فواید پوشیدن جوراب در خواب | پوشیدن جوراب در خواب مفید است یا مضر؟

منبع: تاپ ناز

1

1403/1/21

21:27


خواب بخشی مهمی از زندگی است و هر فردی حدود یک سوم از عمر خود را در خواب به سر می برد. یکی از دلایل کیفیت بد خواب می تواند …

خواب بخشی مهمی از زندگی است و هر فردی حدود یک سوم از عمر خود را در خواب به سر می برد. یکی از دلایل کیفیت بد خواب می تواند سردی پاها باشد. وقتی که پاها سرد باشند، رگ های خونی منقبض می شوند و گردش خون کمتر خواهد شد. گرم کردن پاها قبل از خواب به مغز این سیگنال را می دهد که زمان خواب است.

بهترین کار برای گرم کردن پاها در طول شب، پوشیدن جوراب است. خوابیدن با جوراب باعث تنظیم دمای بدن می شود و می تواند به سریع تر و بهتر خوابیدن کمک کند. ما در این مطلب می خواهیم به طور مفصل در مورد جوراب پوشیدن در خواب صحبت کنیم. اگر شما هم جزو افرادی هستید که مشکلات خواب دارید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

جوراب پوشیدن باعث خواب بهتر می شود؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، خوابیدن با جوراب باعث می شود که شما سریع تر به خواب بروید و خواب طولانی تر و با کیفیت تری داشته باشید. زمانی که شما با جوراب می خوابید، تعداد دفعاتی که در طول شب از خواب بیدار می شوید کمتر می شود.

برخی از افراد تصور می کنند که پوشیدن جوراب در خواب باعث گرمای بیش از حد بدن در زمان خواب می شود اما مطالعه ای که در سال 2007 بر روی افراد بزرگسال انجام شده است، نشان داده است که افرادی که در هنگام خواب جوراب می پوشند، دمای داخلی بدن شان در هنگام خواب تنظیم خواهد شد و بهتر می خوابند.

دمای مرکزی بدن در طول شب و در هنگام خواب کاهش می یابد و در حدود ساعت 4 صبح به کمترین حالت خود می رسد. میانگین دمای طبیعی بدن 37 درجه ی سانتی گراد است اما در طول 24 ساعت معمولا بین 1 تا 2 درجه تغییر می کند. گرم کردن پاها باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و گرمای بدن از راه پوست آزاد می شود. این کار به مغز این پیغام را می فرستند که زمان خواب فرا رسیده است.

خواب و دمای بدن

چرخه خواب و دمای مرکزی بدن هر دو توسط ریتم شبانه روزی و ساعت داخلی بدن کنترل می شوند، بنابراین دمای مرکزی بدن تحت تاثیر ساعت بیولوژیکی قرار دارد و بر اثر ریتم شبانه روزی کم و زیاد می شود و بر روی خواب ما تاثیر می گذارد.

در طول روز دمای بدن به تدریج افزایش می یابد و بعد از ظهر به اوج خود می رسد، یعنی دقیقا همان وقتی که بیشتر از همیشه احساس هوشیاری می کنید. اما با فرا رسیدن شب، دمای بدن کاهش پیدا می کند و با نزدیک شدن به نیمه شب این دما نیز کمتر خواهد شد، تا جایی که شما احساس خواب آلودگی می کنید و می خوابید.

وقتی که شما می خوابید، ابتدا دمای بدن شما 1 تا 2 درجه کم می شود و به نظر می رسد که بدن انرژی خود را برای عملکردهایی که باید در طول مدت خواب انجام دهد، ذخیره می کند.

تنظیم دمای بدن می تواند باعث بهبود فرآیند خواب شود. به همین دلیل توصیه می شود که هنگام خواب دمای اتاق خواب را بین 15 تا 20 درجه نگه دارید و جوراب های گرم و نرم بپوشید تا خواب راحت تر و با کیفیت تری داشته باشید.

فواید پوشیدن جوراب در خواب

پوشیدن جوراب در خواب مفید است و به خواب بهتر شما کمک می کند. پوشیدن جوراب در هنگام خواب علاوه بر گرم کردن بدن، مزایای دیگری هم دارد که در این بخش آن ها را بررسی خواهیم کرد.

جلوگیری از گر گرفتگی یائسگی

گر گرفتگی یائسگی حالتی است که به دلیل افزایش دمای مرکزی بدن ممکن است در بیداری یا خواب رخ دهد. در حالی که عوامل دیگری مانند سطح هورمون ها روی گر گرفتگی تاثیر می گذارد اما پوشیدن جوراب در خواب می تواند دمای مرکزی بدن را کاهش دهد، بنابراین با پوشیدن جوراب هنگام خواب می توانید از گر گرفتگی های یائسگی موقع خواب جلوگیری کنید.

جذب بهتر لوسیون در پا

بهتر است بعد از استفاده از لوسیون جوراب بپوشید. این کار به جذب شدن بهتر و سریع تر نرم کننده و لوسیون در پاها کمک می کند و از خشک شدن پاها نیز جلوگیری می کند.

بهبود پاشنه های ترک خورده

پوشیدن جوراب نخی باعث مرطوب شدن پاها می شود و در نتیجه به جلوگیری از خشک شدن و ترک خوردن پاها کمک می کند. بهترین زمان برای رسیدگی به پاها شب و هنگام خواب است. کافی است هر شب قبل از خواب از وازلین یا هر کرم مرطوب کننده دیگری برای نرم کردن پاها استفاده کنید و کمی صبر کنید. سپس جوراب نخی بپوشید تا رطوبت پاهای تان حفظ شود.

کاهش علائم بیماری رینود

بیماری رینود زمانی رخ می دهد که انگشتان دست یا انگشتان پا گردش خون را از دست می دهند و شروع به تورم می کنند. افرادی که به بیماری رینود مبتلا می شوند معمولا دست و پاهای سردی دارند. رگ های خونی این افراد پوست را تحت تاثیر قرار می دهند و معمولا وقتی که آن ها احساس استرس و اضطراب می کنند دست و پاهای شان بیشتر سرد می شود.

در این حالت که فرد دچار حمله شده است جریان خون به سمت دست ها و پاها کم می شود و در نتیجه انگشت ها سرد و بی حس می شوند. همچنین ممکن است رنگ پوست این افراد سفید یا آبی شود. پوشیدن جوراب در خواب باعث گرم شدن پاها و در نتیجه افزایش گردش خون می شود و این امر به جلوگیری و کاهش علائم از بیماری رینود کمک می کند.

افزایش ارگاسم

طبق گفته محققان پوشیدن جوراب توانایی رسیدن به ارگاسم را تا 30% افزایش می دهد. پوشیدن جوراب در خواب علاوه بر بهبود خواب می تواند به تقویت روابط زناشویی هم کمک کند. بر اساس تحقیقات انجام شده 80 درصد از زوج هایی که هنگام خواب جوراب می پوشیدند در مقایسه با 50 درصد زوج هایی که جوراب نمی پوشیدند، رابطه جنسی بهتری داشتند.

مضرات پوشیدن جوراب در خواب

پوشیدن جوراب در خواب با وجود تمام مزایایی که دارد، دارای مضراتی نیز می باشد که در این بخش به مهم ترین آن ها می پردازیم.

مشکلات بهداشتی

اگر هنگام خوابیدن با جوراب نکات بهداشتی را رعایت نکنید، ممکن است پوشیدن جوراب باعث ایجاد برخی مشکلات شود. در نظر داشته باشید که جوراب هایی که می پوشید باید کاملا تمیز باشند. اگر جوراب هایی که در طول روز پوشیده بودید را هنگام خواب نیز بپوشید، این کار موجب تجمع باکتری ها و به وجود آمدن قارچ ها می شود.

مشکلات هیدراتاسیون

برای چرب کردن و هیدراته کردن پاها بهتر است بعد از این که از کرم مرطوب کننده استفاده می کنید، چند دقیقه صبر کنید تا کرم به خوبی جذب پاها شود و سپس جوراب بپوشید. با پوشیدن جوراب بلافاصله بعد از چرب کردن پاها، کرم جذب جوراب می شود و فضای مناسبی برای رشد باکتری ها، قارچ و پاپیلوم ایجاد می شود، در نتیجه این امر موجب عفونت در پاها می شود.

مشکلات جریان خون

اگر به دلیل داشتن مشکلاتی مانند واریس، ورم مچ پا و یا … دارای مشکلات گردش خون هستید، با پوشیدن جوراب هنگام خوابیدن این مشکل رفع نمی شود و باید با پزشک مشورت کنید. پاها دورترین نقطه از بدن هستند، به همین دلیل در حالت عادی نیز رسیدن خون از قلب به پاها بیشتر از قسمت های دیگر بدن طول می کشد.

بهترین جوراب هنگام خواب

جنس جورابی که هنگام خواب می پوشید اهمیت زیادی دارد. در این بخش انواع مختلف جوراب را معرفی می کنیم که هر کدام از آن ها خواص خود را دارند و با پوشیدن آن می توانید از مزایای آن ها بهره مند شوید.

جوراب نخی

اگر به استفاده از الیاف حیوانی علاقه ندارید می توانید از جوراب های نخی استفاده کنید. پنبه استفاده شده در این جوراب ها به از بین رفتن رطوبت و تنفس شما کمک می کند و دمای بدن را تنظیم می کند تا بتوانید خواب بهتری داشته باشید.

جوراب کشمیری

کشمیری یک الیاف طبیعی بسیار ظریف است که بسیار متراکم بافته می شود. تراکم این بافت باعث حفظ گرمای پای شما می شود و در نتیجه گزینه ی مناسبی برای پوشیدن هنگام خواب می باشد.

جوراب ترمه

ترمه یک پارچه نرم و طبیعی است و یک انتخاب عالی برای جوراب پوشیدن هنگام خواب است. الیاف نازک این متریال، آن را به یک ماده متراکم تبدیل می کند و کمی هوا نیز از آن عبور می کند. جوراب ترمه به گرم نگه داشتن پاها کمک می کند و به پوست اجازه تنفس می دهد. ترمه 8 برابر گرم تر از پشم می باشد. بنابراین اگر دچار مشکل سردی پاها هنگام خواب هستید و به این دلیل مدام از خواب بیدار می شوید، بهترین گزینه برای شما پوشیدن جوراب های ترمه است.

جوراب پشمی

پشم مرینو بسیار نرم تر و لطیف تر از پشم معمولی است و الیاف این جوراب ها ضخیم است. این الیاف طبیعی گرمای زیادی را در خود جمع می کند و در کنار حفظ گرما اجازه ی گردش هوای کافی را نیز به پاها شما می دهد. با پوشیدن این نوع جوراب ها هنگام خواب، پاهای شما دچار حساسیت نخواهد شد و همچنین از ایجاد رطوبت و بو در پاها جلوگیری می شود.

جوراب پوشیدن کودک هنگام خواب

طبق گفته موسسه ملی بهداشت، نوزادان و کودکان به دمای بالا حساس هستند. در نتیجه قبل از تصمیم گیری در مورد این که کودک شما با جوراب بخوابد یا خیر، دمای اتاق او را اندازه گیری کنید و بر اساس این دما تصمیم گیری کنید. برای مثال اگر دمای اتاق پایین و سرد است، پوشاندن جوراب هنگام خواب تصمیم درستی است.

روش های دیگر برای گرم نگه داشتن پا هنگام خواب

اگر دچار مشکل سرد بودن پاها هنگام خواب هستید یا دمای محیط شما سرد است اما علاقه ای به پوشیدن جوراب در خواب ندارید، می توانید از روش های دیگری برای گرم کردن پاها استفاده کنید. در ادامه بهترین روش ها برای گرم نگه داشتن پاها را بررسی می کنیم.

دمپایی گرم

اگر می خواهید پاهای گرم و خواب خوب و راحتی داشته باشید، قبل از رفتن به رخت خواب با دمپایی های گرم و نرم به پاهای خود استراحت دهید. این کار علاوه بر گرم شدن پاها، به از بین رفتن استرس و تنش نیز کمک می کند.

بطری آب گرم

گذاشتن یک بطری آب گرم در تخت می تواند به گرم شدن ملحفه و پاهای شما کمک کند. این بطری در نهایت خنک می شود و آخر شب احساس گرمای بیش از حد نمی کنید.

پتوی بیشتر

اگر احساس سرما را فقط در قسمت پاهای خود احساس می کنید، نیازی نیست چند تا پتو روی تمام بدن خود بکشید. کافی است یک پتو را در قسمت انتهایی تخت قرار دهید و پاهای خود را زیر آن بگذارید.

حمام آب گرم

حمام آب گرم به تنظیم دمای بدن و آرام شدن بدن کمک می کند و باعث می شود که شما سریع تر و راحت تر به خواب بروید. بنابراین بهتر است قبل از خواب به حمام گرم بروید. این روش به راحتی در دسترس است و به شما آرامش می دهد. همچنین می توانید یک ظرف آب گرم پر کنید و مقداری نمک اپسوم به آن اضافه کنید، سپس پاهای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن قرار دهید. این کار به گردش خون شما کمک می کند و خواب بهتری خواهید داشت.

نکات مهم برای خوابیدن با جوراب

خوابیدن با جوراب فواید زیادی دارد اما باید نکات مهم مربوط به آن را رعایت کنید.

  • از جوراب های گشاد هنگام خواب استفاده کنید و از پوشیدن جوراب های خیلی تنگ خودداری کنید چون جریان خون را دچار اختلال می کند.
  • اگر جورابی که می پوشید قابلیت گردش هوا نداشته باشد، از خروج تماس اضافی بدن شما جلوگیری می کند.
  • اگر از جوراب مناسب استفاده کنید ممکن است دچار مشکلاتی شوید.
  • حتما از جوراب های کاملا تمیز هنگام خواب استفاده کنید تا از ابتلا به مشکلات قارچی، خارش و حساسیت جلوگیری کنید.
  • اگر پاهای شما مدام سرد است، ممکن است گردش خون شما مشکلی داشته باشد. اگر مشکل جدی یا دیابت دارید حتما برای جوراب پوشیدن باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

جمع بندی

این که تصمیم بگیرید با جوراب بخوابید یا نه کاملا به شما بستگی دارد. افراد بزرگسال به طور میانگین به 7 الی 9 ساعت خواب در شب نیاز دارند و اختلال خواب و کم خوابی ممکن است روی خلق و خو، تمرکز و حافظه آن ها تاثیر منفی بگذارد.

علاوه بر آن، کمبود خواب مزمن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، افسردگی و اضافه وزن را نیز افزایش دهد. به طور کلی دمای بدن و دمای محیط نقش مهمی در کیفیت خواب ما دارد، به همین دلیل جوراب پوشیدن در خواب می تواند به تنظیم دمای بهتر و خواب بهتر ما کمک کند.

پوشیدن جوراب در خواب باعث افزایش جریان خون در پاها می شود و کمک می کند تا گرما از طریق پوست خارج شود. در نتیجه دمای مرکزی بدن زودتر تنظیم می شود و فرد سریع تر به خواب می رود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو