایشات بالینی را با استفاده از عصاره مریم گلی انجام دادند. در این آزمایش 40 نفر که به آلزایمر مبتلا شده بودند، در معرض عصاره مریم گلی قرار گرفتند. نتایج نشان می داد استفاده از این ماده به صورت چشمگیری در افزایش قدرت شناختی بیماران نقش داشته است. این نتایج همچنین با کاهش علائم عصبی و افزایش کلی سلامت روانی همراه بود. این موضوعات ثابت می کند استفاده از مریم گلی می تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند آلزایمر و زوال عقل شود.

درمان دیابت

توانایی مریم گلی برای کاهش میزان گلوکز در مطالعات حیوانی اثبات شده است. به عنوان مثال در سال 2010 در دانشگاه مینو پرتغال تاثیر ضد دیابتی عصاره این گیاه را بر روی موش ها و موش های صحرایی آزمایش کردند. نتایج نشان می دهد که مرم گلی بر روی میزان قندخون ناشتا تاثیر دارد. همچنین خاصیت متفورمین مانند این گیاه می تواند روش مناسبی برای درمان دیابت باشد. یکی از مهم ترین مواد غذایی در رژیم غذایی افراد دیابتی مریم گلی است.

تنظیم سطح کلسترول

یک مطالعه آزمایشی که در مجله بین المللی علوم مولد منتشر شده، فواید مریم گلی را در شش داوطلب سالم زن 40 تا 55 ساله بررسی کرد. این مطالعه بیشتر بر روی بررسی قند خون، پروفایل چربی و کلسترول تمرکز داشت. بعد از گذشته 4 هفته، نتایج نشان داد که مریم گلی با بهبودی در پروفایل لیپید می تواند به کاهش سطح کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL کمک کند. این موضوع می تواند باعث جلوگیری از مشکلات خطرناکی مانند سکته مغزی، حملات قلبی و تصلب شراین شود.

مبارزه با چاقی

یکی از مهم ترین معضلاتی که در سال های اخیر جوامع انسانی را تهدید می کند، اضافه وزن و چاقی است. این موضوع می تواند به صورت موثر شانس ابتلا به مشکلاتی مانند دیابت نوع 2 و فشار خون بالا را افزایش بدهد. با اینکه امروزه می توان با استفاده از عمل های جراحی چربی اضافه را از بدن خارج کرد، دانشمندان همواره به دنبال راه های طبیعی و بی خطر هستند. تحقیقات حاکی از این است که فواید مرم گلی می تواند به شما در این امر کمک کند. عصاره متانولی این گیاه جذب چربی در پانکراس را مهار می کند و منجر به کاهش وزن کلی می شود.

فواید مریم گلی

درمان علائم یائسگی

از جمله مهم ترین علائم یائسگی می توان به گرگرفتگی، بی خوابی، سرگیجه، سردرد، عرق شبانه و گلودرد گاه به گاه اشاره کرد. این علائم ناشی از عدم تعادل هورمونی، یعنی کاهش میزان استروژن است. در سال 2011 دانشمندان سوییسی دریافتند که استفاده از فواید مریم گلی می تواند به کاهش این علائم کمک کند. آنها در طی یک آزمایش 4 ماهه، به زنانی که وارد دروان یائسگی شده بودند از عصاره این گیاه تجویز کردند. بعد از گذشت این زمان، بیماران گزارش دادند که علائم یائسگی مانند گرگرفتگی به شدت کاهش پیدا کرده است. تحقیقات بیشتر نشان داد که این موضوع به دلیل تقلید عملکرد استروژن می باشد.

درمان اسهال

برای سال ها از خواص مریم گلی برای درمان مشکلات گوارشی مانند نفخ، رفلاکس معده و اسهال استفاده می شده است. دانشمندان بر این عقیده هستند که استفاده از چای مریم گلی منجر به کاهش فعالیت اسپاسمودی روده می شود. همین موضوع باعث شده است که مصرف این گیاه منجر به درمان اسهال شود. علاوه بر این، بعضی از شواهد نشان می دهد که مریم گلی قادر به کاهش علائم کولیک می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو