پیلینگ صورت چیست و چگونه انجام میشود؟

پیلینگ صورت چیست و چگونه انجام میشود؟


منبع: زیبامون

239

1399/6/27

15:27


برای آشنایی با پیلینگ صورت، چگونگی انجام آن و فواید و مضراتی که پیلینگ صورت برای پوست داره، حتما این مقاله از زیبامون رو مطالعه کنید.

پیلینگ صورت چیست و چگونه انجام میشود؟

مراقبت از پوست فقط محدود به شستن پوست صورت و استفاده از کرم مرطوب کننده و کرم دور چشم نیست! برای اینکه شادابی و سلامت پوست در بهترین حالت ممکن حفظ بشه، لازمه هر از چند گاهی از پوست صورت لایه برداری کنید تا تمام سلول‌های مرده و آلودگی‌هایی که در منافذ پوست وجود داره از بین بردن و شادابی، طراوت و تازگی بیشتری برای پوست به وجود بیاد.

پیلینگ صورت (facial peeling) یا همان لایه برداری صورت، تاثیرات فوق العاده‌ای بر روی زیبایی و سلامتی پوست داره که در این بخش از زیبامون دات کام تصمیم گرفتیم تا اطلاعات کامل و دقیقی رو در رابطه با پیلینگ صورت، چگونگی انجام آن، مدلهای مختلف پیلینگ صورت و فواید و مضرات این روش رو در اختیارتون قرار بدیم تا با آگاهی کامل از این روش استفاده کنید.

 

پیلینگ صورت چیست؟

مفهوم پیلینگ صورت از عبارت انگلیسی "peel" گرفته شده که اساسا ترجمه کلمه اسپانیایی "pelar" هست. در واقع پیلینگ صورت روشی هست که باعث ایجاد یک خوردگی خفیف در لایه خارجی پوست شده و منجر به لایه برداری و پوست پوست شدن لایه خارجی پوست صورت میشه.

به طور کلی، هدف از پیلینگ یا لایه برداری صورت، بهبود کیفیت سطح پوست هست که تحت فرآیند اکسیداسیون حاصل از روند طبیعی پیری پوست قرار داره. با انجام این کار، سلولهای مرده سطح پوست به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکنن و به پوست این اجازه رو میده تا سلولهای جدیدی تولید کرده و سطح لایه بیرونی پوست رو شاداب و باطراوت میکنه.

در واقع با از بین بردن لایه شاخی، پیر شده و اکسید شده پوست، محصولات درمانی و مغذی که برای حفظ سلامت و زیبایی پوست مورد استفاده قرار میدید؛ بهتر و راحتتر به عمق پوست نفوذ میکنه و تاثیرات بهتر و موثرتری در بهبود استحکام پوست، درخشندگی و هیدراتاسیون بافتهای پوست خواهند داشت. 

در حالت کلی دو نوع پیلینگ یا لایه برداری از پوست وجود داره:

 

  • لایه بردرای شیمیایی
  • لایه برداری فیزیکی و ملایم

لایه برداری شیمیایی معمولا قدرت سایشی بالایی داره و لازمه که حتما تحت نظر پزشک انجام بگیره و توصیه میشه که استفاده از این روش فقط به یک تا دو بار در سال محدود بشه.

لایه برداری فیزیکی و ملایم، جز یکی از مراحل روتین مراقبت از پوست هست و توصیه میشه حداقل هفته‌ای یکبار انجام بگیره تا سلول‌های مرده انباشته شده روی لایه بیرونی پوست و آلودگی‌های سطحی پوست رو از بین ببره و پوستی تازه و جوان برای شما به وجود بیاره.

 

پیلینگ صورت

 

حتما بخوانید: مزایا و معایب لایه برداری شیمیایی و اسکراب فیزیکی

 

لایه برداری یا پیلینگ صورت شیمیایی چیست؟

پیلینگ صورت شیمیایی روشی هست که در آن از یک محلول شیمیایی، برای از بین بردن لایه بیرونی پوست مورد استفاده قرار میگیره و پوستی که بعد از این لایه برداری ایجاد میشه، فوق العاده نرم و لطیف خواهد بود.

از لایه برداری یا پیلینگ صورت شیمیایی معمولا برای درمان چین و چروک صورت، تغییر رنگ پوست و از بین بردن جای زخم روی پوست صورت استفاده میشه. این روش رو هم میتونید به تنهایی انجام بدید و یا با سایر روشهای زیبایی ترکیب کنید تا اثربخشی بهتر و بیشتری رو پوست داشته باشه.

پلینیگ صورت شیمیایی رو میتونید برای اعماق مختلف پوست از عمق کم تا متوسط و زیاد انجام بدید و پوستتون رو به بهترین شکل ممکن تمیز کنید.

 

پیلینگ صورت چگونه انجام میشود

پیلینگ صورت معمولا با هدف ایجاد یک لایه و سطح جدید برای پوست صورت انجام میگیره. با توجه به مشکلی که قرار هست با پیلینگ صورت درمان و برطرف بشه، ممکنه نوع لایه برداری شیمیایی و عمق پوست برای درمان متفاوت باشه که در حالت کلی، یکی از این سه عمق برای پیلینگ صورت انتخاب میشه:

 

لایه برداری یا پیلینگ صورت شیمیایی ملایم (Light chemical peel)

در پیلینگ شیمایی صورت ملایم و سطحی، با استفاده از محلول شیمیایی مثل اسید سالسیلیک (salicylic acid) لایه خارجی پوست (اپیدرم) از بین میره. این نوع از پیلینگ صورت معمولا برای درمان چین و چروک پوستی، آکنه، ناهمواری‌های پوست و خشکی پوست مورد استفاده قرار میگیره و ممکنه هر 2 تا 5 هفته یکبار به این مدل از پیلینگ صورت نیاز داشته باشید. پس از تکمیل این روش، محلول شیمیایی حذف شده و یا یک محلول خنثی کننده به پوست اضافه میشه.

 

لایه برداری یا پیلینگ صورت شیمیایی متوسط (Medium chemical peel)

در پیلینگ شیمیایی متوسط پوست هم پزشک متخصص محلول شیمایی مثل اسید گلوکلیک (glycolic acid) یا تری کلوراستیک (trichloroacetic acid) رو بر روست قرار میده تا تمام سلولهای پوستی در لایه خارجی پوست و قسمت‌هایی از لایه میانی پوست (درم) تمیز و پاک میشه. این نوع پیلینگ صورت برای درمان چین و چروک پوستی، جوش و آکنه، ناهمواری پوست و بهبود رنگ پوست مورد استفاده قرار میگیره. برای دستیابی به نتیجه مطلوب از این نوع پیلینگ، ممکنه لازم باشه این روش رو تکرار کنید.

 

لایه برداری یا پیلینگ صورت شیمیایی عمیق (Deep chemical peel)

در پیلینگ صورت شیمیایی عمیق، با استفاده از محلول شیمیایی فنول (phenol) سلولهای پوستی در عمیق‌ترین لایه پوست هم تمیز میشن! پزشک متخصص ممکن هست این روش رو برای درمان چین و چروکهای عمیق پوستی، درمان زخم و یا درمان رشد پیش سرطانی پوست تجویز کنه. این روش نیازی به تکرار نداره و معمولا بعد از همان یکبار، نتیجه مطلوبی به همراه خواهد داشت!

 

نکته مهمی که در این رابطه وجود داره این هست که لایه بردارهای شیمیایی نمی‌تونن جای زخم یا چین و چروک‌های عمیق رو برطرف کرده و یا افتادگی پوست رو سفت کنند.

 

پیلینگ صورت شیمیایی

 

حتما بخوانید: لایه برداری پوست صورت با ماسک های جادویی

 

پیلینگ صورت چه تاثیری بر روی پوست دارد؟

پیلینگ صورت در درجه اول باعث بهبود ظاهر کلی پوست میشه. زیرا در بهترین شرایط هم، پوست صورت در اثر پیری و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مقداری آسیب دیدگی خواهد داشت. به طور کلی پیلینگ صورت دارای تاثیرات زیر بر روی پوست خواهد بود:

 

  • کاهش زخمهای سبک و سطحی پوست
  • از بین بردن چین و چروک و خطوط ریز پوست
  • درمان اختلالات رنگدانه پوست به ویژه لکه‌های قهوه‌ای و خاکستری مایل به قهوه‌ای که ممکنه در قسکتهای مختلف صورت ظاهر بشن
  • درمان آسیبهای ناشی از نور خورشید
  • ملاسما
  • بهبود کلی سطح پوست و افزایش شادابی و طراوت پوست
  • جوانسازی پوست صورت

 

عوارض پیلینگ صورت چیست؟

پیلینگ شیمیایی پوست صورت ممکنه عوارض جانبی و خطراتی هم برای پوست به همراه داشته باشه که میشه به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • قرمری، خارش و تورم پوست. اولین عاضه جانبی بعد از پیلینگ شیمیایی صورت، قرمزی پوست هست که این مشکل بعد از یک لایه برداری شیمیایی متوسط تا عمیق، ممکنه تا چند ماه بر روی پوست باقی بمونه.

 

  • ایجاد جای زخم! گاهی اوقات هم ممکنه بعد از پیلینگ شیمیایی صورت، جای زخم و اسکار روی پوست باقی بمونه که در این موارد برای نرم کردن و درمان این اسکارها، آنتی بیوتیک و داروهای استروئیدی تجویز خواهد شد.

 

  • تغییر رنگ پوست. بعد از لایه برداری شیمیایی پوست ممکنه تغییر رنگ پوست از متوسط تا سبک رو بر روی پوست خود مشاهده کنید. تیره شدن پوست نسبت به رنگ طبیعی پوست از جمله عوارض جانبی بعد از پیلینگ صورت شیمیایی سطحی هست؛ در حالی که بعد از پیلینگ صورت شیمیایی عمیق، ممکنه کاهش رنگدانه بیشتر برای پوست ایجاد بشه و گاهی اوقات هم این تغییرات رنگ پوست بعد از پیلینگ صورت ممکنه دائمی باشند.

 

  • عفونت! لایه برداری شیمیایی پوست صورت ممکنه باعث ایجاد عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی بشه و حتی میتونه باعث رشد مجدد و شعله ور شدن ویروش تبخال روی پوست بشه.

 

  • ایجاد آسیب به قلب، کلیه و کبد. معمولا در لایه برداری شیمیایی عمیق پوست، از اسید کربولیک (فنول) استفاده میشه که میتونه به عضلات قلب آسیب وارد کنه و باعث نامنظم شدن ضربان قلب بشه. علاوه بر این، ماده شیمیایی فنول میتونه به کلیه و کبد هم آسیب وارد کنه. 

 

لایه برداری شیمیایی پوست

 

حتما بخوانید: آموزش کامل روش اصولی لایه‌ برداری از پوست صورت

 

مراقبت بعد از پیلینگ

پیلینگ صورت به روش شیمیایی حتما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام بگیره تا نتایج رضایت بخشی رو به همراه داشته باشه. پزشک متخصص شرایط پوستی و سلامتی شما رو به دقت میسنجه و بهترین و مناسبترین روش رو برای پیلینگ شیمیایی صورت انتخاب میکنه.

بعد از پیلینگ صورت به هر عمقی، پوست شما قرمز، سفت، تحریک پذیر و متورم خواهد شد. برای محافظت از پوست پیلینگ شده در برابر آفتاب، استفاده از مرطوب کننده و استفاده از پمادهای محافطتی روی پوست حتما باید دستورالعملهای پزشک خودتون رو دنبال کنید.

از نیشگون گرفت، مالش و خراشیدن پوست خودداری کنید و حداقل چند ماه صبوری داشته باشید تا رنگ پوست شما به حالت طبیعی برگرده و نتیجه حاصل از پیلینگ صورت رو مشاهده کنید.

 

مراقبت بعد از پیلینگ صورت شیمیایی ملایم و سبک

بعد از پیلینگ صورت شیمیایی ملایم، پوست شما قرمز، خشک و تحریک پذیر میشه. بهتره از پمادهایی که پزشک تجویز کرده به درستی استفاده کنید تا شرایط پوستتون خیلی سریعتر بهبود پیدا کنه. در این مواقع معمولا petroleum jelly یا وازلین مخصوص تجویز میشه که لازمه تا مدت زمان معین مورد استفاده قرار بدید.

حدود 7 تا 10 روز طول میکشه تا پوست بعد از این لایه برداری به حالت طبیعی برگرده و ممکنه رنگ پوست تیره تر یا روشنتر از حالت طبیعی باشه.

 

مراقبت بعد از پیلینگ صورت شیمیایی متوسط

بعد از لایه برداری شیمیایی متوسط، پوست شما قرمز و متورم میشه و احساس گزیدگی خواهید داشت. ممکنه پزشک شما برای تسکین محل و جلوگیری از خشکی از پماد محافظتی مانند petroleum jelly یا وازلین مخصوص تجویز کنه و بهتره که تا یک هفته پوست رو آرایش نکنید.

برای بهبودی سریعتر میتونید از کیسه یخ روی پوست استفاده کنید و داروهای مسکن بدون نسخه مثل ایبوپروفن هم میتونن به شما در کاهش درد و سوزش پوست کمک کنند. با کاهش تورم، پوست درمان شده شروع به پوسته پوسته شدن میکنه و ممکنه لکه‌های قهوه ای روی پوست ایجاد بشه. 

بعد از یک لایه برداری شیمیایی متوسط، معمولا 7 تا 14 روز طول میکشه تا پوست درمان شده شرایط عادی پیدا کنه اما معمولا قرمزی پوست ممکن هست ماه ها ادامه داشته باشه.

 

مراقبت بعد از پیلینگ صورت شیمیایی عمیق

بعد از پیلینگ شیمیایی عمیق پوست، قرمزی و تورم شدیدی رو تجربه خواهید کرد. علاوه بر این احساس سوزش و ضربان روی پوست دارید و ممکنه پلکهای شما هم متورم بشه.

پزشک متخصص معمولا یک پانسمان جراحی و مخصوص روی پوست قرار میده و ممکنه براتون مسکن هم تجویز کنه. شما باید پوست درمان شده رو خیس کنید و چند بار در روز به مدت 2 هفته از پماد تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

بعد از گذشت حدود 2 هفته بعد از درمان، پوست جدید ایجاد میشه اما قرمزی پوست ممکنه تا چند ماه وجود داشته باشه. پوست درمان شده ممکن هست نسبت به حالت طبیعی تیره یا روشن بشه و یا توانایی برنزه شدن رو از دست دهد.

بعد از گذشت دو هفته از لایه برداری عمیق پوست میتونید از محصولات آرایشی برای پوشش قرمزی پوست استفاده کنید و لازمه که هر روز ضد آفتاب بزنید.


پوست سالم و شاداب

 

نظر پزشکان در مورد پیلینگ صورت 

بهتره لایه بردای و پیلینگ سطحی پوست رو زیر نظر پزشک متخصص پوست و با استفاده از محصولات استاندارد و مورد تایید پزشکان انجام بدید. پزشک متخصص با بررسی نوع پوست شما و نیازی که پوست شما به لایه برداری داره، میتونه بهترین و مناسبترین روش و محصول رو برای پیلینگ صورت براتون تجویز کنه.

در حالت کلی، افرادی که دارای پوست چرب و ترکیبی هستند؛ با توجه به نوع پوستی که دارند، تجمع چربی در لایه بیرونی پوست در انها بیشتر بوده و لازم هست هفته ای 2 بار پیلینگ صورت سطحی و ملایم انجام دهند.

افرادی که دارای پوست طبیعی و خشک هستند؛ معمولا پوستی با بافت ظریف دارند که گرایش زیادی به حساسیت داره و لازمه که ماهی یک بار پیلینگ صورت سطحی و ملایم انجام دهند تا شرایط پوست همیشه در سطح ایده آل باقی بمونه.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو