ایا گلاب پوست را تیره میکند؟ فواید و مضرات گلاب برای پوست

ایا گلاب پوست را تیره میکند؟ فواید و مضرات گلاب برای پوست


منبع: زیبامون

194

1399/6/27

15:27


در این بخش از زیبامون به تمام فواید و تاثیرات گلاب بر روی پوست و همچنین راه و روش‌های استفاده از گلاب برای افزایش سلامت و زیبایی پوست اشاره کردیم.

ایا گلاب پوست را تیره میکند؟ فواید و مضرات گلاب برای پوست

گلاب با عطر بهشتی و فوق العاده‌ای که داره، نه تنها میتونه پوست بدن رو خوشبو کنه بلکه تاثیر خیلی خوبی هم در حفظ سلامت و زیبایی پوست داره. اگرچه این روزها استفاده از گلاب به یکی از پایه‌های ثابت در روتین مراقبت از پوست بسیاری از خانمها تبدیل شده اما جالبه بدونید که استفاده از گلاب به زمان کلئوپاترا (Cleopatra)، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین پادشاهان زن در یونان باستان و دنیا، برمیگرده و او  از این مایع خوشبو، در رژیم مراقبت از پوست خود استفاده می‌کرد.

گلاب، فواید بی شماری برای پوست داره؛ اما با این حال ممکنه در برخی از افراد باعث ایجاد واکنش‌های نامطلوبی در پوست بشه و این افراد اینطور اظهار کنند که استفاده از گلاب باعث تیره شدن رنگ پوست و یا ایجاد حساسیت پوستی در اونها میشه.

ما در این مقاله از زیبامون دات کام در مورد همه چیزهایی که باید در رابطه با گلاب، تاثیر و و فوایدی که برای پوست داره، روش استفاده از گلاب برای پوست و همچنین مضرات گلاب بدونید، اطلاعات کافی و مفیدی رو در اختیارتون قرار دادیم تا بتونید با خیال راحت گلاب رو به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید و از تاثیرات و فوایدی که برای زیبایی و سلامت پوست داره، بهره مند بشید. 

 

گلاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گلاب (Rosewater)، آب معطری هست که از تقطیر گلبرگ‌های گل محمدی یا گل رز به وجود میاد. این مایع خوشبو مدت‌هاست که جایگاه خودش رو به خاطر مزایایی که برای پوست داره در رویتن مراقبت از پوست پیدا کرده و همچنین به عنوان طعم دهنده در شیرینی و دسر و خوشبو کننده بدن در تولید عطر و ادکلن هم مورد استفاده قرار میگیره.

کاربرد و منشا گلاب، به قرون وسطی برمیگیرده و مردم خاورمیانه به ویژه ایران، در تولید گلاب پیشرو بوده و علاوه بر اینکه از گلاب به خاطر مزایای سلامتی و زیبایی استفاده می‌کردند، از مزایای دارویی و درمانی گلاب هم بهره مند میشدند و میشه گلاب جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی ایران داشته و دارد.

روغن گل سرخ، یکی از گران قیمت‌ترین روغنهای موجود در بازار هست که از تقطیر گلاب به وجود میاد و کاربرد زیادی در تولید عطر و ادکلن داره. علاوه بر این، گلبرگهای خشک شده گل رز و گل محمدی هم یکی دیگه از فرآورده‌هایی هستند که معمولا کاربرد خوراکی داره و برای مدیریت مسائل مربوط به گوارش بسیار موثر و مفید هست.

 

گلاب

 

حتما بخوانید: روش درست کردن گلاب در خانه

 

معجزه گلاب برای پوست

 

1. گلاب حاوی آنتی اکسیدان هست

گلاب خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای داره و وقتی بر روی پوست مورد استفاده قرار میگیره میتونه از پوست در برابر آسیب رادیگال‌های آزاد مراقبت کنه.

 

2. گلاب برای کاهش قرمزی پوست

گلاب و روغن گلاب، بر روی مویرگهای خونی نزدیک به سطح پوست اثر قابض داره و استفاده از گلاب بر روی پوست، میتونه به کاهش قرمزی پوست که ناشی از بزرگ شدن مویرگ‌ها هست، کمک کنه. اما قبل از استفاده باید مطمئن بشید که از یک گلاب خالص و باکیفیت استفاده می‌کنید تا از این خاصیت گلاب بهره‌مند بشید.

 

3. گلاب دارای اثر ضد التهابی بر روی پوست

عصاره گل رز یا گلاب میتونه تاثیر خیلی خوبی در کاهش تورم و التهاب پوست داشته باشه. این اثر ضد التهابی موجود در گلاب به خاطر خاصیت انتی اکسیدانی و ویتامین c موجود در آن هست.

 

اسانس گل رز

 

4. گلاب دارای اثر آنتی باکتریال یا ضد میکروبی برای پوست

اسانس گل رز یا گلاب، اثر ضد میکروبی نیز دارد. مطالعات مختلف در این زمینه ثابت کرده است گلاب تاثیر خیلی خوبی در از بین بردن میکروبی که عامل ایجاد کننده جوش و آکنه بر روی پوست صورت هست، داره و میتونه در سلامت پوست فوق العاده موثر و مفید باشه.

 

5. گلاب برای ایجاد تعادل در PH پوست

پوست ما دارای PH بین 4.1 تا 5.8 هست. PH گلاب معمولا بین 4.4 تا 5.4 بوده و مطالعات مختلف ثابت کرده که اگر یک محصول مراقبت از پوست دارای PH بین 4.0 تا 5.0 باشه، میتونه در حفظ تعادل PH طبیعی پوست موثر باشه.

علاوه بر این فواید، گلاب دارای خاصیت تسکین دهنده و شاداب کننده برای پوست هست و روند پیری پوست رو به تاخیر میندازه. به همین دلیل هست که توصیه میشه از گلاب به عنوان تونر استفاده کنید و از فوایدی که برای کاهش پف کردگی چشم، درمان آفتاب سوختگی پوست و مرطوب کنندگی پوست داره، بهره مند بشید.

جالبه بدونید که اگر از گلاب خالص و طبیعی استفاده کنید، نباید نگرانی در رابطه با تیره شدن رنگ پوست بعد از استفاده از گلاب داشته باشید. زیرا تمام خواص و فواید گلاب خالص که تا اینجا به ان اشاره شد، همگی باعث بهبود سلامت پوست شده و در روشن شدن رنگ پوست نیز موثر خواهند بود.

 

6. گلاب برای بهبود و ترمیم زخم روی پوست

به طور سنتی، از روغن گل سرخ برای ترمیم زخم استفاده می‌کردند زیرا این روغن دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی هست. از انجاییکه گلاب نیز حاوی مقداری روغن گل سرخ هست، میتونه دارای تمام این خواص باشه و به بهبود و ترمیم زخم روی پوست کمک میکنه. 

 

حتما بخوانید: بهبود گرمازدگی با هندوانه و گلاب

 

مضرات و عوارض گلاب برای پوست صورت

به طور کلی، هیچ عارضه جانبی جدی از گلاب برای پوست وجود نداره. اما با این حال، گلاب حاوی مقادیری روغن گل سرخ هست که ممکنه در برخی از افراد ایجاد آلرژی و حساسیت کنه. به همین دلیل هست که توصیه میشه قبل از استفاده از گلاب بر روی پوست، حتما تست حساسیت انجام بدید تا از حساسیت‌زا بودن یا نبودن گلاب بر روی پوستتون مطمئن بشید.

اگرچه گلاب برای پوست فواید و تاثیرات خیلی خوبی داره اما ممکنه برای برخی از افراد، با عوارض جانبی و مضراتی همراه باشه که در ادامه به برخی از مضرات گلاب برای پوست صورت اشاره کردیم:

 

  • خارش
  • سوزش
  • احساس گزیدگی و سوزن سوزن شدن پوست
  • ایجاد قرمزی و بثورات پوستی

تمام این موارد نشانه‌های واکنش آلرژیک به گلاب هستند که در صورت مشاهده باید استفاده از گلاب رو متوقف کنید و در صورت لزوم، به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.

 

گلاب خالص

 

حتما بخوانید: ماسک خیار و گلاب برای چاقی صورت [درمان لاغری صورت با روشهای خانگی]

 

چگونه از گلاب برای پوست استفاده کنیم؟

اگر به گلاب حساسیت ندارید، میتونید از چندین روش از این مایع خوشبو استفاده کنید و از مزایا و خواصی که برای پوست داره بهره مند بشید. چند تا از کاربردهای گلاب برای پوست رو در ادامه توضیح دادیم:

 

1. گلاب به عنوان تونر پوست

چند رشته زعفران رو در مقداری گلاب خیس کنید و مخلوط رو در یک بطری یا ظرف شیشه‌ای درب دار بریزید. یک پد پنبه‌ای رو در این مخلوط خیس کرده و بر روی پوست تمیز بمالید. اجازه بدید گلاب روی پوست خشک بشه. اینکار تاثیر خیلی خوبی در روشن و شفاف شدن رنگ پوست داره.

اگر پوست خشک دارید، میتونید 5 میلی لیتر گلیسیرین رو با 30 میلی لیتر گلاب اضافه کنید و اگر پوست ترکیبی و مختلط دارید بهتره 5 میلی لیتر گلیسیرین و سرکه سیب رو به 30 میلی لیتر گلاب اضافه کنید و اگر پوستتون چرب هست ترکیبی از 5 میلی لیتر سرکه سیب و 30 میلی لیتر گلاب درست کنید و به عنون تونر پوست مورد استفاده قرار بدید.

 

گلاب و زعفرون

 

2. گلاب برای درمان پوست تحریک شده و قرمز و آفتاب سوخته

10 تا 15 برگ ریحان رو خرد کنید و 200 میلی لیتر گلاب به آن اضافه کرده و درون یک بطری اسپری دار بریزید و به مدت چند ساعت درون یخچال قرار بدید. بعد از گذشت چند ساعت، از این ترکیب بر روی پوست تحریک شده و آفتاب سوخته اسپری کنید.

مخلوط آب ریحان و گل رز، دارای خاصیت خنک کننده هست و همچنین حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچی نیز بوده و برای آرامش پوست، تسکین پوست آفتاب سوخته و بهبود لکه‌های قرمز و خارش دار پوست بسیار موثر خواهند بود.

 

گلاب و ریحان

 

3. گلاب برای افزایش رنگ و نرمی لبها

یک چغندر رو به قطعات کوچک خرد کنید و به مدت 8 تا 10 دقیقه درون فر قرار بدید تا آب چغندر کشیده بشه و بعد چغندر رو کاملا پودر کنید. یک قاشق چای خوری گلاب رو به پودر چغندر اضافه کنید تا حالت خمیری و نرم پیدا کنه. این خمیر رو بر روی پوست لب بمالید و اجازه بدید تا 15 دقیقه روی لب بمونه

این ترکیب، نه تنها رنگ صورتی و زیبایی رو برای پوست لب ایجاد میکنه، بلکه نرمی و لطافت خیلی خوبی رو هم برای پوست لب به وجود میاره. اگر استفاده از مواد آرایشی  رو دوست ندارید، این روش درمانی و خانگی میتونه یک روش شگفت انگیز و عالی برای اضافه کردن رنگ به لبها باشه.

 

گلاب و چغندر

 

4. گلاب به عنوان مرطوب کننده پوست

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل اصل و باکیفیت رو با 3 قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کرده و بر روی پوست بمالید. این مخلوط یکی از بهترین مرطوب کننده‌های طبیعی برای پوست هست که باعث آبرسانی به پوست شده و به محافظت از لایه سطحی و محافظ پوست هم کمک میکنه.

گلاب باعث شادابی پوست میشه و اگر پوست خشکی دارید، با این روش کاملا آبرسانی خواهد شد. اما اگر پوست چرب دارید، بهتره این روش رو امتحان نکنید و از استفاده روغن نارگیل خودداری کنید.

 

گلاب و روغن نارگیل

 

5. گلاب به عنوان کلینزر و پاک کننده پوست

اگر ترجیح میدید که از یک پاک کننده خانگی و طبیعی استفاده کنید، پیشنهاد میکنیم این ترکیب رو امتحان کنید. یک فنجان گلاب رو با دو قاشق غذاخوری صابون کاستیل (Castile soap) - صابونی بر پایه روغنهای گیاهی - مخلوط کنید. میتونید محتویات درون یک کپسول ویتامین E رو هم به این ترکیب اضافه کنید تا یک شوینده و کلینزر خانگی و عالی داشته باشید.

 

گلاب و صاوبن کاستیل

 

6. گلاب برای جوش صورت

یک قاشق چای خوری آبلیمو رقیق شده و یک قاشق چای خوری گلاب رو مخلوط کنید. این مخلوط رو بر روی قسمتهایی از پوست که دچار جوش و آکنه هست قرار بدید و اجازه بدید به مدت 15 دقیقه روی پوست بمونه و بعد پوستتون رو شست و شو بدید.

لیمو حاوی ویتامین C هست و اثر لایه برداری ملایم بر روی پوست داره و زمانی که با گلاب مخلوط میشه به کنترل و تسکین جوش و آکنه کمک میکنه. خواص ضد میکروبی موجود در گلاب هم به کاهش التهاب پوست ناشی از جوش و آکنه کمک خواهد کرد.

 

گلاب و آبلیمو

 

حتما بخوانید: پیشگیری و درمان جوش صورت با گلاب، از بین بردن جای جوش و آکنه

 

7. گلاب و عسل برای هیدراته یا آبرسانی کردن پوست

3 قاشق غذاخوری گلاب رو با 2 قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کنید و این ترکیب رو مثل ماسک بر روی پوست صورت بمالید. اجازه بدید این ماسک هیدارته کننده 15 دقیقه روی پوست بمونه و بعد با آب سرد صورتتون رو بشویید.

عسل خاصیت آبرسانی به پوست رو داره و کمک میکنه تا رطوبت در پوست محفوظ بمونه و وقتی با گلاب ترکیب میشه، یک محلول آبرسان عالی برای پوست خشک به وجود میاره.

 

گلاب و عسل

 

8. گلاب و خیار برای تازه و شاداب کردن پوست

اگر پوست حساس دارید، پیشنهاد میکنیم از این ماسک صورت استفاده کنید. خیار دارای اثر خنک کننده بر روی پوست هست و شادابی فوق العاده‌ای رو هم برای پوست به وجود میاره. نصف خیار رو رنده کنید، آب خیار رو جدا کرده و با 2 قاشق عسل و یک قاشق گلاب مخلوط کنید. این ماسک رو به طور یکنواخت روی پوست صورت بمالید و بعد از گذشت 15 دقیقه بشویید و از تاثیر فوق العاده‌ای که در تازه و شاداب کردن پوست داره، لذت ببرید.

 

گلاب و خیار و عسل

 

9. گلاب و آلوئه ورا برای کاهش التهاب پوست

این ماسک صورت تاثیر خوبی در تسکین پوست و کاهش التهاب پوستی داره. یک قاشق ژل آلوئه ورا رو با یک قاشق گلاب مخلوط کنید و روی صورت بمالیدو اجازه بدید این ماسک حدود 20 دقیقه روی پوست بمونه و بعد بشویید. ژل آلوئه ورا یکی از بهترین مواد طبیعی برای مراقبت از پوست هست که خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری داره و برای کاهش التهاب پوست بسیار مفید هست.

 

گلاب و آلوئه ورا

 

سخن آخر

گلاب یکی از فرآورده‌های طبیعی از گلبرگهای گل رز یا گل محمدی هست که به وفور در ایران تولید میشه و در دسترس هست و خواص خیلی زیادی برای حفظ سلامت و زیبایی پوست داره. گلاب خالص و با کیفیت، به هیچ عنوان باعث تیره شدن پوست نمیشه و اگر به طور مرتب مورد استفاده قرار بگیره، تاثیر خیلی خوبی در روشن، شفاف و شاداب شدن پوست داره و میتونید از تمام خواص و فوایدی که داره از این طریق بهره‌مند بشید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو