طرز تهیه شیرینی برنجی خوشمزه و فوت و فن های پخت حرفه ای آن در منزل

طرز تهیه شیرینی برنجی خوشمزه و فوت و فن های پخت حرفه ای آن در منزل


منبع: آرگا

391

1398/4/14

22:24


در این آموزش با طرز تهیه شیرینی برنجی خوشمزه و محبوب و نکات طلایی برای پخت بهتر شیرینی برنجی در منزل آشنا خواهید شد که امیدواریم از طعم بی نظیر این نوع شیرینی نهایت لذت را ببرید.

شیرینی برنجی از انواع شیرینی های سنتی و خوشمزه است که به صورت زعفرانی و ساده و کاکائویی تهیه می شود و از بهترین سوغات شهر کرمانشاه می باشد که به نان برنجی نیز معروف است. در طرز تهیه شیرینی برنجی برای ایجاد طعم و مزه بی نظیر از هل و گلاب استفاده می شود و علاوه بر این شما می توانید این نوع شیرینی را به راحتی در منزل بپزید.

شیرینی برنجی، شیرینی نارگیلی و شیرینی نخودچی از انواع شیرینی های پرطرفدار در ایران هستند و شما می توانید این نوع شیرینی ها را در منزل به راحتی تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن ها نهایت لذت را ببرید.

طرز تهیه شیرینی برنجی

مواد لازم

  • آرد برنج : ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ درشت : یک عدد
  • روغن جامد : ۲۵۰ گرم
  • پودر قند الک شده : ۱۷۵ گرم
  • محلول گلاب و آب : ۱/۲ لیوان ( سه قاشق غذاخوری گلاب و بقیه لیوان آب )
  • پودر هل : ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دمکرده : به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی برنجی در منزل

برای طرز تهیه شیرینی برنجی ابتدا سفیده و زرده تخم مرغ را از یکدیگر جدا کنید و اجازه دهید تا دمای به محیط برسند.

جدا کردن سفیده و زرده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ را با کمک دور تند همزن به خوبی هم بزنید تا سفت و حجیم شود.

هم زدن سفیده تخم مرغ

درون ظرفی دیگر زرده تخم مرغ و پودر قند و روغن جامد را با یکدیگر ترکیب نمایید و به کمک دور تند همزن این مواد را به مدت ۵ دقیقه هم بزنید تا روشن و سبک شوند.

مخلوط زرده


در مرحله بعدی طرز تهیه شیرینی برنجی سفیده فرم گرفته شده و پودر هل را به مخلوط زرده ها بیفزایید سپس آرد برنج را به مایه شیرینی بیفزایید و هم بزنید.

افزودن آرد به مایه شیرینی


محلول آب و گلاب را به صورت آرام آرام به مواد اضافه کنید.

خمیر شیرینی نان برنجی

خمیر شیرینی را مشابه وقتی که لباس می شویید به خوبی ورز دهید. توجه داشته باشید که محلول آب و گلاب را باید تا زمانی به خمیر اضافه کنید که لطیف شود و بعد از اینکه خمیر لطیف شد یک قاشق چایخوری از آن را بردارید و به کمک دست خمیر را گلوله نمایید و اگر خمیر فاقد هر گونه ترکی بود آماده است.

خمیر شیرینی ورز داده شده


در این مرحله از دستور تهیه شیرینی برنجی خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و یک قسمت از آن را به ساده نگه دارید و قسمت دیگر خمیر را با زعفران دمکرده غلیظ و مقدار کمی آب ترکیب نمایید سپس خمیرها را درون کیسه فریزر جداگانه قرار دهید و در کیسه فریزر را ببندید و کیسه های فریزر حاوی خمیر را در مکانی سرد به جز یخچال به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده خمیرها را از درون کیسه بیرون آورید و یک قاشق از خمیر را بردارید و آن را گلوله نمایید و روی سینی بچینید و باقی مانده خمیر را به همین روش درون سینی با فاصله از یکدیگر بچینید سپس مهر مخصوص شیرینی برنجی را به آرد برنج آغشته کنید و آن را روی خمیر شیرینی بزنید.

شیرینی برنجی

روی خمیر شیرینی مقداری تخم خرفه بپاشید.

پاشیدن تخم خرفه روی خمیر


در مرحله آخر طرز تهیه شیرینی برنجی سینی فر را درون فر که از قبل با دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه قرار دهید تا شیرینی ها به خوبی مغز پخت شوند.

روش تهیه شیرینی نان برنجی


بعد از مدت زمان ذکر شده سینی را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا شیرینی ها به خوبی خنک شوند سپس آن ها را به صورت کامل از سینی جدا کنید.

شیرینی برنجی ساده و زعفرانی

نکات طلایی برای پخت بهتر شیرینی برنجی

  • برای طرز تهیه شیرینی برنجی اگر به فر دسترسی ندارید می توانید از توستر با فر برقی برای پخت شیرینی ها استفاده کنید که در این صورت شیرینی ها باید با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد پخته شوند.
  • شیرینی برنجی را می توانید درون تابه دو طرفه بپزید که در این صورت باید دو لایه کاغذ در کف تابه پهن کنید و زیر تابه نیز شعله پخش کن قرار دهید تا شیرینی ها نسوزند.
  • توجه داشته باشید که نوع آرد برنج و نرم بودن آن در کیفیت شیرینی برنجی دارای تاثیر مثبت است.
  • اگر به مهر مخصوص شیرینی برنجی دسترسی ندارید می توانید از هر وسیله ای برای ایجاد نقش روی شیرینی برنجی استفاده کنید.

دستور تهیه شیرینی نان برنجی

  • استفاده از کاغذ روغنی باعث می شود که ته شیرینی ها دارای تیرگی کمتری شود.
  • اجازه دهید تا شیرینی ها به خوبی خنک شوند سپس آن ها را از درون سینی فر جدا کنید.
  • برای تزیین نان برنجی می توانید از پودر پسته یا تخم خرفه استفاده نمایید.
  • برای پخت بهتر شیرینی برنجی بهتر است پودر قند را به کمک پارچه حریر یک بار الک کنید و آرد برنج را هم به کمک پارچه حریر دو بار الک نمایید.
  • نیم ساعت قبل از طرز تهیه شیرینی برنجی مواد را از درون یخچال بیرون آورید تا به دمای محیط برسد.

شیرینی برنجی

  • توجه داشته باشید که برای راحت تر جدا شدن سفیده و زرده تا تخم مرغ ها سرد هستند باید آن ها را از یکدیگر جدا کنید.
  • شیرینی برنجی را می توانید در صورت تمایل به صورت سه رنگ ( زعفرانی و ساده و کاکائویی ) تهیه کنید که در این صورت باید خمیر را بعد از آماده شدن به سه قسمت مساوی تقسیم کنید و یک قسمت از خمیر را به صورت ساده در مکانی مناسب قرار دهید و دو قسمت دیگر خمیر را با زعفران دمکرده و پودر کاکائو ترکیب کنید سپس شیرینی های خوش طعم و رنگی زیبایی را تهیه کنید.
  • خمیر شیرینی برنجی را نباید بیش از اندازه ورز دهید زیرا به سرعت به روغن می افتد و خمیر را بهتر است در حدی ورز دهید که به دست های شما نچسبد.

شیرینی برنجی سه رنگ

در این مطلب با طرز تهیه شیرینی برنجی خوشمزه و خوش طعم آشنا شدید که امیدواریم از تهیه این نوع شیرینی خانگی نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو